Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Olaf skriver manus!

17810121322

Comments

• edited November -1

Ikkje heilt riktig. Halve historia trykkast i nummer 28, andre halvdel i nummer 29.

• edited November -1

Jeg har gledet meg til denne historien helt siden jeg fikk høre om den første gang.

• edited November -1

Og nå er den her! Fikk bladet i går, og gleder meg vilt til neste nummer! :-V

• edited November -1

Flott driv i historien så langt, og kreativ bruk av sidelayout. Er virkelig spent på hvordan dette ender.

• edited November -1

Nå gjenstår det å se hvordan dette fortsetter. En spennende historie så langt, Olaf! Du har også fått spesialtegnet forside til historien din. Noen som vet hvem som har tegnet det? Marco Rota?

• edited November -1

Kolofonen (tekstblokken nederst på første serieside) angir hvem som har tegnet forsiden. Jeg har ikke bladet her, men jeg mener at det er Rota, ja.

• edited November -1

Det er selvsagt Rota, som en jo burde kunne kjenne igjen. Skisser av Midthun.

• edited November -1

Jeg har nå lest hele historien. Ved å velge seg "Skrues liv" som bakteppe for sin historie påtok Olaf seg en utfordrende oppgave. Utfordrende fordi det finnes mange og bastante meninger om Skrues fortid, og ikke minst om hvilke fortellinger om hans fortid som er troverdige og hvilke som i beste fall er apokryfe. I en tidligere kommentar her i tråden nevnes det også noe om "eksperimentell layout". Olaf har med andre ord beveget i seg i et farvann med mange og farlige skjær.

Min personlige vurdering er at Olaf, nær sagt som vanlig, har kommet svært godt fra oppgaven. Jeg kan ikke se noen feil ved layouten, og ellers er Skrue mot Skrue en solid historie som, så langt jeg kan se, leverer hva den lover.

SPOILER:

Både referansene til Dawson og til Whitehorse er i tråd med de fakta som er fremkommet hos Barks og Rosa (jeg savner riktignok en referanse til Sølvdalen, og jeg finner det merkelig at Skrue skal ha glemt veien dit). Olaf har i det videre vist til episoder fra den perioden av Skrues liv (1902-1930) som i det store og hele ikke er behandlet i dybden av Don Rosa - han har dermed sitt på det tørre.

Alt i alt en solid historie tatt i betraktning de begrensninger som ligger i det begrensede sidetallet Olaf har hatt til rådighet.

Jeg har til slutt et spørsmål til forfatteren - finnes det også en endelsversjon av denne historien med en annen øverste halvside på side 10?

• edited November -1

Hei Sigvald. Nei, som normalt er for Egmont-historier eksisterer denne historia i berre ein versjon. Eindelsvariantar av fleirdelshistorier er det såvidt meg bekjent berre Don Rosa som lager. Trur vi snakka om dette då historia blei utgitt i Polen?

Det som blei nevnt om layouten går eg ut frå at henviste til den sida av historia der vi ser Skrues og Donalds handlingar side om side for å vise kontrasten i haldningane deira.

Sølvdalen refererast til, deler av historia skjer jo der! Staden nevnast ikkje ved namn, men du ser jo at det er Sølvdalen. Og det er canon (Barks) at Skrue ikkje hugsar detaljar frå sitt eiget liv utan medikamenter...

• edited November -1

Olaf skriver manus----
    og har tatt jobb som oversetter!?

• edited November -1

Ja, språket i Donald har vært litt vekslende den siste tiden, så ordene "Til norsk ved: Olaf Solstrand" var en skikkelig opptur.

• edited November -1

Nils Petter skreiv:

Ja, språket i Donald har vært litt vekslende den siste tiden, så ordene "Til norsk ved: Olaf Solstrand" var en skikkelig opptur.

Bokmål, antar jeg? :-)

• edited November -1

Nils Petter skreiv:

Og hvor står dette? Hva er det egentlig Olaf har oversatt???

• edited November -1

Det står i den såkalte kolofonen, altså den tekstblokken som er plassert nederst på første serieside. Her står det også blant annet hvem som er redaktør og hvem som har tegnet forsiden.

