Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Olaf skriver manus!

1246722

Comments

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Don Rosa, William van Horn og andre selger da orignal-materiale. Det samme gjorde Carl Barks. Jeg har derfor litt vanskelig for å tro at Egmont kan nekte deg det.

Barks solgte malerier med Andeby-motiver, noe Disney ga ham lov til. Men solgte han noen gang originalsider fra seriene sine? Noen som vet?

Og Sigvald, din mangel på innsikt i hvordan arbeidslivet fungerer er oppsiktsvekkende. Når Egmont betaler ut penger for en serie, er det de som eier den. Det står i kontrakten. Hvis tegneren prøver å selge originalene, er jo dette samme som å selge samme produktet to ganger. Hvis det er riktig at Rosa eller Van Horn har solgt originalsider, må de ha fått en spesialavtale.

• edited November -1

Nils Petter skreiv:

Hvis det er riktig at Rosa eller Van Horn har solgt originalsider, må de ha fått en spesialavtale.

Det skulle da være en velkjent sak at grunnen til at Don Rosa sluttet å jobbe for Gladstone var at Disney nektet dem å returnere originaltegningene til ham. Personlig eierskap til originaltegningene har med andre ord vært hans policy helt fra starten av.

Edit:
    Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Sigvald skreiv:

Jeg vil ikke kalle det der en "nettutgave". Det er snarere en elektronisk utgave. Etter mitt skjønn er en "nettutgave" en gratis utgave som er tilgjengelig på nettet.

Det får vera ditt skjønn. Etter mitt skjønn er ein «nettutgave» ei utgåve som er tilgjengeleg på nettet, uavhengig av korvidt den er gratis eller ikkje.

Så alt som kan handles over nettet er nettutgaver - f.eks. alt som selges i din egen netthandel? Nei, jeg tror ikke det, Olaf! En nettutgave (smak litt på ordet) er en utgave beregnet for å leses på nettet (vanligvis gratis, men ikke alltid - enkelte aviser som Dagens Næringsliv har satset på betalings nettsider). En versjon som lastes ned og skrives ut, eller leses off-line, kan således neppe kalles en nettutgave (gratis eller ikke). Håper at dette var oppklarende - og jeg beklager dersom noen synes at dette ble en smule off-topic.

• edited November -1

Men spørsmålet var om han, Van Horn eller Barks har solgt originalmateriale slik du påstår ovenfor.

• edited November -1

Nils Petter skreiv:

Men spørsmålet var om han, Van Horn eller Barks har solgt originalmateriale slik du påstår ovenfor.

Det jeg kan si med sikkert er at originalmateriale, av forskjellige tegnere, nå og da dukker opp til salgs på ebay. Jeg vet også at en donaldist i Aalborg (ikke AC) har originalsider i sin samling som han har fått kjøpt. Slik finnes i hvert fall for salg - lovligheten av dette vet nok dere mer om enn meg.

• edited November -1

Når det gjelder Barks, så vet jeg at han har gitt bort sider som ikke er kommet på trykk, og disse kan jo ha havnet på eBay. Det er jo ikke helt det samme.

• edited November -1

Nils Petter skreiv:

Når det gjelder Barks, så vet jeg at han har gitt bort sider som ikke er kommet på trykk, og disse kan jo ha havnet på eBay. Det er jo ikke helt det samme.

OK. Betyr dette (teoretisk) at Olaf har anledning til å gi skisser til Guffen Delbekk som gave?

• edited November -1

Etter min mening har dette spørsmålet to svar: et juridisk og et etisk.

Juridisk er det advokatmat. Jeg antar at et sentralt moment er hvorvidt skissene er utarbeidet som en del av et prosjekt for Egmont. I så fall er de laget på Egmonts "tid", og er deres eiendom. Her har vi en interessant rettsavgjørelse: Firmaet som lager Bratz-dukkene ble dømt til å betale Matell (som lager Barbie) ørten millioner i erstatning. Begrunnelsen var IKKE at Bratz-designet var et plagiat av Barbi-dukkene, men at designeren hadde jobbet for Matell mens han konstruerte de nye dukkene, og at dukkene altså var laget på Matell-tid.

