Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Nytt donaldistisk tidsskrift

edited March 2007 in Donaldisme

Viser hit, og håper på mange gode tilbakemeldingar til dette.

Forslaget har vore diskutert i tre år eller noko slikt, men den gongen starta Donaldisten opp igjen og lova to nummer i året, så då valde vi å la vera ettersom vi følte at det ville vera litt slemt å stjele lesarar frå Donaldisten når dei endelig sette i gong igjen. Etter det har det gått snart tre år utan at Donaldisten har gitt lyd frå seg, så då prøver vi like godt å realisere denne gamle draumen.

Spørsmål? Kommentarar? Sterke meiningar?

Håper forsåvidt at folk har artiklar dei ønskjer å bidra med.

«13456715

Comments

• edited November -1

<Advarsel>Etter Deres fantastiske bra mesterverk om den beste nålevende andetegneren (Wiiliam Van horn), så har Dere virkelig noe å leve opp til. </Advarsel>

Dette blir bra det vet jeg bare :)

Sier som en stor norsk poplegende som dessverre ikke er blant oss lengre ""Gleder meg som en gris""

• edited November -1

Foreløpig er det ikke så mye mer å si enn; "Gratulerer!", "Lykke til!" og "Dere kan regne med meg som abonnent.". Så får de sterke meningene komme etterhvert... :)

• edited November -1

Høres spennende ut. Dere kan nok regne med meg også som abonnent.

• edited November -1

Ditto. Kanskje også journalist, dersom stillingen er ledig... :)

• edited November -1

Wilfu, det er ikkje snakk om lønna journaliststillinger her, men det vil vera mogleg å bidra med artiklar til bladet. Nøyaktig korleis vil det vel kome meir informasjon om seinare, men eg ser iallfall at Tommy har sett deadline til 20. mai.

• edited November -1

På tide med en fanzine som kommer ut regelmessig. Dessuten er det gøy å registere at entusiasmen som enkelte av oss noe tilårskomne husker fra 70-tallet lever i beste velgående. Godt initiativ og lykke til!

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Spørsmål?

Hva blir bladets målform?

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Spørsmål?

Bokmål for de av skribentene som bruker det, og nynorsk for de av skribentene som bruker det.

• edited November -1

Tommy skreiv:

Sigvald skreiv:

Spørsmål?

Bokmål for de av skribentene som bruker det, og nynorsk for de av skribentene som bruker det.

Jeg tenkte mest på hovedspråket som er tenkt brukes i bladets tittel(?), innholdsfortegnelse, ledere, o.l.? Vil det f.eks. hete "Innhold" eller "Innhald"?

Forøvrig vil jeg foreslå en tittel som harmonerer med NAFS(k)uriren og DDF(r)appet - altså noe i rettning av AO(l)iteraturen.

• ACAC
    edited November -1

Godt initiativ, I to!
    Og jeg synes kun det er svenskerne og danskerne der med Kurireren og rappet har tradition for dette med at blande en forenings navn sammen med bladets navn - ser ingen grund til hvorfor I skulle gøre det? I Tyskland hedder tidsskriftet Der Donaldist, i Finland hedder det Ankkalinnan Pamaus (Ankkalinnan er Andeby - tror Pamaus betyder Avis e.l.), og jeres gamle blad i Norge hedder Donaldisten (beklager datidsformen fra før!) - så ser ingen grund til halsbrækkende navne som AO(l)itteraturen,

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Tommy skreiv:

Sigvald skreiv:

Spørsmål?

Jeg tenkte mest på hovedspråket som er tenkt brukes i bladets tittel(?), innholdsfortegnelse, ledere, o.l.? Vil det f.eks. hete "Innhold" eller "Innhald"?

Eg skjønner overhovudet ikkje kvifor dette er så veldig interessant. Av alt du kunne spørja om er det mest interessante korvidt vi bruker Innhold eller Innhald? Men ettersom redaktøren er bokmålsbrukar og vi dessutan gir ut på eit forlag som har ingen tradisjonar for å gi ut anna enn bokmål, går eg jo ut frå at alt dette blir på bokmål. Og leiarartikkelen ser eg for meg at uansett blir på målforma til mannen som skriver den, altså Tommy, altså bokmål. Og dei fleste titlar fungerer nøyaktig like godt på begge målformer.

