Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Streik

edited May 2004 in Donaldisme

Jeg har nettopp vært i kontakt med Egmont Serieforlaget og tatt opp spørsmålet til SvK.

De sier at DD nr 22 og 23 allerede er trykket, så det er ingen fare for at disse numrene ikke kommer ut. Derimot er nr 24 ikke trykket ennå, men den skal i trykken først om 14 dager (muligens 27. mai?), så da får vi bare håpe at streiken er over før den tid, sier de.

«1

Comments

• edited November -1

Arnstein skreiv:
    "Jeg har nettopp vært i kontakt med Egmont Serieforlaget og tatt opp spørsmålet til SvK.

De sier at DD nr 22 og 23 allerede er trykket, så det er ingen fare for at disse numrene ikke kommer ut. Derimot er nr 24 ikke trykket ennå, men den skal i trykken først om 14 dager (muligens 27. mai?), så da får vi bare håpe at streiken er over før den tid, sier de."
    ---------------------
    Det er journalistene som streiker, ikke trykkeriarbeiderne - eller er det kanskje noe jeg ikke har fått med meg?

Forøvig har AC fortalt meg at AA&Co i DK også har blitt rammet av streik for en del år siden, men da ga de etterpå ut flere nummer i et kjempeblad.

• edited November -1

Sigvald skreiv:
    "Det er journalistene som streiker, ikke trykkeriarbeiderne - eller er det kanskje noe jeg ikke har fått med meg?"

Du har nok ikke fått med deg at trykkeriarbeiderne også streiker. I artikkelen http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=227328 kan du lese at de ansatte i Hjemmet Mortensen-trykkeriet streiker.

-----------
    "Forøvig har AC fortalt meg at AA&Co i DK også har blitt rammet av streik for en del år siden, men da ga de etterpå ut flere nummer i et kjempeblad."

Supert hvis Egmont kunne sørge for å utgi de manglende bladene dersom det verst tenkelige skulle skje. Men for min del ville jeg nok foretrukket numrene trykt i hvert sitt blad.

I hvertfall: Vi må ikke ta sorgene på forskudd...

• edited November -1

Det kan spøke for sommerlesningen i år....

• edited November -1

Arnstein skreiv:
    Du har nok ikke fått med deg at trykkeriarbeiderne også streiker.
    ---------------------
    Jeg synes de fleste streiker nå. Hele den grådige fagbevegelsen må gått helt fra vettet denne våren. De ønsker tydeligvis større forskjeller på dem som har jobb og dem som ikke har det - et klassesamfunn med andre ord, men nok OT for denne gang.

Jeg synes at Egmont om nødvendig bør omgå steriken ved å trykke bladene i f.eks. Danmark. Mye av det de utgir i Norge er jo allerede trykt i utlandet så det kan kanskje gå. Skulle de streikende da syte og kalle dette streikebryteri kan Egmont svare med at de streikende opptrer kynisk overfor barna.

Sigvald

• edited November -1

Hjælp! Jeg kommer lige i tanker om, at det danske blad også bliver trykt i Norge. Kolofonen siger på "Hjemmet Mortensen Trykkeri A/S, Norge".

:-(

• edited November -1

Å nei... Ingen sommerlesning, ingen sommer... Dette kan bli en trist sommer. Sommerlesningen er liksom det samme som ferie for meg. Uff og uff.. håper denne tullete streiken er over snart!

• edited November -1

samme her

• edited November -1

Ba ikke jeg dere om å ikke ta sorgene på forskudd? ;-)

Egmont Serieforlaget sa at DD nr 24 går i trykken omtrent 27. mai, altså om 12 dager. Med mindre Norsk Grafisk Forbund er like stae som transportarbeiderne, har vi intet å frykte. DD nr 22 og 23 er ferdig trykt, så de kommer garantert ut.

• ACAC
    edited November -1

Hej Jeg håber da for jer at strejken holder op inden de skal trykke næste Donald - men vigtigere er det at arbejderne som strejker for ordentlige forhold - det er det som er meningen med strejker.

Sigvald
    "Forøvig har AC fortalt meg at AA&Co i DK også har blitt rammet av streik for en del år siden, men da ga de etterpå ut flere nummer i et kjempeblad."
    en del år siden er nok en underdrivelse :-) - det var i 1981 - nr. 21-26 udkom aldrig pga. en landsdækkende typografstrejke. senere udkom disse i to hæfter - hver med en tykkelse som et gavehæfte (glade show/ellevilde eventyr-størrelsen) - men forsiderne på de oprindelige blade har vi nok aldrig set - med mindre de to hæfters forsider var to af dem - det er jeg ikke sikker på.

