Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

IDWs nye amerikanske Disney-blader

24

Comments

• edited July 2015
    En liten oppsummering av utgivelser fra IDW

Periodiske titler:

Donald Duck
    Mickey Mouse
    Uncle Scrooge
    Walt Disney's Comics and Stories

Fram til nå har utgivelsesdatoene blitt flyttet fram og tilbake og vært litt kaotiske. Men i planene framover kommer de en gang i måneden og i forskjellige uker, så til sammen blir det ett nytt blad hver uke.

De kommer normalt i 3 ulike covervarianter, mens det første nummeret i hver serie kom i enda fler (Mickey Mouse #1/#310 i hele 7 varianter!)

Periodiske TPB:

Det ser ut som de planlegger å samle måneds-bladene i "trade paperbacks".
    På Amazon er sideantallet for de tre første oppgitt å være 148 sider, så det kan ikke være plass til å samle mer enn 3 blader i hver.
    US, DD, MM

Artist's Edition:

Kun en er utgitt hittil, Don Rosa's The Life & Times of Scrooge McDuck, men den finnes i to utgaver en av dem i kun 100 eksemplarer.
    Ifølge Don Rosas facebook-side, er dette vol.1 av 3.

The Library of American Comics:

IDW har annonsert første volum av Donald Duck: The Complete Daily Newspaper Comics.

Men i et intervju sier en av redaktørene for serien at de også planlegger en annen serie med Silly Symphonies-søndagsider. Og i en forumpost sier de at de ser for seg 4-6 bind av denne.

Annet:

Donald Duck's Halloween Scream! er et gratis-blad som kan fås i butikker som deltar i Halloween ComicFest

Walt Disney's Comics and Stories 75th Anniversary special kommer i oktober.

Carl Barks Uncle Scrooge Artifact Edition er nevnt i flere pressemeldinger, men har ikke sett noe mer info om denne

Micro-Comic Fun Pack er også nevnt, men har ikke sett noe til disse heller.
  • >IDW har annonsert første volum av Donald Duck: The Complete Daily Newspaper Comics.

Jippi! Har kost meg med de 18 Fra dag til dag som kom ut i 1987-2001. Ser ut til at det er tre år i hver av IDWs bøker, så de tar litt tid å ta igjen "Fra dag til dag", men gleder meg!
  • Litt usikker på om dette bør være egen tråd, men tar det her. I sommer har jeg kjørt fra New York til Gettysburg, Rockingham, Savannah, Charleston og opp langs kysten tilbake til New York. Mens den kvinnelige delen av turen brukte tid på Outlets og Malls har jeg blant annet kikket etter serier. Resultatet er nedslående. Jeg har kanskje vært uheldig, men i diverse store bokhandler, flere Wallmarts og til og med i to spesialbutikker for serier i New York var det få rene serier. Graphic Novels var det flust av, og også samlebøker med Marvel og DC samt mye manga, men prisen tilsier nok at disse var rettet mot eldre kjøpere. Disney så jeg ikke fjæra av. Jeg spurte i spesial-sjappene, men slike solgte ikke. Og de kjente ikke til Barks og Gottfredson. Nå var jeg ikke innom Kentucky, men i nabostatene ble spørsmål om en tegner fra Louisville besvart med "Don who?" Jeg er ikke så ofte negativ, men sett i lys av dette (som er gammelt nytt selvsagt) og opplagstallene for vårt eget ukeblad lurer jeg på om tegneserier slik vi kjenner det i dag er i salg i Norge om ti år.
  • Er helt enig i at ttenden er bekymringsfull. Jeg lurer også på hvor lenge DD&Co klarer å holde det gående. Håper det blir mulig å kjøpe abonnement til barnebarn når de evt måtte komme. Stripeserier tror jeg vil holde seg litt lengre.
  • edited July 2015
    Har sett litt på de estimerte salgstallene på ICv2:

Mai 2015
    Juni 2015

I mai ligger Donald Duck #1 (#368) inne på lista med 19,945, og Uncle Scrooge #2 (#406) med 14,366

Tallene i seg selv sier kanskje ikke så mye, men hvis vi sammenlikner med de andre titlene til IDW, er det kun My Little Pony som har høyere salgstall enn Donald Duck i mai.

