Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Praktisk kronisme

edited April 2011 in Donaldisme

Øystein Skartsæterhagen skreiv:

Kristin skreiv:

(Kristin får ikke lov til å svare.)

Men jeg vet jo svaret!

Ja, det er derfor du ikke får svare! Generelt gjelder at du får lov til å svare på et spørsmål hviss du ikke vet svaret.

Det er den teiteste regelen jeg har hørt på lenge, så sannelig bra den ikke er helt sann.

(Det er forresten ganske vanskelig med kronisme, synes jeg, for kronestykket faller jo i gulvet hele tiden.)

«13

Comments

• edited November -1

Kristin skreiv:

Det er den teiteste regelen jeg har hørt på lenge, så sannelig bra den ikke er helt sann.

Den er ganske teit, ja. Jeg tror kanskje den ikke er sann i det hele tatt.

(Det er forresten ganske vanskelig med kronisme, synes jeg, for kronestykket faller jo i gulvet hele tiden.)

Ja, meget vanskelig. Det er forresten litt underlig, for akkurat det ser ikke ut til å være noe problem for Donald. Jeg lurer på hva vi gjorde galt. Var det at vi ikke fremsa fjollete rim mens vi kastet mynten? At vi ikke har lest «Om kronisme» av professor Bløff? At vi ikke er medlemmer av kronistforeningen?

• edited November -1

Kristin skreiv:

Ja, meget vanskelig. Det er forresten litt underlig, for akkurat det ser ikke ut til å være noe problem for Donald. Jeg lurer på hva vi gjorde galt. Var det at vi ikke fremsa fjollete rim mens vi kastet mynten? At vi ikke har lest «Om kronisme» av professor Bløff? At vi ikke er medlemmer av kronistforeningen?

... Eller kanskje det bare er fordi vi er innmarri klønete. (Selv om fjollete rim sikkert hadde hjulpet.)

da da da og hepp
  • edited November -1

Kristin skreiv:

Kristin skreiv:

... Eller kanskje det bare er fordi vi er innmarri klønete.

Hmm. Jeg likte mine forklaringer bedre.

(Selv om fjollete rim sikkert hadde hjulpet.)

Kanskje vi bør investigere den muligheten neste gang vi har bruk for å anvende kronisme?

• edited November -1

Kristin skreiv:

Kanskje vi bør investigere den muligheten neste gang vi har bruk for å anvende kronisme?

Det kan vi gjøre! Forutsatt at du lager rimene, for jeg er nok like dårlig til å rime som jeg er til å ta imot høytsvevende kronestykker.

(En annen ting vi kanskje også bør gjøre, er å slutte å bruke denne tråden til privat korrespondanse. Selv om det er veldig praktisk.)

da da da og hepp
  • edited November -1

Kristin skreiv:

Kristin skreiv:

Det kan vi gjøre! Forutsatt at du lager rimene, for jeg er nok like dårlig til å rime som jeg er til å ta imot høytsvevende kronestykker.

Oida. Min plan var at du skulle lage rimene, for jeg er enda dårligere til å rime enn til å ta imot høytsvevende kronestykker. Dette kan bli vanskelig.

(En annen ting vi kanskje også bør gjøre, er å slutte å bruke denne tråden til privat korrespondanse.

Hm. Kanskje det, ja. Jeg synes ikke dette er så fryktelig upassende, i og med at det er kronismeforsøk -- altså anvendt donaldismeforskning -- vi korresponderer om, men det har kanskje ikke så mye i quiz-tråden å gjøre?

Selv om det er veldig praktisk.)

Det er det.

• edited November -1

Oida. Min plan var at du skulle lage rimene, for jeg er enda dårligere til å rime enn til å ta imot høytsvevende kronestykker. Dette kan bli vanskelig.

Vi får pønske ut rimene på forhånd? Spontanriming er generelt en vanskelig greie. Kanskje det står noe om dette i kronisme-boken også.

(En annen ting vi kanskje også bør gjøre, er å slutte å bruke denne tråden til privat korrespondanse.

Hm. Kanskje det, ja. Jeg synes ikke dette er så fryktelig upassende, i og med at det er kronismeforsøk -- altså anvendt donaldismeforskning -- vi korresponderer om, men det har kanskje ikke så mye i quiz-tråden å gjøre?

Hm, nei. Vi kunne startet en egen tråd om saken.

da da da og hepp
  • edited November -1

Kristin skreiv:

Vi får pønske ut rimene på forhånd?

Det kan gjøre det mye mer gjennomførbart, ja. Men vi kommer potensielt til å ende opp med å bruke veldig mye tid på å pønske.

Spontanriming er generelt en vanskelig greie. Kanskje det står noe om dette i kronisme-boken også.

