Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Olaf skriver manus!

13468922

Comments

• edited November -1

Jo, det veit eg, det er Arild Midthun.

• edited November -1

Ikke verst. Gleder meg alt.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Har fått vite at det dukkar opp ein åttesider i DD&Co 5/10.

Som «spådd» av Olaf, dukka «The Margarine Hotline» opp i nr. 5 med «Den gule linje» som norsk tittel. Men Egmont påstår at det er ein «Olav Solstrand» som har stått for manuset … :-(

• edited November -1

Eirikb skreiv:

Som «spådd» av Olaf, dukka «The Margarine Hotline» opp i nr. 5 med «Den gule linje» som norsk tittel. Men Egmont påstår at det er ein «Olav Solstrand» som har stått for manuset … :-(

Ja, men ikke på side 3. Der reklameres det med "Norsk historie! Margarintrøbbel med Arild Midthun og Olaf Solstrand på side 18". For øvrig inneholder bladet en historie med den uvanlige kvartetten Madam Mim, Storeulv, Langbein og onkel Skrue!

• edited November -1

Jepp. Laget av de to gamle mestrene Fallberg og Strobl. En sjelden glede i dagens Donald.

• edited November -1

tJepp. Laget av de to gamle mestrene Fallberg og Strobl. En sjelden glede i dagens Donald.

Du hadde Isbreens hemmelighet som fortsettelseshistorie i fjor, men du har rett, denne kombinasjonen har ikke vært i DD siden 1987 (før i fjor), da med Gullgallionen.

• edited November -1

Eirikb skreiv:

Nok en Solstrand-klassiker - selv om den kanskje er litt i det korteste laget.

SPOILER:

Skal man påpeke en liten svakhet i manus må det være den mulige forvirringen mellom delstaten (Calisota) og hele landet (USA).

En annen ting er at margarinen er mer flytende enn man ellers er vant til - sikkert for å fungere i historien. Jeg vet at det f.eks. finnes flytende bremykt, men den selges i plast-flasker, ikke i bokser/esker.

• edited November -1

Takk skal du ha, Sigvald, men verken denne historia eller noko som helst eg har skrive tidlegare kan seiast å vera klassikarar.

Ueinig i at historia er i kortaste laget, eigentleg. Plottet er akkurat passe enkelt for ein åttesidar -- såpass komprimert må det nesten vera. Korvidt historia er bra eller ikkje er det opp til den enkelte lesar å bedømme, men eg er ganske sikker på at ho hadde vore langt dårlegare om ho hadde vore fire sider lenger. Ideen er rett og slett ikkje omfattande nok.

Korleis føler du at eg blander Calisota og USA? Kan ikkje heilt sjå kva du siktar til.

Med unntak av slutten av historia trur eg ikkje at margarinen er meir flytande enn margarin normalt er, og margarinen i slutten av historia er som sagt i historia flytande margarin, altså den typen Melange m.fl. lagar på flasker. Denne margarinen er aldri innom ein boks, så eg ser ikkje heilt problemstillinga.

Takk for tilbakemeldinga!

• edited November -1

Korleis føler du at eg blander Calisota og USA? Kan ikkje heilt sjå kva du siktar til.

SPOILER:

Innledningsvis omtales Andeby som Calisotas margaringhovedstad, videre står det noe om at margarinen er populær i hele landet.

Med unntak av slutten av historia trur eg ikkje at margarinen er meir flytande enn margarin normalt er.

SPOILER:

Jeg tenker på ruten der Donalds oppslagsbok er dynket i flytende margarin som kommer fra bokser/esker.

• edited November -1

SPOILER:

Andeby er Calisotas margarinhovudstad samtidig som margarinen er populær i heile landet og eksporterast til heile kontinentet. Eg skjønar kvar du ser eit forvirringsmoment, men trur ikkje det er eit så stort problem. Kan ikkje tenkja meg at nokon vil tolke desse boksane som at eg påstår at Calisota er eit eiget land.

