Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Referanser til Pertwillaby Papers

edited September 2006 in Donaldisme

Jeg har akkurat avsluttet Don Rosas Pertwillaby Papers. Forsåvidt ganske artig lesning, men noe ustrukturert og langtekkelig til tider. Serien gir inntrykk av å være skrevet under prinsippet "veien blir til mens du går", og man får følelsen av at Rosa ikke alltid selv visste hvordan han skulle gå videre eller runde av. Dessuten er tekstboblene av og til så tettpakket at serien i perioder blir ganske tung å lese.

Jeg tror på den ene side at de rammene som Rosa blir påtvunget som Disney-tegner er av det gode, og at vi skal være glade for at vi ikke får 60-siders utflytende Donald-historier der tekstboblene sprenges av Rosas ordrikdom - på den annen side - kanskje det ville vært forløsende for kreativiteten hans igjen om han fikk utbrodere seg litt friere enn han gjør nå ettersom de siste historiene hans tyder på at begynner å gå litt tom.

Men over til det jeg egentlig lurte på; Pertwillaby Papers flommer over av referanser til senere Donald-historier, mange flere enn jeg trodde på forhånd, både enkeltelementer og hele historier. Er det noen som vet om det finnes en oversikt over hvilke elementer fra PP Don Rosa har gjenbrukt senere, etter at han ble Disney-tegner?

Comments

• edited November -1

http://www.perunamaa.net/donrosa/nondisney_pp.shtml

The second [part of Lost in (an alternative section of) Andes]'s plot also was a model of Don's first Duck-story, The Son of the Sun and it includes a scene that he later used in The Last Lord of Eldorado.
    [...]
    There is scene in [Sub-Zero] that Don made into a Duck-story, Incident at the McDuck Tower.
    [...]
    [Vortex is] obiously the model of The Universal Solvent.
    [...]
    [Knighttime] has been an inspiration for two Duck-stories: The Once and Future Duck and The Black Knight.

• edited November -1

Tusen takk. Forøvrig er det egentlig morsomst å lete etter slike ting selv, men jeg det kan jo være noe man overser blant alle detaljene, og ettersom jeg har lånt boken på biblioteket så kan jeg ikke ha den liggende for å slå opp i den senere. Og så er det alltid lærerikt å se hva andre eventuelt har funnet frem til.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?