Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

ODD's far?

edited November 2006 in Donaldisme

Noen som har noen "opplysninger" om Ole, Dole og Doffens far? Jeg mener å huske at han havnet på et hvilehjem fordi han ikke klarte å ta vare på guttene. Er dette noe jeg kun har trodd??!!
Uansett: Hva vet du om faren deres?

Comments

• edited November -1

I den første opptredenen guttene hadde med Donald, får Donald først et brev fra sin kusine Della.
    "Kjære Donald! Nå kan du glede deg til å få besøk av de små nevøene dine! Englebarna heter Ole, Dole og Doffen. Faren kom på sykehus fordi en kinaputt gikk av rett under stolen hans! Ta godt var på de små, de er elskelige.
    Din kusine Della"
    Deretter før Donald støt av dørhåndtaket og en vannbøtte i hodet takket være de elskelige små.

• edited November -1

Andungen skreiv:

ODDs far er også diskutert i disse trådene:

http://www.andebyonline.com/forum/i23884/
    http://www.andebyonline.com/forum/174/1/
    http://www.andebyonline.com/forum/1229/2/

Takk for det! Der var det også en del interessant!

Noen som vet hva en kinaputt heter på engelsk?
    **EDIT:** Firecrackers?

• edited November -1

Hmmm... husker jeg sted har lest at ODDs far er Dollys bror som da også er forklaringen på at ODD omtaler Dolly som tante.

• edited November -1

Stormogulen skreiv:

Noen som har noen "opplysninger" om Ole, Dole og Doffens far? Jeg mener å huske at han havnet på et hvilehjem fordi han ikke klarte å ta vare på guttene. Er dette noe jeg kun har trodd??!! Uansett: Hva vet du om faren deres?

Ikke mye, men denne problemstillinen er faktisk drøftet i en biografi over Ole, Dole og Doffen som kommer på trykk i DDF(r)appet 9 (desember 2006) i forbindelse med siste delen av Andebys Historie. En opplysning som kommer frem er at den franske familietre-ekseprten Gilles Maurice i sin tid ga ham navnet "Dandelion Duck" i sitt Duck Family Tree. Navnet er ikke lenger i bruk, men da Gilles nevnte dette navnet for meg sa han ingenting om at han skulle ha avvist det - han bare bruker det ikke lenger. Jeg synes forøvrig at det navnet klinger bra - ikke minst sammen med Della.

• edited November -1

Hva skjedde med Don Rosa sin versjon egentlig? Skulle ikke han lage en historie rundt dette temaet? Med tilknytning til Tralla la?

Eller er jeg bare overtrøtt nå? :)

• edited November -1

Var jo en tanke han hadde for en god del år siden, men umulig å gjennomføre uten å berøre tabutemaer eller at endel upopulære spørsmål dukker opp. Hva pokker har fyren gjort de siste 70 åra, sitti og røkt lykkepipe i Tralla La? Eller har han virkelig tilbrakt all tida på hvilehjemmet, og er en stakkar med bare en brøkdel av Donalds nerver. Er han død, er det fyfy, og lever han uten å ta kontakt med guttene, er han en slask det ikke skal skrives om, og lever han og tar kontakt med guttene må de flytte til han, noe som jo ville vært riktig trist for oss som leser Donald. Nei, best han blir på hvilehjemmet ja.

• edited November -1

Andungen skreiv:

Var jo en tanke han hadde for en god del år siden, men umulig å gjennomføre uten å berøre tabutemaer eller at endel upopulære spørsmål dukker opp. Hva pokker har fyren gjort de siste 70 åra, sitti og røkt lykkepipe i Tralla La?

Sett deg litt inn i Don Rosas kronologi før du uttaler deg på hans vegne. Don Rosas historier handler midt på 1950-tallet. Slik han ser det er guttene født ca. 1940. Guttene var vel 5-6 år gamle da de kom til Donald. Ut fra Don Rosas versjon har guttene således ikke sett sine foreldre på ca. 10 år :-)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Sett deg litt inn i Don Rosas kronologi før du uttaler deg på hans vegne.

