Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Daan Jippes biografi

edited April 2004 in Donaldisme

Jeg har bare et lite spørsmål vdr. informasjonen om Jippes på AOL.
Siterer: "Hans strek er nesten identisk med selveste Barks'".
Jeg lurer på om det ikke heller skulle stått: "Hans strek _kan_ være nesten identisk med selveste Barks'"?
I Jippes' historier som ikke bygger på Barks-manus er stilen ganske så ulik Barks sin. I dag klarer jeg også å kjenne igjen Jippes' "private" stil, men på begynnelsen av 90-tallet var jeg på utkikk etter noe som lignet på Barks, og fant så og si ingen ting - rett og slett fordi jeg lette etter "feil" stil.
Blir interessant å høre om andre AOL-ere er enige eller uenige med meg.

Comments

• edited November -1

Hm. Jeg synes ikke at han tegner så sabla likt Carl Barks jeg heller. Jeg klarer fint å skille de to. Dan Jippes sine tegninger kan da ikke måles med Carl Barks uansett hvor hardt han prøver.

• ACAC
    edited November -1

Jeg kan godt følge jer - Jippes' stil er vist mere ligesom barks når han tegner Barks-manuskripter end når han tegner sine egne ting.
    Anekdoten siger vist at en vis amerikaner tog det første Gladstone-cover som et barks-cover han aldrig havde set - et Jippes-cover var det.
    Jippes og et par andre holandske tegnere (Sander og Ben Verhagen) er de tre jeg har sværest ved at skelne. Så han er vel snarere i den hollandkse stilart end i den barksianske.

• edited November -1

Jeg mener å ha hørt eller lest at Jippes med vilje lar være å tegne i Barks' stil, selv om han kan.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?