Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Utstillingen "Celebrating the Duck"

edited February 2013 in Donaldisme

Utstillingen "Celebrating the Duck", som ble laget i forbindelse med markeringen av Donald Duck sin 75 års dag på Serieteket i Oslo i juni 2009, settes nå opp igjen (i en litt utvidet versjon) på Avistegnernes Hus i Drøbak. Utstillingen åpner lørdag 9. februar. Se nærmere informasjon her:

www.avistegnerneshus.no

«1

Comments

• edited November -1

En del bilder fra utstillingen ble vist på Østlandssendingen i dag ca 18:55. Finnes sikkert på Nett-TV.

• edited November -1

Var og så på utstillingen da den var på Villa Fridheim for noen år siden, Daan Jippes bidrag husker jeg godt.

• edited November -1

Jeg kunne ikke sånn helt umiddelbart se noen Don Rosa tegning i utstillingen? Noen som vet om Tor Ødemark er en Rosa-skeptisk gammel-Barksist eller om det er en annen forklaring?

• edited November -1

En annen forklaring.

• edited November -1

Kanskje Don Rosa ikke sendte inn noe bidrag?

• edited November -1

Mikkel Hagen skreiv:

Noen som vet om han ble spurt?

• edited November -1

De viste jo bare et utvalg av tegningene på tv. Du kan jo dra på utstillingen og se etter selv.

• edited November -1

Diff skreiv:

De viste jo bare et utvalg av tegningene på tv.

Ja, men Ødemark synetes å ha en viss innflytelse over hvilke tegninger som ble filmet - således burde han selvsagt ha sørget for at en eventuell Rosa-tegning ble filmet.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Mikkel Hagen skreiv:

Han ble spurt, men ville ikke delta.

• edited November -1

1800 skreiv:

Sigvald skreiv:

Mikkel Hagen skreiv:

Han ble spurt, men ville ikke delta.

Og der har vi forklaringen.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Ja, men Ødemark syntes å ha en viss innflytelse over hvilke tegninger som ble filmet - således burde han selvsagt ha sørget for at en eventuell Rosa-tegning ble filmet.

Hvorfor det?
    Det var 19 - 20 tegninger som det ble fokusert/zoomet inn på.
    Hadde Rosa hatt et bidrag så ville han ikke vært den eneste som hadde blitt utelatt.
    Hvor var Arild Midthun?

• edited November -1

Utstillinga var omtalt i laurdagens Østlandets Blad (aner ikkje om saka ligg på gratisnett, det har eg nemlig ikkje gidda å sjekke). Bidragsytarar som er nevnt i artikkelen er Arild Midthun, Håkon Aasnes, Finn Graff, InkaLill, Knut Nærum, Charlotte Helgeland, Ron Ferdinand (Dennis), Mort Walker (Billy), Bud Grace (Ernie), Joe Kubert (Sgt. Rock og Tor) og Al Feldstein (Mad-redaktør). 11 Disney-teiknarar er med, det er rundt 70 teikningar, og bidragsytarar frå 22 land.

• edited November -1

GISP! Der var jo mitt bidrag også! (15:03 ut i sendingen).

• edited November -1

Noen få av bildene finnes her.

• edited November -1

Etter og ha lett litt igjennom bildene på pc-en fant jeg Daan Jippes bidrag. Bildet er dessverre litt utydelig.

http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/149474_417871268292364_876786749_n.jpg

• edited November -1

Aquila skreiv:

Utstillingen "Celebrating the Duck", som ble laget i forbindelse med markeringen av Donald Duck sin 75 års dag på Serieteket i Oslo i juni 2009, settes nå opp igjen (i en litt utvidet versjon)

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

11 Disney-teiknarar er med, det er rundt 70 teikningar, og bidragsytarar frå 22 land.

Så utstillingen på 75års markeringen i 2009, men tror det var langt fra så mange tegninger den gangen (?). Har utstillingen fått en betydelig utvidelse etter dette, eller er det bare jeg som husker feil?

• edited November -1

I klippet fra Østlandssendingen så sier Tor Ødemark at de hadde fått inn ca. 30 tegninger til utstillingen i 2009. Seinere kom det flere tegninger i posten.

• Da har jeg snakket med Tor for å få helt korrekte data her;

2009: 30 bidrag fra 30 kunstnere.

2013: 75 bidrag fra 61 kunstnere.

Beklager derfor at jeg var "litt" upresis når det gjaldt at utstillingen var "litt utvidet" siden 2009. Jeg var klar over at Tor hadde fått tak i flere tegninger, men ikke at det var så mange. Uansett, en enda større grunn for å besøke denne flotte utstillingen. Vær obs på utstillingen varer frem til og med søndag 3. mars.

"1800" har allerede forklart hvorfor det ikke er en tegning med av Don Rosa. Dette skyldes ikke noe form for uenighet e.l. med ham, han ønsket bare ikke bidra - som selvsagt var helt greitt.