I juni har tallet for Donald falt til 13,226 og Uncle Scrooge til 12,397 og begge må se seg slått av flere andre IDW-titler.

Tallene er uansett mye høyere enn hva Boom! brukte å ha. F.eks. Mai 2011 (tilfeldig sjekket nå), så hadde Donald Duck estimert salg på 2,919 og Uncle Scrooge på 3,474.

• Dette har vel vært trenden i USA de siste 40 årene. Tegneserier som vi kjenner dem har ikke vært tilgjengelige for vanlige amerikanere på lenge.
  • Donald Duck: The Daily Newspaper Comics Vol.1 er i salg i tegneseriebutikker nå. Så hvis noen har bestillt den gjennom Outland er den muligens på plass. Men Amazon lister den forstsatt med utgivelse 17.september.

Deler av forordet kan leses her
  • Men i et intervju sier en av redaktørene for serien at de også planlegger en annen serie med Silly Symphonies-søndagsider.
    Har ikke sett noe konkret info om denne enda. Men nå rett etter at Donald Duck: The Daily Newspaper Comics Vol.1 ble utgitt har også Vol.2 og ei bok med Donald Duck søndagssider dukket opp på Amazon.

Walt Disney's Donald Duck: The Daily Newspaper Comics Volume 2 - Utgivelse 14. januar 2016
    Walt Disney's Donald Duck: The Sunday Newspaper Comics Volume 1 - Utgivelse 3. mars 2016

Utgivelsesdatoene kan endre seg før den tid, men det ser ikke ut som det blir så mange måneder mellom hver utgivelse.
  • Kjøpte den første boka med Donald Duck dagsstriper. Den inneholder ca. den samme mengden striper som de 3 første bøkene i den norske "Fra dag til dag" serien. Så hvis man har disse er det ikke så mye nytt i denne boka. Men det er den første kronologiske samlingen av dagsstriper på orginalspråket. Hadde håpet på litt redaksjonelt materiale med bakgrunnsinfo, artikler, covergallerier og rarieteter, slik som vi er bortskjemt med i Floyd Gottfredson Library. Men her skuffer boka stort! Den har første del av en artikkel om Al Taliaferro i starten, men den er ganske generell og sier lite om stripene i akkurat denne boka.

Som sagt i posten over er vol.2 og vol.1 av Donald Duck søndagssider annonsert. I tillegg er første volum av Silly Symphonies søndagssider nå tilgjengelig for forhåndsbestilling på Amazon. Med hele tre bøker iløpet av første kvartal neste år blir det kanskje litt for mye av det gode. I tillegg har jo Fantagraphics 3 serier med hardcover-bøker gående også.

Om det ikke var nok, så kommer det enda flere hardcover-bøker fra IDW neste år! Uncle Scrooge, Donald Duck, Mickey Mouse og Walt Disney's Comics and Stories kommer ut som blader hver måned. Disse samles senere i trade paperbacks med 3 blader i hver. Men nå kommer de også i hardcover-utgave med 6 blader samlet i hver bok. De to første har akkurat dukket opp på Amazon:

Uncle Scrooge: Timeless Tales Volume 1
    Donald Duck: Timeless Tales Volume 1
  • Hei. Ser nå at Donald Duck Sundays koster hhv $33,29 og kr. 409 på Amazon og Adlibris. For Silly Symphonies er tilsvarende pris $35,49 og kr. 409,- Ligger det noen skjulte kostnader ved å bestille fra USA, utenom mva. som vel er 25 % på tegneserier?
  • Selv om en leveranse (vare+porto) overstiger 350kr pleier pakker med tegneseriebøker fra Amazon å bli merket som bøker, som er fritatt for merverdiavgift. Så tviler på at det blir krevd noe tilleggsavift. (men postens tollbehandlere er absolutt ikke til å stole på)

