Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

NM 2006

1192022242530

Comments

• edited November -1

Uff, mange her som studerer matematikk, jo. Er eg rar om eg berre sit her og tenker «skulle ønskje det var meg»? :-)

• edited November -1

Øystein Skartsæterhagen skreiv:

... (merk at vi her har bare 314 bøker å velge blant) ...

Dette er vel det reneste vås? Det kan ikke bli mer sannsynlig at historien er i bok nummer to av at man blar i en annen bok først.

(Sannsynlighetsregning er i det hele taget noget Fandenskap, og det er en Skam at man vover grunde nogen Demonstration derpaa.)

Kristin skreiv:

Hehe ... jeg har et par grunner til for at det ikke stemmer helt, men de tror jeg jeg lar ligge.

Hmm, gjorde jeg flere feil enn den nevnt over?

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Uff, mange her som studerer matematikk, jo. Er eg rar om eg berre sit her og tenker «skulle ønskje det var meg»? :-)

Like rar som meg, kanskje? (Altså: Ja).

• edited November -1

Jeg skreiv:

SvK skreiv:

Du får ringe henne, da :-)

Jeg skal gå ned til henne etterpå. Hun bor heldigvis bare 1 km. unna. Hvis ikke hadde det blitt **full** panikk! ;-)

Ok, nå **er** det **full** **panikk!!** Mormor var ikke hjemme!!!! Er det mulig!!! *Arrgh!* (Nå er jeg nesten på gråten...)
    Vær så snill og hjelp meg!!!!

• edited November -1

Sannsynligheten er vel større for at de tenker glad det ikke er meg;-)

Stormogulen skreiv:

Ok, nå er det full panikk!! Mormor var ikke hjemme!!!! Er det mulig!!! *Arrgh!* (Nå er jeg nesten på gråten...)

Det er vel en sjanse for at hun kommer hjem før svarfristen går ut. Og egentlig skulle bestemødre holde seg hjemme for å lese koselige Donaldhistorier for barnebarna sine og hjelpe dem med NM i Donald;-)

Og du kan uansett trøste deg med at du ligger bedre ann enn meg:)

• edited November -1

... (merk at vi her har bare 314 bøker å velge blant) ...

Dette er vel det reneste vås? Det kan ikke bli mer sannsynlig at historien er i bok nummer to av at man blar i en annen bok først.

Joda, det blir det vel? Jeg så jo at den ikke var i den første jeg bladde i. Jeg så jo på alle _historiene_, tross alt, og ingen av dem var tegnet i nærheten av det jeg ville fram til ... Dette minner meg om den der med dører og geiter og biler.

Kristin skreiv:

Hehe ... jeg har et par grunner til for at det ikke stemmer helt, men de tror jeg jeg lar ligge.

Hmm, gjorde jeg flere feil enn den nevnt over?

Nei, når jeg tenker meg om, tror jeg du påpekte at jeg naturligvis ikke valgte _helt_ på måfå. Jeg holdt meg til øverste hylle, dvs de eldste. Der står det 45 bøker fra nr. 1 til ca. nummer 70, tror jeg. Vi mangler altså ganske mange. Jeg forsøkte å tenke ut hvilken rolle det spiller for det endelige regnestykket - jeg hadde jo ingen garanti for at den historien bildet var fra faktisk befant seg i vår hylle - men jeg giddet ikke. Jeg har en (noe ufortjent) B i sannsynlighet fra i fjor, men jeg innrømmer det gjerne, jeg hatet det faget dypt og inderlig ...

Næh. Men det er jo så mye gøy å velge i. Når man skal studere altså. Man kan ikke få både i pose og sekk ...

Arg, jeg står fast på et spørsmål i dag. Har god klaring ned til nestemann på lista, men det hadde vært så fint å beholde det forspranget litt til ... ARGARGARG. Dersom jeg daler sakte og elegant ut av topp 5 i løpet av de siste dagene kommer jeg til å bli en tanke irritert.