Forøvrig vil jeg foreslå en tittel som harmonerer med NAFS(k)uriren og DDF(r)appet - altså noe i rettning av AO(l)iteraturen.

Same kva tittel vi veljar, blir det nok ein NORSK tittel. Sjølv om våre svenske venner har langt sterkare tradisjonar for donaldistiske tidsskrifter enn oss, ser eg ikkje for meg at vi hedrar dei med å gi bladet ein svensk tittel. Og hugs at Andeby Online ikkje er ei foreining, og det er iallfall ikkje ei foreining med parantes i namnet. Når alt kjem til alt har jo NAFS(k)uriren og DDF(r)appet fått dei namna frå sine moderorganisasjonar NAFS(k) og DDF(r). Vårt blad vil ikkje ha ein slik moderorganisasjon, då det ikkje er snakk om eit medlemsblad i det heile tatt.

AC skreiv:

jeres gamle blad i Norge hed Donaldisten

Korreksjon: Det heiter framleis Donaldisten. (Beklager, preteritum følast så pessimistisk. Må jo halde fram med å håpe at dei gir ut neste nummer snart!)

• edited November -1

Dette gleder jeg meg til!!!

• edited November -1

Lyder helt fantastisk. Fire blade om året; det er et ambitiøst mål. Men hvis man arbejder for det, er jeg sikker på, at der kan skaffes materiale til det. Selv gør jeg ikke alt for meget arbejde for at skaffe materiale til to numre af Rappet om året (det meste kommer ind uden direkte opfordring), og vi har rigeligt materiale til de ca. 120-140 sider om året, som vi udgiver.

Er det besluttet, om det bliver muligt at abonnere fra udlandet?

• edited November -1

Sjølv om vi ikkje har snakka om det, vil det jo sannsynlegvis bli mogleg, og skulle det mot formodning ikkje bli mogleg vil eg ha nokre eksemplar i laussal i nettbutikken, som eg kan sende kvar som helst.

• edited November -1

pryds skreiv:

Er det besluttet, om det bliver muligt at abonnere fra udlandet?

Abonnement fra utlandet vil bli mulig, ja.

• edited November -1

Eg skjønner overhovudet ikkje kvifor dette er så veldig interessant. Av alt du kunne spørja om er det mest interessante korvidt vi bruker Innhold eller Innhald?

Språklig fokus har da alltid stått sentralt i forbindelse med AOL (jfr. "Norgesmeisterskapen i Donald").

Men ettersom redaktøren er bokmålsbrukar og vi dessutan gir ut på eit forlag som har ingen tradisjonar for å gi ut anna enn bokmål, går eg jo ut frå at alt dette blir på bokmål. Og leiarartikkelen ser eg for meg at uansett blir på målforma til mannen som skriver den, altså Tommy, altså bokmål. Og dei fleste titlar fungerer nøyaktig like godt på begge målformer.

OK!

Same kva tittel vi veljar, blir det nok ein NORSK tittel. Sjølv om våre svenske venner har langt sterkare tradisjonar for donaldistiske tidsskrifter enn oss, ser eg ikkje for meg at vi hedrar dei med å gi bladet ein svensk tittel. Og hugs at Andeby Online ikkje er ei foreining, og det er iallfall ikkje ei foreining med parantes i namnet. Når alt kjem til alt har jo NAFS(k)uriren og DDF(r)appet fått dei namna frå sine moderorganisasjonar NAFS(k) og DDF(r). Vårt blad vil ikkje ha ein slik moderorganisasjon, då det ikkje er snakk om eit medlemsblad i det heile tatt. }} OK, kanskje Norsk Donaldistisk Tidsskrift lyder bedre? Det fungerer i hvert fall på begge målfører og er, om jeg har tolekt dere riktig, 100% representativt for bladets innhold.

