Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

NM 2006

1242526272830»

Comments

• edited November -1

Jaja, ikkje misforstå meg. Sjølvsagt tar alle som deltar hobbyen sin seriøst, det har eg aldri tvilt på. Eg seier berre at NM i seg sjølv ikkje er så veldig seriøst -- iallfall ikkje samanlikna med store konkurransar der ein tar hensyn til slike ting som t.d. å dekke tapt arbeidsforteneste slik at alle som ønskjer det stiller på like vilkår. NM er ein liten konkurranse som sjølvsagt ikkje klarer å kåre det mennesket i landet som veit mest om Donald, mellom anna fordi ikkje alle stiller på like vilkår. Enkelte dagar kunne konkurransen like godt ha heitt NM i googling, og andre dagar er det ein stor fordel i konkurransen å vera arbeidsledig slik at ein kan bruke fleire timer på å tråle gjennom samlinga si. Når vi då likevel blåser oss opp så pompøst som vi gjer, bruker ordet «NM», kårer ein «noregsmeister» og sender denne ein pokal, er det jo underforstått at heile meisterskapet på mange måtar er ein stor fleip -- det tyder sjølvsagt ikkje at deltakarane ikkje tar Donald seriøst, det tyder berre at meisterskapet i ein viss forstand er useriøst. Og eg seier heldigvis, for å arrangere eit seriøst noregsmeisterskap har iallfall ikkje eg økonomi til.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Jaja, ikkje misforstå meg. Sjølvsagt tar alle som deltar hobbyen sin seriøst, det har eg aldri tvilt på. Eg seier berre at NM i seg sjølv ikkje er så veldig seriøst -- ...

Jeg synes fremdeles at NM i Donald er ganske seriøst. Men jeg har null grunnlag for å sammmenligne med NM i sportslige grener, for der er jeg blankere enn svett gauda.Men det finnes en rekke forskjellige NM som ikke dekker lønn, eller på annen måte gir noe økonomisk til deltagere. ( NM i Rover femkamp, NM i Speiding, for å nevne et par)
    Det seriøse ligger i kvalitet og innsats og her mener jeg NM i Donald stiller sterkt.

• edited November -1

Arnstein:

Å skrive at jeg er den i Norge som vet mest om Donald, er å ta litt sterkt i, synes jeg. Jeg vet at det finnes folk der ute som har større kunnskaper om Donald enn meg...

Ah, så du husket på meg altså! ;-)

Neida. :-) (Jeg har ikke deltatt hovedsakelig fordi jeg er borte flere av dagene i en måned, og går da uansett glipp av mange poeng. Mister litt motivasjon da, men ellers et bra NM.)

Kom ikke du, Arnstein, på andreplass i fjor forresten? Du ledet nesten hele tiden, men så knep Einar førsteplassen helt på slutten? Eller tar jeg helt feil... ?

• edited November -1

Håvard skreiv:

Kom ikke du, Arnstein, på andreplass i fjor forresten? Du ledet nesten hele tiden, men så knep Einar førsteplassen helt på slutten? Eller tar jeg helt feil... ?

Neida, du tar bare litt feil. Det var Øyvind Braaten og ikke Einar som vant i fjor.

• edited November -1

Tommy skreiv:

Neida, du tar bare litt feil. Det var Øyvind Braaten og ikke Einar som vant i fjor.

Ah, takk! Sorry, Braaten. :-)

• edited November -1

NM i Donald ble i år som i fjor gjennomført på ein framifrå måte av arrangørene. En stor takk for innsatsen til Tommy og Olaf, og et rungende hurra for Arnstein!

Poenget med NM i Donald må selvsagt være at man finner ut hvem av deltagerne det er som vet mest om Donald. "Og hva er det kandidaten må kunne," som man sier det i "Kvitt eller Dobbelt"?

Kandidaten må ha en grunnleggende kunnskap om Carl Barks. Han/hun må følge med i bladet Donald Duck & co., og dessuten ha god kjennskap til Donald Pocket og andre bi-utgivelser. Vedkommende må kunne kjenne igjen en tegner på streken og kjenne igjen historier bare ved å se ett bilde. Vedkommende må ha kunnskap om historier både fra de aller nyeste utgivelsene og dessuten fra tilfeldig valgte blader og bøker fra langt tilbake. Man må vite litt om ulike universer som f.eks Fantonald, og det forutsettes en viss generell kunnskap om Disney-universet som sådan og om Donalds filmer. Har jeg da glemt noe?

Den beste måten å finne ut hvem som kan mest om dette på er selvsagt ved å sperre vedkommende inne i en glassboks og ikke la han/hun få mer enn ett minutt på seg til å besvare oppgaven, fullstendig uten hjelpemiddel

Da dette ikke lar seg gjennomføre så har man valgt en form der alle hjelpemidler er tillatt og man har et helt døgn på seg. Dermed forutsettes det også at man har tilgang til en stor samling av ulike Donald-blader. Dette siste momentet er helt greitt, på en måte kan man dermed si at norgesmesteren i Donald //skal// ha en stor Donald-samling.