På den andre siden er det selvsagt ingen som kan hindre en Disney-tegner i å lage en privat, frittstående Donald-skisse som han gir bort til en venn.

Den etiske delen er enklere. Hvis jeg jobber for Egmont, er det de som betaler for husleien og handlekurven min. Da ville jeg til gjengjeld selvsagt unngå å gjøre noe som helst som de kunne oppfatte som krenkelse av copyrighten deres. Her er det rett og slett spørsmål om å opptre renhårig. Regel nummer 1 hvis du vil ha et godt forhold til din arbeidsgiver er: Don't be a pest.

• edited November -1

Nils Petter skreiv:

Juridisk er det advokatmat. Jeg antar at et sentralt moment er hvorvidt skissene er utarbeidet som en del av et prosjekt for Egmont. I så fall er de laget på Egmonts "tid", og er deres eiendom. Her har vi en interessant rettsavgjørelse: Firmaet som lager Bratz-dukkene ble dømt til å betale Matell (som lager Barbie) ørten millioner i erstatning. Begrunnelsen var IKKE at Bratz-designet var et plagiat av Barbi-dukkene, men at designeren hadde jobbet for Matell mens han konstruerte de nye dukkene, og at dukkene altså var laget på Matell-tid.

Free-lancere er vel herre over sin egen tid??? Og alle er vel herre over egen fritid? Det er f.eks. mange som har mer enn en jobb.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Så alt som kan handles over nettet er nettutgaver - f.eks. alt som selges i din egen netthandel? Nei, jeg tror ikke det, Olaf! En nettutgave (smak litt på ordet) er en utgave beregnet for å leses på nettet (vanligvis gratis, men ikke alltid - enkelte aviser som Dagens Næringsliv har satset på betalings nettsider). En versjon som lastes ned og skrives ut, eller leses off-line, kan således neppe kalles en nettutgave (gratis eller ikke).

Dette blir ein smule off-topic, ja, men eg føler at temaet er interessant, så eg svarer likevel. :-)

Eg meiner ikkje at alle bøkene på Amazon.com er nettutgåver, nei, såpass vanner eg ikkje ut ordet. Men her er det ikkje snakk om eit fysisk produkt som ein berre bestiller på nettet og deretter får tilsendt i posten. PDF-aviser er digitalt distribuert, og det er Internett som er distribusjonskanalen. Det er grunnen til at eg brukte ordet «nettutgave». Merk at Internett er eit gigantisk verdsomfattande nettverk av datamaskiner som er lenkja til kvarandre og langt meir enn berre (X)HTML.

Men du har sjølvsagt rett i at dette er eit sidespor. Poenget mitt var berre at linken eg viste til var den digitale utgåven av avisa som kunne lastast ned over nettet, i motsetning til papirutgåva som må kjøpast fysisk. Og sjølv om du kanskje ikkje følte at ordet passa for samanhengen, skjønte du i det minste kva det var eg meinte. :-)

Free-lancere er vel herre over sin egen tid??? Og alle er vel herre over egen fritid?

Dette kjem veldig an på kva slags kontrakt ein har. Mange har ein arbeidskontrakt der det kjem relativt tydeleg fram at ein ikkje skal drive konkurrerande verksemd til den kontrakten ein sit på. Og sjølvsagt handler dette om meir enn berre tid: Kva om det kan argumenterast for at ein har klart å lage dette biproduktet basert på innsideinformasjon, innsyn i interne databaser og sånt? Om eg får ein jobb i Microsoft og eg klarer å lage eit nytt genialt konkurrerande operativsystem, og grunnen til at eg klarer å lage dette er innsideinformasjon om korleis Windows fungerer, og eg i tillegg jobber med dette på eit tidspunkt der eg er ansatt hos Microsoft, vil det etter mi meining vera ganske openbart at eg blir advokatmat om ikkje lenge. Når det gjeld desse konkrete skissene, er forsåvidt saka grei: Dette er skisser eg har laga for Egmont, som ein del (den viktigaste delen!) av eit prosjekt Egmont har lønna meg for. Ergo kjem desse skissene aldri til å forlate mitt arkiv med mindre Egmont gir meg ei klar tillatelse til det, og dersom Egmont krever å få alle desse skissene utlevert, skal det vera meg ei glede å sende dei dette materialet.

