Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Dårlige kopier

edited May 2011 in Donaldisme

Riktignok er Donald mindre kjent enn Mikke internasjonalt, men Andeby-universet er likevel profitabelt nok til å tiltrekke seg rip-offs av alle kvalitetsnivåer. Howard the Duck og Arne And er jo velkjente eksempler, men selv har jeg litt sansen for de dårlige kopiene. De som ikke ironiserer over Disneys populærkulturelle posisjon og så videre, men rett og slett spiller på forvekslingsmuligheten og sikter seg inn mot den samme gjengen som kjøper «Best of Pink Floyd Pan Flutes». Eventuelt er for talentløse til å finne på sitt eget snakkende dyr med klær. Amerikanske Super Duck er et brillefint eksempel, og i dag kom jeg over et tilfelle til, virkelig fra laveste hylle og til overmål norsk.

I en barnebok utgitt i Stavanger i 1952 med den noe sutrete tittelen Øff og Uff, skrevet under psevdonymet «Onkel Per» (allerede her merker vi at kreativiteten ikke er av Carl Barks-format), møter vi to griser som ser ut som litt åndsfraværende versjoner av Disney-grisene, minus én. Dette er den type barnebok som var ganske vanlig på 1950-tallet, hvor hovedpersonene er så dumme og uansvarlige at man ikke får noe som helst sympati med dem. (Og forhåpentligvis lar være å gjøre de dumme og uansvarlige tingene de gjorde.) Av hensyn til lesernes tålmodighet utelater jeg foranledningen til at Øff og Uff befinner seg spyende midtfjords, men det gjør de altså da en piperøykende figur ved navn «Gamle And-Gakk» dukker opp. Og ord blir fattige:

(Jeg bryter kanskje opphavsretten ved å publisere dette uten forfatteren eller hans etterlattes samtykke, men eventuelle reaksjoner vil vel skape samme situasjon som hvis en blodstenkt morder skulle gå hen og politianmelde en som krysser gata på rødt lys.)

Tegningene er jo fine, om ikke særlig oppfinnsomme. Og historien er så enkel at man nesten ikke merker at den er der. Men det store spørsmålet er om «Onkel Per» prøvde å sko seg på Disneys suksess ‒ Donald-kloningen, som for øvrig er den mest identiske jeg har sett, dukker jo ikke opp før over halvveis i boka, og vises ikke på omslaget ‒ eller om han trodde Donald ikke var kjent nok til at noen kom til å legge merke til det lille åndsverktyveriet. Ting kan tyde på det siste: Ifølge en Wikipedia-artikkel skrevet av en lekebil-samler, lagde det samme firmaet på sekstitallet gummi-lekebiler som var helt like de engelske fra Corgy.

Avslutningsvis kan jeg nevne at firmaet fremdeles eksisterer og driver med druknings-forhindrende arbeid, om enn med andre hjelpemidler enn moralske fortellinger: Etter å ha kopiert Corgy i en årrekke gikk de over til mer generell gummistøping, og har i dag internasjonal patent på munn-til-munn-dukken vi alle kjenner så alt for godt. Som sagt og tenkt så mange ganger før: Copyright er bra ‒ så lenge man klarer å finne på noe selv.

Comments

• edited November -1

Ahhhaha! Dette er helt fantastisk! Spesielt bildet når Øff spyr. Det er faktisk enda bedre enn den hysteriske Donald-ripoffen ("AND-GAKK"?! Hvor lite kreativ går det an å bli?) som følger like etterpå. Beste barnebok jeg har sett :D

Men alvorlig talt, vær så snill å poste hele boka. Jeg elsker dette her.

• edited November -1

Vi har jo også Farfour, som er en Mikke Mus-klone som har vært brukt i barne-TV-programmet "Tomorrow's Pioneers" på Al Aqsa TV, Hamas' egen TV-kanal. Det er riktignok kun i utseende Farfour og Mikke Mus har noe med hverandre å gjøre - Farfour er mest opptatt av å snakke negativt om jøder, lovprise Allah og fortelle at muslimer skal ta over verden. Farfour ble i serien til slutt myrdet av en israelsk "terrorist", under et avhør. Denne scenen og mange andre med Farfour finnes på Youtube. En litt annen Mikke Mus enn den vi er vant med altså ...

• edited November -1

Vedrørende Gakk-Gakk, Øff og Uff osv.: Jeg hadde i fjor en privat korrespondanse gående om dette med bl.a. 1800 og Spøkelseskladden - med utgangspunkt i vage minner om en bildebok med en Donald-liknende skikkelse anno 1936 eller deromkring. På den tid trodde jeg det kanskje var en Disney-utgivelse fra tida FØR Disney og Donald var "offisielle" i Norge. I ettertid har jeg imidlertid innsett at det må ha vært Disney-"rip-off'en" Gamle And-Gakk featuring ØFF & UFF.

Det kan se ut til at Fulla Cola har hele versjonen. Og hvis han ikke virker villig til å dele med seg av godene, kan dere jo mase på 1800. Og i siste instans på Spøkelseskladden, som jeg VET har hele historien om Øff & Uff...

• edited November -1

Da fikk vi oppklart slutten på denne tråden :)

• edited November -1

Jeg deler gjerne, ingenting er bedre enn å spre informasjon. Jeg har ikke skannet hele boka, men skal få gjort det så snart jeg har tid. Den er på ti sider eller noe slikt.

Olaf er jo streng på opphavsrett, som jeg skjønner at han må være. Det er teknisk sett førti år til denne boka faller i det fri, men forlaget er ikke lenger et forlag og jeg tviler som nevnt på at det vil komme noen reaksjoner. Jeg avventer likevel en avklaring fra ham før jeg publiserer "verket i sin helhet".

• edited November -1

Fulla Cola skreiv:

Olaf er jo streng på opphavsrett, som jeg skjønner at han må være. Det er teknisk sett førti år til denne boka faller i det fri, men forlaget er ikke lenger et forlag og jeg tviler som nevnt på at det vil komme noen reaksjoner. Jeg avventer likevel en avklaring fra ham før jeg publiserer "verket i sin helhet".

Gjør det! Som du selv sier: "eventuelle reaksjoner vil vel skape samme situasjon som hvis en blodstenkt morder skulle gå hen og politianmelde en som krysser gata på rødt lys." :)

• edited November -1

Fulla Cola skreiv:

Opphavsrett er opphavsrett, så eg set pris på at du avstår frå å publisere «verket i sin helhet».

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?