Hørte jeg noen si "kaste stein i glasshus"? :)

Uansett, takk til Andungen for et informativt svar.

• edited November -1

Kjetil Golid skreiv:

Hmmm... husker jeg sted har lest at ODDs far er Dollys bror som da også er forklaringen på at ODD omtaler Dolly som tante.

Men da må da Dolly og Donald være i slekt på en eller annen måte...

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Andungen skreiv:

Var jo en tanke han hadde for en god del år siden, men umulig å gjennomføre uten å berøre tabutemaer eller at endel upopulære spørsmål dukker opp. Hva pokker har fyren gjort de siste 70 åra, sitti og røkt lykkepipe i Tralla La?

Sett deg litt inn i Don Rosas kronologi før du uttaler deg på hans vegne. Don Rosas historier handler midt på 1950-tallet. Slik han ser det er guttene født ca. 1940. Guttene var vel 5-6 år gamle da de kom til Donald. Ut fra Don Rosas versjon har guttene således ikke sett sine foreldre på ca. 10 år :-)

Urk, hadde skrevet svar som plutselig forsvant. Men prøver igjen:

Jeg er selvfølgelig fullt klar over Rosas kronologi. Og jeg ser ikke på ODD som 80-åringer i de seriene som foregår nå heller, selv om jeg regner med at du skjønte det. Uansett, er det ikke Don Rosas bareinnihodetmittegentligikkefornoenandre-kronologi jeg snakker om. Vi (eller ikke jeg, åpenbart nok, jeg er 17) har kunnet lese om ODD i snart 70 år, og ingen har sett noe til noen pappa.
    Og spørsmålet om hvor han har vært, er vel like relevant selv om han "bare" har vært borte i 10 år. :p

• edited November -1

Hakkespett skreiv:

Kjetil Golid skreiv:

Men da må da Dolly og Donald være i slekt på en eller annen måte...

I så fall hadde de vel blitt svoger og svigerinne, men de ville ikke vært i slekt eller hatt noe "blodsbånd." :)

Guffen:
    Bare hyggelig!

• edited November -1

Ikke noe mer enn broren til mora di er i slekt med søstra til faren din. Ergo: de er forsåvidt inngifta inn i den samme slekta, men stammer ikke fra samme slekt.

Hmmm, var dette forståelig? Og ikke minst: ble det riktig? :)

EDIT: Andungen var raskere. :)

• edited November -1

Don Rosa skrev dette i et svar på en mail til meg:

You're suggesting that HD&L's father has been in a hospital bed for the past 70 years (or at least 5-10 years in comic-book time) and he's never been mentioned and never been visited before? And so what about their mother? Wouldn't visiting their father necessitate including their mother in the plot? Where has *she* been all this time?! In the waiting room?

Jeg fåreslo at han kunne ha hatt med faren deres i en ny historie.

• edited November -1

Andungen skreiv:

Jeg er selvfølgelig fullt klar over Rosas kronologi. Og jeg ser ikke på ODD som 80-åringer i de seriene som foregår nå heller, selv om jeg regner med at du skjønte det. Uansett, er det ikke Don Rosas bareinnihodetmittegentligikkefornoenandre-kronologi jeg snakker om. Vi (eller ikke jeg, åpenbart nok, jeg er 17) har kunnet lese om ODD i snart 70 år, og ingen har sett noe til noen pappa.
    Og spørsmålet om hvor han har vært, er vel like relevant selv om han "bare" har vært borte i 10 år. :p

OK, jeg tar poenget. I min kommentar tok jeg utgangspunkt i at dersom Don Rosa skulle lage en slik historie - ville rimeligvis hans kronologi blitt lagt til grunn :-)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?