Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Historieideene vi er lei av

13

Comments

• edited November -1

Tommy skreiv:

Chrisneitoffer skreiv:

Jeg vet ikke. Vicar? Marco Rota? Noen?!

For det første var det kun Don Rosa som fikk lov av Egmont til å gjøre slike spesielle ting. Og i dette tilfellet fikk heller ikke han lov. Vicar og Marco Rota er helt utelukket. For det andre er det kun Don Rosa som noen gang har brukt Lillegull i noen Donald-tegneserie. Ingen andre serieskapere vil en gang komme på tanken om å trekke fram denne figuren ...

Og … ?
    Betyr det at figurer som bare ble brukt av Don Rosa, ikke kan brukes igjen? Vel … om det var sånn med mange andre figurer også, så tror jeg Donald hadde dødd ut.

Jeg hadde iallefall blitt lei av å bare lese Donald med 3-5 figurer (de som ble skapt av Walt Disney).

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Tommy skreiv:

For det andre er det kun Don Rosa som noen gang har brukt Lillegull i noen Donald-tegneserie. Ingen andre serieskapere vil en gang komme på tanken om å trekke fram denne figuren ...

Mener du at enhver figur som er lansert av Don Rosa (Lillegull, Penny, Arpiné Luséne, etc.) bør ties ihjel?

Det har då Tommy aldri sagt, så å tolke seg fram til at det er det han meiner er å ta vel hardt i.

Men at figuren «Donalds mor» bør tiast i hjel så lenge det er ei avgjersle tatt av forlaget, ser eg ingen problemer med. Så lenge Donalds foreldre med unntak av i SL aldri har hatt ei rolle i ein einaste Donald-teikneserie dei siste nesten åtti åra til tross for ekstreme mengdar med familiesamlingar, er det ein indikasjon på at ein av tre ting sannsynlegvis er tilfelle: At Lillegull er død, at Lillegull av ein eller annan årsak ikkje ønskjer å ha kontakt med Donald, eller at Donald av ein eller annan årsak ikkje ønskjer å ha kontakt med Lillegull. Alle tre scenaria kan nok føre til interessante historier, men kor mange av dei historiene passar eigentleg inn i ein barnetekneserie som Donald er? Og nei, eg seier ikkje at vi som lager Disney-teikneseriar aldri skal prøve å tråkke nye vegar, men det finst grenser. Og kva forlaget bestemmer er faktisk ei veldig tydeleg grense. Å bruke Lillegull i ei historie i dag vil difor vera like absurd som å bruke Moby Duck og Rotor McKvakk.

Mi personlege meining er at Donalds verkelege mor (biologisk på første halvdel av førtitalet og emosjonelt heilt fram til dagens seriar) er den hardt arbeidande kvinna som driver ein gård utanfor Andeby der Donald ifølgje ganske mange historier har vokse opp, som har ein storspist gårdsgut, som alltid stiller opp for Donald, og som Ole, Dole og Doffen omtaler som «Bestemor». At Barks eller kvendetnovar på eit tidspunkt bestemte seg for å gjera henne til DONALDS bestemor er meg ei gåte. Men det er ein digresjon.

• edited November -1

Jeg mener selvsagt ikke at figurene Don Rosa har introdusert skal ties i hjel, men det er jo bare å se hvor mange serieskapere som har brukt disse figurene i sine historier. Ingen. Det samme gjelder Van Horns figur Jubalon. Ingen andre har brukt denne figuren. Hvorfor? Forlagene ønsker sannsynligvis ikke at hvem som helst skal ta i bruk disse figurene i historiene sine, og hadde de ønsket det, hadde de oppfordret forfatterne sine til å skrive om dem. Det har de ikke gjort. Forfattere som leverer historier til forlagene sine vet hvilke figurer de har lov til å bruke og hvilke de ikke skal bruke (f.eks. Moby Duck og Rotor McKvakk), og så lenge de vet at Lillegull er en figur forlaget ikke ønsker det skal lages noen historier om, vil ingen finne på å kaste bort tida si med å komme på en historie der hun spiller en rolle. En slik historie ville uansett blitt refusert.

Det er vel heller ikke sikkert at Rosa og Van Horn selv hadde ønsket at andre skulle ta i bruk figurene de har skapt?