Men om man bestiller flere bøker samtidig og på forskudd, så pleier Amazon allid å sende de enkeltvis straks de er klare. Her er et relevant eksemplel på hva jeg bestillte fra Amazon USA i høst:

Items Ordered Price
    1 of: Walt Disney's Donald Duck: The Daily Newspaper Comics Volume 1, Karp, Bob $26.48
    1 of: Walt Disney's Mickey Mouse Vols. 7 & 8 Gift Box Set (Vol. 4) (Walt Disney's Mickey Mouse), Gottfredson, Floyd $34.35
    Item(s) Subtotal: $60.83
    Shipping & Handling: $11.97
    Total before tax: $72.80
    Estimated tax to be collected: $0.00
    Grand Total: $72.80

Dette ble fordelt på to pakker og portoen ble da også delt på to og spesifisert på hver pakke.

Så pakke 1 ble:

Item(s) Subtotal: $26.48
    Shipping & Handling: $5.99
    Total for This Shipment: $32.47

Pakke 2 ble:

Item(s) Subtotal: $34.35
    Shipping & Handling: $5.98
    Total for This Shipment: $40.33

Begge dukket opp i posten med vanlig hentelapp uten noen ekstrautgifter.
  • Fin oppsummering, tusen takk!
  • Har kjøpt en del IDW hefter i London. Bra innhold og produksjon. Vi er vel ikke så mange som samler på amerikanske Disney utgivelser i Norge lengre, skulle kanskje hatt vår egen tråd?
    Uansett, hvor kjøper dere IDW fra og er det noen gode kilder for Boom utgivelsene?
  • Da BOOM! ga ut Disney tegneserier brukte jeg å kjøpe de fra forskjellige online tegneseriebutikker, for det meste mycomicshop.com. Siden porto fra USA er ganske dyrt brukte jeg å kjøpe 10-15 blader i gangen, så noen ganger ble de utsolgt mens jeg ventet på å "samle opp" nok blader.

Men enkelte online tegneseriebutikker som mycomicshop.com og Mile High Comics tilbyr abonnement på serier og periodevis forsendelser feks. en gang i måneden. Har aldri prøvd dette selv.

Etter at IDW startet å gi ut Disney-blader har jeg kjøpt alle gjennom Outland. Har abonnement gjennom butikken og de bestiller da opp bladene og legger de i et arkivmappesystem bak disken. Så stikker innom butikken innimellom og spør om det har kommet noen nye. Har hatt litt varierende erfaring med dette, noen ganger kommer bladene et par dager etter amerikansk salgsdag, ander ganger må jeg vente en uke eller to og i et par tilfeller måtte bladene bestilles på nytt. Hvis man har abonnement på en serie er prisen hos Outland akkurat nå 34kr for $3.99 blader og 25kr for $2.99 blader, altså mye billigre enn om man må plusse på porto. Men bestiller du enkeltblader gjennom Outland bruker de ofte å prise de ganske stivt etter min mening, så trade paperbacks kjøper jeg sjelden gjennom butikken.
  • Jeg bestilte nettopp IDWs andre trade-paperback med Mikke Mus, "Mickey Mouse - Gift of the Sun Lord", via Adlibris. Denne inneholder blant annet en historie skrevet og tegnet av Casty som jeg gleder meg til å lese. Inkludert porto kostet den 138 kroner, som jeg synes er en helt grei pris å betale. (Til sammenligning ville den kostet ca. 143 kroner å få sendt fra amerikanske Amazon, hvis Amazon Currency Converter er til å stole på.)
    "Hvorfor er de så slemme mot meg som bare prøver å hjelpe dem?" -Skipper Slask
    "Vel, legg meg på bordet og kall meg Donald Duk!" -Donald
  • David Gerstein har postet noen litt triste nyheter om IDWs Disney-blader på Disney-forumet The Feathery Society. I hovedsak på grunn av stigende papirkostnader (selv om jeg vil gjette på at salget også spiller inn) går flere av månedsbladene over til å bli kvartalsutgivelser. Dessuten blir Duck Avenger (=PKNA, a.k.a. Fantonald-bladserien fra 90-tallet), som har kommet ut annenhver måned i USA siden høsten, kansellert inntil videre. Her er de foreløpig mest relevante sitatene fra David:

