Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Gode tider for Don Rosa fansen!

edited July 2011 in Donaldisme

Det kan ikke herske tvil om at det er riktig gode tider for Don Rosa fansen nå om dagen. Bare i dag så jeg følgende utgivelser i butikkhyllene:

Donald Duck & Co #28/2011:
Don Rosa forside på selve bladet + bilag med forside og følgende historier:
- Ta en mynt og la den vandre.
- Den siste av McDuck-klanen.
- Mississippis herre.
- Badlands' ukronte konge.
- Kongen på kobberhaugen.

Donald Ekstra 3/2011:
Don Rosa forside +
- De ti avatarene.

Donald© - Andebys ledende manneblad #2:
- Hell i hull.
- På et sølvfat.

Pondus 7/2011:
- Blikk for detaljer.

For min del er dette en sommer jeg vil huske med stor glede :-)

«1345678

Comments

• edited November -1

Jeg skulle bare ønske de hadde tatt med B-kapitlene på rett plass i Skrues liv.

• edited November -1

Jeg er glad de ikke er med pga kontinuiteten. Den ene kapittelet tar over etter det andre istedenfor å begynne og slutte i pengebingen hvor Skrue, Donald og nevøene er samlet. Rosa sier vel også selv at han ikke liker å blande disse b kapitlene innimellom hovedserien (forord til Gemstone's Life and Times Companion). Jeg skulle t.o.m. ønske at de hadde droppet kapittel 0 som jeg ikke synes passer foran kapittel 1. Den er skrevet som en enkeltstående historie og og bør også være det. Disse b kapitlene kan heller samles i et eget ekstrahefte.

• edited November -1

For å kanskje kaste ein liten brannfakkel her: ER dette eigentleg så flott for Don Rosa-fansen?

Det blir utgitt mange Don Rosa-historier, ja. Men dei som har vore Don Rosa-fans sidan tidleg nittital (eller tråla brukthandlar for å komplettere helten sin) har god kjennskap til alle desse historiene frå før. Det er ikkje slik at vi får noko som er nytt og spennande frå Don Rosas hand som vi ikkje har lest før, og det har vi heller ikkje fått på dei siste fem åra. Så kva er det eigentleg vi får? For komplettistar som Sigvald får vi eit pengesluk av dimensjonar, eg veit ikkje kor mange hundre kroner ein må bruke for å samle alt som blir utgitt av Don Rosa denne sommaren ... Og det er før DRSV kjem til hausten. For dei som er fornøgde med å berre samle HISTORIENE til Rosa og ikkje er så nøye med å ha absolutt alle blad dei er utgitt i ... Er dette berre meir av ting vi har frå før.

Eg synest absolutt at dette er ein stor sommar for dei unge lesarane som nyleg har oppdaga Don Rosa og ikkje har gidda eller hatt råd til å kjøpe Hall of Fame. Dei får tilgong på mykje spennande lesestoff, sjølv om den målgruppa kanskje ikkje kjøper mannebladet. Men historiene er gode, og Skrues liv er kanskje den beste serien som nokon gong har vore utgitt i Donald.

Men for oss som har vore Don Rosa-fans sidan 1990, blir jo dette berre ei massiv gjentakelse av ting vi allereie har.

Gode tider for Don Rosa-fansen hadde slik eg ser det vore dersom vi fekk NYE Don Rosa-historier i massevis. Dei kan gi ut Back in Time for a Dime, som framleis ikkje er godt nok utgitt på norsk. Eller dei kan overtale Don til å skrive nye manus og la ein annan teiknar ta seg av illustrasjonsjobben - DET hadde vore fantastisk, det. Ei komplett utgivelse av Skrues liv over tre nummer og Don Rosa i tre andre blad er sjølvsagt òg artig, men for ivrige Don Rosa-fans er dette historier ein gjerne har MINST to utgaver av allereie. Merker at dette på absolutt ingen måte er på nivå med den intense gleda eg følte for fem til tjue år sidan i kvart nummer der det kom nye og spennande Rosa-historier.

