Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Don Rosa i Oslo! i dag...

edited September 2007 in Donaldisme

Jeg fikk først nå vite at Don Rosa har boksignering i dag (er det noen spesiell bok, eller signering av de bøker man måtte ha av ham?). Selvfølgelig kom nyheten i seneste laget og jeg har ingen mulighet til å komme til Tronsmo Bokhandel i Oslo... Utrolig ergerlig.

Vet noen om dette er det eneste Don Rosa gjør i Norge denne gangen? Eller vil han reise litt rundt i landet og besøke andre storbyer som Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand?

Ville vært fantastisk å fått møte denne mannen i egen person...
- og Aftenposten skal jeg helt klart kjøpe i dag!

«1

Comments

• ACAC
    edited November -1

Som der vist har været snakket om i et stykke tid her på forummet kommer han jo til Bok-Bibliotek i Göteborg fra torsdag til søndag, og kan derfor ikke være til stede ved Raptus-festivalen i Bergen i år.

• edited November -1

royend skreiv:

Jeg fikk først nå vite at Don Rosa har boksignering i dag (er det noen spesiell bok, eller signering av de bøker man måtte ha av ham?). Selvfølgelig kom nyheten i seneste laget og jeg har ingen mulighet til å komme til Tronsmo Bokhandel i Oslo... Utrolig ergerlig.

Vet noen om dette er det eneste Don Rosa gjør i Norge denne gangen? Eller vil han reise litt rundt i landet og besøke andre storbyer som Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand?

Det jeg kan si, etter 1 1/2 time i kø, er at det sjelden eller aldri har vært så mye folk på Tronsmo. Køen strakte seg et par hundre meter nedover gata da jeg gikk ut av butikken.

• edited November -1

Jeg sto drøye 3 timer, enda jeg stilte meg i kø da enden var noen skritt utenfor inngangsdøra! (Jeg tenkte jo ikke på at køen snirklet seg mellom hyllene som en orm.) Men det var utrolig rart å endelig møte en som jeg har beundra siden jeg begynte å lese donald på egen hånd, og få en dedkasjon i Skrues Liv-boka.

Også beundringsverdig av Rosa å holde det gående i så mange timer. Jeg hørte han ville sitte der så lenge det var kø.

• ACAC
    edited November -1

Ah, gratulerer med signaturen! 3 timer... håber der var nogen at snakke med i køen osv. så..
    Da jeg var på raptus i 2004 spurgte jeg Don til om han ikke blev træt - næh - alt for fansene er vist hans motto, når han endelig er iblandt dem -
    "I never get tired, i just get stupid" - hvilket udmynter sig i at han må have hvert navn på en fan stavet - om så fan'en hedder noget med 2 eller 3 bogstaver!

• edited November -1

da fikk jeg kjøpt aftenposten, artig intervju men jeg tror reporteren bommet litt på oversettelsen som noen her nevnte tidligere

• edited November -1

AC skreiv:

Da jeg var på raptus i 2004 spurgte jeg Don til om han ikke blev træt - næh - alt for fansene er vist hans motto, når han endelig er iblandt dem -
    "I never get tired, i just get stupid" - hvilket udmynter sig i at han må have hvert navn på en fan stavet - om så fan'en hedder noget med 2 eller 3 bogstaver!

Jeg er imponert over tegnere som kan sitte time etter time og skrive navnet sitt, gjerne ved siden av et annet navn som han ikke har peiling på hvordan skrives. Så vil den personen med det andre navnet også ha en tegning som skal inneholde "han sammen med Skrue og guttene på skattejakt i ville vesten og Magica svever over på kosteskaftet og prøver å stjele lykketiøringen som jeg har i hånden". Så skal selvsagt den personen ha en samtale og velger et tema som tegneren har snakket om hundre ganger den siste timen. Sier ikke det er galt å ville møte idolet sitt, men jeg sier det er veldig imponerende at en tegner tar en signeringsrunde siden det faktisk innebærer litt mer enn bare å sitte på en stol, skrive navnet sitt og smile til fansen. Som jeg engang leste på Pondus.no etter at Frode hadde signering på nettopp Tronsmo:

Man slutter heller aldri å undre seg over voksne mennesker som mumlende skal ha en hilsen til Eystein Mischa Schellendorph og mener det holder å si dette én gang for å få det riktig.

Kilde: Pondus.no

Ønsker å se litt bilder fra den signeringen. Noen som vet om en nettside/nettavis eller lignende som har bilder fra signeringen?

• edited November -1

royend skreiv:

Jeg var der, og fikk tre signeringer tok han også i hånden! Men jeg tror han er her
    anngående de Göteborg-greiene....

• edited November -1

NRK viste idag et intervju med Don Rosa på Frokost-TV.
    Kan sees her:
    Don Rosa på Frokost-TV

• edited November -1

Øyvind Braaten skreiv:

NRK viste idag et intervju med Don Rosa på Frokost-TV.
    Kan sees her:
    Don Rosa på Frokost-TV

Ikkje noko slikt utan feil, men litt rart at dei klarte å tolke D.U.C.K. til «En dedikasjon til svigerfaren hans». Elles likte eg innslaget godt.

• edited November -1

Eirikb skreiv:

Ikkje noko slikt utan feil, men litt rart at dei klarte å tolke D.U.C.K. til «En dedikasjon til svigerfaren hans».

