Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Toppen av galskap!

2»

Comments

• edited November -1

Ruben V. skreiv:

Hva skjedde med de gode, gamle klistremerkene???

De ble det så mange av på skapet, skrivebordet og hyllene mine at opphavet mitt tilslutt kastet alt sammen :-(

• edited November -1

SvK skreiv:

Nestor Burma skreiv:

Vel, jeg mener at det er en god ting å ha holdninger, og det at andre er holdningsløse er ikke et argument for at vi også skal være det.

Andre er ikke holdningsløse fordi de har andre holdninger enn de man selv har. Det blir å sette seg selv på sin høye hest.

Det er riktig, men her ble det sagt at ettersom det ikke har kommet noen reaksjoner i Sverige eller Danmark så er det nordmenn det er noe feil med når vi reagerer på slike vedlegg. Det meener jeg er galt. At vi reagerer her i landet viser at vi bryr oss om både hva barna våre leser og leker med, og vi bryr oss om hvilke holdninger som presenteres gjennom Donald-bladet. Dansker og svensker har kanskje andre holdninger og bryr seg ikke om slikt, men det betyr ikke at vår holdning er feil.

• edited November -1

Nestor Burma skreiv:

Vel, jeg mener at det er en god ting å ha holdninger, og det at andre er holdningsløse er ikke et argument for at vi også skal være det. Det at man bryr seg om og engasjerer seg i hva våre barn får servert gjennom Donald-bladet kan da ikke være annet enn positivt.

Dell/Western brydde seg også om hva barna fikk servert - det medførte at bl.a. flere historier av Barks ble sensurert bort - veldig positivt, eller hva? Disney bryr seg også om hva som blir servert. I CBL er derfor flere historier omtegnet - veldig positivt, eller hva?

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Nestor Burma skreiv:

Vel, jeg mener at det er en god ting å ha holdninger, og det at andre er holdningsløse er ikke et argument for at vi også skal være det. Det at man bryr seg om og engasjerer seg i hva våre barn får servert gjennom Donald-bladet kan da ikke være annet enn positivt.

Dell/Western brydde seg også om hva barna fikk servert - det medførte at bl.a. flere historier av Barks ble sensurert bort - veldig positivt, eller hva? Disney bryr seg også om hva som blir servert. I CBSV er derfor flere historier omtegnet - veldig positivt, eller hva?

Jeg har kun uttalt meg om vedlegg i Donald-bladet. Du tillegger meg her meninger om sensur som jeg ikke har gitt uttrykk for.

Jeg mener likefullt at det ikke er noe galt i å ha holdninger og være bevisst hva man serverer sine lesere, uansett av hvilken alder de måtte være. Noe av det viktigste er at man forsøker å presentere et produkt som er //kvalitativt// godt. Redaksjonen i Donald synes å ha en ganske god bevissthet omkring innholdet i bladet, at dette skal være av en viss kvalitet. Vedleggene derimot er stort sett bare skrot, og ofte uten noen som helst relevans i forhold til bladets innhold.

Dell/Westerns sensur bygget bla. på en nedvurdering av leserne. Man forholdt seg til sine lesere som om de kun var barn, samtidig som man i tillegg undervurderte disse barna. Slike holdninger fører aldri til god litteratur, hverken for barn eller voksne.

Når det gjelder din påstand om at flere historier i CBSV er omtegnet pga. sensur så skjønner jeg ikke hva du sikter til. Hvilke historier snakker du om og hvordan er de tegnet om?

• edited November -1

Nestor Burma skreiv:

Jeg har kun uttalt meg om vedlegg i Donald-bladet.

Ditt innlegg gir ikke uttrykk for slik avgrensning.

Når det gjelder din påstand om at flere historier i CBSV er omtegnet pga. sensur så skjønner jeg ikke hva du sikter til. Hvilke historier snakker du om og hvordan er de tegnet om?

Sorry, jeg mente CBL. Bl.a. ble de innfødte omtegnet i Voodoo Hoodoo.

• edited November -1

Nestor Burma skreiv:

Jeg synes Donald-redaksjonen til tider er ganske bevisstløse i valg av vedlegg. I det siste har det f.eks. vært en høy frekvens av våpenlignende gjenstander.

Dette har eg òg lagt merke til. Skulle vist kor mange slike "skytegjenstandar" som har kome med bladet det siste året. Må vel ha kome ein med ca. annakvart nummer.

• edited November -1

Disse voldelige skytevåpenene, sjetonger og annet billig platsdritt kunne vært fjernet slik at man fikk bladene billigere som en ekstra tjeneste.

• edited November -1

Nestor Burma skreiv:

Det er riktig, men her ble det sagt at ettersom det ikke har kommet noen reaksjoner i Sverige eller Danmark så er det nordmenn det er noe feil med når vi reagerer på slike vedlegg. Det meener jeg er galt. At vi reagerer her i landet viser at vi bryr oss om både hva barna våre leser og leker med, og vi bryr oss om hvilke holdninger som presenteres gjennom Donald-bladet. Dansker og svensker har kanskje andre holdninger og bryr seg ikke om slikt, men det betyr ikke at vår holdning er feil.

No har det kome reaksjonar på dette i Danmark også. Sjå denne artikkelen: http://avisen.dk/anders-and-er-blevet-fraekkere-030407.aspx . I artikkelen er elles medlemmer frå DDF(R) intervjua om skilnaden på Donald-bladet før og i dag.

