Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Opplagstallene synker

245678

Comments

• edited November -1

Lars Martin skreiv:

2004: 130099
    2005: 122326
    2006: 117926
    2007: 111367
    2008: 99216
    2009: 87449
    2010: 72454

Fyller på litt:
    1948: 40 000
    1972: 176 759
    1979: 250 000
    1986: 250 000
    1997: 174 792
    1998: 171 681
    1999: 173 733
    2000: 163 915
    2001: 151 977
    2002: 144 214
    2003: 137 999

• edited November -1

Tenk om journalister hadde gjort like god research som Glomgold før de skrev noe!

Respekt, mann. Respekt.

• edited November -1

Takk for det :)
    Har det stille på jobb/vakt i helgen...

• edited November -1

Med andre ord har det helt siden 1999 sunket med ca. 10 000 i året. Ikke mange årene vi har igjen altså før vi er nede i 0.

• edited November -1

Tommy skreiv:

Med andre ord har det helt siden 1999 sunket med ca. 10 000 i året. Ikke mange årene vi har igjen altså før vi er nede i 0.

Ikke før minimum dag 1 etter min dødsdag.

• edited November -1

Noen mulige forklaringer:
    - Andre tegneserier: Det finnes selvsagt mange flere tegneserier nå enn det gjorde tidligere, og Donald har i så måte mange "konkurrenter". Tidligere var det fast vedtatt at Donald var kongen på haugen, og når en snakket om tegneserier, var gjerne Donald det første en tenkte på. Sånn er det ikke lenger. Jeg tror til en viss grad at suksessen til Pondus og Nemi har gått utover Donald, og at mange gutter som på 80-tallet ville kjøpt Donald, nå heller leser Pondus. Mens mange jenter som på 80-tallet ville lest Donald, nå heller kjøper Nemi. Og selvsagt andre tegneserier.

- Internett: Konkurrerer Donald mot Internett? Definitivt. Mens den underholdningen en kunne skaffe seg tidligere gjerne kun var tilgjengelig på den lokale nærbutikken (og litt TV på ettermiddagen og kvelden), har de fleste nå Internett og tilgang til millioner på millioner med tjenester, nettsider og gratisspill. Og etter at Internett kom har det også blitt en endring i måten folk tenker på: Ting skal være gratis! Hvem vil vel kjøpe musikk på CD når en kan laste det ned gratis på Internett, og hvem vil vel betale for å laste ned musikk på Internett når en kan laste det ned gratis på Internett? Noen få betaler for seg, men de aller, aller fleste vil ha det gratis. Før kostet en CD gjerne 200 kroner uten at noen protesterte på det, men i dag synes mange det er dyrt å betale 50 kroner for å laste ned et album, eller 10 kroner for en sang. "Så hvis jeg vil laste ned 500 sanger skal jeg liksom betale 5000 kroner? Nei, da velger jeg heller det andre alternativet, som er 5000 kroner billigere!" Før var det ingen som en gang tenkte tanken på at de ville ha 500 sanger i en fei. Hvis vi overfører dette til Donald, så har ikke bladet fulgt samme retning. I stedet for å bli mye billigere enn før, har bladet blitt dyrere. Og verst av alt - hvis en vil ha det gratis må en gå på butikken og stjele det, siden det ikke er mulig å stjele det på nettet. (Når det skjer på nettet er det selvsagt ikke stjeling, tenker folk, siden alt på nettet jo skal være gratis. Og finnes det ikke gratis på nettet, velger de heller noe annet).

- Spill på data/TV-spill: Kanskje har X-Box og Playstation litt skyld, slik det har blitt nevnt her, men jeg hadde da TV-spill jeg også da jeg vokste opp (i likhet med veldig mange andre på min alder), og brukte mye tid på det. Likevel var det plass til Donald (noe som tydeligvis også var tilfellet for mange andre, siden bladet den gangen hadde høye opplagstall). Men det er mulig det har skjedd en endring i mange barns holdning. Mange (spesielt gutter) synes det er et ork å lese noe som helst, og de tyr kanskje til spill i stedet. Men sånn var det kanskje før også?

