Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Opplagstallene synker

123457

Comments

• edited December 2018
    Da burde Egmont innse at leserne er voksne og lage et hefte for det voksne publikummet. Få tilbake de lengre historiene. De hadde heller ikke behøvd å ta bort fortsettelse i neste nummer historiene. Kunne fint hatt fortsettelses historier i abonnement numrene.

I sin tid var Egmont flinke til å gi Don Rosa konkrete oppdrag om lengre historier. F.eks. en fortsettelse på Gullhjelmen og Eggemysteriet. Hvorfor er det slutt på dette? Ja Don Rosa har gitt seg, men det er da mange andre som fortsatt tegner. Gjør Donald Duck & co til et mer modent blad. Med både nye historier og opptrykk av klassikere beregnet på et mer modent publikum. Så kan de fortsette med den mer barnlige stilen i Donald Duck junior. Sikkert lurt å lansere sistnevnte på nettbrett.
  • Ser at flere og flere medier sprer denne "nyheten", nesten som om det var en sannhet. Det er jo bare noe én tilfeldig person som ikke har tilknytning til Egmont har kommentert. "Spår slutten for Donald Duck" står det for eksempel med store bokstaver på forsiden av Dagbladet.no.

Ser også at Egmont nå har sluppet en pressemelding for å berolige dem som frykter at bladet blir nedlagt: https://www.ntbinfo.no/pressemelding/spar-at-donald-bladet-kommer-til-a-eksistere-i-70-ar-til?publisherId=7154035&releaseId=17858203&fbclid=IwAR0kz7URMYytLOP-wHHHwvZNGJa8EV1bpbk4cLt90w2wuOZy5QHUhbdjfhY

Jeg tror vi bare får fortsette å snakke varmt om Donald og an(d)befale tegneserieinteresserte og andre å kjøpe/abonnere på Donald Duck & Co.
  • Wow, Arild er mer pessimistisk om Donald Duck & Co enn jeg trodde! "- De har jo nettopp feiret 70-årsdag, men det blir neppe en 80-årsdag, sier Wærness til Dagens Næringsliv." Kanskje det er den plutselige nedleggelsen av Fantomet som får ham til å se så mørkt på tilværelsen? Han sier forøvrig på Facebook at kommentaren hans om DD&Co "var nok litt mer nyansert enn slik det fremkom her".

Jeg må innrømme at jeg også innimellom har lurt litt på hvor lenge Donald-bladet vil klare seg i fremtiden. Papirkvaliteten er sterkt kuttet og gimmickene (som at Donald på liv og død MÅ besøke norske eller nordiske destinasjoner) ser ut til å dukke opp oftere. Men på den annen side har det vel vært gimmicker i Donald opp gjennom årene før.

Ellers temmelig enig i det JoAre skriver her:
    Da burde Egmont innse at leserne er voksne og lage et hefte for det voksne publikummet. Få tilbake de lengre historiene. De hadde heller ikke behøvd å ta bort fortsettelse i neste nummer historiene. Kunne fint hatt fortsettelses historier i abonnement numrene.
    Jeg synes også at fortsettelseshistorier kunne gått over annethvert nummer, både i abonnements- og kiosknumrene. Leserne glemmer vel ikke alt som har skjedd hvis det går to uker istedenfor en? ;) Tror til og med det kunne vært et poeng å gjøre dette spesifikt med kiosknumrene for å oppmuntre til flere spontankjøp. Abonnentene får jo alle numre uansett.

Ellers hadde nok flere voksne lesere kjøpt bladet impulsivt hvis det kunne utgis uten plast. Men akkurat det poenget har vært diskutert til døde opp gjennom årene, og jeg ser ikke helt for meg at Egmont dropper plasten og leketøyet på dette tidspunktet.

Jeg tror nok ennå at en del barn også leser Donald, altså, det er ikke det. Men et DD&Co som fokuserer mer spesifikt på å appellere til voksne lesere også, slik de amerikanske Disney-bladene fra senere tiår ofte har gjort? Det ville vært herlig. Bare for å nevne ett område med forbedringspotensiale: hva med å endelig skifte ut tekstfonten i DD&Co med en faktisk tegneseriefont som ser noenlunde bra ut, som den IDW bruker i sine oversatte Disney-utgivelser? Her er et eksempel fra IDWs Mickey Mouse #4 (via bloggen til Joe Torcivia):

image
  • Jeg tror at tanken bak "Klassisk Donald Duck" som selges i butikkene er å appellere til et litt eldre publikum, så det er vel et slags svar på det dere etterlyser her, også med tanke på font (selv om de fleste historiene der har stått på trykk i diverse utgivelser tidligere).