Arnstein:
    Supert hvis Egmont kunne sørge for å utgi de manglende bladene dersom det verst tenkelige skulle skje. Men for min del ville jeg nok foretrukket numrene trykt i hvert sitt blad.
    Absolut - det ville helt klart være at foretrække.

--------

Sigvald - dette er netop OT, men jeg er socialdemokrat og kan ikke lade dette gå forbi...

Jeg synes de fleste streiker nå. Hele den grådige fagbevegelsen må gått helt fra vettet denne våren. De ønsker tydeligvis større forskjeller på dem som har jobb og dem som ikke har det - et klassesamfunn med andre ord, men nok OT for denne gang."
    Tror ikke på at dagbevelgelsen vil ha sådan en klassedeling.

Jeg synes at Egmont om nødvendig bør omgå steriken ved å trykke bladene i f.eks. Danmark. Mye av det de utgir i Norge er jo allerede trykt i utlandet så det kan kanskje gå. Skulle de streikende da syte og kalle dette streikebryteri kan Egmont svare med at de streikende opptrer kynisk overfor barna."
    De som strejker har også børn, som deres sikkert alt for lave løn også går ud over - at trykke i DK eller andre steder og dermed gå udenom problemet ville være meget forkert...
    --------

pryds skreiv:
    "Hjælp! Jeg kommer lige i tanker om, at det danske blad også bliver trykt i Norge. Kolofonen siger på "Hjemmet Mortensen Trykkeri A/S, Norge".

Jeg synes næsten det kunne være morsomt hvis vi måtte undvære et par blade pga. en typografstrejke i Norge. Vi har det for godt, hvis vi kan græde over det...

• edited November -1

AC skreiv:
    Sigvald - dette er netop OT, men jeg er socialdemokrat og kan ikke lade dette gå forbi...

De som strejker har også børn, som deres sikkert alt for lave løn også går ud over - at trykke i DK eller andre steder og dermed gå udenom problemet ville være meget forkert...
    ---------------------
    For det første, AC - så er det at noen streiker *ikke* nødvendigvis ensbetydende med at man har for lav lønn. Sjefene har dessverre ikke monopol på grådighet.

For det andre synes jeg at det er en smule dobbelmoralsk når enkelte på venstresiden den ene dagen sier at "vi må redusere vår levestandard - verden tåler ikke at alle forbruker like mye som oss", mens de en annen dag forsvarer velfødde streikende norske arbeidere og sier "stå på krava".

• edited November -1

Og då stoppar vi diskusjonen om korvidt streik er ein fin ting eller ikkje her og no. Det er ein politisk diskusjon, ikkje ein donaldistisk.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:
    "Og då stoppar vi diskusjonen om korvidt streik er ein fin ting eller ikkje her og no. Det er ein politisk diskusjon, ikkje ein donaldistisk."
    --------------------------------------------------------
    Enig med du, men da lurer jeg på om det har vært tillatt med streiker i Disney serier. Kan ikke komme på noen store med en gang.
    Donald har vel hatt noen soloutspill i enkelte historier, men er temaet streik i det hele tatt på disney sin liste over aktuelle temaer.

Noen guruer med adekvat utdanning og livserfaring som i tillegg er tørre bak ørene som kan eller vil uttale seg.

• edited November -1

Eg meinar å hugse at eg har sett fleire eksempel på streikar i Donald Pocket - der dei tilsette hos Skrue har lagt ned arbeidet og demonstrert for å få sin vilje oppfylt. Ergerleg nok har eg ikkje nok utdanning, livserfaring og øretørrdom til å hugse nokre gode eksempel her og no.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:
    "Eg meinar å hugse at eg har sett fleire eksempel på streikar i Donald Pocket - der dei tilsette hos Skrue har lagt ned arbeidet og demonstrert for å få sin vilje oppfylt. Ergerleg nok har eg ikkje nok utdanning, livserfaring og øretørrdom til å hugse nokre gode eksempel her og no."
    ---------------------------------------------------------

Jeg mener også å huske noe av et samme. Når en da vet at donald pocket som oftest er tegnet av underbetalte spanjoler og italienere som ikke hører på DR og ikke følger i Carl Barks sine forstpor så melder det seg ett par spørsmål.

Er store streiker og grådige fagforreninger mere utbredt i disse landene enn i DR og Carl Barks sitt hjemland ?

Speiler realismen i historien samfunnet rundt manusforfatteren ?

