Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

HoF 13: Hakkespettbevegelsen

edited September 2006 in Donaldisme

I forbindelse med HoF nr. 13, "Hakkespettbevegelsen" har jeg ved hjelp av InDucks forsøkt å skaffe meg en oversikt over Barks' Hakkespett-historier. Her er i korte trekk det jeg har kommet frem til, og om noen har opplysninger som går på tvers av disse så kunne det vært interessant å få høre om det.

Carl Barks skrev 24 Hakkespett-historier som ble tegnet av noen andre i perioden 1970-1974. Tegnerne den gangen var John Carey (4 historier), Tony Stobl (5 historier) og Kay Wright (de resterende 15). En del av historiene ble i tillegg tusjet av Larry Meyer.

Det er bare 10 av disse opprinnelige historiene som har kommet på norsk, de kom i Donald-bladet i årene 1971-1974. 2 stykker kom på trykk i Månedsheftet, og den siste, "Captain Outrageous", var med i Donald Pocket 41.

Daan Jippes har hittil nytegnet 15 av disse historiene. Han begynte i 1992, og den siste kom i 2005, så det er ting som tyder på at han holder på ennå, og at målet er å ny-utgi alle sammen. Alle Daan Jippes' versjoner har blitt gitt ut i Donald. 12 av dem er med i HoF - Hakkespettbevegelsen. Kanskje kommer det en ny HoF når han er ferdig med de resterende 9?

Kun én av historiene, "Music Hath Charms", er blitt nytegnet av noen andre enn Jippes, den ble tatt hånd om av Mau Heymans i 1996, og den er aldri blitt utgitt i Skandinavia.

Selv har jeg et varmt forhold til enkelte av de versjonene som ble utgitt tidlig på 70-tallet. Jeg husker jeg likte "Beinharde tider" i nr. 31-32 1971 godt, for ikke å snakke om "Looters of the Lake", den med Vitamin Z. Som voksen setter jeg selvsagt pris på Jippes Barks-tro ny-versjoner, men det var noe sjarmerende over John Carey og Tony Strobls strek også.

Dette ble kanskje mye oppramsing, men det jeg først og fremst lurer på er om det er noen som vet om det er flere av de gamle historiene enn de InDucks nevner som er gitt ut på norsk. Og vet noen noe mer om Daan Jippes planer for nytegning av de hakkespett-historiene som mangler?

(Jeg skulle ha gitt et par linker til InDucks-søkene mine her, men InDucks er nede for øyeblikket så jeg får det ikke til).

Comments

• edited November -1

Nestor Burma skreiv:

(Jeg skulle ha gitt et par linker til InDucks-søkene mine her, men InDucks er nede for øyeblikket så jeg får det ikke til).

INDUCKS var nede også i går (det samme gjelder også for OUTDUCKS. Jeg synes derfor det blir litt søkt når det påstås at disse **ikke** hører sammen. Det er heller ingen beskjed om hva som skjer eller hvor lenge elendigheten kommer til å vare. Selv har jeg har også bruk for INDUCKS i forbindelse med mitt arbeid med del 7 av Andebys Historie. Det vil derfor være fint om det fra AOLs side purres på de ansvarlige slik at dette kan ordnes så fort som mulig.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Det vil derfor være fint om det fra AOLs side purres på de ansvarlige slik at dette kan ordnes så fort som mulig.

Hehe, jeg må bare le !

• edited November -1

DonaldDuck skreiv:

Sigvald skreiv:

Det vil derfor være fint om det fra AOLs side purres på de ansvarlige slik at dette kan ordnes så fort som mulig.

Hehe, jeg må bare le !

Det var da også satt litt på spissen i håp om at temaet får såpass mye oppmerksomhet at noe blir gjort med saken :-)

• edited November -1

Tror "de ansvarlige" ordner ting så fort de kan, jeg

• edited November -1

Fin liste/artikkel, Nestor Burma! Liker selv den historien der ODD blir fanget i en stor flaske. Sikkert en av de første Donald-historiene jeg leste (merk: ikke Jippes-utgaven)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Det vil òg vera fint om du berre kan lære deg at «AOLs side» ikkje eksisterer, og difor aldri kjem til å purre på, klage på, politianmelde eller saksøke nokon som helst.

• edited November -1

ANDonym skreiv:

Fin liste/artikkel, Nestor Burma! Liker selv den historien der ODD blir fanget i en stor flaske. Sikkert en av de første Donald-historiene jeg leste (merk: ikke Jippes-utgaven)

Har lest begge versjonene av den historien, og det er forfredelig å se hvor mye de har kuttet ut i den første versjonen, noe som dessverre er tilfelle med en mengde historier fra 60 og 70-tallet.
    Historier som "søppeldragen", er den også i samme kategori? At det eksisterer en Strobl/Wright-versjon av den også?

• edited November -1

whitesand skreiv:

ANDonym skreiv:

Har lest begge versjonene av den historien, og det er forfredelig å se hvor mye de har kuttet ut i den første versjonen, noe som dessverre er tilfelle med en mengde historier fra 60 og 70-tallet.
    Historier som "søppeldragen", er den også i samme kategori? At det eksisterer en Strobl/Wright-versjon av den også?

