Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Parodier og annet kuriosa

edited June 2006 in Donaldisme

Det er opp gjennom årene laget en rekke parodier på Disneys serier. Ikke så rart egentlig, Donald og Mikke er blitt til ikoner i vår populærkultur, ikoner som nesten alle kjenner og har et forhold til.

Med tanke på Disneys familievennlige prektighet vil det alltids være fristende å rufse litt opp i idyllen. For noen kan det kanskje fungere som et oppgjør med ens barndom og oppvekst. Men av og til har man bare et ønske om å finne en //forklaring// .

Noe slikt er det Magnus Knutsson forsøker i dette svenske bladet fra 1985. Såvidt jeg har bragt på det rene så kom Elit-serien med bare dette ene nummeret. Det inneholder imidlertid 2 alternative Donald-historier som er svært Barks-aktige i stil om ikke i innhold.

Den ene er en én-sider som heter "Kalle Anka i Öst-Berlin". Der er Donald med guttene på en hakkespett-tur til Berlin med det formål å male grafitti på Berlinmuren. Donald blir skutt i det han sprayer "Honecker är ett svin" på muren. Honecker er forøvrig tegnet som Barks' sedvanlige grise-skurk.

Den andre historien er en 8-siders sak der Knutsson forsøker å finne en forklaring på hvem som er foreldrene til Ole, Dole og Doffen. I hans versjon viser det seg at ODD er resultatet av et hemmlig elsker-forhold mellom Dolly og onkel Skrue. Skrue holder Donald i arbeid fordi han føler seg moralsk forpliktet til det, men han vil ikke betale ham mer enn andre ansatte for da kunne han begynne å få mistanke om hvordan ting egentlig henger sammen. Et kontroversielt bilde viser forøvrig Dolly liggende på onkel Skrues seng røykende på en sigarett.

http://www.comics.org/coverview.lasso?id=39784&zoom=4

Comments

• edited November -1

Dette minner meg om en (norsktegnet?) tegneserie jeg leste for mange år siden. Hovedpersonen er ikke Donald, men en uheldig mann med umiskjennelige Donald-trekk (ikke minst sine tre nevøer). Fyren er ihuga Donald-fan og skriver bl.a. et brev til sitt store idol Carl Barks, som dessverre fører til at idolet dør av blodforgiftning! (det vil føre for langt å forklare hvordan...) Serien er selvfølgelig en parodi på klassiske Barks-serier og tegnet i hans stil, og jeg husker den som svært morsom iallfall på den tida jeg leste den. Noen som vet hvilken serie jeg snakker om?

• edited November -1

Ahhh, Elit-serien... En vän som jag brukade bo hos i Stockholm hade originalteckningen till försidan på väggen så den har jag studerat ingående. En klassiker i svensk seriehistoria. Men redan Mad på 50-talet parodierade ju Disney-serier. Vem minns inte Mickey Rodent i Mad#19 (1954/55) där Horace Horszneck (Horsecollar) förs bort av polisen för att ha uppträtt utan vita handskar.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?