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Sigvald skreiv:

Tommy skreiv:

For det andre er det kun Don Rosa som noen gang har brukt Lillegull i noen Donald-tegneserie. Ingen andre serieskapere vil en gang komme på tanken om å trekke fram denne figuren ...

Mener du at enhver figur som er lansert av Don Rosa (Lillegull, Penny, Arpiné Luséne, etc.) bør ties ihjel?

[...] Så lenge Donalds foreldre med unntak av i SL aldri har hatt ei rolle i ein einaste Donald-teikneserie dei siste nesten åtti åra til tross for ekstreme mengdar med familiesamlingar, er det [...]

Der må jeg si meg veldig uenig! Rosa og Carl Barks har brukt Lillegull i flere historier, om vi ser bort fra Skrues liv. Blant annet ser vi henne veldig ofte på bilder (og jeg tror jeg så henne på ett bilde i en Barks historie også …)

Hun er også blitt brukt veldig mange ganger av Rosa til å forklare ting og sånt.
    Eksempler:
    Eksempel 1.
    Eksempel 2.
    Eksempel 3.

Og teller du med tilegskapitlene til Skrues liv, når du tenker på Skrues liv? For Lillegull har vært med i én av tilegskapitlene til Skrues liv.

• edited November -1

Hvor blir Lillegull brukt i eksempel 3? Og poenget er vel uansett at hun kun har blitt brukt i "forhistoriske" historier, som Skrues liv, og ikke i "nåtids-historier" (uavhengig om dette er 2011 eller 1950). Og det er jo det som diskuteres. Man kan jo skjønne hvorfor Rosa har fått lov til å bruke henne i Skrues Liv-serien, der ville det tross alt blitt veldig merkelig (og undervurdering av leserne) om hun ikke var med. Skulle de leserne trodd at Donald's mor forsvant når hun var baby? Og de som synes Donald's mor aldri burde vises og heller være et mysterium i Carl Barks ånd, burde ikke lese Lo$ i det hele tatt. Men om Lillegull skulle vises igjen i en "nåtidshistorie" så måtte huns plutselige forsvinnelse forklares, og den eneste som kunne funnet på å gjøre det, er Don Rosa. Og bra var det at han ikke gjorde det, for hvis Donald skulle funnet igjen Lillegull død eller levende ville det uansett blitt en for drastisk forandring i Andeby-universet vi kjenner. Selv Don Rosa har da noen grenser for hvor mye som trenger å forklares, og han vet nok hva som ville skapt store reaksjoner (fra begge sider).

• edited November -1

En figur regnes antagelig ikke som aktiv i fortellingen, selv om denne fins på bilder. (Med mindre det er helt avgjørende for fortellingens poeng at dette bildet er der. Men det hadde nok ikke gått med Lillegull-figuren.)

• edited November -1

Alon skreiv:

Hvor blir Lillegull brukt i eksempel 3? Og poenget er vel uansett at hun kun har blitt brukt i "forhistoriske" historier, som Skrues liv, og ikke i "nåtids-historier" (uavhengig om dette er 2011 eller 1950). Og det er jo det som diskuteres. Man kan jo skjønne hvorfor Rosa har fått lov til å bruke henne i Skrues Liv-serien, der ville det tross alt blitt veldig merkelig (og undervurdering av leserne) om hun ikke var med. Skulle de leserne trodd at Donald's mor forsvant når hun var baby? Og de som synes Donald's mor aldri burde vises og heller være et mysterium i Carl Barks ånd, burde ikke lese Lo$ i det hele tatt. Men om Lillegull skulle vises igjen i en "nåtidshistorie" så måtte huns plutselige forsvinnelse forklares, og den eneste som kunne funnet på å gjøre det, er Don Rosa. Og bra var det at han ikke gjorde det, for hvis Donald skulle funnet igjen Lillegull død eller levende ville det uansett blitt en for drastisk forandring i Andeby-universet vi kjenner. Selv Don Rosa har da noen grenser for hvor mye som trenger å forklares, og han vet nok hva som ville skapt store reaksjoner (fra begge sider).

Når det gjelder eksempel 3, så ser du bildet mitt helt nederst. Men når det gjelder det at Don Rosa må finne på en forklaring til hva som hadde skjedd med Lillegull alle disse årene, det blir jo ikke så stor forandring i Andeby-universet! Bare se på hans historie som heter "A Letter from Home" der han forklarte hva Penny McDuck hadde gjort alle disse årene. Kan han ikke bare gjøre noe lignende med Lillegull McDuck?

