Da Norge i 1994 arrangerte vinter-OL på Lillehammer stilte Don Rosa opp med historien "Fra Andeby til Lillehammer". Om få dager arrangeres som kjent vinter-OL i William van Horns hjemtrakter (Vancouver). Vet noen av dere van Horn fans om William van Horn har laget sin egen OL-historie ("Fra Andeby til Vancouver" e.l.) i denne sammenheng?
Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!
Comments
Jeg håper alltid at det ikke kommer slike "bestilte" historier i forbindelse med jul, påske, halloween, OL osv. Synes kvaliteten stort sett er mye dårligere enn
den pleier å være.
Så jeg vet ikke, men håper på det beste....
Det kjem ei historie i Donald i samband med OL i år (jf. baksida på Donald Duck & Co 6), men streken er definitivt ikkje Van Horn. Eg synest at det ser meir Midthunsk ut.
PSST - Don Rosa er ikkje frå Lillehammer.
Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Nei, han lagde den historien selv uten å være der fra. WvH kunne gjort det for å promotere sitt eget hjemsted.
Sigvald skreiv:
Det var vel Egmont (Norge) som ba Rosa lage en Lillehammer-historie, noe han (litt motvillig?) gjorde. Kanskje Donald-utgiveren i Canada ikke har samme posisjon og styrke som Egmont i Norge? Hvem jobber forresten Van Horn for?
Egmont ; )
Håper da virkelig det!
Men må ikke gjøre det til en tradisjon, da blir det fort tregt :(
Donald Dilla95 skreiv:
Hva er det du svarer på her?
Å skrive en historie til hvert OL :D
Det *er* ganske tradisjon, altså.
Italienerne fylte jo en hel Donald-pocket med en OL-historie en gang....
Og det er ei av tidenes vakraste Donald-historier.
Eg vil òg meine at noko liknande kan seiast å vera gjort med Donald Pocket 57, sjølv om det er meir ei rammehistorie enn ei 250-siders historie (men Langbein-historia er fantastisk, då). Men eg er usikker på kva OL den eigentleg er meint å markere. Los Angeles 1984?
Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Pocketen kom vel rundt de lekene, men selve OL-historien med Langbein ser ut til å være laget i forbindelse med München 1972.
Det kom for øvrig en lengre historie i forbindelse med Beijing 2008 også, som vi aldri fikk se i Norge:
http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+2745-1P
Mogleg at eg hugsar feil, men kuttar ikkje Langbein-historia mange år fram i tid etterkvart, til eit OL der Mikke er med og hjelper arrangørene, det er amerikanske flagg overalt, og Alcatraz ligg eit steinkast unna? At ein del handling finn stad i Tyskland er det sjølvsagt heller ingen tvil om, men eg får inntrykk av at historia faktisk kom ut mange år seinare.
Edit: ser i coa at vi har rett begge to. Dette er ikkje ei historie, men TO Scarpa-historier! Den lange som er skrive til OL 1972, og ein "sequel, added 12 years later". I den norske utgåva presenterast desse som ei historie. Då skjønar eg iallfall kva det var som forvirra meg sånn med tidfestinga.
Passer kanskje ikke i denne tråden, men en liten anekdote: Da Don Rosa skulle lage historien "Fra Andeby til Lillehammer" hadde han aldri vært på hopprenn. Svein Eril Søland inviterte han da med i Holmenkollen, og undertegnede fikk være med. Rosa har derfor aldri vært på Lillehammer, Lysgårdsbakkene ble tegnet etter bilder. Etter rennet gikk vi forresten på Mama Rosa, som i følge tegneren lagde bedre pizza enn han husket at hans egen mamma gjorde.