Donald nådde forøvrig også Dagsrevyen i dag, der Arild Midthun var i studio. Starter på 18 min 15 sek: https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/201812/
  • Jeg må innrømme at det er meget lenge siden jeg kjøpte DD & Co. Kjøpte imidlertid et par nr. nylig, da jeg er fra Fredrikstad og også fikk lyst til å se på jubileumsnummeret. Jeg orket så vidt å lese gjennom Fredrikstad-historien og bladde bare gjennom det andre. Jeg kan ikke skjønne at noe av dette er lesestoff for voksne mennesker. Men da bladet i svært liten grad leses av barn, hvem er da egentlig målgruppen? Jeg kan heller ikke tro at bladet vil bli utgitt i så mange år - til tross for Arild M.s optimisme i Dagsrevyen.
  • edited December 2018
    Tommy skrev:
    Jeg tror at tanken bak "Klassisk Donald Duck" som selges i butikkene er å appellere til et litt eldre publikum, så det er vel et slags svar på det dere etterlyser her, også med tanke på font (selv om de fleste historiene der har stått på trykk i diverse utgivelser tidligere).

Jo, jeg har merket det, men trykkvaliteten i de heftene er dessverre pikselert på samme måte som det snakkes om i tråden "Don Rosa, den pixelerte tegneren". Mats fikk jo svar fra Solveig Thime om hva det skyldtes, så nå håper jeg det bedrer seg i fremtiden. Men det er viktig å understreke at de samme problemene med pikselering gjennomsyrer nær sagt alle Disney-utgivelser fra Egmont - pocketbøker, julehefter, blader osv. Så jeg håper de rette vedkommende i redaksjonen "går hele prosessen etter i sømmene" på alle former for Disney-utgivelser, og ikke bare luksusbøker. Det er nemlig ingen grunn til at trykkvaliteten skal trenge å være så pikslete og dårlig.

I det hele tatt er det dessverre mye som påvirker meg til å ikke kjøpe Disney-utgivelser fra Egmont spesielt ofte. Særlig problemene med trykking og produksjonsverdier. Jeg kjøper noen av juleheftene, og en pocket i ny og ne hvis en eller flere av historiene virker interessante. (Når det gjelder Klassisk Donald Duck har jeg lest nesten alt i alle heftene fra før.) Foruten dette holder jeg meg til engelskspråklige utgivelser fra Fantagraphics og IDW, der produksjonsverdiene og fontsettingen jevnt over er mye bedre.

Fonten i Klassisk Donald Duck er ikke så verst, men den er dessverre blant de mer kjedelige fontene som finnes der ute, og sånn sett er det ironisk at Egmont fortsetter å bruke den i så mange av utgivelsene sine år etter år. At de den dag i dag ikke har funnet bedre fonter å bruke i Lucky Luke og Sprint er ganske forbløffende. Fonten IDW valgte som standard da de startet med Disney-bladene i 2015 (vist over) er mye mer appellerende til øyet og ser bedre ut i snakkebobler.
  • edited December 2018
    Ang. TheWiseLittleHens spørsmål om hvem som er målgruppen, oppgir Egmont på deres nettsider at målgruppen er alle i alderen 0-99 år, mens hovedmålgruppen er 6-14 år. Dette er slik det har vært i alle år, og jeg syns ikke at historiene i dag er mer "barnslige" enn det de var før.