• edited November -1

Hvis du er engstelig for "nestemann på lista" kan jeg nå si at han får du ikke mye konkurranse fra hvis det eneste svaret du mangler er nr. 5.

Forresten: Jeg har svaret på nr. 5:P

• edited November -1

ANDonym skreiv:

Hvis du er engstelig for "nestemann på lista" kan jeg nå si at han får du ikke mye konkurranse fra hvis det eneste svaret du mangler er nr. 5.

Jeg er nokså usikker på de andre spørsmålene. På spm. 4 er jeg nok så sikker, men sprekker av sinne vis det er en tegner jeg har oversett...

• edited November -1

Ettersom NM no byrjar å gå mot slutten, trur eg at eg skal prøve meg på å be om litt evaluering av meisterskapet. Kva synest de om årets NM? Er det noko som burde ha vore gjort annleis, som vi kan ha i bakhovudet i tilfelle det blir NM neste år?

For å kome med nokre konkrete spørsmål for å få snøballen til å rulle:
    -- Vi har gjort nokre endringar sidan fjorårets NM. Korleis opplever de desse?
    -- Kva synest de om biletoppgåvene? Er dei for lette? For vanskelege? Burde vi hatt fleire biletoppgåver? Færre?
    -- Er 20 dagar passe lengde? Er 24 betre? eller 10 dagar? Eller 30 dagar? Eller 2 dagar? Eller 300 dagar?
    -- Er 100 spørsmål akkurat passe? Burde det ha vore fleire spørsmål? Færre spørsmål? MANGE fleire spørsmål? MANGE færre spørsmål?
    -- Er poengsystemet (at spørsmåla vurderast med 1-3 poeng) ideelt? Burde vi heller gi like mange poeng til kvart spørsmål? (Av og til verker det jo som om arrangørane ikkje har peiling på kva som blir vanskeleg og kva som ikkje blir det.) Eventuelt lage eit avansert system som gjer at du får fleire poeng jo færre som svarer riktig på spørsmålet? Eventuelt speilvende systemet slik at det er dei lettaste spørsmåla som gir 3 poeng -- dei spørsmåla det burde vere flauast å ha feil på -- og la dei vanskelege spørsmåla vera dei små avgjerande nyansene?
    -- Er spørsmåla for lette? For vanskelege? For obskure? Spør vi om for mange sære ting som eigentleg ikkje måler kven som kan mest?
    -- Har vi for mykje Barks? For lite? For mykje Rosa? For lite? For mykje gamle italienske historier? For lite? For mykje om andehistorier? For lite Dostojevskij-relatert? For lite musehistorier? For lite teiknefilmrelatert? Nokre andre spesialområder vi har alt for mykje eller alt for lite av?
    -- Er dommarane for snille? For strenge?
    -- Eventuelt noko heilt anna du synest er positivt eller negativt med NM? Kort sagt; dersom det blir NM neste år, kva bør vi forandre frå årets oppsett? (Eg seier ikkje at det blir NM neste år, det er det veldig sannsynleg at det ikkje blir. Men uansett er det jo gøy å få vite kva ein har gjort bra og kva ein har gjort ikkje like bra.)

• SvKSvK
    edited November -1

Jeg har vel veldig lite å utsette, men synes godt at det kunne vært litt mindre Barks. Barks er jo viktig, og tilsier at historier av ham bør ha en sentral rolle i mesterskapet. Men litt mindre av ham kunne det ha vært.
    Jeg har i hvert fall sett at det er en stor fordel å abonnere på CBSV her (noe jeg selvfølgelig ikke gjør).

Ellers kunne man kanskje trekke inn litt andre univers også?
    Eksempler på dette er Fantonald (bladene), Hakkespettkommandoen, Mikke Krim og X-Mikke. Jeg mener ikke at det skal være veldig mange spørsmål fra dette, men noen kunne det vært. Så vidt jeg husker, hadde dere vel også 2 spørsmål angående Fantonald i fjor.