• edited November -1

Tror ikke det bare er er å gjøre det samme med Donalds mor. Skal Donald bare finne moren sin, og så gå tilbake til sitt vanlige liv i Andeby? Det ville jo bare gjort hele situasjonen enda mer uforståelig, og gå imot Rosa's egne regler om å være konsekvent. Forskjellen mellom Penny og Lillegull er jo at Penny sitt fravær fra Andeby-universet har en grunn, det er ikke et mysterium, som du får vite ved å lese Skrues liv. Hun ville holde seg unna Skrue. Lillegull hadde jo forøvrig samme grunn for holde seg unna Skrue, og dermed resten av Andeby-universet. Spørsmålet er derfor hvorfor Donald ikke har lett etter moren sin. Svaret er enkelt; han vet ikke hvor hun er, eller om hun lever. Hva tror du hadde skjedd hvis Donald snublet tilfeldig over henne, som i "A letter from home"? De har da ingen grunn til holde seg unna hverandre, som Penny og Skrue? (Mange vil nok mene at den gjenforeningen også var litt på kanten) Ut ifra Donald's forhold til moren sin, slik det fremgår i Rosas historier, er det snarere ingenting i veien for at det skal bli en gledelig gjenforening. Hvordan tror du det da ville fungert ovenfor donaldistene, og spesielt Rosaistene, hvis Donald i neste historie plutselig er hjemme i Andeby uten noe kontakt med moren? For Rosaistene, som vil ha system på alt, ville jo dette bare være merkelig. Dersom Donald møter Lillegull i en historie, kan ikke dette bare være "glemt" i neste historie ifølge Rosa-logikk.

• edited November -1

He, he. Nei, nei. Det er da forståelig. Men hvorfor har vi aldri sett Penny McDuck, da? I flere historier enn "A Letter from Home"? Er ikke det litt rart, da? Så hvorfor kan vi ikke se Lillegull McDuck igjen, slik som Penny? Og hvorfor opptrede aldri Penny igjen, i Andeby-universet?

• edited November -1

Jeg og flere andre lenger oppe har forklart hvorfor det sannsynligvis ikke ikke ville fungert at Lillegull dukket opp i en "nåtids-historie" (selv om det er delte meninger om dette). Når det gjelder Penny så nevnte jeg at Skrue og Penny hadde et kjølig forhold, som kommer veldig godt fram i Rosas historie. Det var nok viktig for han selv å vise dette også. Selv om Penny på slutten av historien viser en styrket tillit til Skrue, hadde de ingen grunn til å fortsette kontakten. De levde like godt hver for seg, og som sagt er det nok mange som stiller seg kritisk til en slik gjenforening. Selv tror jeg Rosa bare ser på det som en "oppskværing". Den samme situasjonen mellom Donald og Lillegull ville derimot blitt helt annerledes, siden man kan anta at Donald selv har et ønske om å møte moren sin. Tror du da han er fornøyd med å møte henne én gang, for å etterpå gå tilbake til sitt vanlige liv?

• edited November -1

Et forslag: Hvis moren til Donald virkelig skulle bli brukt i nåtidshistorier, kunne hun jo - heller enn at serieskaperne MÅ bruke henne ofte - bli en av de bifigurene som dukker opp én gang ca. hvert tredje eller fjerde år (som f. eks. Gneis).

• edited November -1

Ja, hvorfor ikke?!

• edited November -1

Tommy skreiv:

Fisken skreiv:

Barks/Jippes:
    Hakkespettene er ute på tur eller oppdrag og treffer på Skrue, som er i ferd med å rasere flora og fauna for å oppnå økonomisk gevinst.

Tror neppe Barks kommer til å lage så mange flere av disse.

Man vet aldri hva som dukker opp. Det ser ut som det kommer en helt ny Barks/Lustig/Jippes-historie igjen allerede i neste Donald (nr.42/2011)

• edited November -1

Frank Aa skreiv:

Tommy skreiv:

Fisken skreiv:

Barks/Jippes:
    Hakkespettene er ute på tur eller oppdrag og treffer på Skrue, som er i ferd med å rasere flora og fauna for å oppnå økonomisk gevinst.

