Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Hørespill om Skrues liv ønsket

edited April 2010 in Donaldisme

Jeg har en seks-årig sønn som elsker Donald. Fåglarna vet hvor han har det fra, men slik er det altså. Han leser ikke selv ennå, derfor har vi de siste månedene bedrevet høytlesning på sengen fra Don Rosas Hall of Fame-bøker. Det begynte med at vi bare skulle lese om Skrues liv, men så ballet det på seg, og så fikk han flere Hall of Fame-bøker til seksårsdagen sin, og nå har vi altså kommet oss gjennom de 8 første Don Rosa-bøkene.

Den kan sikkert diskuteres hvorvidt det er riktig at han får kjennskap til Don Rosas historier før han leser de forutgående Barksfortellingene, men det får stå sin prøve. Carl Barks' samlede står i hylla, og han vil tidsnok få sjansen til å oppdage dem på egen hånd.

Etter at vi var ferdige med foreløpig siste bind i opplesningsserien så hadde guttungen to ønsker - og jeg lanserer dem nå her slik at noen kanskje kan plukke dem opp og videreutvikle dem, noen som kjenner noen, eller som selv er i posisjon til å gjøre noe med disse forslagene.

Hans første ønske har sammenheng med at han pleier å høre på lydbok før han sovner inn, etter at vi er ferdige med å lese for ham. Han lurte derfor på om Skrues liv finnes som lydbok - og siden den da ikke gjør det - om jeg kunne lage den til ham. Slikt har jeg hverken tid eller evner til, men kanskje noen andre har. Jeg ser kanskje mer for meg en dramatisering her, et hørespill, f.eks. i regi av Radioteatret, det tror jeg kunne blitt en knakende god forestilling. Med Nils Nordberg som fortelleren.

Og ønske nr. 2 er som følger; bakerst i bok 8 er det et bilde av denne forsiden. Det heftet hadde han veldig lyst til å lese, og tilfeldigvis så har jeg det i samlingen min. Skuffelsen var imidlertid stor da han skjønte at det ikke fantes noen historie inne i bladet som handlet om Mikke, Donald og Skrue på skattejakt sammen. Så den historien bør altså noen lage, helst Don Rosa selvsagt, har han sagt A bør han si B, men idéen er til fri benyttelse for alle.

Værsågod, da er det bare å sette i gang. :-)

Comments

• edited November -1

Anbefaler Donald Pocket 117-118 for Donald, Mikke og Skrue på skattejakt saman.

• edited November -1

Nestor Burma skreiv:

Etter at vi var ferdige med foreløpig siste bind i opplesningsserien så hadde guttungen to ønsker - .

Hans første ønske har sammenheng med at han pleier å høre på lydbok før han sovner inn, etter at vi er ferdige med å lese for ham. Han lurte derfor på om Skrues liv finnes som lydbok - og siden den da ikke gjør det - om jeg kunne lage den til ham.

Aaaah, den herlige barnlige tiden da man trodde pappa var SUPERMANN og kunne fikse ALT i verden. Det var tider det.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Anbefaler Donald Pocket 117-118 for Donald, Mikke og Skrue på skattejakt saman.

Takk for det, det skal jeg sjekke ut.

• edited November -1

Einherje skreiv:

Aaaah, den herlige barnlige tiden da man trodde pappa var SUPERMANN og kunne fikse ALT i verden.

Pappa ER Supermann og han KAN fikse alt!

• ACAC
    edited November -1

Det er ikke Rosa og ikke Her er dit liv, men der findes henved 7-8 bøger i Donald Ducks bokklub som er adaptioner af barks-historier - på dansk er nogle af disse i hvert fald indlæst som lydbog.

Kunne også vældig godt tænke mig at læse historien US 317-forsiden illustrerer - det må jo være noget med at Skrue vil på skattwjagt og Mikke på sight-seeing, mens Donald bare skal bære ALT - forsiden er for øvrigt en del af en serie på ca. 10 forsider med mus og ænder som Don lavede - nogle blev brugt oprindeligt til formålet, andre er først brugt senere. US 317 er vist førsteudgivelsen af netop denne forside/illustration.

OG ja, naturligvis er far Superman og kan alt! :-)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?