Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

DDF(R)APPET nr. 10

edited June 2007 in Donaldisme

Så er nummer 10 af Dansk Donaldist-forenings tidsskrift, Rappet, ved at være klart. I dette øjeblik lægges sidste hånd på opsætningen, og bladet går i trykken om ganske kort tid.

Lidt smagsprøver fra indholdet:

*Bottaros verden, af Niels Houlberg Hansen.
En spændende gennemgang af den italienske serieskaber Luciano Bottaros forskellige seriearbejder, både Disney-serierne og de utallige andre tegneserier, Bottaro nåede at skrive og tegne i sit liv.

*coa-hvadfornoget?, af Ole Damgaard.
Interview med den grå eminence bag søgemaskinen/websitet coa.inducks.org, Francois Willot. Det populære websites omskiftelige historie opridses, og sløret løftes for hvilke planer man har for fremtiden.

*Disneys live action-film: Makværk, middelmådighed og mesterværker, af Jesper Ilum Pedersen.
Grundig artikel om Disney-studiernes real-film i 1940-erne og 1950-erne. Første del af en ny artikelserie om film.

*Fra East River til Anders And & Co, af Ole Damgaard.
Historien om den talende slæbebåd "Little Toot" og dens skaber.

*Disneykunstnere gennem tiderne: del 6, af Niels Houlberg Hansen.
Niels fortsætter sin gennemgang af verdens forskellige Disney-serieskabere, denne gang tager han læseren med til "det ukendte Disney-land", Frankrig.

*Carl Barks' uan(d)ede liv, af Mads Jensen.
Et kig på den alternative Barks, som også tegnede kvinder, æsler, og andre mærkværdigheder.

*Carl Barks-hjørnet, af Peter Kylling.
Vidste du det om Barks? Det allersidste afsnit, idet Barks-eksperten har valgt at afslutte sin artikelserie.

Udover ovenstående indeholder bladet også en nyhedssektion, lidt foreningsinformation, flere artikler samt en lille konkurrence.
Bladet sendes ud til alle medlemmer af DDF(R).

http://ddfr.dk/

«1

Comments

• edited November -1

Jeg har sett gjengivelse av forsiden i DDF(r)s forum. Den stinker og er overhodet IKKE verdig Rappets jubileumsutgave. Hele forsiden er preget av fornyelse kun for fornyelsens egen del - slikt er sjeldent positivt.

• edited November -1

Ser du og andre folk på det forumet er i harnisk og vrede over at forsida ikke har noe med donald å gjøre. Sjæl har jeg lest en del donald og kjenner igjen to av de snedige dyrene - begge fra høyst minneverdige og muntre science fiction-historier av Luciano Bottaro. At de kommer fra Bottaro-serier kunne man også kanskje resonnere seg fram til siden navnet LUCIANO BOTTARO står med store bokstaver på forsida, hvis man ikke var så opptatt av å klage og bære seg i stedet.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Jeg har sett gjengivelse av forsiden i DDF(r)s forum. Den stinker og er overhodet IKKE verdig Rappets jubileumsutgave.

Uhm ... korleis stinker den? Kan ikkje heilt sjå kva du meiner med det.

Hele forsiden er preget av fornyelse kun for fornyelsens egen del - slikt er sjeldent positivt.

Kva er det du føler at er fornya kun for å fornye her? Ei Disney-inspirert teikning er ikkje særleg nytt -- den største fornyinga er vel at det faktisk står på forsida kva bladet inneheld -- eg kan ikkje fatte og begripe korleis det skulle vera negativt heller. Snarare tvert imot vil eg seie at det er ei stor forbetring som neppe er gjort utelukkande for å kunne fornye.

Eg ser sjølvsagt at dette ikkje akkurat er eit jubileumsmotiv (med unntak av «gullbokstavane» på toppen, såklart), men personleg må eg seie at eg føretrekk at dei held fram med å skrive gode kvalitetsartiklar i staden for å sole seg alt for mykje i glansen av at dette er nummer ti og bruke all energien på det. Hadde det vore snakk om Rappet 100, hadde eg skjønt problemstillinga, men når ein berre er på nummer 10, vel eg å heller respektere at ein feirer med måtehold.

[ http://ddfr.dk/forum/viewtopic.php?pid=26556 ]

• edited November -1

Vi bad som vanligt om artikler og tegninger til Rappet, i god tid inden deadline. Der kom ikke nogen artikler om Don Rosas Jubilæum. Der kom ingen tegninger af Don Rosa-figurer.

Om Sigvald eller andre havde sendt ind en forside med Don Rosa-figurer, var den sandsynligvis blevet anvendt. Men det har Sigvald eller andre ikke.

