Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

NM 2006

1212224262730

Comments

• edited November -1

39. Stormogulen 59 poeng (+0) / (38) :-( :-( :-(
    Slaget er tapt....

• edited November -1

Deilig å endelig se et tegnefilm-spørsmål igjen. Da vet jeg at jeg hvertfall får tre poeng idag :)

• edited November -1

Huff, at det skal være så vanskelig å finne en sleip fyr med mintgrønn jakke da.....:P

• edited November -1

Øyvind Braaten skreiv:

Det bør også være med en god del lette oppgaver slik at mange føler at de kan bidra med noe. Dersom en ser på resultatlista nå så er det svært få som egentlig deltar.

Kan du utdype? Skjønner eigentleg ikkje kva du meiner.

For det første er eg ikkje heilt einig i at det er svært få som eigentleg deltar -- i går var det 46 personar som *fekk poeng* og eg vil gjette at det òg var nokre deltakarar som deltok i går utan å få poeng (utan at eg skal seie det sikkert fordi eg ikkje gidder å sjekke det). Eg synest at det er ganske bra! Og sjølvsagt kunne det ha vore fleire, men det trur eg har meir å gjera med det første punktet du nevner, om at eg er for elendig til å drive PR, enn at dei som har interesse av å delta har for store problemer med spørsmåla.

For det andre skjønner eg ikkje kva du meiner med fleire lette oppgåver. Er det for få 1-poengarar (vi har 50 % einpoengarar), eller er einpoengarane rett og slett for vanskelege til å vera det lettaste nivået i konkurransen? Dersom du meiner det første, kor mange einpoengarar burde vi ha? Om du meiner det siste, kva nivå synest du at vi burde leggja oss på? Meiner du at vi skal ha 40-50 spørsmål på nivået «kor mange nevøar har Donald»?

Eg ser absolutt positive sider ved forslaget ditt -- såvidt eg har skjønt er NM for mange ein sosial aktivitet, noko morosamt som folk har glede og interesse av å ta del i, og då hadde det sjølvsagt vore greitt om vi opna for fleire ved å stille langt enklare spørsmål. For ikkje å snakke om at då kunne NM faktisk ha blitt det eg hadde sett for meg at det skulle bli -- ein konkurranse folk bruker opptil ei halvtime om dagen på :-)

Spørsmålet eg likevel er nøydt til å stille er om dette er noko andre deltakarar er einige i. Får det inntrykket at mange synest at såpass vanskeleg bør det vera, og at halve moroa er at nivået ligg såpass høgt.

• edited November -1

Jeg synes spørsmålene skal være vanskelige, i alle fall på slutten. Men jeg er enig med Mr. Braaten i at det var for lite PR i år.

• edited November -1

Haha. I dag tror jeg at jeg får ett poeng. Det er så surt å vite nøyaktig hvor man kan finne svarene på opptil flere spørsmål, men ikke ha det tilgjengelig ... sukk. Jeg holder meg vel såvidt på topp ti, men ... Det er så typisk. Jaja.

• edited November -1

Syns vanskelig/enkelt-balansen er helt fin jeg. Det blir ikke slik at man faller helt av hvis man bommer på et spørsmål, men det blir heller ikke slik at om man klarer DET spørsmålet ligger man langt foran alle andre.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Øyvind Braaten skreiv:

Det bør også være med en god del lette oppgaver slik at mange føler at de kan bidra med noe. Dersom en ser på resultatlista nå så er det svært få som egentlig deltar.

Kan du utdype? Skjønner eigentleg ikkje kva du meiner....

Det er rett og slett for få deltagere, 46 personer er nesten ingenting i en landsomfattende konkurranse. Tusenvis av mennesker kan mye om Donald. Og med en del markedsføring burde antallet dektagere kunne bli firesifret. (det vil gi litt mer jobb for dommerne, men AOL ville få langt flere brukere, og dere ville få mye mer igjen for strevet)

Med flere lette oppgaver mener jeg at det bør være en eller to planker hver dag. Spørsmålet om antall hodeplagg i "Modern Inventions" er f.eks. en slik planke. Jeg røper vel ingenting med å si at man kan finne svaret i en film? Da kan man delta selv om man ikke bruker mer enn en halvtime om dagen. De som ligger blandt de ti beste bruker nok noen timer om dagen.

