Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Kjartan i Danmark

edited November 2006 in Donaldisme

Figuren Kjartan - som er Donald Rakkerducks rampete kompis eller noe slikt - har i Danmark fått navnet Henning Larsen. Er det noen av danskene her inne som har noen formening om hvorfor han har fått dette navnet?

Henning Larsen er en av Danmarks mest kjente arkitekter, i Trondheim har han stått for universitetet på Dragvoll som flere her inne kjenner ganske godt til.

Finnes det noen som helst grunn til at //han// skulle ha gitt navn til en rampete liten guttunge som i Norge har det treffende navnet Kjartan og som i Sverige har fått det enda mer treffende navnet Brede Bertil? :o

Comments

• edited November -1

I Norge kan det kanskje være noe i forbindelse med Kjetil og **Kjartan** kanskje?

(ment som spøk ;) )

• edited November -1

Jeg har ingen anelse om hvorfor han hedder Henning Larsen. Det er måske oversætteren der har fundet på det. Det er sandsynligvis Niels Søndergård der har oversat de historier i Paperino Paperotto-serien, som har været bragt i det danske Anders And & Co. Jeg har dog ikke undersøgt det nærmere.

• edited November -1

Mitt spørsmål var egentlig hvorvidt navnet Henning Larsen gir spesielle assosiasjoner for danske lesere som går oss nordmenn hus forbi. Men det er ikke sikkert det gjør det, og at navnet er nærmest tilfeldig valgt.

Det er kanskje bare oversetteren som kan gi et fornuftig svar på dette.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?