Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Donald Duck & Co 2012

145791013

Comments

• edited November -1

I de siste numrene av DD har det vært lite å rope hurra for synes jeg, mange intetsigende historier uten den helt store snerten. Hvis flere mener det samme, kan nok det være grunnen til at denne tråden ikke har vært så aktiv som den burde vært.
    Ideelt sett skulle det vel vært en anmeldelse av hvert blad her i forumet før det kom i salg i butikken, slik at de som ikke abonnerer kan vite hva som kommer.
    (Hvertfall ifølge enkelte her...):-)

Ville vært helt genialt... Hadde kjøpt f.eks. Landet under jorden hvis jeg hadde visst om det...

Men hvordan finner en ut av hva bladet inneholder før det er for sent... ? Hvor blir det oppdatert tidigst om slikt??

• edited November -1

Eg prøver sjølv å anmelde mykje på Serienett, men å forplikte meg til å anmelde Donald kvar veke, det vert litt mykje. Denne veka gjorde eg kortanmeldelsar av omlag halvparten av det som kom ut denne veka, og satt oppe halve natta for å få det ferdig (men så var serienett nede på grunn av tekniske problem så det viste seg at eg ikkje trengte å stresse). Det tar kanskje ein halv time-time på kvart blad viss ein går litt i detalj.

Elles så er det nesten slik at ein får berre sjekke kva som står på Mineserier.no etterkvart. For at informasjonen skal kome ut så må jo nokon kjøpe bladet usett, og så ta seg tid til å føre det opp.

Så lenge folk gjer det frivillig og utan å få noko for det, så får alle andre anten berre vente eller ta sjansen på å kjøpe usett. Det er no ikkje så farleg om det viser seg at ein kjøper det, men så er det berre middels.

• edited November -1

Forresten, eg meinte det generelt, ikkje sånn at det var eg som vart spurd.

Uansett kven ein "spør" om å lese Donald kvar veke og opplyse andre om kva some er i det, så er det mykje arbeide og umak, spesielt viss ein skal gjere så fort som mogeleg etter at Donald anten kjem i posten eller kjem ut på fredagen.

Det er veldig lettvint å "spørje" på den måten: "Kvifor kan ikkje alle andre lese Donald først og fortelje kva som var bra slik at eg slepp å bruke pengar på dei som ikkje er så bra."

Det hadde vore mykje greiare om ein sa "Kva om vi slår oss i lag, setter opp ein arbeiodsplan og leggjer ut informasjonen ei veke kvar? Viss vi får mange nok, så kanskje vi slepper med ein gong i kvartalet kvar. Eg melder meg frivillig først."

(Eg melder meg forresten ikkje frivillig. ;-) )

• edited November -1

Det er veldig lettvint å "spørje" på den måten: "Kvifor kan ikkje alle andre lese Donald først og fortelje kva som var bra slik at eg slepp å bruke pengar på dei som ikkje er så bra."

Sikkert sant det, ja...

• edited November -1

Personlig syns jeg det er interessante og gode historier i Donald hver uke, så ser ikke noe poeng i å opplyse om når det er interessante og gode historier, i og med at det er hver uke. If that makes sense...

• edited November -1

Don Barks skreiv:

I de siste numrene av DD har det vært lite å rope hurra for synes jeg, mange intetsigende historier uten den helt store snerten. Hvis flere mener det samme, kan nok det være grunnen til at denne tråden ikke har vært så aktiv som den burde vært.
    Ideelt sett skulle det vel vært en anmeldelse av hvert blad her i forumet før det kom i salg i butikken, slik at de som ikke abonnerer kan vite hva som kommer.
    (Hvertfall ifølge enkelte her...):-)

Ville vært helt genialt... Hadde kjøpt f.eks. Landet under jorden hvis jeg hadde visst om det...

Men hvordan finner en ut av hva bladet inneholder før det er for sent... ? Hvor blir det oppdatert tidigst om slikt??

Viss du vill ha Barks klassiker, så kommer "Onkel Skrue Atlantis hemmelighet" av Barks i uke 27.

• edited November -1

Viss du vill ha Barks klassiker, så kommer "Onkel Skrue Atlantis hemmelighet" av Barks i uke 27.

Stas! Takk.