- Rekruttering: Det er jo kjent sak at mange slutter med å lese Donald når de kommer i tenårene, og til tross for at halvparten av leserne er voksne (over 18 år), føler jeg fortsatt du blir sett litt ned på av enkelte hvis du er voksen og er fast Donald-leser. (Mange som kaller seg donaldister leser jo ikke en gang bladet fast, har jeg inntrykk av. Hvem skal da kjøpe Donald hvis ikke engang de mest ihuga Donald-fansene gjør det?) Det store problemet er uansett at det ikke kommer til like mange nye lesere som det slutter. Mange blir aldri Donald-lesere fordi de rett og slett aldri blir introdusert for Donald av noen. Jeg fikk bladet hver eneste uke da jeg vokste opp av foreldre/besteforeldre, men hvis det er sånn at foreldre ikke lenger kjøper Donald til barna sine, så blir de heller aldri kjent med bladet og har lyst til å lese det videre. Tidligere var det på samme måte som det var fast bestemt at Donald var tegneseriebladet på toppen av pyramiden, også fast bestemt at foreldre skulle kjøpe et Donald-blad til barna fordi det ga dem noe å holde på med, samtidig som lærte dem å lese. I dag er det gjerne barna selv som får bestemme hva de vil ha i butikken, og da blir det kanskje sjokolade i stedet for. Eller hvis foreldrene bestemmer at de må velge seg et blad, blir det det med den tøffeste leken. (Eller for jentenes del, det bladet med de fineste smykkene e.l. - gjerne et Prinsesse-blad). Og selv om det følger leker med Donald, er det ikke like stas for et barn i dag å få en Donald-leke, som det en gang var å få klistremerker og samlekort i Donald. Ikke fordi at det er bedre med klistremerker på noen måte (hadde det bare fulgt klistremerker med Donald i dag hadde opplagstallene sannsynligvis vært enda lavere), men fordi alle har veldig mye og en har sett alt sammen før.

Jeg tror spørsmålet om opplagstall er veldig sammensatt, og det er altså ikke bare Donald som mister lesere. De aller fleste trykte blader og aviser mister lesere, og Internett har nok mye av skylden for det. Selv kjøper jeg aldri aviser i papirformat, siden jeg jo kan lese alle nyhetene gratis på Internett likevel. Min far vil fortsatt ha VG i papirutgaven hver dag (kanskje mest av gammel vane), men jeg tror det har skjedd en endring i tankemåten her. Unge vil ha mindre og mindre på papir, og mer og mer gratis. Det eneste som går imot denne trenden er inntoget av nye mobiler som IPhone og Android-telefoner, der en bare med ett enkelt klikk kan kjøpe og betale i samme slengen. Det er enkelt, og folk i dag vil at ting skal være veldig enkelt. Hvis ikke gjennomfører de det som regel ikke. Hvis det kommer lignende løsninger for lesebrett, er det mulig det kan være noe å prøve for Donald. Problemet er vel at med en gang det kommer en slik ordning, vil det samtidig dukke opp en annen ordning der en kan laste ned/stjele bladet gratis. Det tok for eksempel ikke lang tid fra Spotify var på plass til en kunne laste ned programmer som gjør at en kan laste ned sangene en hører på, selv om det ikke er meningen ... Men kanskje jeg overdramatiserer. Det er jo ikke sånn nå at en kan laste ned gratis PDF-utgaver av norske lokalaviser, selv om de jo finnes på nettet. Kanskje er det håp?

• edited November -1

For å omsitere President Franklin D. Roosevelt...
    Look to Finland!
    Egmont bør få noen gode tips fra Sanoma Magazines. Hvorfor går det så mye bedre i Finland? De er jo ikke så mange flere enn oss.
    Har de flere voksne lesere?
    Hvorfor stjeler ikke internett og dataspill opplag i like stor skala (hvis det er dette)?

Finland er et av verdens best utviklede land når det gjelder internett.
    Det er også det første landet som gir deg rett til bredbånd i henhold til loven.
    I henhold til OECD (2009) så er Finland, Sverige, Danmark og Norge ganske like når det gjelder antall husholdninger med bredbånd (74 - 80 %).
    (Til sammenligning så ligger USA på ca. 64 %.)
    Når det gjelder tilgang til datamaskin i hjemmet så ligger tallene på 80 - 88 %.
    Finske og norske barn ser også å ha like forutsetninger når det gjelder bruk av ny teknologi.

