Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Upublisert Barks pr. 2014

edited April 2014 in Donaldisme

Fikk en mail fra en meget god bekjent i USA for to dager
siden, som samler på serieoriginaler, primært Disney-serier. Barnebarnet av en
tidligere trykkeriansatt (en «fagleder») i Western Publishing i Racine, Wisconsin
i USA på 1950- og 1960-tallet, hadde ryddet på loftet til farfaren etter at han
nylig var gått bort. Hun visste fra før av at det lå mange bunker med
Dell-hefter der (noe som ikke interessert henne noen verden ting), og planen
var å selge alt dette til en forhandler av eldre seriehefter i Chicago (der hun
bor nå). Men under oppryddingen oppdaget hun at det i et hjørne lå en bunke med
serieoriginaler (som farfaren hadde tatt med seg hjem, disse ble i all hovedsak
brent etter trykking!). Det aller meste av dette var av mindre verdi, som
forsidetegninger fra Daffy Duck o.l., men midt opp i alt dette lå det dog 20 ark
med halvsider, som utgjorde en ti-siders Donald Duck historie. Disse var i forbausende
god stand, med unntak av de to øverste arkene, som hadde fått litt fuktskader i
det nederste høyre hjørne, samt at det siste ark mangler en liten flik (som har
medført at litt av hjørne på en serie-rute mangler). Heldigvis har ikke disse
fuktskadene gått for mye utover tegningene. Hun viste ikke hva dette var, og
når hun leverte sidene til forhandleren i Chicago fikk han hakeslepp. Han
kjente igjen med en gang at dette var en (10-siders) historie tegnet av Carl
Barks, men han kjente ikke igjen historien. Etter å ha tatt en lengere telefonsamtale
med en Barks-ekspert i San Diego, som han kjente, senere på kvelden, skjønte de
at de hadde litt av en sensasjon i hendene.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

På det øverste arket i bunken («the splash panel», som min
venn i USA omtaler det som) stod det påført med blyant helt øverst på arket «WDC
# 144, Sept. 1952» (men dette serieheftet inneholdt en helt annen historie!),
men under denne dateringen med blyant, var det påført med en kraftig blå penn
(eller tusj?): «Rejected. Chase», etterfulgt av et kryss eller en hake påført
med rød fettstift («crayon»). Etter å ha diskutert litt sammen skjønte de at
dette var en historie som var blitt lagt til side av forlaget. Barks-eksperten
«tipset» deretter min venn om funnet, og han er nå helt i ekstase (for å si det
mildt).

Handlingen er visst noe med en eplefestival som Donald og
Dolly deltar på, og noen forviklinger som oppstår da, men kjenner ikke detaljene
her (min venn, som også er en stor Barks kjenner, omtaler historien som «golden
apples »). Uansett, poenget er at dette er en historie av Carl Barks som aldri
tidligere har vært trykket, men ligget på et loft i over 60 år!!  Blir spennende å følge med hva som skjer
videre her!  Akkurat nå ligger disse 20
halvsidene innelåst i et brannsikkert skap et sted i Chicago.

Skal holde dere orientert!

Oppdatering: Det viste seg at det også lå en original Carl
Barks forside fra 1961 i haugen, en tegning hvor nevøene spiller ping-pong over
Donald, som ligger på gulvet («Walt Disney’s Comics and Stories, no. 247»), men
dette er, for si som min venn; «just a tiny small peanut compared to the other
find!».  

Comments

• Dette har jeg også nylig fått kjennskap til. Og historien minner ganske om WDC 243 - "Turkey Trouble". I denne historien dreier det seg om Thanksgiving Day, hvor eplene er byttet ut med kalkuner - og den som fanger flest kalkuner får dagens dronning til bords. Altså har vi her nok et eksempel på hvordan Barks brukte gamle historier på nytt.

Ryktene skal ha det til at Connie Taylor (barnebarnet) og en forhandler har blitt enige om kjøpesummen, og  Fantagraphics har vært kontakt med forhandler for å få inkludert historien i "The Complete Carl Barks Disney Library", antagelig i løpet av neste år. Selger kommer muligens til å legge ut halvsidene til salgs på nettauksjon via en avtale med Heritage.

Her kan du lese mer om bakgrunnen til "The Golden Apples Story": http://www.cbarks.dk/theloststory.htm
  • Så var det datoen da... ;)
  • Dette er for godt til å være sant...
  • Dette var direkte stygt gjort  :-)
  • edited April 2014

Lovet jo å holde dere orientert! : )

Det hele var bare, som de fleste selvsagt har forstått nå, kun en aprilspøk.

Med all sannsynlighet er nok denne historien blitt brent slik rutinen var med slike seriesider hos Western på den tiden, selv om disse konkrete sidene ikke ble trykket. I tillegg til denne er det også en annen 10 siders historie av Carl Barks fra 1957 + ett par 1-siders historier fra tidlig 1960-tall, som heller aldri ble trykket, som også er gått tapt på samme måte. De aller fleste av de tidligste serieoriginalene av Barks som er blitt bevart, var nettopp slike sider som (av ulike grunner) IKKE ble brukt, men returnert til Barks (mest trolig uten betaling). I tillegg fikk han som gave (!) tilbake originalene til de siste Uncle Scrooge seriene han hadde tegnet da han gikk av med pensjon i 1966.

Av de ca. 6000 seriesidene Carl Barks tegnet er det kun ca. 200 originalsider som er blitt bevart + en del forsider (men ikke WDC # 247 meg bekjent).

Takk for link "stubbscroll". Var ikke klar over at samme spøken var gjort før, men så kjempeoriginal skal det jo innrømmes at den ikke var. Mange Barks-fan har jo drømt om at denne historien kanskje kunne ligge gjemt en eller annen plass - for så endelig dukke opp en dag. Til dere som ble litt skuffet av den grunn; Sorry! : )

Takk også til min medspiller "1800" for godt samarbeid! : )

En som ikke fortjener noen takk er Sigvald. Selv om det tydeligvis var viktig for deg å påpeke for all verden at du ikke lot deg lure, var det ikke nødvendig å blåse denne spøken med en gang - men slikt har jo du "tydeligevis" ikke antenner for, til tross for at du selv også har lagt aprilspøker her på AOL, i alle fall minst en gang. 

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?