• edited November -1

Personlig syns jeg det er interessante og gode historier i Donald hver uke, så ser ikke noe poeng i å opplyse om når det er interessante og gode historier, i og med at det er hver uke. If that makes sense...

Joo, men jeg har ikke akuratt en stor samling... Og heller ikke tre kubikkmål penger...

Hvis historiene ikke er så gode at jeg kan lese dem i filler, så blir det for mye. Men kjøper historier i brukt- butikk, da. Men sjelden de har Barks der...

Nye Donald- blad i butikken koster ca. 1 krone per side (Ca. 50 kr per Donald- blad).
    Og hvis du kunne velge mellom noen få Barks du aldri har lest, eller noen få andre nyere historier... Hva ville du valgt? Kan vel kalle meg selv for Barksist og Rosaist.

• edited November -1

Don Barks skreiv:

Stas! Takk.

Bare hyggelig ;)

• edited November -1

Et artig poeng i historien "2012: En tyveriodysse" i nummer 21/22. Som kjent er ikke forfattere og tegnere helt konsekvente på alt i Andeby-universet - noen ganger ligger Skrues pengebinge på toppen av en bakketopp, noen ganger ligger den på gatenivå midt i sentrum. Men det er ikke så ofte at forfattere/tegnere er inkonsekvente i den samme historien! Men det ser vi altså i "2012: En tyveriodysse". I del 1 ser vi at pengebingen ligger på toppen av en bakketopp (riktignok ikke så bratt og diger som slik Don Rosa tegnet den i sin tid, men like fullt en bakketopp). I del 2, på side 46 i nr. 22, ser vi imidlertid at når Donald kommer fykende ut fallemmen, så kommer han rett ut på gatenivå, og fyker rett inn et pizzabud på scooter som tilfeldigvis kjører forbi ...

• edited November -1

Barks brukte vel teknisk sett fleire binger, der "binge nummer 1." var på toppen av Killmotor Hill". Sånn at Barks brukte kun 1 binge i kvar historie, og den som passa best til historia. Når folk så bruker Barks sine "gags" seinare, så er de kanskje ikkje så medvetne på at der er snakk om forskjellige binger. Eller eventuelt kontorbygg. I dei historiane der Donald og Klodrik er journalister, er ikkje Skrues kontor redaktørkontoret til avisa? Til dømes?

• edited November -1

Mikkel Hagen skreiv:

Blandt årets sommerlesninger finner vi Onkel Skrue atlantis hemmelighet av Carl Barks som kommer i uke 27.

Så får vi håpe at de også husker å benytte Gladstones klassiske forside til denne historien,

Tommy skreiv:

Nei, det gjør nok ikke det. Det er derfor det lenge har vært en uskrevet overenskommelse her i AOL om at abonnenter bør si fra når bladet inneholder historier av særskilt interesse, f.eks:
    - Nyopptrykk av Don Rosa historier, o.l.
    - Nye historier av norske forfattere som Olaf og deg selv.
    - Gjerne nye historier av "det norske teamet" (Arild Midthun & co.)

• edited November -1

Eg trur det vert litt for drygt å tale om ein "uskrevet overenskommelse" der abonnentar einsidig har forplikta seg til å halde folk som ikkje ynskjer å abonnere informert om kva som skjer. At enkelte abonnenter er entusiastiske og seier ifrå om at "denne gongen er det noko bra i bladet" slik at ein kan diskutere det på forumet, den går eg med på.

At dette kan misforståast som ein "lovnad" til ikkje-abonnentar om å halde dei informert, den er det verre med.

Men enkelte av innlegga her synast faktisk å framstille det som ei plikt frå abonnentane si side. Det synast eg er å dra for mykje vekslar på godviljen til abonnentar og andre som frivillig seier ifrå og indekserar og det eine med det andre.

Viss ein ikkje abonnerer og i tillegg ikkje sjekker Donald i bladhyllene kva veke, så betyr det av og til at ein går glipp av dei verkeleg bra seriane. Slik er det berre.

Elles kan jo ikkje-abonnentar foreine seg og ta tørn på å kjøpe og varsle kvarandre for å "minimere" antall gonger dei går glipp av noko interessant. Sette opp vaktliste og greier.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Mikkel Hagen skreiv:

Blandt årets sommerlesninger finner vi Onkel Skrue atlantis hemmelighet av Carl Barks som kommer i uke 27.