Om Sigvald eller andre havde sendt ind en artikel om Don Rosas jubilæum, var den sandsynligvis blevet anvendt. Men det har Sigvald eller andre ikke.

Jeg vidste ikke, at Rosa havde jubilæum. Jeg synes ikke, at det er nødvendigt at fejre et 10-numres-jubilæum. Om Sigvald havde redigeret blad, havde han sikkert tænkt på det. Men det har Sigvald ikke.

Er der egentligt mere at sige om den sag?

Måske lidt ærgerligt, at få at vide at noget man har brugt sin fritid på i et par måneder "stinker". Men pyt. :)

• ACAC
    edited November -1

Sigvald skreiv:

Jeg har sett gjengivelse av forsiden i DDF(r)s forum. Den stinker og er overhodet IKKE verdig Rappets jubileumsutgave. Hele forsiden er preget av fornyelse kun for fornyelsens egen del - slikt er sjeldent positivt.

Fornyelse for fornyelsens egen del? Det synes jeg ikke - nu har rappet haft et layout fra nr. 2 til 9 som var rigtig fint - og nu prøver vi et andet layout som også ser rigtig godt ud. andre blade såsom DD&Co. og mit eget lille barn fra skoletiden (Skulk - et skoleblad) skiftede også layout fra tid til anden. Du virker så til at være konservativ, bare for at være konservativ... Men medvirk aktivt på næste nummer - så ser vi på sagerne!

Jeg vil absolut modsige påstanden om at forsiden stinker - og jeg tror på at de dele af Oles fritid der er brugt på rappet de sidste måneder er givet godt ud.
    Det er i øvrigt interessant at få bekræftet at der ikke er indkommet nogen forside eller forsideforslag med Rosa-figurer - så jeg forstår ikke helt hvad min gode ven Sigvald har at klage over.

Sigvald - husk i øvrigt at gå efter bolden, og ikke manden.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Jeg har sett gjengivelse av forsiden i DDF(r)s forum. Den stinker

Hvordan kan du se en stank?

• edited November -1

ole damgaard skreiv:

Om Sigvald eller andre havde sendt ind en forside med Don Rosa-figurer, var den sandsynligvis blevet anvendt. Men det har Sigvald eller andre ikke. Er der egentligt mere at sige om den sag?

Ja, jeg formoder at Peter har ventet på tilbakemeldinger fra redaksjonen på samme vis som at Arild Midthun ikke tegner forsider til DD&Co uten etter avtale med DD&Co-redaksjonen.

• edited November -1

A. And [Peter?] skreiv i DDF(R)-forumet:

Dette er 100% min fejl. Det er MIG der ikke har gjort noget ved det.. Desuden har jeg slet ikke set er der har været deadline, jeg troede jeg stadig havde god tid..

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

A. And [Peter?] skreiv i DDF(R)-forumet:

Dette er 100% min fejl. Det er MIG der ikke har gjort noget ved det.. Desuden har jeg slet ikke set er der har været deadline, jeg troede jeg stadig havde god tid..

OK, vi får vel skrive dette på kontoen for kommunikasjonssvikt :-)

• edited November -1

Enkelte eier ikke skamvett. Klag mindre! Bidra mer!

• ACAC
    edited November -1

Jeg glæder mig for øvrigt også særligt til at sende dette blad til de 8 kommende medlemmer som er fulgt med i kølvandet på vores samrbejde med tidsskriftet Kvakk. Når Kvakk modtages og bliver betalt betaler de kommende medlemmer samtidig for deres medlemskab hos os, og derefter kommer bladet til dem.
    Nu skal vi først og fremmest have bladet færdigt og trykt først. Glæd jer :-)

• edited November -1

AC skreiv:

Jeg glæder mig for øvrigt også særligt til at sende dette blad til de 8 kommende medlemmer som er fulgt med i kølvandet på vores samrbejde med tidsskriftet Kvakk. Når Kvakk modtages og bliver betalt betaler de kommende medlemmer samtidig for deres medlemskab hos os, og derefter kommer bladet til dem.
    Nu skal vi først og fremmest have bladet færdigt og trykt først. Glæd jer :-)

Her må det være noe jeg ikke har fått med meg. Betyr dette at dersom man abonnerer på Kvakk, så får man automatisk også et abonnement på det danske donaldist-bladet på kjøpet?

• edited November -1

Nei. Men for 150 kr ekstra kan du bli medlem i DDF(r) på en enkel og grei måte, ved at du i stedet for å måtte overføre penger til en utenlandsk konto bare betaler pengene inn til KVAKK!

• edited November -1

OK, takk for info!

