Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Olaf skriver manus!

1161718192022»

Comments

• edited March 2015
    FrankAa, takk for oppklaringen. Jeg går ut fra at den Søren du sikter til er Søren Krarup Olesen (SKO) som har arrangert flere av foreningens møter?

Chrisron, du har visst rett! Feilen er at det danske bladet nevnes før det norske i Minetegneseriers "Ukens utgivelser". Utenlandske utgivelser bør plasseres etter de norske i disse listene siden det er tale om en norsk side.

Fra det vi kan lese i Minetegneserier var det riktig historie jeg refererte til. Den er tegnet av Carlos Mota.
  • På Minetegneserier.no listes ukens utgivelser alfabetisk, så alt er riktig. Innloggede norske brukere som ikke velger det slipper å se de svenske og danske utgivelsene.
  • Sigvald: Jepp, det er han

Olaf: Er det du eller Daniel Pérez som er fan av Slash? :) Ser han er i Andeby for å kjøpe burger.
  • Feilen er at Sigvald ikke kan lese forskjellen på Anders And og Donald Duck :)
  • edited March 2015
    Sigvald:

Språket i Brutopia er brutopisk, iallfall ifølgje Don Rosas "Til angreeep!", Hall of Fame Don Rosa-bok 9, s. 29, siste rute. Dersom språket som snakkast i "Korsfarerkongenes krone" faktisk ER brutopisk, må vi sjølvsagt gå ut frå at språket er nært beslekta med russisk ettersom setninga "Stopp! Gjer dykk klare for bording, elles skyt vi!" er identisk på desse to språka.

(Og eg meiner oppriktig talt at når ein vel å døype om Sovjetunionen til Brutopia, følgjar det som ei naturleg forlenging av det at ein døper om landets språk til brutopisk. Fiktiv nasjon, fiktivt språk. At språket i Brutopia er russisk gir like lite/mykje meining som at språket i Ostandia er norsk og at språket i Kålen er polsk.)

Det er forøvrig ein lynskarp deduksjon at figurane i mitt engelskspråklege originalmanus ikkje snakka norsk...

FrankAa:

Det er nok Daniel (vil tru at det i dei aller fleste tilfelle dukkar opp ein visuell detalj som har absolutt ingenting med plottet å gjera, er det teiknarens forteneste). Skal innrømme at min kjennskap til Slash er så begrensa at då eg leste denne historia sjølv, måtte eg stoppe opp og spørja meg sjølv "Huh, er det der Weird Al Yankovic?" (Men eg ser sjølvsagt likheita med ein gong no som eg faktisk googlar Slash.)
  • Mi femtiande utgitte historie kjem i løpet av hausten.
  • Oi, så mange, gratulerer.
    Når de kommer de i samlet utgave?
  • Kvifor spør du? Du VEIT at svaret er "Aldri".
  • Magica-historien "Magilærer i knipe" er trykt i Donald Duck & Co nr.40/2015. Manus av Olaf og tegninger av Carlos Mota.

Er det denne som er utgitte historie nr.50 ?

Ser ut som man bør være forsiktig med å snakke samnorsk hvis man har magiske evner :)
  • Ja, det er det.
  • Stas at samnorsken overlevde oversettelsen :D (Dersom det fortsatt finnes analfabeter her i landet, så stammer trylleformelen altså herfra).
  • Ny historie i DD&Co nr.45/2015, denne gangen en Mikke-historie med tittelen "Lille speil ..."

Hvis du ikke vet hvordan man setter sammen en Billy-hylle fra IKEA så vet du det etter å ha lest denne historia! Tror jeg må arkivere bladet sammen med bruksanvisningene.
  • Olaf får sin andre historie utgitt i USA i august. Skrue mot Skrue kommer i Uncle Scrooge #421
    (feil nummer på bildet). Det ser til og med ut som han får navnet sitt på forsida.

Forrige historie utgitt i USA var Donald for en dag i Uncle Scrooge #343.
  • Takk for tipset, Frank.
    Min første tanke: "Ååååååh! Dritkult!"
    Min andre tanke: "Øh... Men om dei utgir den historia, kvifor er ikkje Arild Midthun kreditert..."
    Min tredje tanke: "Cover artist MATT ROTA?"
    Kombinert med at det er feil nummer på bildet ... Eg er skeptisk. Prøver å finne ut om dette er ekte, men tar det ikkje for god fisk på ståande fot.
  • Det skjer ganske ofte at første utkast av forsidene og infoen som blir lagt ut der har feil. Når utgivelsesdatoen nærmer seg blir de byttet ut med det endelige covret. Men dette er sidene til distributøren, og alle andre butikker og tegneseriesider får infoen sin derfra. Så falsk info er det ikke, selv om den inneholder feil.

Katalogen over bladene i august blir gitt ut nå på onsdag, og IDW pleier å legge ut sidene som omhandler deres blader på hjemmesiden (se helt nederst på høyre side). Kankje noen av feilene blir rettet opp der.
  • Olaf: Jeg har sett mange tilfeller på at de tidlige preview-forsidene som offentligjøres av IDWs Disney-blader har hatt mangler eller feil som har blitt rettet før trykking. Sånn sett er jeg ganske sikker på at dette er ekte, og direkte fra det amerikanske forlaget. "Matt Rota" er sannsynligvis bare en ren typo. Og det kan godt hende Midthun er kreditert før det ferdige coveret til dette nummeret går i trykken.
  • Slik ser det ut i Previews-katalogen:

image

Navnet til Marco Rota er iallefall skrevet riktig der.
  • Jeg har en sterk følelse av at Olaf har latt seg inspirere av 80-tallsklassikeren Paperboy (utgitt som arkadespill og deretter portet til en rekke ulike konsoller og datamaskiner) i DD 25 ... ;)
  • Har Uncle Scrooge #17 (421) i hendene nå og kan bekrefte at både "Solstrand" og "Midthun" har fått plass på forsiden.

Inne i bladet er både Byron Erickson og David Gerstein kreditert for dialogen til Scrooge vs. Scrooge. Regner med Byron var redaktør for hisorien hos Egmont Creative mens David har amerikanisert språket for denne utgivelsen.

Amerikanerne får enda en Solstrand-historie i oktober. When Magica Won blir trykt i Uncle Scrooge #19 (423)
  • Takk for tipset. Fekk forøvrig eit tips om at dei første sju sidene er delt av IDW her, om andre enn meg skulle vera interesserte i dette.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?