Det bør gjøre det. Eventuelt er boken magisk, og gir alle som leser i den evnen til å kaste en mynt i været og fange den igjen, og samtidig improvisere frem et rim. Eller kanskje det er kronistforeningens medlemsnål som er magisk?

En kronismetråd? God idé. Der kan vi dessuten planlegge andre kronistiske forsøk, for eksempel angående anvendelse av kronisme på dagligdagse problemer (men vi bør sikkert lære oss å beherske grunnleggende myntkastteknikk før vi går løs på slike mer avanserte prosjekter).

• edited November -1

Kristin skreiv:

Vi får pønske ut rimene på forhånd?

Det kan gjøre det mye mer gjennomførbart, ja. Men vi kommer potensielt til å ende opp med å bruke veldig mye tid på å pønske.

Vi kan lage noen få rim som er såpass vage og generelle at de kan brukes i enhver sammenheng, også holde oss til dem. (Nå plager det meg litt at jeg ikke husker noen av de originale rimene, jeg tror sannelig jeg må lese Kronismen når jeg kommer hjem fra jobb.)

Spontanriming er generelt en vanskelig greie. Kanskje det står noe om dette i kronisme-boken også.

Det bør gjøre det. Eventuelt er boken magisk, og gir alle som leser i den evnen til å kaste en mynt i været og fange den igjen, og samtidig improvisere frem et rim. Eller kanskje det er kronistforeningens medlemsnål som er magisk?

Hmm. Jeg tror nok det er en treningssak, eller eventuelt medfødte evner. (Donald er jo ikke så dårlig på koordinering, egentlig. Jeg klarer neppe å svømme på ryggen samtidig som jeg balanserer en appelsin på en spaghetti på nebbet ...)

En kronismetråd? God idé. Der kan vi dessuten planlegge andre kronistiske forsøk, for eksempel angående anvendelse av kronisme på dagligdagse problemer (men vi bør sikkert lære oss å beherske grunnleggende myntkastteknikk før vi går løs på slike mer avanserte prosjekter).

Går det an å få innlegg flyttet fra en tråd til en annen, mon tro?

edit: det går åpenbart an :-)

da da da og hepp
  • edited November -1

Kristin skreiv:

Vi kan lage noen få rim som er såpass vage og generelle at de kan brukes i enhver sammenheng, også holde oss til dem.

Det kan vi! Dermed har vi redusert utpønskningstiden fra lineær (eller verre) til konstant. Ikke verst.

(Nå plager det meg litt at jeg ikke husker noen av de originale rimene, jeg tror sannelig jeg må lese Kronismen når jeg kommer hjem fra jobb.)

Det bør du sannelig gjøre. Den har et par vage og generelle rim som kan brukes i mange sammenhenger (sitatene er hentet fra DD 1993-12):

For tilfeller der man bruker kronisme til å avgjøre hvem som har rett av to parter: «Krone for dere, mynt for meg. La kronismen vise vei!»

For bruk av mynt som bilkart (eller sykkelkart, eller fotgjengerkart, eller hvasomhelstslagskart): «Mynt og krone. Riktig vei, løsningen vil vise seg!» Her kan man føye til «'Denne vei' til svar vi fikk. Så dere hvor greit det gikk?» etter at mynten er kastet.

Generelt virker det som et mye anvendt triks er å bruke ordet «vei» og et personlig pronomen for å produsere rim, noe som også eksemplifiseres i mantraet «Ingen sorger mer for deg, når kronismen viser vei!»

Hmm. Jeg tror nok det er en treningssak, eller eventuelt medfødte evner. (Donald er jo ikke så dårlig på koordinering, egentlig. Jeg klarer neppe å svømme på ryggen samtidig som jeg balanserer en appelsin på en spaghetti på nebbet ...)

Det vet du vel ikke før du har prøvd? Hm ... nebb?

Går det an å få innlegg flyttet fra en tråd til en annen, mon tro?

edit: det går åpenbart an :-)

Oioi. Ja, her har det tydeligvis skjedd noe magi.

• edited November -1

Først en oppfordring til alle andre enn meg og Øystein: Det er lov å delta i denne diskusjonen, altså :-)

Kristin skreiv:

Vi kan lage noen få rim som er såpass vage og generelle at de kan brukes i enhver sammenheng, også holde oss til dem.

Det kan vi! Dermed har vi redusert utpønskningstiden fra lineær (eller verre) til konstant. Ikke verst.

Det er jo fortsatt en fare for at den konstanten blir veldig stor, da. Vi får gjøre noen tidsmålinger. Dette kan bli et bra eksperiment.