• ACAC
    edited November -1

Bladet er nu færdigt og lagt i kuverter som sendes om lidt. Mht. de nye norske medlemmer skal aftalen med Kvakk lige aftales færdig før I bliver tildelet medlemsnumre og får jeres blad (to af jer: blade)
    De som allerede er medlemmer i foreningen fra før, får deres blad lagt til afsending i dag.

• edited November -1

I dette nummer sin artikkel ”Fra East River til Anders And & Co.”, skrevet av Ole Damgaard og som omhandler figuren ”Little Toot” og hans skaper Hardie Gramatky, er det en ”grov” feil. På side 32 omtales det som at det ble laget en egen selvstendig film om ”Little Toot ” i 1954 (sitat: ”… også denne gang akkompagnert av The Andrews Sisters”). Dette er helt feil. Det er ikke snakk om en ny film. Det er sekvensen ”Little Toot” fra langfilmen ”Melody Time” fra 1948 som ble sendt ut på nytt som egen kortfilm på amerikanske kinoer i 1954. Når det er sagt må det nevnes at artikkelen ellers er både velskrevet og informativ.

• edited November -1

Sorry. Jeg har ikke set 1954-filmen, og troede der var tale om en anden film. Men teknisk set er det jo også to forskellige film.

• edited November -1

Utviklingen av DDF(r)appet ble diskutert på vintermøtet som forleden fant sted i Stegsted v/Odense. Reaksjonene i etterkant av Rappet 10 var noe av det som tidvis ble nevnt. Ettersom Rappet 10 fremdeles i noen grad er gjenstand for meninger/følelser vil jeg her se litt nærmere på hva som gjorde dette bladet så spesielt.

På julemøtet (desember 2006) ble Ole Damgård valgt inn i redaksjonen fordi daværende redaktør Thomas P. Lauritsen i stadig større grad rettet blikket mot jobb og karriere. Thomas ble likefullt gjenvalgt inn i bestyrelsen, og av gammel vane henvendte jeg meg til ham med visse idéer omkring Rappet 10. Jeg foreslo bl.a. at coveret kunne tegnes av Peter Bryld og markere såvel Don Rosas 20-årsjubileum som Rappets 10-nummerjubileum. Mitt inntrykk var at Thomas var positiv til dette. Det samme var Peter. Etter hvert viste det seg imidlertid at Thomas' fremganger i arbeidslivet medførte at Ole Damgård måtte overta hele redaktøransvaret. I den forbindelse synes det å ha oppstått en eller annen form for kommunikasjonssvikt, som har medført at Ole ikke har fått noen oversikt over hvilke ideér Thomas hadde mottatt i forbindelse med coveret til Rappet 10.

Ole Damgård foretok dertil en rekke endringer av Rappets layout - hvorav ikke alle gikk like ubemerket hen. Blant endringene kan nevnes:

a)
    Rappets gamle logo - en avislesende Donald i Carl Barks' strek ble fjernet.
    Dette har vakt en del diskusjon. De reaksjonene som har kommet, har etter det jeg har registrert vært utelukkende negative/kritiske. For tiden er det utlyst en konkurranse der medlemmene er invitert til å komme med egne forslag til fremtidig logo. Den tidligere logoen er også en mulighet, så på dette området har man nå fått et konstruktivt fokus.

b)
    Rappets tittel ble fargelagt og boksen rundt denne ble fjernet.
    Egentlig en god idé, som dessverre aldri har fått den anerkjennelsen den fortjener - trolig fordi den tradisjonelle logoen ble fjernet samtidig (se punkt a.). Personlig synes jeg også at man burde valgt en litt annen font til info-teksten (nummer, osv.) under headeren, fortrinnsvis med normal bruk av versaler (store bokstaver).

c)
    Deler av innholdet nevnes på bladets forside.
    Dette synes å fungere bra og har da heller ikke vært nevneverdig kontroversielt.

d)
    Ekstrem bruk av minuskler (små bokstaver) i overskrifter og på forsiden.
    Dette ble igjen endret alt i forbindelse med Rappet 11, og det er i dag neppe noen som vil tale varmt om denne siden av Rappet 10. Personlig synes jeg også at dette bør korrigeres i fremtidige opptrykk av Rappet 10, med mindre det er for mye bry.

e)
    Skribentenes medlemsnummer ble utelatt.
    Dette er ikke nevneverdig kontroversielt, men man kan saktens undre seg over at enkelte som ivret for dette i begynnelsen, nå er kritiske. Dersom bruk av slikt medlemsnummer i dag skulle være problematisk i forbindelse med utenforstående (ikke medlemmer) skribenter, så må det vel ha vært det også i 2002? Jeg kan heller ikke se at et skifte av redaktør skulle endre på dette.

f)
    Bruk av skjeve og overlappende illustrasjoner.
    Dette er ikke nevneverdig kontroversielt. Personlig er jeg imidlertid tilhenger av en mer konservativ form for layout.