Tror neppe Barks kommer til å lage så mange flere av disse.

Man vet aldri hva som dukker opp. Det ser ut som det kommer en helt ny Barks/Lustig/Jippes-historie igjen allerede i neste Donald (nr.42/2011)

Wow, Barks er mer aktiv enn vi tror! :) Får håpe han snart begynner å tegne litt igjen også. Denne Jippes-fyren er grei nok, men ikke helt på Carls nivå når alt kommer til alt.

• edited November -1

Jeg husker at mitt unge selv alt på 80-tallet gjennomskuet "formelen" i mange av "Anton og Donald konkurrerer"- historiene: Donald fortviler over å måtte konkurrere med Anton, siden han ikke kan vinne. Han bestemmer seg for å bruke et skittent knep mot Anton. Dermed "vinner" han faktisk, men så viser det seg at seieren ikke var noe å trakte etter likevel, og Anton trekker likevel lengste strå.

Eksempel: Donald og Anton kappes om å bli tatt ut til å være på Andeby-laget i kapproing (eller de skulle visst være coachen som bare sitter i enden av båten og gauler). Det kastes mynt og kron, og selvsagt vinner Anton den ærefulle jobben. Donald får beskjed om at han er reserve. I sin sluhet sørger imidlertid Donald for at Anton blir INNELÅST på den store dagen, og møter selv opp som "reserven". Og faktisk greier han å lede båten fram til seier!

Men akk, så viser det seg at på den store festen som følger, tilsier tradisjonen at laglederen på det seirende laget skal sitte hele kvelden og underholde formannen i seilerklubben og hans kone. Så i siste rute er det Anton som får svinge seg i dansen med Dolly, mens stakkars Donald må sitte og gremme seg ved et bord, fanget hos formannen som sitter der og diskuterer gørrkjedelig seilerstatistik.

Den omvendte varianten er at Donald er ærlig, mens ANTON bestemmer seg for at han skal "hjelpe flaksen" ved å bruke et eller annet skittent knep. Da blir resultatet omtrent det samme, bare speilvendt: Anton vinner den seieren han er ute etter, men den viser seg å være lite attraktiv, eller Donald oppnår uventet noe langt viktigere. I realiteten blir det "taperen" Donald som står igjen som vinner!

Omtrent midt i historien kan man dermed forutsi hvor det bærer hen. Karma-loven (= Disney-moralismen) fungerer helt knirkefritt.

• edited November -1

Rene B-gjenghistorer.

Har ikke noe imot figurene B-gjengen, heller ikke noe imot orginale historieideer der de gjør noe annet enn å prøve å få kloa i Skrues penger. Men i det siste har vi fått ganske mange slike historier, der kun B-gjengen og ingen andre kjente Andeby-beboere opprer. Begynner å bli litt lei.

• edited November -1

Var det ikke forresten en periode der det ikke skulle lages så mange Magica-historier, og hun bare skulle brukes en veldig sjelden gang for dermed å bli mer spesiell? De siste par årene synes jeg vi har sett henne ganske mange ganger ...

• edited November -1

Var det ikke Gråstein de "dempet ned" på den måten etter å ha utslitt figuren fullstendig på 80-tallet?
    Kanskje det var begge.

• edited November -1

Jeg er lei av gags hvor det eneste poenget er at man har gjort om navnet på en kjendis til noe som ligner litt, og plassert vedkommende inn i andebyuniverset, uten at andebykarakteren har noe særlig til felles med den virkelige kjendisen. Hadde det vært en intelligent parodi på vedkommende, så hadde det vært gøy. Når det bare er å vri litt på navnet, blir det bare platt og dumt.

Her er et typisk eksempel. Vi møter Vorte Skalpell, Furt Hilsen, Fjon A. R. Rev og noen til, men det er jo ikke morsomt bare fordi noen har laget disse navnene? Billig og dårlig humor, spør du meg.

• edited November -1

Når det gjelder historier, så er jo et klart problem med "intelligente" parodier at historien skal oversettes til mange andre språk, og at kjendisene da vil få navn som ligner på nasjonale kjendiser. Og parodien forsvinner.

Eksemplet ditt understreker ingenting. Det er en quiz for barn på en Donald-side for barn. Helt sikkert morsomt for mange.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?