• edited November -1

Enig med Øyvind. Tror dette Norgesmesterskapet egentlig kan omtales som AOL-mesterskapet. Det er vel nesten utelukkende AOL-brukere som vet om dette mesterskapet (i tillegg til venner og kjente av disse). Hvis dere derimot fikk opp en liten annonse på en eller annen startside ang. dette (vet, sikkert kjempedyrt), tror jeg antallet fort kunne steget oppimot det Øyvind sier her.

• edited November -1

Kjetil Golid (ANDonym) skreiv:

Enig med Øyvind. Tror dette Norgesmesterskapet egentlig kan omtales som AOL-mesterskapet. Det er vel nesten utelukkende AOL-brukere som vet om dette mesterskapet (i tillegg til venner og kjente av disse). Hvis dere derimot fikk opp en liten annonse på en eller annen startside ang. dette (vet, sikkert kjempedyrt), tror jeg antallet fort kunne steget oppimot det Øyvind sier her.

Hvis en tenker sånn på det, så er det klart at dette er et AOL-mesterskap, i og med at en må være registrert på Andeby Online for å være med. Derfor vil deltakerne i NM alltid utelukkende bestå av AOL-brukere. Men vi fikk mange nye brukere spesielt foran fjorårets NM, hvis det er det du tenker på.

• edited November -1

I fjor var det litt mer omtale før NM, blant annet var det vel en liten kommentar om det både på P4 og VG, eller var det Dagbladet? Det hjalp jo på rekrutteringen. I år har jeg ikke sett noe forhåndsreklame. Kan jo være at det har vært noe om det noen plass uten at jeg har sett det da...

Når det gjelder vanskelighetsgrad, er det meget individuelt hva den enkelte vet, og hva den enkelte har for materiell å bla opp i for å finne løsningene.
    Har selv stått bom fast på enkelte 1-poengere, mens noen 3-poengere har slått rett inn med en gang.

Har i år vært gøy å delta, og håper det gjentar seg til neste år også. All ære til Olaf og Tommy for arbeidet de har lagt ned i dette
    Når det gjelder omtale, tror jeg mer omtale kunne gitt mer sjanse for sponsing , og da kanskje flere/større premier. Ikke at årets premier ikke er bra nok, bevares, de er gode nok de, men som sagt, mer omtale=mer sponsing.

• edited November -1

Trur at 1000 deltakarar er eit utopisk tal.

• edited November -1

Øyvind Braaten skreiv:

Med flere lette oppgaver mener jeg at det bør være en eller to planker hver dag. Spørsmålet om antall hodeplagg i "Modern Inventions" er f.eks. en slik planke. Jeg røper vel ingenting med å si at man kan finne svaret i en film?

Og så? Alle er ikke film-freaker. Et bedre eksempel på en "planke" er dagens spørsmål 1.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Og så? Alle er ikke film-freaker. Et bedre eksempel på en "planke" er dagens spørsmål 1.

Eg går ut frå at det Øyvind meiner med planke her er at i Modern Inventions-spørsmålet er det underforstått i spørsmålet //kvar// ein kan finne svaret. Det er det ikkje i spørsmål 1, der får ein berre vite at det er i ei eller anna Donald-historie.

• edited November -1

Øyvind Braaten skreiv:

Det er rett og slett for få deltagere, 46 personer er nesten ingenting i en landsomfattende konkurranse. Tusenvis av mennesker kan mye om Donald. Og med en del markedsføring burde antallet dektagere kunne bli firesifret. (det vil gi litt mer jobb for dommerne, men AOL ville få langt flere brukere, og dere ville få mye mer igjen for strevet)

Greitt. Eg lover at vi aldri igjen skal arrangere NM med mindre vi har eit seriøst marknadsføringsbudsjett.

• edited November -1

Hvis hver og en driver markedsføring til sine kjente, så hjelper det jo litt. Jeg jobber på en skole, og har gitt beskjed til hundre elever, og det er i alle fall fem-seks som har registrert seg og blitt med. Men jeg skjønner jo at hvis det skal bli et reellt NM, må det drives mer reklame. Men blir reklamen strategisk plassert, så skal det kanskje ikke så mye til? (Ja, jeg vet det. Strategisk reklame koster penger.)