Generelt virker det som et mye anvendt triks er å bruke ordet «vei» og et personlig pronomen for å produsere rim, noe som også eksemplifiseres i mantraet «Ingen sorger mer for deg, når kronismen viser vei!»

Men dette gjelder jo fortrinnsvis når man bokstavelig talt lurer på hvilken vei man skal. I andre sammenhenger kan man jo naturligvis benytte «vise vei» i overført betydning, men det må da gå an å finne på noe litt mer spenstig? (Jeg er som nevnt elendig på rim, men kanskje noen andre har noen ideer.)

Et eksempel: Hva skal jeg ha til middag i morgen?

Det vet du vel ikke før du har prøvd?

Strengt tatt ikke, men jeg har mine mistanker.

Hm ... nebb?

:-V

da da da og hepp
  • edited November -1

Kristin skreiv:

Først en oppfordring til alle andre enn meg og Øystein: Det er lov å delta i denne diskusjonen, altså :-)

Jeg støtter oppfordringen.

Dermed har vi redusert utpønskningstiden fra lineær (eller verre) til konstant. Ikke verst.

Det er jo fortsatt en fare for at den konstanten blir veldig stor, da.

Nei, ikke si sånt. Konstant tid er alltid bra. Det er best å ikke tenke så mye på hvor stor konstanten er.

Vi får gjøre noen tidsmålinger.

Ja, kanskje det. Har du stoppeklokke?

Men dette gjelder jo fortrinnsvis når man bokstavelig talt lurer på hvilken vei man skal. I andre sammenhenger kan man jo naturligvis benytte «vise vei» i overført betydning, men det må da gå an å finne på noe litt mer spenstig?

Det fine med å bruke «vise vei» i overført betydning er at det er vagt og generelt og kan brukes om nesten alt mulig. Men du kan gjerne finne på noe mer spenstig.

«Hva slags mat skal Kristin spise? Det vil kronestykket vise.»

«Gulrot eller blåmuggost? Kronismen sikrer smakfull kost.»

Til bruk i fiskebutikken: «Krone for laks og mynt for sei. La mynten tenke -- da slipper jeg.»

Jeg klarer neppe å svømme på ryggen samtidig som jeg balanserer en appelsin på en spaghetti på nebbet ...)

Jeg mistenker at du klarer det. Prøv! Prøv!

Hm ... nebb?

:-V

Nå synes jeg du var litt nebbete.

• edited November -1

(Jeg leste gjennom "Kronismen" i dag, for sikkerhets skyld i to utgaver. De var nesten identiske i oversettingen, bortsett fra at den nyeste av dem (DD&co 1993-12) hadde modernisert språket litt fra den eldste (Beste historier 12). Det stod "rygge" istedenfor "bakke" og sånn.)

Vi får gjøre noen tidsmålinger.

Ja, kanskje det. Har du stoppeklokke?

Jeg hadde på mobilen, men den har blitt litt underlig og funker visst ikke helt. Jeg tror forsåvidt det holder med en vanlig klokke. Det får da være grenser for nøyaktighet.

Ok, den var fin.

Den var ikke fin, og det vet du godt. (Dessuten har jeg bestemt meg for hva jeg skal spise helt på egen hånd. Jeg skal spise kylling. For det er godt det, og jeg har ikke spist kylling på kjempelenge.)

Jeg klarer neppe å svømme på ryggen samtidig som jeg balanserer en appelsin på en spaghetti på nebbet ...)

Jeg mistenker at du klarer det. Prøv! Prøv!

Må jeg? (Ikke i april, helst.)

da da da og hepp
  • edited November -1

Kristin skreiv:

Har du stoppeklokke?

Jeg hadde på mobilen, men den har blitt litt underlig og funker visst ikke helt. Jeg tror forsåvidt det holder med en vanlig klokke. Det får da være grenser for nøyaktighet.

Kanskje vi egentlig klarer oss med kalender?

Ok, den var fin.

Så fint. :-)

Den var ikke fin, og det vet du godt.

Tji-hi-hi.

(Dessuten har jeg bestemt meg for hva jeg skal spise helt på egen hånd. Jeg skal spise kylling. For det er godt det,

Fysj, nei! Og man spiser da ikke kylling. Tenk på Petter Smart!

og jeg har ikke spist kylling på kjempelenge.)

Har du ikke? Hva kan det komme av, mon tro?

Må jeg? (Ikke i april, helst.)

Greit, du kan få lov til å vente til mai.

• edited November -1

Kristin skreiv:

Har du stoppeklokke?

Nei, det blir litt vel pessimistisk.

(Dessuten har jeg bestemt meg for hva jeg skal spise helt på egen hånd. Jeg skal spise kylling. For det er godt det,

Fysj, nei! Og man spiser da ikke kylling. Tenk på Petter Smart!