• edited November -1

Oi, mange spørsmål som vart stilt no. Eg får sei meininga mi på i alle fall nokon av dei.

-- Kva synest de om biletoppgåvene? Er dei for lette? For vanskelege? Burde vi hatt fleire biletoppgåver? Færre?

Biletoppgåvene er supre, og eg synest det er passe med 2/5 biletoppgåver.

-- Er 20 dagar passe lengde? Er 24 betre? eller 10 dagar? Eller 30 dagar? Eller 2 dagar? Eller 300 dagar?

20-24 dagar er passeleg etter mi meining. Under 20 dagar vert litt kort, meir enn ein månad vert veldig lenge. Og 100+ spørsmål er passe.

-- Er poengsystemet (at spørsmåla vurderast med 1-3 poeng) ideelt? Burde vi heller gi like mange poeng til kvart spørsmål? (Av og til verker det jo som om arrangørane ikkje har peiling på kva som blir vanskeleg og kva som ikkje blir det.) Eventuelt lage eit avansert system som gjer at du får fleire poeng jo færre som svarer riktig på spørsmålet?

Det hadde kanskje vore det ideelle, men - som du skriv - veldig avansert. //For// avansert?

-- Er spørsmåla for lette? For vanskelege? For obskure? Spør vi om for mange sære ting som eigentleg ikkje måler kven som kan mest?

Nei, eg synest spørsmåla måler kven som er best.

-- Har vi for mykje Barks? For lite? For mykje Rosa? For lite?

Kan aldri bli for mykje Barks (jau, kan jo eigentleg det, men eg synest det har vore ein passeleg mengde Barks i år.) Passeleg mengde Rosa, og.

For mykje gamle italienske historier? For lite?

For meg personleg er det beste færrast mogleg italienske historier, men det har jo ikkje vore så mange av dei, heller?

Er dommarane for snille? For strenge?

Dommarane er for strenge mot meg, og for snille med alle andre. :-)

Håper for all del at det blir NM neste år òg.

• edited November -1

Kva synest de om biletoppgåvene? Er dei for lette? For vanskelege? Burde vi hatt fleire biletoppgåver? Færre?

De er flotte. Noen er sykt vanskelige, men sånn skal det være i NM.

Burde vi heller gi like mange poeng til kvart spørsmål?

Nei, da ville alle spørsmålene enten være for lette eller for vanskelige.

Eventuelt lage eit avansert system som gjer at du får fleire poeng jo færre som svarer riktig på spørsmålet?

Da vil det gi for stor uttelling å svare tidlig i mesterskapet, når det er færre som er med.

Eventuelt speilvende systemet slik at det er dei lettaste spørsmåla som gir 3 poeng -- dei spørsmåla det burde vere flauast å ha feil på -- og la dei vanskelege spørsmåla vera dei små avgjerande nyansene?

Nei. Blir dumt spør du meg.

Spør vi om for mange sære ting som eigentleg ikkje måler kven som kan mest?

Nei, gjør dere det da?

Har vi for mykje Barks? For lite?

Barks må man ha.

For mykje gamle italienske historier? For lite?

I alle fall ikke for lite.

For lite Dostojevskij-relatert?

Øøøh

For lite teiknefilmrelatert?

Nei.

Nokre andre spesialområder vi har alt for mykje eller alt for lite av?

Hmm... grubla litt her om dagen, da to av spørsmålene var fra samme bok (Uten Utløpsdato).

(Eg seier ikkje at det blir NM neste år, det er det veldig sannsynleg at det ikkje blir.

:(

• edited November -1

NM er genialt, og jeg håper selvfølgelig at det blir en ny runde neste år:) Men det er jo lagt ned en del arbeidstimer i dette, og skjønner jo hvis arrangørene vil ha en pause. Rundt 20 dager er en passe lengde, og som Sølve er jeg enig i at spørsmålsmengden er god. Det å skulle fordele poeng etter hvor mange som har rett, er sikkert rettferdig, men blir fort uoversiktlig. Så det stemmer jeg imot!