Spørsmålet om Rosa tegnet alle rutene først for deretter å finne på en story, er og nevneverdig :)

• edited November -1

Noe så tåpelig og typisk NRK. Enn å la mannen bli intervjuet av to idioter som ikke forsto et kvekk av hva han sa. Helt utrolig. Tegningene til Don var nydelige, spesielt den første, skulle ønske jeg hadde råd til å by på dem, men det blir nok altfor dyrt.

Til de som møtte på boksigneringen: Tegnet Don Rosa et lite Skrue-fjes for hver av de fremmøtte også, eller var det "kun" signatur dere fikk? Jeg hadde så lyst til å møte, men det var bare ikke mulig! Håper han kommer til Norge igjen snart. VEt noen om han har planer om å komme tilbake?:)

• edited November -1

Solveig skreiv:

Noe så tåpelig og typisk NRK. Enn å la mannen bli intervjuet av to idioter som ikke forsto et kvekk av hva han sa.

Jeg er ingen stor fan av Rosa, om noen skulle tro det. Men jeg må innrømme at i dette NRK-intervjuet framstår mannen som det geniet enkelte anser ham for å være. Kanskje ikke så rart, selv apekatten Julius ville framstå som en Einstein intervjuet av denne duoen. Som kjent er alt man hører i nyhetene sant. Unntatt det man har litt kjennskap til selv! Og de fleste donaldister ser straks at disse "journalistene" fungerer like godt som en fisk på land. Hva med ett minutts research før sending, om ikke annet så av respekt for seerne og intervjuobjektet? At det hele likevel ikke blir total katastrofe må tilskrives Rosas overbærenhet med journaliststandens hønsehjerner. Fikk faktisk litt mer respekt for mannen nå.

• edited November -1

Karamell skreiv:

At det hele likevel ikke blir total katastrofe må tilskrives Rosas overbærenhet med journaliststandens hønsehjerner.

Samt det faktum at det aller meste av sludderet de kom med ble sagt på norsk, som regel i form av "oversettelser" av ting Rosa at hadde sagt.

Men uff, dette var pinlige greier, ja.

• edited November -1

Solveig skreiv:

Håper han kommer til Norge igjen snart. VEt noen om han har planer om å komme tilbake?:)

Don Rosa må være den mest publikumsvennlige tegneren vi har. Han er vel i Norge ca. annethvert år, minst, og jeg tror ikke det vil bli spesielt lenge til neste gang. Du får nok en ny sjanse. Det er nok annerledes med Daan Jippes, som var i Bergen i helga. Det kan bli lenge til neste mulighet til å treffe ham. Jeg var en av dem som ikke kunne reise denne gangen, og det "plager" meg mye mer enn et tapt møte med Don Rosa.

• edited November -1

AC skreiv:

Sant, det ble etterhvert et hav av rosa post-it lapper på skrivepulten hans :)
    Jeg sto lenge og lurte på hvordan jeg skulle uttale navnet mitt, og kom fram til denne løsningen: "like door mats, without the door." Fikk desverre ikke brukt den, på grunn av post-it-lappene.

• edited November -1

Mats, tegnet han et lite Skrue-fjes e.l. til deg også, eller var det "kun" signatur dere fikk? :)

• edited November -1

AC skreiv:

Mange tegnere vil ha med navn på tegningen for å hindre at den blir solgt videre. Dette er ikke noe stort problem i Norge (selv om det ligger en del slike tegninger på QXL), men tegnerene synes det er ergerlig å sitte å tegne gratis når tegningene går rett til salg. Også Dany og Herman ville ha på personlige navn.

• edited November -1

Personlig synes jeg journalistene i NRK Frokost TV gjorde en ikke så aller verst jobb med Rosa-intervjuet, de viste tross alt gjesten stor respekt og han fikk god tid til å svare på spørsmål. Man kan ikke forvente at de skal være noe eksperter på området, det er også serieksperter som kan gjøre feil i så måte, det ser vi av diverse skriverier.

• edited November -1

Solveig skreiv:

Mats, tegnet han et lite Skrue-fjes e.l. til deg også, eller var det "kun" signatur dere fikk? :)

Kun signaturen, men det er mulig han tegnet litt i begynnelsen. Jeg er glad han i så fall ga seg med det - hvis ikke måtte jeg nok stått i rekka dobbelt så lenge.

falkmoore skreiv:

Personlig synes jeg journalistene i NRK Frokost TV gjorde en ikke så aller verst jobb med Rosa-intervjuet, de viste tross alt gjesten stor respekt og han fikk god tid til å svare på spørsmål. Man kan ikke forvente at de skal være noe eksperter på området, det er også serieksperter som kan gjøre feil i så måte, det ser vi av diverse skriverier.

Sant, og målgruppen for frokost-TV er vel heller ikke de som interesserer seg så altfor mye i hvem Rosa dediserer seriene sine til. Og de som gjør det, visste det nok fra før.

• edited November -1

Hvis de i frokost TV viste Don Rosa så mye respekt hvordan klarte de å forveksle Carl barks med "svigefar" etter at Don Rosa hadde forklart dem ganske så nøye hvem han dedikerte tegningene sine til. Gjør ikke så mye at de ikke kan så mye om Don rosa, har forståelse for det, men det er fint hvis man iallfall prøver å følge med :P

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?