Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Juleheftene 2014

2

Comments

• Takk, for en innsiktsfull kommentar, Olaf!

Det jeg stusser litt på er at du ser med en smule skepsis på Don Rosa opptrykk, samtidig som du priser opptrykk av Carl Barks - historier som mest sannsynlig har vært gjenopptrykt atskillig flere ganger "I hjertet av Yukon".

• Så har jeg også fått tak i VGs anmeldelser fra søndagens avis. Karakterene er som følger:

Donald på vidda (6)

Carl Barks jul (5)

Walt Disney's jul (5)

Onkels Skrue Julehefte (4)

DD&Co julehefte (4)

De to siste heftene er ikke anmeldt.

Her er de journalistiske kommentarene til henholdsvis Carl Barks jul og Onkels Skrue Julehefte:

Carl Barks jul
    Julefaktor: Ja.
    Målgruppe: Klassiske Donaldelskere.
    Donald har alltid vært resultat av kollektive skrive- og tegnearbeid. Men noen Donald-skapere rager høyere enn andre; mange vil hevde [at ]Carl Barks er toppen. Så dette er klassisk!

Onkels Skrue Julehefte
    Julefaktor: Gjerrig.
    Målgruppe: Andebys slektsforskere.
    Innholdsrikt nummer viet hvorfor og hvordan den skotske innvandrersønnen Skrue McDuck ble verdens rikeste mann.
  • edited December 2014

Vi ser at trenden er den samme, Midthun og Barks nevnes ved navn, mens Don Rosa forblir anonym. Olaf snakker om gjentatte Don Rosa opptrykk. I så måte burde vel også "I hjertet av Yukon" vært omtalt som en klassiker for "klassiske donaldelskere"?

Det vitner også om dårlig innsikt når Skrue omtales som "innvandrersønn" da ingen av hans foreldre noen gang emigrerte til Amerika. Det korrekte ville vært å omtale Skrue selv som skotsk immigrant.

• Gjesp, gjesp...
  • edited December 2014

Har av ein eller annan grunn ikkje sett 15. desember-kommentaren din før no, Sigvald, så beklager seint svar.

"Det jeg stusser litt på er at du ser med en smule skepsis på Don Rosa opptrykk, samtidig som du priser opptrykk av Carl Barks - historier som mest sannsynlig har vært gjenopptrykt atskillig flere ganger "I hjertet av Yukon"."

Det forstår eg at du stusser på, for då høyrast det ut som om eg har formulert meg nokså klønete. Det har ikkje vore min intensjon verken å prise opptrykk eller å vera skeptisk til opptrykk.

Mi personlege meining - og her må eg understreke at dette er ein regel som gjelder kun for mine eigne innkjøp og at eg på ingen måte vil diktere korleis andre skal disponere pengane sine - er at opptrykk av ting ein allereie har i hylla er like lite verdt anten det er Barks eller Rosa, og eg kjem personleg ikkje til å kjøpe nokre av desse juleheftene. Det vil ikkje seie at opptrykk ikkje har nokon verdi, opptrykk av dei gode historiene er sjølvsagt gull verdt for dei som ikkje har lest dei før. Eg må nesten òg nemne at eg synest at Med hjertet i Yukon er ei svært god historie, og skal ein først utgi eit Don Rosa-opptrykk i julehefte er denne etter mi meining eit svært godt val.

Om du har oppfatta meg slik at eg har uttrykt skepsis ovanfor denne, har det nok først og fremst vore min intensjon å argumentere mot dine voldsomme reaksjonar mot den aktuelle anmeldelsen. Eg oppfatta det som ein rød tråd i Wehus' anmeldelser at han trakk fram dei gode, nye historiene, og at Don Rosa-historia har vore utgitt tre gonger tidlegare kan difor vera eit argument for at han ikkje har nevnt den. Men som sagt er det godt over 30 julehefter i år, og då kan han ikkje framheve alt (han kan, men då blir det ein heilt annan type artikkel). Eg kan ikkje sjå at Wehus nemner Fiinbeck & Fia heller, utan at eg vel å bli sint på George McManus' vegne av den grunn sjølv om det òg er ein heilt fantastisk serie.