For meg kunne NM gjerne vært lagt til desember. (Hallo, jeg sitter og blar gjennom 94-årgangen foran pc-skjermen, og kjenner julegran og nelliklukt, og får en intens trang til å spise pepperkaker. Donald-NM vil for evig være forbundet med juleforberedelser for meg:)

Ellers synes jeg det er bra å legge mest mulig vekt på historiene i spørsmålene, ikke hvilken tegner som er gift med hvem osv.
    Mikkeuniverset burde etter min mening fått en litt større vekt av spørsmålene, X-Mikke og Fantonald kunne sikkert også fått litt mer, et par spørsmål eller no, men der har jeg null peiling, så er jo glad så lenge det unngås:)
    Det har ihvertfall ikke vært for lite Barks, muligens litt i overkant, etter min mening. Heller litt mer av andre profilerte fortellere.
    Og, edit, bildeoppgavene er toppetoppers, helt passe mengde.
    Mener at man ikke trenger å inkludere filmuniverset her, men holde seg til blader og bøker.

Og dommerne har i enkelte tilfeller vært riktig skjønne når de har rettet svarene mine:) Selv om det i et par tilfeller må ha skint gjennom at dette er en graut av dårlige minner, kald logikk og vill gjetting, har de tolket krotinga mi i beste mening. :)
    *krysse fingrene for at det vil fortsette sånn de neste dagene*

• edited November -1

Vegar skreiv:

Eventuelt lage eit avansert system som gjer at du får fleire poeng jo færre som svarer riktig på spørsmålet?

Da vil det gi for stor uttelling å svare tidlig i mesterskapet, når det er færre som er med.

Feil. Det hele kan beregnes slik at antall poeng som legges i den potten som skal fordeles beregens ut fra antall besvarelser det aktuelle døgnet (f.eks 1 poeng pr oppgave pr besvarelse). Dersom det foreligger 50 besvarelser og 40 av disse er riktig kan disse 40 f.eks. dele en pott på 50 poeng = 1,25 poeng til hver deltaker med riktig svar på den aktuelle oppgaven.

• edited November -1

Og hvis NM får uventet mange deltakere, og man ender opp med 0,013 poeng for et svar?

• edited November -1

Aandungen skreiv:

For meg kunne NM gjerne vært lagt til desember.

Jeg synes det er flott at det IKKE kommer i desember!

Å måtte kutte de feks. 3 siste dagene pga juleferie ville være SURT!

(ikke at jeg tror jeg klarer å score poeng de 3 siste dagene, men...)

• edited November -1

Vegar skreiv:

Og hvis NM får uventet mange deltakere, og man ender opp med 0,013 poeng for et svar?

Det gjør man ikke. Antall besvarelser vil variere fra døgn til døgn. Dersom man hele tiden regner med 1 poeng pr. oppgave pr. deltaker vil man ALDRI komme under 1.00 poeng for riktig svar.

Se for deg at det et døgn avgis 50 besvarelser. Med 5 oppgaver vil det bety at man skal fordele 5 potter hver med 50 poeng på de 50 deltakerne som har deltatt det døgnet. Dersom det skulle forekomme en oppgave helt uten riktige svar vil potten for den oppgaven rett og slett bare bortfalle helt.

• edited November -1

Synes uansett ikke at noen oppgaven kan gi 25 poeng og andre 1. Da har man jo i praksis vunnet hele mesterskapet hvis man klarer en oppgave ingen andre klarer. 1-3 er bra spør du meg.