Så får vi håpe at de også husker å benytte Gladstones klassiske forside til denne historien,

Tommy skreiv:

Nei, det gjør nok ikke det. Det er derfor det lenge har vært en uskrevet overenskommelse her i AOL om at abonnenter bør si fra når bladet inneholder historier av særskilt interesse, f.eks:

Det du kaller en uskreven overenskomst er vel snarere en forventning fra en eneste person (gjett hvem) som i snevreste forstand egentlig bare er ute etter opptrykk av Don Rosa.

• edited November -1

Som jeg har nevnt et par ganger før så blir Donald somregel indeksert på minetegneserier.no før bladet er ute i butikken. Bare en ekstremt sjelden gang hender det at et blad ikke er indeksert før det er borte fra butikken.
    Så det er en fin plass å sjekke om ukens Donald inneholder det 526. opptrykket av en Rosa historie, isteden for å forvente at abonnentene ivrig skal fortelle om en slik ikke-nyhet.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Det er derfor det lenge har vært en uskrevet overenskommelse her i AOL om at abonnenter bør si fra når bladet inneholder historier av særskilt interesse, f.eks:

Hvorfor fortsetter du å påstå at noen har forpliktelse til å fortelle deg noe som helst om disse tingene? Du vet at det ikke er sant.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

En slik "uskrevet overenskommelse" kjenner jeg ikke til. Derimot ser det ut til å være en skrevet enighet om at ingen har plikt til å si ifra om noe som helst. Omtrent alle som har kommentert denne saken nå, og ørtenhundreogåtti ganger tidligere har skrevet det (bortsett fra deg, selvsagt).

Hva er forresten "særskilt interesse"? Personlig syns jeg ikke opptrykk av Don Rosa er av "særskilt interesse". Jeg har lest (og har samlet i Hall of Fame) alle hans historier fra før, og når de kommer i opptrykk har jeg den siste tida pleid å hoppe over dem. Spesielt de lengre historiene, i for eksempel Donald Ekstra.

• edited November -1

Barks brukte vel teknisk sett fleire binger, der "binge nummer 1." var på toppen av Killmotor Hill". Sånn at Barks brukte kun 1 binge i kvar historie, og den som passa best til historia. Når folk så bruker Barks sine "gags" seinare, så er de kanskje ikkje så medvetne på at der er snakk om forskjellige binger. Eller eventuelt kontorbygg. I dei historiane der Donald og Klodrik er journalister, er ikkje Skrues kontor redaktørkontoret til avisa? Til dømes?

Men i F.eks. "Den lure onkel skrue/A only poor old man" sier jo han at han bare er en fattig gammel stakkar da b- gjengen har fått hull på demningen. Hvis det bare var en av flere binger, har de jo bare tatt under 1/5?

I "Landet under jorden", også:...

Hva er forresten "særskilt interesse"? Personlig syns jeg ikke opptrykk av Don Rosa er av "særskilt interesse". Jeg har lest (og har samlet i Hall of Fame) alle hans historier fra før, og når de kommer i opptrykk har jeg den siste tida pleid å hoppe over dem. Spesielt de lengre historiene, i for eksempel Donald Ekstra.

Ikke alle som har det! ;)

Men syns også det virker urimelig med en uskreven regel for abonenter å legge ut.. Blir jo masse plikter hvis du abonerer da!

• edited November -1

"Men i F.eks. "Den lure onkel skrue/A only poor old man" sier jo han at han bare er en fattig gammel stakkar da b- gjengen har fått hull på demningen. Hvis det bare var en av flere binger, har de jo bare tatt under 1/5?"

Neida. Måten det fungerer på er at der er mange forskjellige "varianter" av korleis "universet" til Donald ser ut. Når Barks skreiv historia som var best tent med at bingen var på toppen av ein bakke, så var det der den var. Viss det passa betre med at den låg i ei vanleg bygate, så stemte det òg. Poenget var at ein ikkje blanda, men at alt stemt i sjølv historia.

Det er Don Rosa som ofte prøvde å få alle delane til å passe saman. Dei fleste andre er like fleksible som Barks (og nokon klarar jo heller ikkje å halde styr på alt).

• edited November -1

Sigvald skreiv:

det lenge har vært en uskrevet overenskommelse her i AOL

:-) AOL er et sted hvor vi kun kommuniserer skriftlig, Sigvald....

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?