Blir det ikke da for enkelt å skylde på internett og Playstation?
    Kanskje produktet, Donald Duck & Co, har blitt dårligere?

Jeg tror det er mere sosialt akseptert å lese DD i Finland :)

• edited November -1

Glomgold skreiv:

For å omsitere President Franklin D. Roosevelt...
    Look to Finland!
    Egmont bør få noen gode tips fra Sanoma Magazines

Jeg tipper at Egmont allerede har fått tips fra Finland (de er nok i kontinuerlig dialog med dem), og Donald Duck Ekstra! var jo en blåkopi av det finske Aku Ankka Ekstra! uten at det tydeligvis ble noen særlig suksess. Litt merkelig egentlig at interessen er stabilt høy i Finland, mens den daler så kraftig i Norge. Det er jo de samme historiene som kommer på trykk i begge land, bortsett fra at vi får litt flere siden de har et litt tynnere blad. Kan det ha hatt noe å si?

• edited November -1

Er veldig enig det du skriver her Tommy, en god oppsummering.

Tommy skreiv:

- Spill på data/TV-spill: Kanskje har X-Box og Playstation litt skyld, slik det har blitt nevnt her, men jeg hadde da TV-spill jeg også da jeg vokste opp (i likhet med veldig mange andre på min alder), og brukte mye tid på det. Likevel var det plass til Donald (noe som tydeligvis også var tilfellet for mange andre, siden bladet den gangen hadde høye opplagstall). Men det er mulig det har skjedd en endring i mange barns holdning. Mange (spesielt gutter) synes det er et ork å lese noe som helst, og de tyr kanskje til spill i stedet. Men sånn var det kanskje før også?

Spill er ikke noe nytt fenomen, men her har det blitt store forandringer. Spillbransjen tar igjen filmbransjen, noe som er et resultat av at spillmarkedet og tidsbruken på spill har tatt seg kraftig opp. Hovedårsaken til dette er først og fremst internett som samtidig gjør det veldig sosialt.

Jeg kjenner meg igjen i at tenåringer ikke leser noe særlig, og ofte så "leser man ikke" om man ikke leser romaner. Jeg får ofte høre at jeg ikke leser, bare fordi jeg ikke leser romaner. Jeg leser derimot masse annet av magasiner og blader, anført av Donald.

Og her kommer vi inn på det som dere nevner, at voksne Donald-lesere blir sett ned på. Ta for eksempel sladderbladene, noe som veldig mange leser; disse har da ikke noe mer sofistikert innhold? De blir hvertfall ikke sett ned på, på samme måten som Donald, synes jeg.

En løsning kunne kanskje vært å la skoleelever få lese Donald som leselekse, eller i andre skolerelaterte oppgaver. Litteraturundervisningen er altfor rettet mot romaner og den type litteratur, spør du meg.

Jeg tror spørsmålet om opplagstall er veldig sammensatt, og det er altså ikke bare Donald som mister lesere. De aller fleste trykte blader og aviser mister lesere, og Internett har nok mye av skylden for det. Selv kjøper jeg aldri aviser i papirformat, siden jeg jo kan lese alle nyhetene gratis på Internett likevel. Min far vil fortsatt ha VG i papirutgaven hver dag (kanskje mest av gammel vane), men jeg tror det har skjedd en endring i tankemåten her. Unge vil ha mindre og mindre på papir, og mer og mer gratis. Det eneste som går imot denne trenden er inntoget av nye mobiler som IPhone og Android-telefoner, der en bare med ett enkelt klikk kan kjøpe og betale i samme slengen. Det er enkelt, og folk i dag vil at ting skal være veldig enkelt. Hvis ikke gjennomfører de det som regel ikke. Hvis det kommer lignende løsninger for lesebrett, er det mulig det kan være noe å prøve for Donald. Problemet er vel at med en gang det kommer en slik ordning, vil det samtidig dukke opp en annen ordning der en kan laste ned/stjele bladet gratis.