• edited November -1

Hm ... Sigvald, eg skjøner at det systemet der fungerer når ein arrangerer quizar der alle deltakarane er i same rom. Men eg ser to problemer med det om det skal brukast i eit nettmeisterskap. Det eine problemet er at folk som er usikre på svaret vil bli skeptiske til å gjette vilt, ettersom dei då dersom dei får feil vil bidra til at konkurrentane får FLEIRE poeng. Det andre problemet er at ein dersom ein har rett på eit spørsmål ein veit at veldig få har peiling på, kan ein berre ringe rundt til hundreogtjue venner og få dei til å registrere seg og svare noko tull på det spørsmålet, slik at det spørsmålet plutseleg blir verdt 40-50 poeng.

Og la oss ikkje gløyma at dei vanskelege spørsmåla er det faktisk veldig få som svarer på i det heile tatt. Om ein har eit uhyre enkelt spørsmål der det kjem inn 70 svar, korav 60 er riktige, vil det gi like mange poeng som eit kjempevanskeleg spørsmål der det kjem inn 7 svar, korav 6 er riktige. Det er ikkje rettferdig, er det vel?

• edited November -1

Det at det har kommet inn bildeoppgaver er helt fantastisk artig. Passe antall.

20 dager er passe, men skal det forandres så vil jeg heller ha et par dager ferre enn flere.

-- Er 100 spørsmål akkurat passe? Burde det ha vore fleire spørsmål? Færre spørsmål? MANGE fleire spørsmål? MANGE færre spørsmål?

5 spørsmål om dagen er perfekt.

-- Er spørsmåla for lette? For vanskelege? For obskure?

Hva som er lett eller ikke er jo veldig subjektivt, men jeg syns det er god variasjon i vanskelighetsgraden på spørsmålene.

Spør vi om for mange sære ting som eigentleg ikkje måler kven som kan mest?

Selv om jeg selvsagt syns at den som ender på toppen er en verdig vinner av NM, så føler jeg at vinneren ikke nødvendigvis er den som kan mest. Med dette mener jeg at de som har kjempestore Disney-samlinger har mye større mulighet til å lete seg frem til svarene på spørsmål en ikke kan, enn en med en liten samling selv om kunnskapsnivået er det samme.

-- Har vi for mykje Barks? For lite? For mykje Rosa? For lite? For mykje gamle italienske historier? For lite? For mykje om andehistorier? For lite Dostojevskij-relatert? For lite musehistorier? For lite teiknefilmrelatert? Nokre andre spesialområder vi har alt for mykje eller alt for lite av?

Skal jeg kun tenke på meg selv så hadde det vært helt perfekt om det kun var Barks, Rosa og tegnefilmer, men NM blir vel best om det er litt for alle.

Tilslutt må jeg si at jeg håper virkelig at det også blir NM neste år. Det er jo så gøy å delta!

• edited November -1

ANDonym skreiv:

Forresten: Jeg har svaret på nr. 5:P

Hoj, det var deg, det ja. Jeg har vel forsåvidt også svaret på nummer 5 ... det er en annen jeg ikke har svaret på. Tror jeg. Har jo gjettet noe skit. Jeg er forresten litt bekymret for min bror også. Han tar meg jo snart igjen. Låll!

Jeg vil også være med på oppsummering/evaluering! :-)

Billedoppgavene er geniale, fordi de er så vanskelige å finne dersom man faktisk ikke husker hvor de er fra. Tegneroppgavene likeså, det er jo umulig å finne svarene på dem ved å google. Alternativet er jo å sitte evigheter å sammenlikne, og det er faktisk ganske gøy :-) _Noen_ av billedoppgavene har vært vel lette, men så har de jo ikke vært tre-poengere alle sammen heller. Men to poeng for en veldig kjent Don Rosa-historie er kanskje litt vel snilt?

Synes 20 dager er akkurat passe, jeg. Lengre tror jeg blir litt for lenge. Kortere blir for kjedelig. (Skjønt, hadde vi stoppet sist mandag eller deromkring, hadde jeg jo vunnet, så ... men da hadde kanskje de siste spørsmålene vært verre enn de var).