• edited November -1

Jeg gleder meg til neste historie, Olaf! ;)
    Vet du når den vil bli publisert, og hvilken historie det blir?

• edited November -1

Ja, det veit eg. Det blir ein åttesider som står på trykk i dd&co 16/09.

• edited November -1

OK, det blir spennende.

• edited November -1

Trur eg flytter dette innlegget hit ettersom det eigentleg var litt off-topic i tråden eg skreiv det i. Beklager bryderiet.

Sigvald skreiv:

Olaf har så langt overbevist stort som forfatter av historier på 10-12 sider. Det hadde nå vært spennende å sett hvordan han hadde mestret en historie på 20-30+ sider.

Det hadde absolutt vore spennande å sjå korleis eg mestra noko slikt, ja. Tviler dog på at det vil skje med det første, då det ser ut til at Egmont først og fremst ønskjer å bruke meg til å skrive historier til Donald-bladet, og historier på den lengden trykker dei først og fremst i pocketbøkene. Men eg er i utgangspunktet positiv til å prøve det meste. Eg har skrive historier på 16-17 sider som eg har blitt fornøgd med, og eg har skrive historier på 3 sider som eg har blitt fornøgd med. Ber Egmont meg om å skrive ei pocketbokhistorie eller ei Mikke-historie eller ei Hiawatha-historie, kaster eg meg over jobben med eit smil. Men som sagt tviler eg på at det skjer med det første.

Om det kan vera ein trøst har eg høyrd rykter om at den lengste historia mi så langt, ein 17-sider med teikningar av din favoritt Arild Midthun, har nådd systemet til Serieforlaget i Oslo og difor burde vera på veg i løpet av året. Men eg kan sjølvsagt ikkje love noko som helst.

• edited November -1

Den tredje historia eg skreiv, ei tolvsiders Skrue-historie, er visstnok utgitt i Finland no.

• edited November -1

Den tredje historia eg skreiv, ei tolvsiders Skrue-historie, er visstnok utgitt i Finland no.

... og ifølge oversetjar kjem same historie i Donald Duck & Co 32.

• edited November -1

... og ifølge oversetjar kjem same historie i Donald Duck & Co 32.

Etter å ha mottatt bladet i posten i dag kan jeg herved bekrefte dette. Den norske tittelen er den samme som originaltittelen på historien. (Og i DD&Co 33 får vi nok en ny Arild Midthun-historie).

• edited November -1

Jeg likte historien godt, men skjønte ikke tittelen "déjà vu"

• edited November -1

"Déja vu" er nok en Solstrand-klassiker. Idéen med å la Skrue bli 50 år yngre og som bivirkning glemme alt han hadde opplevd og lært de siste 50 årene, er topp og referensene til hans ungdomstid er det lite og ingenting å si på. Personlig liker jeg godt at Skrue refererer til seg selv som "kongen av Klondike".

Skal man pirke på noe må det være at han aldri drar kjensel på B-Gjengen (han traff jo deres fedre som elvebåtskipper på Mississippi). Videre så undres jeg over hvordan Skrue og Donald klarer å komme seg inn i pengebingen når Skrue åpenbart må ha glemt kombinasjonen til låsen.

Historien er også flott tegnet, selv om det nok hadde vært mer konsistent om den jobben hadde vært gjort av Arild Midthun.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

"Déja vu" er nok en Solstrand-klassiker.