• edited November -1

Er nettopp det som er problemet, ja. Til dømes koster ei side reklame i Donald Duck & Co. 79 500,- kr. Men eg skal byrja å spare. (Men så det er heilt klart -- ikkje forvent at det blir NM til neste år, og sannsynlegvis ikkje året etter der heller. Eg sparer ganske sakte. Men neste gong det BLIR NM bør vi forhåpentlegvis klare å ha litt fleire deltakar enn det vesle tullet vi driver med no.)

• edited November -1

Eller -- det beste hadde kanskje vore om vi jekka ned fem-seks hakk og berre **slutta** å kalle det «NM i Donald»? Eg er heilt einig i at dette ikkje er eit seriøst NM. Det er eit patetisk forsøk på å lage ein slags konkurranse som ender i total skivebom. Sjølvsagt utgjer ikkje eit halvt hundre personar Noregs Donald-elite. Eit **skikkeleg** Donald-NM tviler eg ærleg talt på at Andeby Online nokon gong kan arrangere. Vi har tatt oss vatn ganske mange alen over hovudet med å innbille oss at vi kan arrangere eit NM, noko vi to år på rad har bevist at vi ikkje klarer. Konkurransen er gøy (ikkje for meg, men tydelegvis for mange av dei som deltar), så det hadde vore artig å gjenta dette om fire-fem år -- men då burde vi kanskje berre droppe alt dette tåpelege tullet med å omtale det som «NM i Donald»? Då burde vi kanskje droppe den idiotiske pokalen og rett og slett la vera å utgi oss for å vera noko anna enn det ER -- nemlig ein bitte liten konkurranse arrangert innanfor ein bitte liten lukka krets, med ekstremt få deltakarar? Kanskje «Andeby Online-quiz» hadde vore eit langt betre namneval enn «Donald-NM»? Samtidig innser eg sjølvsagt at sannsynlegvis har namnet psykologiske effekter som får fleire til å delta -- er sikkert nokre som deltar **fordi** det er NM. Men samtidig er det jo berre ei kolsvart løgn å kalle det NM, for det kjem Andeby Online *aldri* til å ha brukarar og kompetanse nok til å arrangere.

Er eg heilt på viddene, eller burde vi rett og slett slutte å kalle ein spade for ei gravemaskin? Årets konkurransevinnar vil sjølvsagt få tilsendt pokalen, ettersom den no eingong er bestilt og det kanskje er enkelte som har deltatt nettopp for å kjempe om nevnte pokal. Men i framtida -- DERSOM dette nokon gong gjentar seg -- hadde det kanskje vore smart å droppe pokalen, kalle konkurransen «quiz» og ikkje late som om vi kan få til noko vi definitivt aldri kan klare?

• SvKSvK
    edited November -1

Det er kanskje litt vanskelig å si hvor snevert dette egentlig er. Det blir i mine øyne feil å sammenlikne med enhver person med en viss Donald-interesse. De som deltar i dette mesterskapet har jo peiling som er langt over det en vanlig Donald-leser har.
    Så spørs det hvor mange av de med skikkelig peiling som ikke er med. Det vet vel ingen, i hvert fall ikke jeg.

Om det skal hete NM eller ikke betyr ikke så mye for min del. Det er jo tross alt et uoffisielt NM vi snakker om, da blir ikke benevningene så viktige. Husk at det ikke finnes noen offisiell, samlende organisasjon for Donald-interesserte i Norge (Donaldistene tilfredsstiller ikke det kravet).
    NM på AOL er vel i særklasse den konkurransen som har greid å samle flest deltakere, fra flest steder av landet, til en felles konkurranse i Donald-kunnskap.
    Ut fra det ståstedet er kanskje ikke betegnelsen NM så gal.

• edited November -1

SvK skreiv:

Husk at det ikke finnes noen offisiell, samlende organisasjon for Donald-interesserte i Norge (Donaldistene tilfredsstiller ikke det kravet).

Hm ... kvifor ikkje?

Forøvrig, skal ein gå etter «offisiell, samlende organisasjon» burde vel eit ekte NM vera arrangert av Serieforlaget.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?