• edited November -1

Jeg er helt enig med det du skriver, Olaf. Jeg har egentlig mange nok utgivelser av Life and Times, både på norsk og amerikansk, og den kommer også en gang til i DRSV.

Ja, utgi istedenfor Back in Time for a Dime på en ordentlig måte og ikke det puslete formatet fra HoF. Men Rosa kommer nok aldri til å skrive en historie han selv ikke tegner en gang til. Det hadde vært fint om illustrasjonene fra Starstruck Duck kunne rentegnes og tusjes.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Det er ikkje slik at vi får noko som er nytt og spennande frå Don Rosas hand som vi ikkje har lest før, og det har vi heller ikkje fått på dei siste fem åra. Så kva er det eigentleg vi får? For komplettistar som Sigvald får vi eit pengesluk av dimensjonar [...]

Jeg kan ikke si at jeg føler det slik ;-)

Eg synest absolutt at dette er ein stor sommar for dei unge lesarane som nyleg har oppdaga Don Rosa og ikkje har gidda eller hatt råd til å kjøpe Hall of Fame.

Det siste er nok langt vanligere enn det første vil jeg tro. Du må ikke glemme at HOF-bøkene relativt sett er meget dyre i Norge. Ordinær pris er 359,- hvilket gir en samlet pris på den nette sum av 3590,- for samtlige 10 Don Rosa bind - over 80% av prisen for det (antatt) mye flottere DRSV som vil koste 4455,- (+porto). I Sverige får man lett HOF-bøker til under 150,- og dermed alle 10 bind for ca. 1500 eller under 30% av DRSV som er annonsert til 5112,- i Sverige.

For oss som har vore Don Rosa-fans sidan 1990, blir jo dette berre ei massiv gjentakelse av ting vi allereie har.

Jeg har også hatt et forhold til Don Rosas serier siden 1990, men den store interessen vokste frem etterhvert.

bingo skreiv:

Ja, utgi istedenfor Back in Time for a Dime på en ordentlig måte og ikke det puslete formatet fra HoF.

Det er også flere andre historier som ikke er utgitt i DD&Co:
    - AR 109 - Du grønne glitrende ...
    - H 87112 - Forglem meg ikke
    - G TEM 9510 - Petter Smarts B-gjengfelle

Dessuten kan nevnes:
    XUC US 262 - Tilbake til Xanadu (resymé)
    D 99078B - Kampen om Sampo (epilog)
    D 94144 - Columbuskartene (multipart-halvsider)
    D 96066 - Den siste herren av Eldorado (multipart-halvside)

Det hadde vært fint om illustrasjonene fra Starstruck Duck kunne rentegnes og tusjes.

Det hadde f.eks. vært strålende om Arild Midthun hadde gjort det!

• edited November -1

Sigvald skreiv:

bingo skreiv:

Det hadde vært fint om illustrasjonene fra Starstruck Duck kunne rentegnes og tusjes.

Det hadde f.eks. vært strålende om Arild Midthun hadde gjort det!

Ja, f.eks Midthun

• edited November -1

Har personlig stor sans for Rosa, men når fansen har kjøpt både Onkel Skrue-boken fra 1997 og Hall of Fame-binden til en dyr penge mister disse noe av eksklusiviteten når de samme historiene gjenutgis i billigformat ved gjentatte anledninger.

• edited November -1

Jeg tenker opptrykket av Skrues liv i sommer ikke egentlig retter seg mot hard core fans, vi har sørget for å skaffe oss denne samlingen allerede, kanskje i flere eksemplarer også. Jeg gjetter at hensikten heller er å presentere mesterverket for nye lesere som ikke leste Donald midt på 90-tallet, og som heller ikke har brukt hundrevis av kroner på å kjøpe bøker. Og det å gjøre Skrues liv tilgjengelig for en ny generasjon, er jo en vakker ting. Mine Don Rosa-bøker betyr ikke noe mindre for meg bare fordi historiene trykkes opp i billigere utgivelser også.