Jeg har troen på at Donald kan slå an digitalt. Som du sier skal folk ha det enkelt, og jeg tror det, sammen med at ting skal være tilgjengelig, er mye viktigere enn at det skal være gratis. Når man alt har lagt inn bankkortet på mobilen, hvor lett er det ikke da å laste en applikasjon til 10 kr? Flere hadde nok lest Donald hvis man kunne laste enkelthistorier til en noen kroner, men det vil dessverre føre til piratkopiering osv.

• edited November -1

Nederland (Donald Duck):
    1952: 2 500 000 (gratisutgave av første nummer)
    1952: ca. 150 000 (nummer to)
    1955: 300 000
    1969: 390 000
    1974: 330 000
    1977: 400 000
    1980: 460 000
    1996: 360 000
    2000: 336 593
    2001: 338 275
    2002: 340 349
    2003: 342 337
    2004: 327 933
    2005: 318 192
    2006: 317 083
    2007: (1) 315 987 (4) 312 202
    2008: (1) 317 563 (4) 312 332
    2008: 318 124
    2009: (1) 317 821 (4) 311 864
    2010: (1) 317 342 (3) 305 020

Befolkning: 16 783 100

• edited November -1

Christer skreiv:

Og her kommer vi inn på det som dere nevner, at voksne Donald-lesere blir sett ned på. Ta for eksempel sladderbladene, noe som veldig mange leser; disse har da ikke noe mer sofistikert innhold? De blir hvertfall ikke sett ned på, på samme måten som Donald, synes jeg.

En løsning kunne kanskje vært å la skoleelever få lese Donald som leselekse, eller i andre skolerelaterte oppgaver. Litteraturundervisningen er altfor rettet mot romaner og den type litteratur, spør du meg.

Jeg er ihvertfall en av de som ser litt ned på folk som kjøper "sladreblader"..
    Virker som om det er mest hjemmeværende som ikke kommer seg ut av huset som liker å lese om hvor spennende andres liv er.. krmt..
    Ser ikke noe interessant i å lese om slike ting, der alt blir tatt totalt ut av sammenheng og ut av proposjoner..
    Da leser jeg heller en god stripe i avisa..

Å lese tegneserier er en god måte å drive leseøvelser på.. Korte setninger, enkel oppbygning og god gramatikk.. (Som regel da) ..

• edited November -1

Jeg synes Tommy og Christer har mange gode poenger. Santidig lurer jeg på om det stadig synkende opplaget rett og slett er et tegn på Disney-serier har stadig minkende appell i Norge, Sverige og Danmark. Jeg vet at det både i Nederland og Finland var antydning til lignende tendenser for lenge siden, men der klarte de å snu utviklingen. Ettersom Pondus startet opp som eget seriehefte i 2000 - riktignok som en månedlig utgivelse - og i dag har et større opplag enn Donald, er nok det en bekreftelse på at serier fremdeles selger, bare man treffer markedet riktig.

• edited November -1

Har blitt et veldig fokus på at barn foretrekker andre underholdningskanaler. Nå har jeg ingen små tasseladder selv, så hvor stor påvirkningskraft de har på innkjøpene i butikken vet jeg ikke, men problemet er vel ikke at barna ikke kjøper bladet. Snarere at ikke foreldrene kjøper med Donald til barna.

Dette kan være grunnen til at blader som Pondus og Nemi øker, for dette er blader som målgruppen selv kjøper (med unntak av enkelte som lever på foreldrene til langt opp i årene).

Er det foreldrene som fortjener ris på baken?

• edited November -1

Guffen Delbekk skreiv:

...men problemet er vel ikke at barna ikke kjøper bladet. Snarere at ikke foreldrene kjøper med Donald til barna.

Tror jeg du har mye rett i. De som i dag utgjør foreldregenerasjonen vokste opp med Donald sannsynligvis på 70/80-tallet, hvor det ikke akkurat var så mye minneverdig.

• edited November -1

Selv om Pondus ikke er så gammelt som eget blad, var serien (og biseriene) godt etablert allerede, fra blader som Ernie og LGV, og som avisserier. Det går en linje i Bladkompaniets utgivelser tilbake gjennom Tommy & Tigern til Humor & Kanari på 80-tallet. Jeg tror mange, som meg, oppfattet de nye bladene som en slags fortsettelse (eller spin-off) av tidligere blader under ny tittel.