Jeg tror ikke noe på at det er slik at det er den beste googleren som vinner og ikke den med mest kunnskap. Uten en grunnleggende og omfattende kunnskap er det rett og slett ikke mulig å google seg frem til alle svarene. Mange svar er rene google-oppgaver og kan besvares av personer med gode data-evner, uten peiling på Donald. Men du vinner ikke hele NM på den måten.

For å hevde seg i toppen er man nødt til å //vite// mye om Donald //og// ha tilgang til en //stor// samling av Donald-blader.

For å være sikker på at vinneren er den som vet mest om Donald i hele Norge akkurat nå, så må man forutsette at alle potensielle deltagere vet om konkurransen. Det er det litt vanskelig å si hvorvidt er tilfelle. Men jeg vil påstå at det ikke er mange som kunne ha gjort Arnstein rangen stridig i dette NM, selv ikke den legendariske Geir Hasnes. Man kan defor ikke si annet enn seieren er fortjent.

Og premien er en //pokal// , vinnere som kåres i glassbur uten hjelpemiddel får 48.000,-. Kanskje kommer vi dit en gang med NM i Donald også, hvem vet? Alle store arrangementer har startet i det små. Så det er bare å stå på. :)

• edited November -1

Nestor Burma skreiv:

Jeg vil påstå at det ikke er mange som kunne ha gjort Arnstein rangen stridig i dette NM, selv ikke den legendariske Geir Hasnes.

Olaf har i hvert fall klart uavgjort mot Geir Hasnes i en Donald-quiz-tvekamp en gang...

• edited November -1

Litt sent, men tusen takk til Olaf og resten av AOL-teamet for et flott initiativ! NM i Donald har vært et kjærkomment innslag i en ellers trist november måned. At det gikk sånn måtelig for undertegnede, er bare et ytterligere bevis på at de som kom på topp virkelig fortjente det!

Litt synd at enkelte av arrangørene later til å føle at mesterskapet er delvis mislykket fordi "bare" rundt 100 personer deltok. Men premisset for konkurransen var vel å kåre den med mest peiling på Donald **blant de som deltok** ? La meg dessuten minne om at dette bare er Donald-NMs andre år og at hele arrangementet med andre ord bare er i startfasen. Tipper det første OL i 1896 også var milevis unna det vanvittige mediejippoet vi ser i dag. Og ga Graham Bell opp da den første telefonen han oppfant ringte litt for høyt? :-)

Nestor Burma skreiv:

NM i Donald ble i år som i fjor gjennomført på ein framifrå måte av arrangørene. En stor takk for innsatsen til Tommy og Olaf, og et rungende hurra for Arnstein! [...] Alle store arrangementer har startet i det små. Så det er bare å stå på. :)

Amen to that!

• edited November -1

Håvard skreiv:

Om jeg ikke tar feil, så ledet jeg bare i siste runde. Så mistet jeg førsteplassen til Øyvind Braaten og havnet på delt 2. plass sammen med Einar.

Nestor Burma skreiv:

Men jeg vil påstå at det ikke er mange som kunne ha gjort Arnstein rangen stridig i dette NM, selv ikke den legendariske Geir Hasnes.

DET var å ta litt sterkt i, syntes jeg! :-)

• edited November -1

Tja ... ikkje eit vondt ord om Geir, men er ikkje han er mest kjent for å ha deltatt i ein konkurranse og tapt to gonger? :-)

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Tja ... ikkje eit vondt ord om Geir, men er ikkje han er mest kjent for å ha deltatt i ein konkurranse og tapt to gonger? :-)

Han har deltatt **to** ganger og røket ut **tre** ganger (det er visst rekord)

• edited November -1

Joda, men den første gongen klaga han jo og fekk det omgjort, så det reknar eg ikkje som å ryke ut. Men han skraut vel av at han er den einaste som har tapt to gonger òg.

Irriterer meg at vi framleis ikkje har ein stormeister i Donald, håper Audun klarer å gjera om på det til neste helg! :-)

• edited November -1

Nå har Arnstein fått sin fortjente oppmerksomhet i lokalpressen:
    http://www.jbl.no/index.html?infoPage=oppslag.html&id=12933&frameID=3&languageCode=NO

• edited November -1

Flere som er PR-kåte her.....
    http://www.tk.no/speilet/article2426131.ece
    :)

• edited November -1

Det er flott at de som havnet "der oppe" sørger for at NM får slik omtale!
    Hadde bare bladsmørerne hatt hukommelse lang nok til å ta saken oppigjen i forkant av neste NM hadde det vært knall!

• edited November -1

Sukk, ingen har giddet å skrive om meg ... :-P (men jeg fikk premier i går! *digge*)

• edited November -1

Navnet ditt er hvertfall nevnt i papir-utgaven av Tidens Krav:), i sammenheng med den delte 2. plassen. Skal se om jeg får scannet den....

• edited November -1

Gratulerer med 85. plass og t-skjorte, Remif!:)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?