• edited November -1

OK. Betyr dette at trekløveret Henning Hagerup, Harald Dyrkorn og Harald Hauglie har gått av med pensjon? Eventuelt tatt permisjon eller sluttet i jobben? Husker også en oversetter ved navn Nina Svendsrud.

Uansett har Olaf etterhvert blitt en ikke så uviktig altmuligmann for Egmont! Som både historieforfatter, artikkelskribent og oversetter er det vel klart for oss at han er både effektiv og dyktig! Vi får bare håpe at ''arbeidspresset'' ikke går utover kvaliteten på historiene.

• edited November -1

LS skreiv:

(D/D 2003-051)"The quest of Ormen Lange"

Har du hørt noe nytt om denne, Olaf? Har den fått noen tegner? Vil den i det hele tatt bli utgitt? Fins det andre gamle D/D historier du har skrevet som ikke er utgitt noe sted?

• edited November -1

Ah, den historia, ja. La meg først seie at det er det klart dårlegaste makkverket eg nokon gong har skrive, og dersom eg på ein eller annan måte kan overtale Egmont til å ikkje produsere ho, kjem eg til å gjera det. Det er ei veldig svak historie, plottet gir ikkje meining og det er ein del faktafeil der -- og her samanliknar eg med mine andre historier, så dette handlar ikkje om at eg kallar mine eigne historier dårlege - dette handlar om eg kallar ei av mine historier skikkeleg, skikkeleg elendig.

Men altså. Eg sendte manuset til Egmont, det blei lagra på ein PC der, PC-en blei stole kort tid etter, i alt oppstyret gløymde Egmont at manuset nokon gong hadde eksistert, og mine eigne PC-ar har òg ein tendens til å dø med jamne mellomrom, så då Byron plutseleg innsåg nokre år seinare (omtrent på den tida då «Skrue mot Skrue» blei teikna, kanskje cirka 2008) at denne historia hadde eksistert på eit tidspunkt, hadde vi null kopiar av dette manuset. Etter ei stund klarte Byron å grave opp ein kopi som hadde gøymd seg ein stad, men på dette tidspunktet hadde eg sjølvsagt skrive ei rekke langt betre historier, som han prioriterte å jobbe med. Historia er difor altså verken redigert av Byron eller sendt til ein teiknar -- og eg kjem til å gjera alt eg kan for å hindre at historia nokon gong ser dagens lys (sjølv om det sannsynlegvis er lite eg kan gjera med akkurat det).

Bortsett frå den historia er alle D/D-historiene utgitt. Trur eg laga åtte av dei, der seks er utgitt i Noreg («Donald for en dag», «Fortsettelse følger», «Déjà vu», «Tryllestav mot hakkespetter», «Skrue mot Skrue», «Den gule linje») og ei er utgitt i Finland og Litauen (og sikkert eit par uinduckserte land til).

Har ein del andre historier som ikkje er utgitt nokon stad, så klart (trur det dreier seg om cirka 22 stykker, men berre åtte av dei har blitt teikna), men ikkje D/D-historier.

• edited November -1

Mener du at du sendte meg ut for å ta referansefoto til ingen nytte?!!! *gråter*

• edited November -1

Takk for et meget utdypende svar, Olaf!

Hvis du er misfornøyd med historien så støtter jeg deg i ønsket om at den aldri bør se dagens lys, selv om jeg som stooor Solstrand-fan for alltid vil lure på om jeg personlig ville likt historien. :)

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Har ein del andre historier som ikkje er utgitt nokon stad, så klart (trur det dreier seg om cirka 22 stykker, men berre åtte av dei har blitt teikna), men ikkje D/D-historier.

Høres bra ut. Har du hørt noe om noen av de 8 nærmer seg utgivelse? Og har du lyst/lov til å røpe noen av tegnerne?

• edited November -1

Arne Bye skreiv:

Mener du at du sendte meg ut for å ta referansefoto til ingen nytte?!!! *gråter*

Og ganske sikker på at det var til den historien jeg scannet en del tegninger fra andre historier av ting som skulle være med i manuset.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?