Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Guffen

edited November 2016 in Donaldisme
Møtte nylig en person som insisterte på å uttale navnet til bestemor Ducks gårdsgutt med samme tonelag som ADJEKTIVET "guffen". Jeg har alltid gått ut fra at alle normale mennesker bruker samme tonelag som i substantivformen "puffen"? Fins det noen reell kontrovers her?

PS. Kan noen minne meg om Guffens donaldistiske historikk? Ducket han muligens først opp i tegnefilmene? Brukte Barks ham noe særlig? Husker ham vel mest fra noen amerikanske 2-3-sidere fra 50-tallet tegnet av en kunstner jeg ikke husker navnet på i farten. (Og var ikke også Askepott-musene Gus og Jack med iblant?)

Comments

• Det er vel ingen Donald-lesende mennesker som uttaler navnet som adjektivet guffen..?

Uten å google det først så mener jeg han spiste Donald ut av huset første gang han dukket opp i en Al Taliaferro-stripe.
  • Han dukket så vidt jeg husker opp første gang i tegnefilmen Donald's Cousin Gus det han ganske riktig spiser Donald ut av huset.
    Jeg finner 17 treff på Guffen og Carl Barks i inducks
  • Jo, Gus og Jack bodde på gården til Bestemor Duck en god stund i årene direkte etter at de ble introdusert i Askepott i 1950. Jeg har lest minst en Carl Barks-historie med Bestemor og Guffen der Gus og Jack er med, kan godt være det var flere (gidder ikke sjekke på Inducks akkurat nå).
  • edited November 2016
    For ordens skyld: Kunstneren "jeg ikke husker navnet på i farten" var verken Barks eller Taliaferro. Det får da være måte på! Likevel må jeg med skam bekjenne at seriene jeg hadde i tankene (f.eks. denne), viser seg å være tegnet av - Paul Murry! Til mitt forsvar vil jeg likevel si at det egentlig var et annet navn jeg hadde i tankene (muligens forfatteren, Carl Fallberg).

Gus og Jack har forresten dukket opp i nyere historier også, f.eks. denne dansktegnede fra 1973.
  • Alle bør jo se denne supergeniale filmen

• edited November 2016
    Det hører med til historien at en tegneseriesekvens av Bob Carp og Al Taliferro dukket opp i Donald Duck-avisstripen allerede i 1938, året før tegnefilmen "Donald's Cousin Gus" ble lansert på kinolerretet. Den grunnleggende historien er noenlunde den samme. Disney-kortfilmer hadde som regel en lang produksjonstid, så jeg regner med at Guffen likevel ble skapt av animasjonsstudioet (blant dem Carl Barks og Jack Hannah i Donald-storytemaet), og at storylinen ble adaptert til avisstripene mens kortfilmen ennå var i utvikling.

image
    (Bilde herfra.)

• Var ikke Guffen dessuten gårdseier på denne tiden?
    Han må ganske raskt ha spist seg fra gård og grunn og deretter lykkes i å få en post på nabogården, hos Bestemor Duck. Hun ble jo introdusert noe senere.
  • "På denne tiden"? Mener du i 1938-1939? Kan ikke huske at figuren hadde noen slik bakgrunn når han opprinnelig ble introdusert som Donalds fetter... men kan hende jeg husker feil. Kunne jo vært interessant å sjekke om noe nevnes i avisstripene, for eksempel.
  • edited November 2016
    Apropos, Guffen!

I den ferskeste Olaf-historien "Hvem er Donald Duck?" som kom i DD&Co 46/2016:
    https://coa.inducks.org/story.php?c=D+2013-141
    omtales Guffen feilaktig som Donalds fetter. Det riktige er at Donald og Guffen er tremenninger. Det fremgår av Don Rosas "Donald Duck Familytree" som ble utarbeidet mens han fortsatt var i dialog med Carl Barks før Carl Barks Studio tiden:
    http://i.imgur.com/FOrBeKS.jpg
  • Bare å legge denne debatten død - mitt navn skal IKKE uttrykkes som adjektivet. Makan!
  • edited November 2016
    Jeg stoler vel mer på tradisjonen fra 30-tallet og tiårene framover enn hva én bestemt tegner har tenkt femti år senere.
  • På engelsk er det normalt å tiltale eller omtale en tremenning (second cousin) som "cousin", så der er det ingen uoverensstemmelse opprinnelig.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?