• edited November -1

Adamant skreiv:

David H skreiv:

Er det bare jeg som ikke skjønner helt hva søren dette er, eller er det flere?

Sjetonger er små plastbrikker med forskjellig farge, som hver står for hvert sitt pengebeløp. Brukes i forskjellige pengespill, blant annet poker.

Joda, vet det, men jeg forsto ingenting siden jeg ikke hadde fått bladet enda, men forstår det nå.

En annen ting: Sjetoner og kortstokk må ikke bety poker, kanskje det var ment til å spilles bl.a. Boston med?`:)

• edited November -1

David H skreiv:

En annen ting: Sjetoner og kortstokk må ikke bety poker, kanskje det var ment til å spilles bl.a. Boston med?`:)

Eller "Virgina wanker"... men nå skal jeg ikke ramse opp alle kortspill hvor man kan bruke sjetonger.

Jeg tror at størsteparten av alle ungene som fikk kortstokken og sjetongene nok vil boikotte sjetongene og heller spille vri-åtter..;)

• edited November -1

Hm, nå har jeg ikke vært i butikken, men brodern fikk et gratis Donald-blad sammen med en gymbag han vant, og hverken kortokk eller sjetonger fulgte med (bladet lå fremdeles i plasten). Har de blitt fjernet fra løssalgsutgaven på grunn av klager, eller var dette en tilfeldig feil med bladet han fikk?

• SvKSvK
    edited November -1

Adamant skreiv:

Har de blitt fjernet fra løssalgsutgaven på grunn av klager, eller var dette en tilfeldig feil med bladet han fikk?

Garantert det siste, det er ingen forskjell på innholdet i bladene som abonnentene får og de som selges i løssalg. Bladene sendes vel ut så og si samtidig til abonnenter og løssalg også.

• edited November -1

Dette med bilag er interessant. Jeg har to jenter i Donald-alder, og de klager mest over at så mange av vedleggene er "gutte-greier". Er det flere som har tenkt over det?

• edited November -1

erikh skreiv:

Dette med bilag er interessant. Jeg har to jenter i Donald-alder, og de klager mest over at så mange av vedleggene er "gutte-greier". Er det flere som har tenkt over det?

Ja, har en jente i huset selv, og selv om hun ikke er så nøye på gutte-og jenteting, ser jeg at alle disse våpenlignende gjenstandene ikke er så interressante. De prøves en gang, og så kastes de.
    Tenk om vi kunne få klistremerker, figurer fra Andeby og andre ting som i tillegg til å være gøy for barna også kunne bli samleobjekt. Mer mijløvennlig ville det også bli. Vi produserer nok søppel!

• edited November -1

SvK skreiv:

Adamant skreiv:

Har de blitt fjernet fra løssalgsutgaven på grunn av klager, eller var dette en tilfeldig feil med bladet han fikk?

Garantert det siste, det er ingen forskjell på innholdet i bladene som abonnentene får og de som selges i løssalg. Bladene sendes vel ut så og si samtidig til abonnenter og løssalg også.

Det er mulig å ha abonnement uten vedlegg.

• edited November -1

Øyvind Braaten skreiv:

Og fullstendig uaktuelt siden abonnement uten vedlegg har samme pris som abonnement med vedlegg. En sjelden gang har vedlegget interesse (kortstokken som fulgte med ukens nr. kommer jeg til å bruke). Jeg er ikke interessert i å subsidiere andres vedlegg ved å betale samme pris og samtidig få mindre selv...

• edited November -1

Vi kjøpte Donald i påska (lenge siden sist), og pokersjetongene var en stor suksess på hytta :) Altså, det er jo gøyere å spille poker når man har "orntlige" sjetonger? Jeg vet at det er mange som lider av spillegalskap, men trodde ikke poker var den store synderen lenger ... det er vel flere som blir avhengige av spilleautomater. Og nettspill, selvfølgelig, men det blir jo ikke det samme som vanlig kortspill.

Poker er populært, mange spiller poker på fritida, uten at de verken blakker seg eller setter seg i gjeld. Jeg synes ikke Egmont har gjort noe galt. Det er _ikke_ det samme å spille poker, som å spille med penger (selv om mange naturligvis gjør det også, i gamle dager var jo poker utelukkende et skummelt pengespill). Man kan bli avhengig av det meste, men det går mer på de holdningene man lærer hjemme og på skolen, og ikke på en uskyldig Donald-ekstra ...

• edited November -1

Ruben V. skreiv:

Øyvind Braaten skreiv:

Og fullstendig uaktuelt siden abonnement uten vedlegg har samme pris som abonnement med vedlegg. En sjelden gang har vedlegget interesse (kortstokken som fulgte med ukens nr. kommer jeg til å bruke). Jeg er ikke interessert i å subsidiere andres vedlegg ved å betale samme pris og samtidig få mindre selv...

Dette er for å **slippe** vedleggene. Dessuten lager mange av vedleggene stygge bukler på det de fleste egentlig kjøper, nemlig bladet. Når man en sjelden gang ønsker vedlegget, er det bare å kjøpe et ekstra eksemplar i butikken.

• edited November -1

Også er det en slags heslig gummidritt som fester seg på bladet til tider.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?