Jeg synes antallet spørsmål også er akkurat passe :-)

-- Er poengsystemet (at spørsmåla vurderast med 1-3 poeng) ideelt? Burde vi heller gi like mange poeng til kvart spørsmål? (Av og til verker det jo som om arrangørane ikkje har peiling på kva som blir vanskeleg og kva som ikkje blir det.) Eventuelt lage eit avansert system som gjer at du får fleire poeng jo færre som svarer riktig på spørsmålet? Eventuelt speilvende systemet slik at det er dei lettaste spørsmåla som gir 3 poeng -- dei spørsmåla det burde vere flauast å ha feil på -- og la dei vanskelege spørsmåla vera dei små avgjerande nyansene?

Poengsystemet er bra. Jeg synes det er logisk at man får flere poeng for å klare det vanskelige. Har lest det Sigvald foreslår og synes det er tull og tøys, bare så det er sagt. Avanserte systemer av den typen blir, som noen har påpekt, helt feil fordi det ikke er like mange som deltar hver dag. Klarer man de vanskelige spørsmålene, bør man belønnes, men man bør ikke kunne avgjøre hele konkurransen på én runde! Dessuten; det enkle er ofte det beste. Av erfaring vet jeg at dette gjelder sånt som har med tall å gjøre også.

Nei, jeg synes de er gode. Bedre enn i fjor, faktisk. Man blir passe irritert hver gang man ikke husker hva det dreier seg om, og passe lykkelig hver gang man faktisk husker det. Synes mange av enpoengerne har vært vanskelige også, jeg.

edit: forresten er jeg enig med Chrisron ang. det at de med størst samlinger har en enorm fordel. Jeg hadde vært sjanseløs uten vår. Men hvordan skal man gjøre noe med det? Skal man lage NM med alle hjelpemidler tillatt og et døgn per oppgave, så blir det slik. Et helt "rettferdig" NM kunne nok bare bli gjort som en konkurranse som ble avholdt et bestemt sted a la Kvitt eller Dobbelt eller Jeopardy ellerno (men med "vanlige" Donald-NM-spørsmål, altså). Og det hadde vært umulig å få til, i alle fall dersom alle som ønsket å delta, skulle fått anledning. Det er jo en kjempefordel med NM slik det er nå!

Det er _veldig_ mye Barks, men jeg synes egentlig ikke det er så gærent. Eller kanskje jeg sier det fordi Barks er den forfatteren jeg har lest desidert mest av, og fordi det skal godt gjøres å finne en Barks-historie vi ikke har i samlingen vår :-) Don Rosa-spørsmål har det da ikke vært så gæli mange av?? Gamle italienske historier er faktisk bedre enn nye for min del, men generelt synes jeg ikke det har vært uutholdelig mye pocket-spørsmål. For lite musehistorier har det kanskje vært, men det gjenspeiler vel bare de fleste deltakernes interesser (tror jeg)? Tegnefilmer synes jeg ikke passer så godt inn. Det er jo tross alt tegne_serier_ det dreier seg om. Det var noen slike spørsmål i fjor, jeg likte dem ikke (men det var vel mest fordi jeg ikke hadde snøring).

-- Er dommarane for snille? For strenge?

Jeg vet ikke helt hvordan dommerne dømmer, så ... jeg vet jo selv om svarene mine er rette eller gale, og når de er rette, så er de helt rette, og når de er gale, så vet jeg det selv.

-- Eventuelt noko heilt anna du synest er positivt eller negativt med NM? Kort sagt; dersom det blir NM neste år, kva bør vi forandre frå årets oppsett? (Eg seier ikkje at det blir NM neste år, det er det veldig sannsynleg at det ikkje blir. Men uansett er det jo gøy å få vite kva ein har gjort bra og kva ein har gjort ikkje like bra.)

Jeg vil ha NM! Og med mange bildeoppgaver. Men ikke bare, naturligvis. Omtrent som i år, bør det være :-) Det er mye lettere å gi ros enn ris i dette tilfellet, må vite.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?