• edited November -1

Gode tider og "til glede for nye lesere" vil nok jeg si. Det er jo flott nok det.

Vi andre har jo lest dette før og har historiene stående i hylla allerede.
    Jeg kan da glede meg over historiene både vår, høst og vinter i tillegg ;)

• edited November -1

Man kan virkelig undre seg over tegneserieforståelsen til den norske Donald-redaksjonen.

I tråd med orginalenen så burde alle Rosa-seriene blitt enten håndtekstet eller tekstet med en behagelig digital font. Men Onkel Skrues liv i sommer-Donald er satt med en stiv og lite estetisk maskinteksting. Er ikke Don Rosa verd mer enn dette, hvilke signaler gir man til leserne?

Nei, kjøp heller Hall of Fame (selv om de er dyre) og siste Pondus. Alle seriene i Pondus har teksting i tråd med hva tegneserier er, et seriehåndtverk av beste klasse. Dessuten har Rosa-serien her en mye penere teksting enn den som finnes i Donald.
    Forstå det den som kan. Ikke så merkelig at opplaget til Donald synker når bladets redaksjon nedvurderer tegneserier på en slik måte?

I det andre heftet med Skrues liv finner jeg heller ikke noen opplysninger om opphavsmannen? For nye lesere er det ikke automatisk gitt at de vet hvem Rosa er ved å studere tegnestilen?

• edited November -1

gilbert green skreiv:

I det andre heftet med Skrues liv finner jeg heller ikke noen opplysninger om opphavsmannen? For nye lesere er det ikke automatisk gitt at de vet hvem Rosa er ved å studere tegnestilen?

Skriver de ikke engang opphavsmannen i heftet?? Dette blir bare verre og verre...

• edited November -1

gilbert green skreiv:

Man kan virkelig undre seg over tegneserieforståelsen til den norske Donald-redaksjonen.

I tråd med orginalenen så burde alle Rosa-seriene blitt enten håndtekstet eller tekstet med en behagelig digital font.

Er teksten i andre tegneserieutgivelser virkelig skrevet for hånd? Jeg trodde det var en digital etterligning.

Det er i hvert fall annonsert i bladet som bilaget følger med.

• edited November -1

Jeg kan ikke finne Don Rosas navn verken i de to siste bilagene med Skrues liv eller i DD&Co nr. 29 og 30. Hvor skal det i så fall være å finne...? Rosa selv er jo kjent for å leke litt katt og mus med de som jakter på signaturen hans...

• edited November -1

gilbert green skreiv:

Jeg kan ikke finne Don Rosas navn verken i de to siste bilagene med Skrues liv eller i DD&Co nr. 29 og 30. Hvor skal det i så fall være å finne...? Rosa selv er jo kjent for å leke litt katt og mus med de som jakter på signaturen hans...

Du mener med de som jakter på D.U.C.K.-signaturen? Don Rosas egen signatur er nok en smule vanskeligere å finne i Disney-seriene hans...

• edited November -1

Er jo mer i vente for oss Don Rosa fans denne måneden også, de 3 første bøkene av Don Rosas samlede verker kommer vel denne måneden? Noen som vet sånn ca. når vi kan forvente å få bøkene?

• edited November -1

JoAre skreiv:

.., de 3 første bøkene av Don Rosas samlede verker kommer vel denne måneden?

Står noe om dette i denne tråden.

• edited November -1

Hva!! ikke før i september skriver Sigvald. Håper han tar feil :P

• edited November -1

Håper også at han tar feil! :-P Vi har ventet lenge nok nå!

• edited November -1

Må nok skuffe dere, Sigvald har rett når han sier september.

• edited November -1

Kilde?

På donrosa.nxtfiles.com står det fortsatt august 2011.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?