Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Mytologi i Disney-serier

edited July 2013 in Donaldisme

En liten spin-off fra quiz-tråden, der Mikkel nylig nevner en mytologisk skikkelse i serien om "Tåkeøya" (Mythos Island): Jeg syns alltid det er interessant med mytologiske og folkloristiske innslag i Disney-serier.

Av naturlige grunner kjenner jeg særlig til Barks' klassiske historier, hvor vi bl.a. møter greske ("Det gylne skinn"), arabiske ("Ali Babas hule") og afro-karibiske ("Voodo Hoodo") sagnfigurer. Fins det andre gode eksempler på vellykket bruk av eksisterende myter og folketro i Disneys historier?

Comments

• Den første vi kom på (ok, det var krice som kom på det) er "Kampen om Sampo", som må vera eit praktdøme på dette. Barks hadde òg Gudemysteriet, forsåvidt.
  • Av Barks-historier kan man også nevne «I Odyssevs' kjølvann».
  • edited July 2013
    Holder meg til Carl Barks:

Hunden i Baskerville - Hound of the Whiskervilles
    Sjøormen i Loch Ness - The crying monster, Mystery of the Loch
    El Dorado - The Gilded Man
    Den avskylige snømannen - The Lost Crown of Genghis Khan
    Enhjørning - Trail of the Unicorn

Guder, teller det? Mythtic Mystery (Edit: Denne hadde Olaf nevnt.)
    Julenissen går igjen i flere historier og er vel folkloristisk. Hekser?

I italienske pockethistorier er det en mengde andre.

• edited July 2013

Mange gode eksempler her. De fleste Barks-historiene kjenner jeg jo til, når jeg bare tenker meg litt om (eller når Øystein og Glomgold minner meg om dem...). Hva med andre Disney-skapere?

I utgangspunktet tenkte jeg kanskje at GRESK mytologi måtte være overrepresentert (enhjørninger, minotaurer og homeriske hekser er nevnt), men eksemplene ovenfor viser jo dessuten til både finsk, meso-amerikansk og himalayisk folketro. (Selv syns jeg at Hunden fra Baskerville er mer en "litterær" enn en "mytisk" figur, men det er bare pirk...)

Utgangspunktet for denne tråden var Mikkels quiz-spørsmål om "Fachan". Vet noen om andre KELTISKE sagnskikkelser som har figurert i Disney-historier?

• edited July 2013
    Hunden fra Baskerville er basert på folklore.

The Adventures of Ichabod... er en Disney-film. Boken hvor historien er hentet fra, The Legend of Sleepy Hollow, kan vel sies å være basert bl.a. på keltisk folklore.
  • I Don Rosas "Fabelaktig dyreliv" nevnes det mange mytologiske vesner
  • Eg synes denne er veldig artig, som det står er det ein parodi på The Call of Ctulhu.
    Reknast Lovecraft som mytologi?
  • edited August 2013
    Jeg er ingen stor Lovecraft-ekspert, men jeg vil tro hans verk er like mye (eller lite) "mytologiske" som figurer/universer skapt av folk som Tolkien og C.S. Lewis (eller Wachowski-brødrene, for den saks skyld). Jeg har dessverre ikke lest denne historien. Har den noen videre tilknytning til Cthulhu-myten, utover ordspillet i den engelske tittelen? (som jeg for øvrig har stor sans for! - bare synd at den ikke ser ut til å ha "overlevd" i noen av oversettelsene)

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Call_of_Cthulhu
  • edited August 2013
    No har ikkje eg lest The Call of Cthulhu, men utifrå det eg les om fortellinga her virkar det for meg som nokre element er liknande eller like, men alt i alt er det temmelig ulikt historia om Cthulhu. Veit ikkje heilt kor mykje eg skal seie om historia for å unngå spoilers.

Når det gjeld tittelen er den i alle fall på norsk blitt til "Kurruso kaller", ein så godt som direkte oversettelse. Den står forøvrig i Donald Pocket nr. 289 og er ei av dei pocket-historiene eg hugsar best :)

Når eg nemner DP kom eg forresten på denne og, den formelig osar mytologi-inspirasjon (Pluss at Donald-historia som følger med hovudhistoriene er ordentlig koselig)

• Når det kommer til norske sagnfigurer så opptrer både Huldra og et typisk norsk troll i "Drag of the Dragon" http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2002-189 Huldra og dette trollet opptrer i en rute hvor en flokk med mytologiske skapninger vandrer over øya.

Men typisk norske figurer som troll og nisser er vel egentlig ganske sjeldne i Donald historiene.

• edited August 2013
    Jeg vet ikke om dette gjelder andre, men selv sliter jeg (og Firefox) med å følge Mikkels lenke. Med noen enkle manøvreringer kom jeg imidlertid fram til angjeldende historie via http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2002-189

Interessant at nordiske eventyrskikkelser som troll og hulder figurerer i et Donald-blad. Ikke minst når de fleste opphavsmennene tydeligvis ikke har skandinavisk bakgrunn (og historien dessuten har blitt publisert i store deler av Europa - samt USA).

Likevel er det kanskje litt skuffende at huldra og trollet tydeligvis bare opptrer i én rute (og da sammen med  en rekke andre mytologiske skapninger).

Jeg konstaterer for øvrig at "Drag Of The Dragon/Operasjon drage" tydeligvis er del av "Tåkeøya"-serien. Dessverre har jeg få (les: ingen) bøker/blader med disse historiene tilgjengelig. Men jeg begynner å forstå at de er gull verdt i jakten på Disney-historier med mytologiske innslag.
  • edited August 2013
    Når det gjelder troll, da er kanskje disse to historiene av større interesse?

Her opptrer de i alle fall i mer enn bare en rute!
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?