Egentlig er jo denne diskusjonen om Donald skal overleve egentlig en diskusjon om tegneseriemediet i seg selv skal overleve. Her har både foreldre og skolen en viktig jobb å gjøre. Det er ikke gitt at barn i dag oppdager tegneseriemediet av seg selv, når det fins så enormt mye annet å velge i av underholdning.
  • Jeg jobber som lærer og prøver så godt jeg kan å formidle andre underholdningsformer enn de digitale. Jeg har f.eks. donert hundrevis av Donald blader til min klasse og skolebiblioteket.
  • Siden Klassisk Donald er nevnt: Trodde det skulle komme ett nr denne uken, men har ikke funnet det i bladhyllene ennå.
  • I Sverige ger vi ut Kalle Anka Extra, där tanken är att göra lika kärleksfulla blad som Gladstone gjorde i slutet av 80-talet. Redaktörerna är dedikerade donaldister och målgruppen är vuxna Donald-vänner, även om barn självklart kan läsa och njuta av bladen. Tyvärr bara 6 utgåvor per år.
  • Opplaget for DD & Co i 2018 er på 28759, en nedgang på drøyt 3000 fra i fjor.
  • Hva var opplagstallet for Fantomet i 2018?
  • edited August 2019
    Da var det tid for å fornye abonnementet på DD&Co. Jeg ga Egmont en siste sjanse til å lage et bedre produkt sist, men nå er det dessverre slutt. Får holde meg til pocketbøker heretter....
  • Hva er det du ikke liker?
  • Synd, VidarSvendsen.
    Enda en spiker i kista. Men jeg skjønner det veldig godt.
    Bra du fortsetter med pocketbøkene ihvertfall.
    Enig i at de har vært mer interessante de siste årene.
  • Jeg vil gjerne snu spørsmålet til Tommy andre veien også. Til dere som abonnerer, hva er det dere liker godt nok til at dere fortsetter med det?
  • reyrey
    edited August 2019
    Teller på knappene selv...

Historiene er rett og slett for dårlige. Der man tidligere hadde lengre historier som tok seg tid til å bygge opp plottet skal alt nå rases igjennom i et heseblesende tempo for å få det ned på ti sider eller hva det nå er som er standard i dag. Det er slutt på historier som gradvis bygger opp spenningen. Min favoritt har alltid vært skattejakthistoriene med endene, men selv de bare rask spurter de igjennom plottet med enkle gags for å komme til slutten.

Også er det den forferdelige duckifiseringen av navn... Fjærdrikstad... Bææregn...

Og jeg kan ikke huske hvor lenge det er siden jeg leste en god krim med Mikke...
  • Selv abonnerer jeg ikke og det er veldig lenge siden jeg gjorde det, men en sjelden gang kjøper jeg bladet hvis det er en historie jeg ønsker å ha. Det jeg også tenker, er at kvaliteten på historiene generelt er for lav. Om det faktisk er slik, eller bare er jeg som har vokst fra bladet, er noe jeg alltid har følt meg usikker på. Men hvis jeg f.eks. leser et blad og det kommer opptrykk fra 80/90-tall, tenker jeg som oftest at disse historiene er bedre enn de nye. Men det kan selvsagt være fordi det er disse historiene jeg vokste opp med.
    Når det er sagt, så har jeg ikke den samme følelsen når det gjelder pocketbøkene, synes kvaliteten der har vært god lenge nå.
  • edited August 2019
    Jeg er absolutt for lengre historier, men vil også nevne at det fortsatt kommer lange historier i bladet med jevne mellomrom. Jeg gjorde meg for eksempel i går ferdig med en oversettelse av en 19-sider som kommer senere i høst. Andre ting å se fram til i høst er en serie med historier der Kari Korhonen forteller fra Skrues Klondike-dager (disse er riktignok ikke like lange).

Jeg er enig i at ikke alle historier i bladet er like gode, men jevnt over tror jeg ikke kvaliteten er så mye dårligere enn for eksempel på 90-tallet da jeg først startet å lese Donald som barn (og som er den perioden jeg er mest nostalgisk for). Det er klart at det er en del ting jeg savner fra den tiden (nye Don Rosa-historier, åpningshistorier tegnet av Vicar eller Branca osv.), men også den gangen var det varierende kvalitet, og ikke alt var like bra. Jeg tror absolutt at nostalgi er en viktig faktor her. Jeg syns for eksempel at kvaliteten på historiene er bedre i dag enn mye på 60- og 70-tallet (selvsagt bortsett fra Barks), men de som vokste opp på 60- og 70-tallet vil kanskje si noe annet.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?