Jeg har ikke tenkt å spise Petter Smart. Det hadde vært drøyt. Jeg har tenkt å spise en av de navnløse kyllingfiletene jeg har i fryseren.

og jeg har ikke spist kylling på kjempelenge.)

Har du ikke? Hva kan det komme av, mon tro?

Jeg gjetter at det er fordi du ikke liker kylling, sær som du er :-) Men når katten er borte, etc.

da da da og hepp
  • edited November -1

Kristin skreiv:

Greit, vi kan bruke klokke. Eller vi kunne brukt en sånn stoppeklokke som Petter Smart (du vet, han du har lyst til å spise) lagde, en sånn som stopper tiden. Det hadde vært praktisk.

Jeg har ikke tenkt å spise Petter Smart. Det hadde vært drøyt. Jeg har tenkt å spise en av de navnløse kyllingfiletene jeg har i fryseren.

Og hva tror du herr Smart ville synes om slikt? (Ok, han ville sikkert synes det var helt greit. Han har vel spist kylling mange ganger han også, kan jeg tenke meg.)

Jeg gjetter at det er fordi du ikke liker kylling, sær som du er :-)

Åh, er det derfor? (Er vi en smule off topic (hva heter det på norsk?) nå?)

Men når katten er borte, etc.

Mjau.

• edited November -1

Kristin skreiv:

Greit, vi kan bruke klokke. Eller vi kunne brukt en sånn stoppeklokke som Petter Smart (du vet, han du har lyst til å spise) lagde, en sånn som stopper tiden. Det hadde vært praktisk.

En sånn har jeg ønsket meg mange ganger! Hvor kan vi skaffe en?

(Og jeg har da ikke lyst til å spise Petter Smart.)

Jeg gjetter at det er fordi du ikke liker kylling, sær som du er :-)

Åh, er det derfor? (Er vi en smule off topic (hva heter det på norsk?) nå?)

Nå er vi nok en smule off topic, ja. Det skal vi kanskje slutte med. Vi kan bli on topic istedenfor.

da da da og hepp
  • edited November -1

Kristin skreiv:

En sånn har jeg ønsket meg mange ganger! Hvor kan vi skaffe en?

Hos Petter Smart i Andeby, kanskje? Hvis han klarer å lage en ny en (den opprinnelige ble jo -- som vi husker fra 1991 -- knust). Og hvis han tar imot oppdrag fra folk som spiser sånne som ham.

Vel, det høres ut som du har lyst til det, din kyllingeter! Er du en sånn som spiser and også?

Nå er vi nok en smule off topic, ja. Det skal vi kanskje slutte med. Vi kan bli on topic istedenfor.

Det er litt fascinerende hvor kort tid det tok fra kronismediskusjonen vår i quiz-tråden fikk sin egen tråd til vi klarte å vri den over til noe helt annet. Vi er tydeligvis veldig flinke til å ikke holde oss til trådens tema.

• edited November -1

Kristin skreiv:

Vel, det høres ut som du har lyst til det, din kyllingeter! Er du en sånn som spiser and også?

Nei, det blir litt over grensa for meg også. Det er jo nesten som kannibalisme! (Jeg kan faktisk ikke komme på å ha spist and, noensinne.)

Det er litt fascinerende hvor kort tid det tok fra kronismediskusjonen vår i quiz-tråden fikk sin egen tråd til vi klarte å vri den over til noe helt annet. Vi er tydeligvis veldig flinke til å ikke holde oss til trådens tema.

Vi får gjøre noen kronismeforsøk for å veie opp for alt vi skriver her, men som ikke har noe som helst med saken å gjøre? Og publisere en lang rapport etterpå.

da da da og hepp
  • edited November -1

Kristin skreiv:

Er du en sånn som spiser and også?

Nei, det blir litt over grensa for meg også.

Godt å høre.

Det er jo nesten som kannibalisme!

Ja, det er det jeg også mener.

Vi får gjøre noen kronismeforsøk for å veie opp for alt vi skriver her, men som ikke har noe som helst med saken å gjøre? Og publisere en lang rapport etterpå.

Det kan vi gjøre! Hmm ... hva slags forsøk?

• edited November -1

Kristin skreiv:

Det kan vi gjøre! Hmm ... hva slags forsøk?

Er det for kjedelig å ta en biltur og se hvor kronismen fører oss? Bortsett fra at vi ikke har bil, og må ta beina fatt istedenfor. Du må bare komme hjem til Trondheim først.

(Ellers kan vi jo gjøre det mer ekstremt, som for eksempel å bruke kronisme på samtlige avgjørelser av større og mindre grad i et visst tidsrom. En uke? En måned? Et år?)

da da da og hepp
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?