Og helt til slutt; du Sigvald bør lære deg litt god gammeldags folkeskikk om hvordan du omtaler andre Donald-/ Disney-interesserte personer i ett nettforum!

• Mange takk, Aguila. Men her kan jeg legge til litt informasjon på denne saken:

Jeg er ansvarlig for utstillingen Celebrating the Duck! Flere på AOL har allerede imøtegått Sigvald med korreksjoner, og jeg kan bekrefte at Don Rosa har blitt forespurt - 2 ganger - og jeg kan bekrefte at han ikke kunne takke ja til henvendelsen. Om det skulle bli et tema, så har også Vicar og diverse andre Disney-tegnere (som jeg klarte å få kontakt med) blitt spurt, men det, som for de fleste av oss som har kjennskap til tegneserier (og andre medier), vet, er at det er et evig spøkelse som heter deadline. Derfor kunne ikke alle av de flere hundre tegnerne, som ble forespurt om de ville delta på CTD, delta. Nå vet også Sigvald dette.

Men det burde han ha visst tidligere også, da jeg fikk en personlig henvendelse fra ham om Don Rosa var med, hvor jeg fortalte ham i en personlig mail at han ikke var, men at han var blitt spurt.

Noe annet Sigvald også burde vite, er at jeg selv er en fan av Don Rosa. Jeg har vært vertskap for ham under flere Oslo-besøk, han har gitt meg flere unike originaltegninger, og han er mer enn bare et navn, en tegner, han har blitt en venn, og vi korresponderer jevnlig. Dette burde han vite da jeg i en tidligere runde med ham sendte ham en pm utenfor offentligheten, hvor jeg forklarte ham nettopp dette.

Sigvald er en kverulant som sier imot de fleste innlegg, og tar Don Rosa i forsvar om han bare finner en unnskyldning for det.

Jeg beklager å måtte gå til dette skrittet, men han har forsuret stemningen på AOL så lenge, at det nå er flere år siden sist jeg skrev et innlegg her, og da under et annet navn. Dette kommer til å bli mitt siste, om han ikke viser en helt annen nettikette enn det han gjør.

CELEBRATING THE DUCK!

I 2009, i forbindelse med at Donald fylte 75 år, ble det lansert en ide om å lage et arrangement, der vi hyllet Donald. Min første innskytelse var at vi burde få en to-tre Donald-tegnere til å lage en tegning av Donald som 75-åring. Tankene var rettet mot Alf Næsheim, Håkon Aasnes og Arild Midthun - det tre Donald-tegnerne vi har hatt. Men så kunne jeg ikke annet enn å kontakte noen av de tegnerne jeg kortere eller lengre tid har korrespondert med, og det ble, som Aguila skrev, 30 tegninger. Vi hadde deadline for dette 1,5 måned før arrangementet.

Men dette skulle vise seg bare å bli første kapittel i en lang historie, som jeg skal ta kortversjonen på her. Ikke før var fristen over, før den første henvedelsen kom fra Brasil, fra Bira Dantas, som valgte å sende en tegning først, og be om plass på CTD etterpå. Jeg tenkte "Jeg orker ikke å fortsette med dette, for det for mye jobb". Men det gikk over etter to uker, og det nye målet var, etter den enorme responsen vi allerede hadde fått, å skaffe tegninger fra alle 7 kontinenter. Vi klarte 6, men ikke Antarktis. Deretter meldte det seg på bidrag fra Chile, Malawi, Russland, Burkina Faso, Indonesia, Kenya, Malaysia, Spania, Nigeria og en rekke andre - CTD levde en periode sitt eget liv, på utenlandske forum og tegnerne selv imellom. Dermed ble resultatet det Aguila oppsummerte. Og den lever fortsatt - Torbjørn Lien (Kollektivet) er siste mann ut, i forbindele med åpningen av utstillingen i Volda - på Ivar Aasen-tunet - og har startet (det som kan være runde 3), men som jeg ikke vet hvordan jeg skal forsvare. Det måtte være til Donald (eller undertegnede) fyller 100.

En fascinerende tanke som jeg sterkt vurderer.

Celebrating the Duck! har vært, i mer eller mindre komplett form, på Serieteket i Oslo (1 dag), Fossesholm Herregård i Vestfossen, Tegneseriemuseet på Hadeland, Villa Fridheim på Krøderen, Ivar Aasen-tunet i Volda, Nisseloftet i Heidal og nå på Avistegnernes Hus i Drøbak. Mulige steder senere i år kan bli på Oppegård og på Hurum i første omgang.

Jeg håper dette bidrar til, først og fremst, et leveligere forum, men at det også gir svar på noen ubesvarte spørsmål. Konstruktive spørsmål vil bli besvart på denne tråden, og så kunne jeg tenke meg å takke den foreløpig eneste bidragsyteren til CTD på denne tråden - ArneBye - Din 75-årige Donald lever et godt liv på vandring i norske gallerier, Arne.

(",) TØ
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?