Er rett og slett grunnlaget for historiene i Donald mere basert på etnografiske, sosilogiske og historiske forskjeller mellom bakgrunnen til de forskjellige manusforfatterne enn vi har vært oppmerksommme på.

Føler ikke helt at min utdanning, livserfaring og ører strekker til for å trekke denne konklusjonen, men en kan jo lure.

Men Olaf du som er litt inne i systemet, står det noe om streiker på Disney sin liste over ting en ikke bruker i historiene ?

• edited November -1

MikroMidas skreiv:
    "Speiler realismen i historien samfunnet rundt manusforfatteren?"

Det er ingen tvil om at ei historie vil vere sterkt påverka av kva forfattaren tenkjar på (til dømes hadde vel ikkje Carl Barks skrive så mange historier om miljøvern om han ikkje sjølv hadde meint at den påkjenninga miljøet blei sett ut for var for sterk?). Og alle manusforfattarar er vel på ein eller annan måte påverka av lokale forhold i sitt heimland?

"Er rett og slett grunnlaget for historiene i Donald mere basert på etnografiske, sosilogiske og historiske forskjeller mellom bakgrunnen til de forskjellige manusforfatterne enn vi har vært oppmerksommme på."

Det kjem veldig an på kva vi har vore oppmerksame på. Men eg vil svare ja på det spørsmålet.

"Men Olaf du som er litt inne i systemet, står det noe om streiker på Disney sin liste over ting en ikke bruker i historiene ?"

Bob/bob. Anar ikkje. Disneys liste over ting ein ikkje brukar i historiene har eg aldri fått sjå - eg vil få vite det dersom eg skriver noko som ikkje er godteke, og ofte blir eg overraska over dette (eg fekk til dømes berre for få veker sidan melding om at funksjonshemningar er tabu i Egmont-versjonen av Andeby). Dette har nok mykje med lokale forhold å gjere - eit rykte seier at det finst ei tjukk bok som inneheld ei oversikt over alt som er tillete og ikkje tillete i Disney-seriar, og at det berre finst to-tre menneske i heile verda som veit kvar den boka ligg. Med andre ord: Mykje ligg i hendene til forlaga.

Eg vågar å fremme ein teori om at det kanskje ikkje berre er manusforfattaren det kjem an på, men forlaget. Eg ser ikkje bort frå at dersom t.d. Don Rosa hadde skrive ein serie som mellom linjene kritiserte krigen i Irak, ville kanskje Gemstone nekte å trykke denne, medan Picsou ville ha tatt han inn. For å ta eit eksempel. På same måte ser eg ikkje bort frå at enkelte manusforfattarar ser på det som unaturleg å skrive historier om t.d. streik, fordi dei reknar med eller veit at forlaget vil forkaste desse historiene.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:
    "Eg meinar å hugse at eg har sett fleire eksempel på streikar i Donald Pocket - der dei tilsette hos Skrue har lagt ned arbeidet og demonstrert for å få sin vilje oppfylt.
    ---------------------
    Skrues arbeidere truet med å si opp da Skrue ville tilintetgjøre det gamle tømmeret fra Fort Andeby i Don Rosas "T.R.A.N.G.S.T.A.R.T." (1997).

• edited November -1

Å ja, det stemmar.

Hm... Om eg hugsar rett, blei vel ikkje ordet "streik" brukt i denne historia. Folk berre trua med å slutte. Likevel var det ein streik. Lurar på om ordet "streik" medvitent blir unngått i Disney-seriar?

• edited November -1

Sannsynligvis blir det det. Disneyserier er voldsomt høyrevridde. Det verste eksempelet er en historie der å skattelegge millionærer mer ble sidestilt med å tvinge barn til å vaske opp.

• edited November -1

Hugsar du kvar denne historia står?

Her trur eg igjen at vi er inne på det MikroMidas snakkar om: At seriane kan vere valdsamt ulike. Det finst ganske mange seriar der venstresida framstår som snille og høgresida framstår som slemme.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:
    "Hugsar du kvar denne historia står?"

Nei, dessverre. Men det var en nederlandsk historie, og jeg tror den kom en gang på 2000-tallet. Handlingen er i alle fall at Donald hypnotiserer seg til å bli ordfører, og innfører en del nye lover.

Olaf Solstrand skreiv:
    "Her trur eg igjen at vi er inne på det MikroMidas snakkar om: At seriane kan vere valdsamt ulike. Det finst ganske mange seriar der venstresida framstår som snille og høgresida framstår som slemme."

Har du noen eksempler?

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?