Dersom du tar lokket av ein margarinpakke og legger ei bokside oppi, vil margarinen vera klissete sjølv om han er fast. Margarinen er smøremjuk, tenk Soft o.l. Det er altså på ingen måte intensjonen at denne margarinen skal vera flytande. Dessutan vil sannsynlegvis denne margarinen vera ekstra mjuk og klissete ettersom den sidan Donald overtok lagerrommet som kontor har vore oppbevart i romtemperatur ... :-)

• edited November -1

Gratulerer med en feiende flott historie, Olaf!
    Dette hadde jeg planer om å feire med en oppdatert versjon av OSSV, men historien ser ikke ut til å være verken indeksert eller utdeksert. Hva slags prioriteringer har dere? Hvordan skal jeg kunne holde OSSV ajour når dere ikke følger opp?? :(

• edited November -1

Guffen Delbekk skreiv:

Gratulerer med en feiende flott historie, Olaf!
    Dette hadde jeg planer om å feire med en oppdatert versjon av OSSV, men historien ser ikke ut til å være verken indeksert eller utdeksert. Hva slags prioriteringer har dere? Hvordan skal jeg kunne holde OSSV ajour når dere ikke følger opp?? :(

Her bør vel Sigvald og Einar ta selvkritikk og få dette på plass øyeblikkelig. En slik historisk donaldistisk begivenhet kan må man bare forvente skal være på plass i slike viktige oppslagsverk som Outducks og Inducks. Hvordan skal AC og min gode venn Dingus greie å holde seg oppdatert? Kanskje du Olaf bør vurdere en anmeldelse på vegne av brukerne til disse nettstedene.

• edited November -1

Guffen Delbekk skreiv:

... oppdatert versjon av OSSV

Flott tiltak det der! ;-)

• edited November -1

Jørn McDuck skreiv:

Her bør vel Sigvald og Einar ta selvkritikk og få dette på plass øyeblikkelig. En slik historisk donaldistisk begivenhet kan må man bare forvente skal være på plass i slike viktige oppslagsverk som Outducks og Inducks. Hvordan skal AC og min gode venn Dingus greie å holde seg oppdatert? Kanskje du Olaf bør vurdere en anmeldelse på vegne av brukerne til disse nettstedene.

Jeg kan bare snakke for meg selv. Det er andre enn meg (Eirik?) som styrer med DD&Co-delen av Outducks, jeg styrer med bokdelen og har netopp oppdatert med et scan av coveret til Skrue Pocket #160.

• edited November -1

Endelig fått kjøpt bladet. Ser til min glede at historien avsluttes med en iris, slik det skal være i en Solstrand historie. :) Jeg er sikkert den eneste som følger med på dette fenomenet, men Olafs historier avsluttes altså ofte med en iris.

Da jeg konfronterte Olaf med dette for et par år siden sa han at det var helt tilfeldig da det var tegnerne som hadde valgt dette, men jeg er ganske sikker på at det egentlig er en hemmelig kode fra Olafs side som jeg ikke har klart å knekke. (Delbekk har sikkert knekt koden for lenge siden, men nekter naturligvis å dele den med en amatør som meg. Jeg har jo tross alt ikke skrevet et eneste Solstrand indeks engang)

• edited November -1

Chrisron skreiv:

(Delbekk har sikkert knekt koden for lenge siden, men nekter naturligvis å dele den med en amatør som meg. Jeg har jo tross alt ikke skrevet et eneste Solstrand indeks engang)

Som Solstrandist er det min selvpålagte plikt å dele all kjent (og relevant) informasjon om denne skapningen fra Trøndelag. Hadde jeg hatt noe kjennskap til dette irisfenomenet hadde jeg selvsagt delt det med både indeksører og amatører :)

(PS: På Seriebutikken forrige uke klarte Jørn McDuck å rote fram to eksemplar av Donaldbladet fra i fjor høst med historien Déjà Vu som vi begge manglet i vår samling. Lykke.)

• edited November -1

Har fått høyre at neste historie som kjem på trykk i Noreg er ei ni sider lang Ole, Dole og Doffen-historie som kjem i Donald Duck & Co nummer 14/2010. Manuset er frå 2007, teikningane er av Daniel. Dette var ei hyggeleg overrasking, denne historia ante eg nemlig ikkje at var teikna eingong.

(Ingen iris, forresten.)

• edited November -1

Har fått høyre at neste historie som kjem på trykk i Noreg er ei ni sider lang Ole, Dole og Doffen-historie som kjem i Donald Duck & Co nummer 14/2010. Manuset er frå 2007, teikningane er av Daniel.

Hvilken Daniel?

• edited November -1

Det burde du kunne gjette ved hjelp av eliminasjonsmetoden, Sigvald. Eg vil tru at fem av dei er det ganske openbart at det ikkje er snakk om ... Men det er snakk om Daniel Perez.

(Men akkurat som mange andre Disney-serieskaparar blir han sjeldan kreditert under fullt namn, så i Disney-samanheng heiter han berre Daniel.)

• edited November -1

... og den neste etter det igjen kjem i nummer 18. Skrue, 12 sider. Historia har fått liv av den fantastiske Cesar Ferioli og inneheld både ei Barks-referanse og andeuniversets kanskje aller beste bifigur.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?