Kommentar 1:
    Sadly, rising paper costs have been a problem for us since last fall, and necessitated us to put a hold on DUCK AVENGER at least for the time being—a severe disappointment to Jon Gray and myself, not to mention the rest of our team. We genuinely loved bringing PKNA to the English speaking world; we had wanted to do it for many years (and couldn't, until now, because the original PK continuity had to be established first); and I personally think Jon's PKNA translations/localizations rank with his very best Disney work.

Kommentar 2 (detaljer om bladene):
    WDCS is becoming a quarterly (at least for now) with 48 pages. At present, the plan is to run extra-long stories in here, like the pair of linked Donald TNT stories that start in WDCS 739 (not exactly a serial, but closely connected). Shorter stories in the back will feature some of the traditional WDCS players who couldn't be anywhere else (i. e. Zeke Wolf).

DONALD AND MICKEY, replacing Donald's and Mickey's solo titles (again, at least for now), will also be a 48-page quarterly, this one containing (generally) shorter stories. We've already got some Casty and Van Horn slotted in here.

A new monthly, 32-page one-shot title, to start in September, will feature more modern Italian material with all kinds of Duckburg and Mouseton characters—there will be devoted all-Donald and all-Mickey issues, but we can also try some unexpected twists.

And UNCLE SCROOGE will remain a 32-page monthly, though likely with more Egmont, Dutch, S-coded, and earlier Italian content now that we have another place for Italy's modern stuff.

Most months will have SCROOGE, a one-shot, and a (WDCS or DDMM) quarterly. Every third month, where there's no quarterly, we'll sometimes have a special—we're planning another CHRISTMAS PARADE for December.

Kommentar 3 (om Duck Avenger):
    Some might not expect it of a Gottfredson, Fethry, and Zeke Wolf junkie like myself—but PKNA (our Duck Avenger) is one of my favorite Disney comics; and even so, my fandom isn't a patch on that of Jonathan Gray, who has done—in my opinion—a first-rate job of translating and Americanizing the series.

Jon had long wanted to bring PKNA here. The main reason it hadn't happened sooner is that first, it was necessary to establish the original 1960s Duck Avenger continuity. IDW was glad to oblige us both.

When handled right, PKNA can be at once futuristic, dramatic, thoughtful, and crazy without losing the ambience of a "real" Donald Duck adventure. Speaking for myself, I'd like to see more of the stories done Jon's way if another opportunity should come.

Det ser ut til at David vil poste flere kommentarer om IDWs videre planer etter hvert som han får grønt lys til å fortelle om dem. Jeg er glad IDW ikke slutter å utgi Disney-blader, men disse kuttene er likevel deprimerende.
  • Det som er mest synd er at Duck Avenger (PKNA) stopper opp. Har lest dette på norsk før, men har kjøpt alle de amerikanske bladene hittil og det er disse jeg har gledet meg mest til annenhver måned!

Resten av utskiftingen er ikke bare dårlige nyheter. "Donad and Mickey" og WDC&S blir også utvidet litt i sideantall slik at de kan trykke litt lengre historier uten å måtte dele de opp på en teit måte som Boom! gjorde. F.eks. har IDW kjørt Eurasia-historier med jevne mellomrom, og neste historie ut ville det ikke blitt plass til som orginal 2-deler i det gamle månedsbladet. Det samme gjelder neste historie med Reginella som akkurat ble introdusert i Donald Duck-bladet. Men nå kan disse historiene og andre brukes i de utvidede bladene.