Forøvrig ser jeg at dere umiddelbart legger opp til å være bedre enn NAFS(k)uriren og DDF(r)appet ved å kjøre hele fire utgaver i året. Det er således intet i veien med ambisjonene :-) Det skal bli spennende å se hvordan det kommer til å gå. Så vidt jeg vet har Thomas mer enn nok med å få inn nok stoff til to blader i året.

Når det gjelder gjenbruk av stoff fra NAFS(k)uriren og DDF(r)appet formoder jeg at svenskene opptrer ryddig og ikke lar dere bruke stoff som de tidligere har nektet danskene å bruke i Rappet - eller at de gir samme tillatelse til begge parter. Med tanke på hvordan danskene ble behandlet av svenskene i sin oppstartsfase er det ingen garanti for at danskene vil være mer medgjørlige overfor dere - men bevares det er lov å spørre og jeg har aldri oppfattet AC og Thomas som urimelige ;-)

La meg til slutt tipse om at dere sikkert kan inngå gjensidige avtaler med NAFS(k) og DDF(r) slik at dere får motta deres blader i bytte mot deres nye blad. Det vil jo virke litt rart dersom dere skulle forvente at AC og Thomas skal lese deres blad, uten at dere samtig viser tilsvarende interesse for Rappet. ;-)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Språklig fokus har da alltid stått sentralt i forbindelse med AOL (jfr. "Norgesmeisterskapen i Donald").

Uhm, i NM-samanheng er det EIN person som har satt fokus på dette med språket, og det er deg.

OK, kanskje Norsk Donaldistisk Tidsskrift lyder bedre?

Kva tittelen skal bli er under diskusjon, vi har ei rekke tankar om dette og vil offentleggjera det når det er klart. Heilt tilfeldigvis er «Norsk Donaldistisk Tidsskrift» faktisk eitt av dei forslaga vi allereie har vurdert ei stund.

Det fungerer i hvert fall på begge målfører og er, om jeg har tolekt dere riktig, 100% representativt for bladets innhold.

Joda, eg ser berre eitt problem med det namnet, og det er at når folk ser tittelen «Norsk Donaldistisk Tidsskrift» leser dei det gjerne «Det Eine Sanne Norske Donaldisttidsskriftet», og det er vi jo ikkje ...

Men sjølv om ein tittel fungerer tyder jo ikkje det at det er den tittelen vi kjem til å bestemme oss for :-) Som sagt, vi har allereie diskutert dette ein del.

Forøvrig ser jeg at dere umiddelbart legger opp til å være bedre enn NAFS(k)uriren og DDF(r)appet ved å kjøre hele fire utgaver i året.

Kven som er best er vel avhengig av innhaldet og ikkje på kor mange utgivingar ein har? Eg vil på ingen måte meine at Se og Hør er betre enn Bild och Bubbla, for å seie det sånn.

Når det gjelder gjenbruk av stoff fra NAFS(k)uriren og DDF(r)appet formoder jeg at svenskene opptrer ryddig og ikke lar dere bruke stoff som de tidligere har nektet danskene å bruke i Rappet - eller at de gir samme tillatelse til begge parter. Med tanke hvordan danskene ble behandlet av svenskene i sin oppstartsfase er det ingen garanti for at danskene vil være mer medgjørlige overfor dere - men bevares det er lov å spørre og jeg har aldri oppfattet AC og Thomas som urimelige ;-)

Vi kjem til å basere oss på eigenprodusert materiale, så det skal ikkje bli noko problem.

• edited November -1

Dette ser jeg fram til!

Og dere skal vite at jeg gjerne prodserer en artikkel om pengebingebygging om den slags skulle være ettertraktet.

• edited November -1

Dagens absolutt beste nyhet!
    Ser fram til å tegne abonnement!

• edited November -1

Hva med "Andebyoffline" ;-) Nei, det ble litt tungt. Andebynytt! Det er mitt forslag.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?