Nesten alle de originale historiene er oppført i InDucks med samme antall sider som ny-versjonen av Jippes. Det ser derfor ut til at de er kuttet i den norske/skandinaviske utgaven. Dvs. at f.eks. "Hurra for søplegjengen" er på 12 sider både i Strobl sin versjon og i Jippes sin versjon, men kun 10 sider i Norge. Dette får jeg imidlertid ikke verifisert på noen annen måte enn gjennom InDucks. Kanskje noen har sett den amerikanske utgaven av Strobl sin versjon og kan si hvor lang //den// er?

"Søppeldragen" ("Be Leery of Lake Eerie") er fra Junior Woodchucks no. 17 (1972) og ble tegnet av Kay Wright.

• edited November -1

Nestor Burma skreiv:

Og vet noen noe mer om Daan Jippes planer for nytegning av de hakkespett-historiene som mangler?

I forordet til CBSV I står følgende:

Jippes har i tillegg tusjet hver eneste historie som Barks gjorde skissemanus til etter at han ble pensjonert, så vel som å hjelpe til med restaureringen av enkeltskisser og halvsider som fortsatt mangler i historier som "Donald Duck i julestemning", "Brannstifterern", "På jakt etter gull" og "Grønn var min barndoms salat"

Dette betyr vel at resten av historiene alt er ferdigtusjet, eller at de hvertfall blir det før de skal inn i CBSV.

• edited November -1

Det spesielle med Søppeldragen er vel at Barks blei pålagt å lage ein ny slutt til den opprinnelege utgåva, og at det var hans originale slutt som blei brukt i den nye utgåva. Forskjellen er

SPOILER:

at i den første utgåva var det happy ending, og det blei slutt på all forurensing (tilsynelatande fordi dragen klarte å spise opp all forurensninga før den døydde), den nye utgåva slutter med eit svært forurensa Andeby.

• edited November -1

Chrisron skreiv:

Dette betyr vel at resten av historiene alt er ferdigtusjet, eller at de hvertfall blir det før de skal inn i CBSV.

Eller eventuelt i Hall of Fame, Barks/Jippes del to. Regner med at det kommer en bok til når det var akkurat 12 historier i den første.

• edited November -1

Nestor Burma skreiv:

"Søppeldragen" ("Be Leery of Lake Eerie") er fra Junior Woodchucks no. 17 (1972) og ble tegnet av Kay Wright.

Er denne utgitt på norsk?

• edited November -1

Stormogulen skreiv:

Nestor Burma skreiv:

Er denne utgitt på norsk?

Jippes-versjonen står i DD nr. 35/2003, men Kay Wright-versjonen **tror** jeg ikke er utgitt på norsk, men er ikke sikker.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Det spesielle med Søppeldragen er vel at Barks blei pålagt å lage ein ny slutt til den opprinnelege utgåva, og at det var hans originale slutt som blei brukt i den nye utgåva. Forskjellen er

SPOILER:

at i den første utgåva var det happy ending, og det blei slutt på all forurensing (tilsynelatande fordi dragen klarte å spise opp all forurensninga før den døydde), den nye utgåva slutter med eit svært forurensa Andeby.

Begge ble jo brukt siden Jippes tegnet begge versjonene. Men da den sto på trykk i DD&Co var det den originale som ble brukt, ja.

• edited November -1

I følge InDucks er det disse 8 Hakkespett-historiene som er utgitt på norsk i sin opprinnelige form.

JW 8-01 (DD 31-32/1971)
    "Let Sleeping Bones Lie/Beinharde tider"

JW 8-03 (DD 3/1972)
    "Bad Day for Troop 'A'/Dårlig dag for patrulje A"
    (I følge InDucks er ikke denne utgitt på norsk, men "The Carl Barks Index" påstår at den befinner seg i nr. 3/1972.)

JW 9-01 (DD 48/1971)
    "Looter of the Lake/Vitamingjengen"

JW 10-01 (Månedshefte 4/1974)
    "Maple Sugar Time/Lønn for strevet"

JW 10-01 (DD 14/1973)
    "Bottled Battlers/Hurra for søplegjengen"

JW 11-01 (Månedshefte 8-1973)
    "Traitor in the Ranks/Hevnen er sur"
    (I følge "The Carl Barks Index" så befinner "Hevnen er sur" seg i DD 46/1973 og ikke i et månedshefte. Jeg har ikke hatt mulighet til å kontrollere hva som er riktig.)

JW 11-02 (DD 14-15/1974)
    "Eagle Savers/Operasjon Ørn"

JW 12-01 (DD 11-12/1973)
    "Hound of the Moaning Hills/Hunden fra Jammeråsen"

JW 25-01 (Donald-pocket nr. 41)
    "Captain Outrageous"

Det skal dessuten sies at når historiene oppgis ikke å være utgitt i Norge, da er de heller ikke indeksert for noe annet nordisk land. Det kan tyde på at de ikke er utgitt her i det hele tatt.

• edited November -1

Oversigt fra det danske Barks-indeks:
    http://img137.imageshack.us/img137/2213/jwga0.jpg

//(bilete// //endra// //til// //link// //av// //moderator// //grunna// //at// //biletet// //er// //alt// //for// //stort// //for// //forumet)//

• edited November -1

Tak til moderator, jeg tænkte ikke på den bedre løsning, linkhenvisning.
    (Og med linkhenvisning kunne jeg have vist oversigten i MEGET bedre opløsning. Jeg prøvede at formindske oversigten ret meget, for at den ikke skulle blive for bred. Det blev den så alligevel).

• edited November -1

I DD & co. nr. 40 (fikk den i posten i dag og må beklage hvis andre ikke har fått den...) er det en ny hakkespett historie av Jippes.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?