Og så må vi ikke glemme at vi faktisk får to helt nye månedsblader også, "One-shot modern Italian" og DuckTales. Mulig et tredje også med "Tangled: The Series" men dette er jeg personlig ikke så veldig interessert i... Men alt i alt blir det fortsatt utgitt en god del Disney-tegneserier i USA.
  • Ser at de har en egen utgivelse, "Donald Quest", som ikke er blitt nevnt her.

https://coa.inducks.org/publication.php?c=us%2FDQ&pg=img&num=1

Noen som kan si om dette er en bra serie ?
  • edited April 2018
    Uncle Scrooge: Timeless Tales Vol. 4 har nettopp blitt meldt kansellert, og det samme har andre, eventuelle Timeless Tales-bøker som skulle ha kommet ut i fremtiden. Dette fortalte Thad Komorowski for en halv dag siden på The Feathery Society-forumet:
    It was cancelled. As have any other Timeless Tales collections. That's why the third Mickey squeezed in nine issues - so it would complete the IDW run of that title. Unfortunately, it was too late for the third Donald to do the same.
    Synd å høre, selv om jeg personlig hovedsakelig har kjøpt Mikke Mus-bøkene av disse (samt Vol. 3 av Onkel Skrue). Jeg er i hvert fall glad for at den tredje Mikke-boken samler alt som gjensto av IDW-bladene der; den skal nok kjøpes inn om ikke så lenge. Men jeg regner med at de forskjellige utgivelsesformene spiste hverandre litt opp. Jeg husker jeg ble overrasket den gangen Timeless Tales-hardcoverne ble annonsert i tillegg til TPBene.

På den positive siden kan det nevnes noe som har vært visst lenge, men som jeg ikke har sett omtalt her på forumet: IDWs amerikanske utgivelse av Fantonald/PKNA fortsetter i tradepaperbacks! Ifølge Amazon kommer Volum 3 ut den 17. juli. Dette og fremtidige volum vil samle to numre per bok istedenfor tre, noe Thad også forklarer (i to kommentarer fra 28. februar):
    Duck Avenger Vol. 3 will collect only issues #4 and #5. Subsequent volumes will likewise have two issues apiece.
    Yes, Duck Avenger Vol. 3 will be all-new-to-America stories translated by Jonathan Gray. I realize the reduction to two issues per book is a downer, but know that as first printings these are effectively new productions and not just reprints of material produced for the regular books, so money has to be made back...
    Får håpe salget går godt nok til at de kan fortsette med denne utgivelsesformen. Muligens gir det mer mening for amerikanske kjøpere enn å utgi dem som separate numre, siden 60-70 sider er betydelig lengre enn normen for amerikanske serieblader. To PKNA-numre samlet ender jo på ca. 150 sider, som er en vanlig lengde for tradepaperbacks.
  • Takk for info! Så akkurat at Amazon har satt opp fiktiv leveringsdato for Uncle Scrooge Timeless Tales nr 4 - helt frem til 2035! Vil tro de etterhvert sender mail om at produktet er kansellert. Amazon pleier ha mulighet for forhåndsbestilling ganske tidlig, og jeg har syntes det var merkelig at det ikke har dukket opp nye Timeless Tales på ganske lenge. Synd at det ikke var marked for disse bøkene. I fjor nevnte jeg i en annen tråd at en del Disney-utgivelser ikke er tilgjengelig på Amazon; de blir kansellert når det nærmer seg utgivelsesdato: X-Mickey, Disney Great Parodies og Minnie and Daisy. Mulig utgiver kjører veldig opplag for å sikre seg mot store tap ved lavt salg?
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?