I tillegg var det ingen Disney-ender eller andre faste AA&Co-figurer på bladets for- og bakside. Intensjonen bak forsideillustrasjonen har senere blitt forklart - så den skal jeg la ligge her. Baksideillustrasjonen synes jeg derimot stadig virker noe malplassert - den viser en helt vanlig naturalistisk and som riktignok er svært pent tegnet. Det fremgår av signaturen at den er tegnet av Asger P. i 1982 - så den er tegnet av en donaldist, men gjør det den relevant i denne sammenheng? Lenger oppe i denne tråden beklaget dessuten Ole seg over manglende innkomne forsidetegninger til bladet. På side 57 har han likefullt gjemt bort en riktig flott tegning som er laget av Niels Jacob som, en tegning som etter mitt skjønn, hadde gjort seg atskillig bedre på bladets bakside.

Rent innholdsmessig er det egentlig ikke mye å utsette på Rappet 10. Selvsagt kunne jeg skrevet noe om Don Rosas 20-årsjubileum dersom det hadde blitt avtalt. Dette har jeg da også gjort i forbindelse med Rappet 11.

I ettertid har bestyrelsen til en viss grad forsøkt å slå ring om redaktøren ved å påta seg et medansvar for alle endringene i forbindelse med Rappet 10 – dette fordi redaktøren la frem sine idéer for resten av bestyrelsen, før disse ble gjennomført. Videre har den samme bestyrelsen begrunnet sin støtte til redaktøren med en filosofi som hevder redaktørens nærmest ubegrensede rett til å sette sitt preg på en utgivelse. Personlig vil jeg mene at redaktøren ikke kan ha frie hender uten samtidig å ha det hele og fulle ansvaret for det resultatet vedkommende til slutt presenterer.

Jeg skal ikke legge skjul på at Rappet 10 i sin tid ble møtt med enkelte overopphetede reaksjoner, ikke minst fra min egen side. Det er det selvsagt bare å beklage. Slikt pleier det ikke å komme noe godt eller konstruktivt ut av. Mitt inntrykk er imidlertid at dette er noe man nå har skværet godt opp i, jeg vil derfor ikke dvele mer ved det – annet enn å påpeke at nevnte reaksjoner ikke på noen måte reduserer berettigelsen av det som har fremkommet av konstruktiv kritikk av en del sider ved utformingen av samme blad.

Rappet 11 er som før nevnt, positivt mottatt, samtidig som man er inne i en positiv og konstruktiv prosess i forhold til Rappets fremtidige utseende. Jeg synes at fokus fremover bør være rettet mot dette.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

e)

Nej. Dette skete i Rappet 9.

Sigvald skreiv:

I tillegg var det ingen Disney-ender eller andre faste AA&Co-figurer på bladets for- og bakside.

Ligesom der heller ikke var på forsiden af Rappet 3 og 6. Der er ingen regel om hvor kendt figurerne på evt. forsidetegninger skal være. Hvorfor skulle der også være det?

Sigvald skreiv:

Jeg skal ikke legge skjul på at Rappet 10 i sin tid ble møtt med enkelte overopphetede reaksjoner, ikke minst fra min egen side. Det er det selvsagt bare å beklage.

Rappet 11 er som før nevnt, positivt mottatt, samtidig som man er inne i en positiv og konstruktiv prosess i forhold til Rappets fremtidige utseende. Jeg synes at fokus fremover bør være rettet mot dette.

Undskyldningen er modtaget :-)

o.

• edited November -1

oledamgaard skreiv:

Sigvald skreiv:

e)

Nej. Dette skete i Rappet 9.

OK, så la jeg bare ikke merke til det før senere. Slike endringer er nok lettest å legge merke til når man kikker etter dem.

Sigvald skreiv:

I tillegg var det ingen Disney-ender eller andre faste AA&Co-figurer på bladets for- og bakside.

Ligesom der heller ikke var på forsiden af Rappet 3 og 6.

Coveret på Rappet 3 er tegnet av Olaf og refererer til havfruen - baksiden viser en kjent Barks-figur fra serien om Gullhjelmen. Når det gjelder Rappet 6 så er Donald og guttene med i bakgrunnen på forsiden - som forøvrig også er inspirert av Barks og Donald er hovedperson på baksiden. Avisanden finnes dessuten på begge disse forsidene.

La meg forøvrig legge til at jeg nå ser at fjerningen av avisanden ikke er helt grunnløs. Tegningen er nemlig slik avgrenset i bunnen at den på mange måter er avhengig av den rammen som hørte med. I og med fjerningen av rammen måtte den logoen nok enten fjernes eller endres.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?