Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Barks på eBay - to useriøse salg?

edited April 2007 in Donaldisme

Vet det er mange med mye kunnskap om Carl Barks her, og lurer på om dere vil konkludere med det samme som meg:

På eBay er det for tiden to svært "unike" malerier/tegninger av Carl Barks. Det første dreier seg om tegningen "Home are the Sailors, Home From the Sea", som jeg kjenner igjen fra Carl Barks Art Treasury. Når jeg ser på størrelsen og fargene ligner den "originale" tegningen på eBay svært mye på trykket som følger med i CB Art Treasury. Allikevel er salgsprisen på tegningen på eBay nå ca $200, noe som er ca halvparten av hva CB Art Treasury vanligvis selges for. 200 dollar er i utgangspunktet lite for en original tegning av Barks, noe som kanskje betyr at de seriøse kjøperne/samlerne ikke biter på?

Link til auksjon og info om trykk i Barks Treasury:
eBay-auksjon
seriesam.com

I tillegg ligger et maleri av "Rich Finds at inventory time" av Carl Barks på eBay: link til eBay
Dette bildet er slående likt et trykk som ble utgitt i serien "Disney Art Editions":
Informasjon om trykket

Nok en gang er jeg skeptisk av natur, og lurer på om selgeren prøver å selge et trykk som maleri. Eller, kan dette være originalen?

Til slutt vil jeg kommentere at det stadig oftere blir solgt trykk fra samlinger (CB Art Treasury, CB Preliminary Paintings, CB kalendere), der man får inntrykk av at dette trykket er et helt unikt trykk. Folk må for all del få lov til å kjøpe (og betale) det de vil, men jeg syns det er synd de gangene en samler/entusiast blir lurt til å tro at det man kjøper er mer unikt enn hva det virkelig er.

Comments

• edited November -1

Maleriet av "Rich Finds at inventory time" av Carl Barks er ikke lik som det er på eBay. Finner mange ulikheter. -> kongedrakta, "Carl Barks" nede høyre, grønn tønne med røde rubiner, pengeskap (flere ulik der) og nok flere som jeg ikke ser akkurat nå... Kanskje andre klarer?

• edited November -1

Ja, jeg ser at jeg kanskje var noe snar med å konkludere på det maleriet. Ser dessuten at han skriver at maleriet har en annen størrelse enn trykket, bortimot nøyaktig halvparten av størrelsen.

Men mtp farger er det veldig vanskelig å si noe 100% sikkert med et så lite og uskarpt bilde. Forskjellig lys når bildene ble tatt spiller også inn.

For meg er det uansett for dyrt, men ønsket å minne om at ikke alt er gull selv om det glinser... Dessuten var det kanskje en liten reaksjon på alle de mindre unike objektene som er blitt solgt "av Carl Barks" på eBay de siste årene.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?