Eg har verkeleg aldri likt denne utvanninga av «klassiker»-omgrepet. Klassikarar er verk av varig verdi, dette er ei historie som første gong blei publisert for to og ein halv månad sidan. La framtidige generasjonar avgjera om historiene mine er klassikarar eller ikkje.

Personlig liker jeg godt at Skrue refererer til seg selv som "kongen av Klondike".

Spent på å sjå korleis den replikken ser ut når eg får Anders And & Co. Innbiller meg vagt å hugsa at eg i originalen lot han ramse opp fleire Don Rosa-referanser -- at han omtalte seg sjølv som "Mississippis herre, Transvaals skrekk, kongen av Klondike" eller noko sånt -- men eg har ikkje manuset liggjande lenger, så eg kan ta feil.

Skal man pirke på noe må det være at han aldri drar kjensel på B-Gjengen (han traff jo deres fedre som elvebåtskipper på Mississippi).

Ok, berre eit spørsmål, Sigvald: Dersom eg hadde møtt faren din for atten år sidan og eg møtte deg i dag, trur du at eg hadde kjent deg igjen då?

Teknisk sett strider vel forsåvidt denne historia mot Don Rosa når eg lar Skrue vera i Klondike-alder. Eg forsøker å vise Skrue *utan* all livserfaringa hans, medan Don Rosa argumenterte for at då Skrue kom til Klondike var han ferdig utlært. Men eg kunne ikkje la Skrue bli ein tiåring heller.

Videre så undres jeg over hvordan Skrue og Donald klarer å komme seg inn i pengebingen når Skrue åpenbart må ha glemt kombinasjonen til låsen.

Eg *trudde* at eg hadde løyst dette ved å la hvelvet vera ulåst medan Skrue var hos Petter, men ser no at det ikkje er tilfelle. Men det kan jo hende at Donald visste kombinasjonen -- Skrue har jo i fleire historier vist at han har problemer med å hugsa denne sjølv, så det verkar logisk at anten har han skrive den ned ein stad, eller han har delt den med ein nær venn/slektning/ansatt.

Historien er også flott tegnet, selv om det nok hadde vært mer konsistent om den jobben hadde vært gjort av Arild Midthun.

For det første: Denne historia var ferdig teikna lenge før Arild Midthun byrja å jobbe med Donald.

For det andre: Arild Midthun er ein travel mann -- han teiknar alle historiene til Terje Nordberg og Tormod Løkling, i tillegg til at han jobber med vanleg Disney-produksjon. Då seier det seg sjølv at han ikkje kan rekke alle *mine* historier i tillegg.

For det tredje: Sorry, Egmont-produksjon fungerer ikkje sånn. Dei plukker teiknarar basert på kven som passer best til historia. Personleg synest eg at det er ein mykje betre måte å gjera det på. Dessutan får ein meir variasjon på den måten.

For det fjerde: Det stemmer at Arild har teikna fire av mine historier. Men *ni* av mine historier er teikna av andre enn han. Så om ein skal diskutere kva som er mest *konsistent* for mine historier, er det at dei blir teikna av mange ulike teiknarar.

• edited November -1

For det fjerde: Det stemmer at Arild har teikna fire av mine historier. Men *ni* av mine historier er teikna av andre enn han. Så om ein skal diskutere kva som er mest *konsistent* for mine historier, er det at dei blir teikna av mange ulike teiknarar.

I alt 13 historier? Betyr det at Egmont har store problemer med utgivelsestakten? For normalt blir vel historiene utgitt suksessivt (jfr. Barks, Rosa, m.fl.)? 13 historier med et gjennomsnitt på 10 sider blir 130 sider - hvilket nærmer seg en Hall of Fame bok. Finnene har utgitt en bok med Kari Korhonnen, danskene en med Freddy Milton, når får vi vår med Olaf Solstrand?

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?