Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

NM 2006

1181921232430

Comments

• edited November -1

Hurra, hele 2 poeng denne runden :-)

• edited November -1

oh, der tangerte jeg poengsummen min fra ifjor - så målet mitt å gjøre det bedre i år enn ifjor er nådd (ifjor havna jeg på 36.plass med 100 poeng, men i år?) - men uansett er det bare så gøy å være med :-)

• edited November -1

Åh... 3 poeng i dag. Var sikker på nedrykk, men ser at jeg ofrtsatt holder på 4.plassen. Men det tettnes til under meg, så det blir snart ikke mye rom for feil...

• edited November -1

Hurra, hele 2 poeng denne runden :-)

• edited November -1

Ahaha, endelig et enkelt tegnerspørsmål.

• edited November -1

Sindig, Albert og Dilbert. Kor kan eg lesa om dei?

• edited November -1

33/2006
    Etter full pott i dag, kan jeg faktisk nå topp 10 med god innsats de neste dagene også

• edited November -1

Sølve skreiv:

Albert og Dilbert

Jeg bare tippet helt vildt på dette spørsmålet.... Det første som faalt meg inn var "Plimp og Plomp"! ;-)

• edited November -1

Jeg tippet også noe rart på professorene ...

Arg, historien med arkitekten hadde jeg funnet på Inducks, men ikke giddet å slå opp i fordi jeg regnet med at det ikke var den. Hoff!

Men til gjengjeld hadde jeg superflaks på tegneren i går. Jeg hadde egentlig svart Scarpa (jeg har ikke så mye dreis på sånne gamle italienere), men så tenkte jeg jeg skulle sammenlikne med litt tilfeldige serier fra gamle pocketer. Så jeg dro ut en pocket fra hylla, bladde gjennom den på ti sekunder, tok ut en til, og slo rett opp på det aktuelle bildet. Rett opp. Hva i granskauen var oddsen for _det_??

Dagens spørsmål virker ved første øyekast litt enklere! Arnstein begynner å dra fra på toppen, men jeg akter å kjempe for en plass på topp fem ...

• edited November -1

That's the spirit.

Og det er 47 poeng som enno ikkje er utdelt, så alt kan skje. Over den raude/blå streken iallfall.

Forresten, det er Dillbert, ikkje Dilbert. På det spørsmålet forventa eg forresten at ein eller annan spøkefugl skulle svare at dei heitte Sindig og Sindig, ettersom Sindig verker å vera eit etternamn -- men den sjansen var det ingen som greip :-)

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

På det spørsmålet forventa eg forresten at ein eller annan spøkefugl skulle svare at dei heitte Sindig og Sindig, ettersom Sindig verker å vera eit etternamn -- men den sjansen var det ingen som greip :-)

Hadde man fått ogdkjent da! :-O

• edited November -1

Sannsynlegvis hadde dommarane krangla litt om det og bestemt oss for å ikkje gi poeng til det, og så hadde nokon klaga på det i forumet fordi det strengt talt ER riktig, og så hadde helvete brutt laus.

• edited November -1

Kristin skreiv:

Så jeg dro ut en pocket fra hylla, bladde gjennom den på ti sekunder, tok ut en til, og slo rett opp på det aktuelle bildet. Rett opp. Hva i granskauen var oddsen for _det_??

Det er utgitt 315 Donald Pocket-bøker. Jeg legger til grunn at alle disse var tilgjengelige («legge til grunn» er som kjent juridisk for «gå ut fra») og at valgene ble foretatt tilfeldig (dette er selvsagt umulig), samt at hver pocketbok har 256 sider hvorav 250 inneholder tegneserier (en loddrett løgn), hvilket gir 125 doble sider å slå opp på i hver bok. Videre forutsettes at man i løpet av ti sekunders blaing rekker å se på tjue forskjellige steder i boken, altså totalt førti sider.

Vi skal altså frem til sannsynligheten for at den aktuelle ruten //ikke// finnes på noen av førti tilfeldig valgte sider i en tilfeldig valgt bok, samtidig som den //finnes// på en av to tilfeldig valgte sider i en //annen// tilfeldig bok. Sannsynligheten for at den ikke finnes på noen av de førti første sidene blir 1 - 40*(1/315 * 1/250) = 7871/7875. Sannsynligheten for at den finnes på en av de to som velges etterpå er (merk at vi her har bare 314 bøker å velge blant) 2*(1/314 * 1/250) = 1/39250.

Den totale sannsynligheten blir dermed 7871/7875 * 1/39250 = 7871/309093750, eller omtrent 0,000025.

• edited November -1

hehe, var bare et tidsspørsmål før noen kom med tallene ;)

Skal ha eksamen i statistikk 1 des, så eg får skrive ned "oppgaven" på notisen, kanskje kan jeg risikere å få en oppgave som er prikklik "oppgaven"? :D

• edited November -1

Nå er det nære på at jeg sprekker av sinne! Utgivelsen der spørsmål 5 står har jeg såklart lånt bort til **bestemora** mi!! (Eneste Donald-interesserte i familen...)

• SvKSvK
    edited November -1

Du får ringe henne, da :-)

• edited November -1

Kristin skreiv:

Arg, historien med arkitekten hadde jeg funnet på Inducks, men ikke giddet å slå opp i fordi jeg regnet med at det ikke var den. Hoff!

Akkurat slik gikk det for seg hos meg også... utrolig irriterende...

• edited November -1

Historien med "Brolegningen" som ga svar i runde 11, er en av historiene i årets julehefte "Carl Barks Jul".

• edited November -1

SvK skreiv:

Du får ringe henne, da :-)

Jeg skal gå ned til henne etterpå. Hun bor heldigvis bare 1 km. unna. Hvis ikke hadde det blitt **full** panikk! ;-)

• edited November -1

Øystein Skartsæterhagen skreiv:

Kristin skreiv:

Så jeg dro ut en pocket fra hylla, bladde gjennom den på ti sekunder, tok ut en til, og slo rett opp på det aktuelle bildet. Rett opp. Hva i granskauen var oddsen for _det_??

(...)

Den totale sannsynligheten blir dermed 7871/7875 * 1/39250 = 7871/309093750, eller omtrent 0,000025.

Hehe ... jeg har et par grunner til for at det ikke stemmer helt, men de tror jeg jeg lar ligge. Sannsynligheten var i alle fall artig liten :)

Pierce skreiv:

hehe, var bare et tidsspørsmål før noen kom med tallene ;)

Skal ha eksamen i statistikk 1 des, så eg får skrive ned "oppgaven" på notisen, kanskje kan jeg risikere å få en oppgave som er prikklik "oppgaven"? :D

Jeg har eksamen i statistikk den åttende ... blæ. Tror ikke akkurat dette spørsmålet er så aktuelt for den, da.

Tralalala, jeg avsporer tråden.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?