Likevel er det imponerende at det har nådd et sånt opplag, særlig siden innholdet (etter min mening) er ganske tynt, mange steder med en stripe blåst opp til å dekke to sider i bladet.

Angående Finland og Nederland, kan det nok være mange kulturelle faktorer som gjør forskjell. Men det kan også ha å gjøre med businessavtaler som påvirker distribusjonen og tilgjengeligheten, og eventuelt prisen, på bladene.

At barn blir introdusert til tegneserier som små er etter min mening utrolig viktig for at markedet skal være bærekraftig over tid, så det bekymrer meg at opplaget for Donald synker. (Jeg kjenner knapt til andre blad som passer for de minste.) Norge var en gang et land der "alle" hadde vokst opp med å lese tegneserier (jeg tror i hvertfall omtrent alle menn mellom 30 og 60 leste Donald og Fantomet en gang i blant da de var gutter), og det tror jeg ikke Pondus og Nemi kan stå for.

• edited November -1

Nederland har også hatt en stor tilbakegang siden toppårene.
    Men det kan nå synes at det har stabilisert seg.
    Finland holder seg også stabilt.
    Litt interessant at disse to har lagt seg på et blad med færre sider.
    Prisen er også dermed en god del lavere.
    Blir det dermed enklere for foreldrene å ta med seg bladet ved kassa når det handles matvarer?
    Greit at Norge er et høykostland, men prisen i Norge synes noe høy i sammenligningen.

Har valgt meg en tilfeldig uke i 2010.
    Finland, 2,50 € (36 sider) 31,5 sider story/gags (NOK 20,-)
    Nederland, 2,00 € (44 sider) 32,25 sider story/gags (NOK 16,-)
    Norge, NOK 36,- (52 sider) 43 sider story/gags (NOK 36,-)
    Danmark, DKK 25,- (52 sider) 46 sider story/gags (NOK 26,50)
    Sverige, SEK 29,- / 4:70 € (Finland) (52 sider) 41 sider story/gags (NOK 25,50)

Færre sider - lavere pris. Kan det være markedsmessig lurt i Norge?

• edited November -1

Guffen Delbekk skreiv:

Dette kan være grunnen til at blader som Pondus og Nemi øker, for dette er blader som målgruppen selv kjøper (med unntak av enkelte som lever på foreldrene til langt opp i årene).

Ja, det er et godt poeng.
    Så lenge det er til seg selv så er ikke prisen så nøye :)

• edited November -1

Andrebyboer skreiv:

Likevel er det imponerende at det har nådd et sånt opplag, særlig siden innholdet (etter min mening) er ganske tynt, mange steder med en stripe blåst opp til å dekke to sider i bladet.

Det skal bli interessant å se hvor lenge blader varer.
    Man skulle tro at emnene fotball og stygge damer blir oppbrukt til slutt.
    Må Pondus og Jokke snart utvide horisonten? Kanskje begynne å reise?
    Men jeg ler godt av Pondus, det gjør jeg :)

Nemi synes jeg har blitt litt kjedelig.

• edited November -1

1800 skreiv:

Guffen Delbekk skreiv:

...men problemet er vel ikke at barna ikke kjøper bladet. Snarere at ikke foreldrene kjøper med Donald til barna.

Tror jeg du har mye rett i. De som i dag utgjør foreldregenerasjonen vokste opp med Donald sannsynligvis på 70/80-tallet, hvor det ikke akkurat var så mye minneverdig.

Mener du med det siste avsnittet at Donaldhistoriene var i dårlig kvalitet på den tiden? Det er jeg i så fall ikke enig i. Jeg vokste opp med Donald fra tidlig 80-tallet og leste fast frem til ca 1995. Har også lest noen av de nyere bladene, men kvalitetsmessig kommer ikke de historiene i nærheten en gang av historiene på spesielt første halvdel av 80-tallet. Da synes jeg heller kvaliteten på historiene var svakere feks på siste halvdel av 60-tallet.

• edited November -1

Ja, det er min personlige mening. Andre kan selvsagt være uenige! Men det som er interessant: kjøpte du bladene selv, eller var det foreldrene dine som sørget for den delen? Og hvis det det siste var tilfellet: hvilket forhold hadde foreldrene dine til Donald under oppveksten?

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?