At Carl Barks likevel trekkast fram, kan ha noko å gjera med at Barks både subjektivt og objektivt er ein av 1900-talets beste historieforteljarar (uansett medium) og utan tvil den viktigaste donaldteiknaren og -forfattaren som nokon gong har eksistert. Dessutan kan ein logisk sett argumentere for at det at Barks både har ein langt større samla produksjon enn Rosa og at han starta karriera si 40-50 år tidlegare enn Rosa betyr at Barks-opptrykk etter all sannsynlegheit vil nå fleire nye lesarar enn Rosa-opptrykk. Trur eg, eg har ikkje rekna kjempenøye på det.

... og før eg var ferdig med å skrive dette innlegget hadde Sigvald ein kommentar til som eg føler for å seie noko om:

"Vi ser at trenden er den samme, Midthun og Barks nevnes ved navn, mens Don Rosa forblir anonym."

Kan ikkje ein del av grunnen til dette vera at det er slik heftene er marknadsført? Barks-heftet heiter "Carl Barks' jul" med store raude bokstavar. "Helt på vidda" har ikkje fått same behandling, men der har til gjengjeld både heftet og serieskaparane vore grundig omtalt i media på førehand. Sjølvsagt er det då enkelt å framheve Barks og Team Noreg ved namn og la resten av serieskaparane forbli namnlause "Donald-teiknarar". Don Rosa er jo ikkje akkurat den einaste Donald-skaparen som ikkje er namngitt her heller?

PS - i rett Andeby-ånd hadde vel det korrekte vore å omtale Skrue som innvandrarnevø.

• På tide å anmelde årets julehefteselgere.
  • Hva er det jeg ikke har fått med meg her?

Bladet ser ut til å være utsolgt flere steder. Artikkelen nevner at bladet har gått for 300 kr på "svartebørshandel" på nettet.
    http://www.nrk.no/nordnytt/snart-er-dette-bladet-utsolgt-over-hele-landet-1.12107484
  • Hehe ... Med 55.000 eksemplarer så er det ikke akkurat sjeldent.
  • Jeg har i hvert fall skaffet heftet til de 4-5 danskene som har bestilt det. :-)
  • edited December 2014
    Ja, og da må du skru opp prisen ved levering! :D

(Burde egentlig være forbudt å eksportere slike sjeldne norske varer ...)
  • Glomgold, skulle jeg skrudd opp prisen ville det utelukkende vært for å kompensere fallet i den norske kronens verdi som følge av Norges Banks sosialistiske politikk som ensidig favoriserer låntakere.

For øvrig liker også jeg den annonsen du henviser til, både den anti-spekulative holdningen, og ikke minst at tilbudet er reelt tilgjengelig for alle ettersom vedkommende avviser bestillinger via nymotens SMS :)

• edited December 2014
    I en av de lokale butikkene her så telte jeg 13 eksemplarer av heftet for 30 minutter siden.
    Skulle kanskje ha kjøpt dem alle sammen!

SMS ble sendt for første gang i 1992 ... Så veldig nymotens er det ikke.
    Han avviser bestillinger fra telefoner også. Telefonen ble oppfunnet på 1800-tallet.
  • Det hadde neppe vært lurt ettersom 13 betyr ulykke.
  • Det var 14. Jeg kjøpte dette eksemplaret til meg selv ;)
  • Tegneserier er nymotens fjas og vas. Gi meg sild og poteter!
  • edited January 2015
    http://www.aftenposten.no/kultur/Hard-kamp-i-nord-om-Donald-i-sameland-7846339.html

Burde jeg legge ut et til én million kroner, bare for å gi tabloidene enda en saftigere overskrift? Fyren sier jo selv at han ikke forventer at dette skal selge...
  • edited January 2015
    Trodde du hadde ett hefte ute allerede til en million kroner ;;)
  • Nei nei, selg det heller for ti multimilliarder ;)
    Onkel Skrue: De har brukt mine penger til å kjøpe ting til å robbe med med!
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?