Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

De beste D.U.C.K.-dedikasjonene

edited June 2006 in Donaldisme

For ikke å føre TPOWAC-tråden helt ut på jordet:
Hvilken D.U.C.K.-dedikasjon syns //du// er den morsomste/vanskeligste/mest oppfinsomme som har funnet sted i Rosas historier/covere?

Som sagt har jeg litt sansen for denne:
[IMG=http://www.duckburg.dk/ducks/img/FC_PM_321D-a.jpg]
(c) Disney
Dedikasjonen ligger:

SPOILER:

D-en er beltespennen, U-en og C-en på folden nedenfor, mens buksebeina danner K-en (veldig vanskelig å se pga. den mørke buksa).

Comments

• edited November -1

Problemet med D.U.C.K.-dedikasjonar er at dei er heilt umogleg å få auge på når dei blir sendt til ein seriøs fargeleggjar :-)

• edited November -1

Heldigvis ikke så veldig ofte det da.

• edited November -1

Der er eg ueinig med deg. Du har heilt rett i det du skriver, bortsett frå at eg vil leggja til ein bokstav: **Uheldigvis** :-)

(OK, sikkert gøy å leite dedikasjonar, men skal eg velja mellom bortgøymd dedikasjon og nydeleg fargeleggjing, veljar eg gåsehudfargar.)

• edited November -1

Såklart. Gode farger uten hensyn til dedikasjon foran middelmådige farger //med// hensyn til det, men når Don Rosa legger inn en dedikasjon et sted vil han jo at folk skal se den, derfor skulle man jo tro at han ikke la den på steder han ville ha svarte eller andre mørke farger på.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Problemet med D.U.C.K.-dedikasjonar er at dei er heilt umogleg å få auge på når dei blir sendt til ein seriøs fargeleggjar :-)

En "seriøs" fargelegger er vel en som vet om at DR driver med slike D.U.C.K.dedikasjoner og klarer å ta hensyn til det. Hvor bra fargeleggingen til slutt blir avhenger av vedkommendes dyktighet og innsats, ikke vedkommendes seriøsitet som sådann :-)

• edited November -1

Mi meining er at når Don Rosa leggjar inn desse dedikasjonane, tar han ikkje hensyn til at ting skal fargeleggjast. Skandinaviske fargeleggjarar er ikkje noko problem, men når ting blir sendt til Picsou eller andre stader der dei faktisk er *dyktige* til å fargeleggja, oppstår ein situasjon der det å ta hensyn til ein D.U.C.K.-dedikasjon ofte vil skade fargeleggjingas potensiale. Håper ærleg talt at fargeleggjarane aldri byrjar å ta hensyn til slike detaljar.

• edited November -1

Kan spare meg for hele konseptet med disse fjollete DUCK'ene. Morsomt en gang, kanskje ti, men å dedisere hver eneste tusjstrek til en ""fiktiv"" onkel er i mine øyne direkte patetisk. Og jeg vil heller ha gåsehud historier/fargelegging/tegninger/innhold enn en tilfeldig DUCK her og en mus der.

• edited November -1

Nådda Mikro :-) Ikke vær så negativ. Synes det er litt gøy jeg da å lete etter DUCK og Mikke. Det er jo liksom blitt signaturen til Rosa.
    Men en ting jeg reagerer på er jo at siden disse DUCKene er såpass viktig for ham, hvorfor legger han ikke ved føringer om hvordan det skal fargelegges rundt dem?!?

• edited November -1

Einherje skreiv:

Nådda Mikro :-) Ikke vær så negativ.

Jeg negativ :)

Synes det er litt gøy jeg da å lete etter DUCK og Mikke. Det er jo liksom blitt signaturen til Rosa.

Synes du ikke at det fjerner litt av fokuset bort fra en god historie ? Det gjør jeg ihvertfall. Signatur er en ting, dedikasjon er noe annet. Don setter da sin signatur bra nok på seriene med sine egenartede tegninger, som ikke andre er i nærheten av å klare, er ikke det bra nok. Er ikke Don sin kunst stor nok til å stå på egne ben uten at han skal drive å dedisere **alle** historiene/forsidene/julekalenderposene osv.osv.osv **hele** tiden.

Men en ting jeg reagerer på er jo at siden disse DUCKene er såpass viktig for ham, hvorfor legger han ikke ved føringer om hvordan det skal fargelegges rundt dem?!?

Må huske på at Don ikke jobber for Disney™ men det gjør kanskje fargeleggerene ??

• edited November -1

Kan være enig i at det kan bli litt vel mye av det gode ja. Synes det er greit at han har en DUCK i førstebildet, men er enig at det kanskje har gått inflasjon i dem andre steder.
    At det kan fjerne fokuset fra en god historie er jo opp til leseren om han vil la seg forstyrre av det.
    Jeg for min del leser historien først, så kan jeg starte å lete opp ikke bare Mikkene, men også se på det som skjer rundt i historien mens den pågår. De små musene som står og ser på, krangler seg i mellom eller napper ting til seg.

Må huske på at Don ikke jobber for Disney™ men det gjør kanskje fargeleggerene ??

Kan være så, men man skulle tro at han alikevel kan legge ved et notat som ber dem ta hensyn til det. Skulle da tro det var i alles interesse å få et så godt resultat som mulig.

• edited November -1

Eg har forstått det slik at Don foretrekker god fargeleggjing foran lesbare DUCKs (var iallfall det inntrykket eg fekk av kommentarane til Don Rosa-kalenderen i 2003). Og det er vel sånn det skal vera? Seriens kvalitet er viktigare enn dedikasjonane, og det er openbart at Don lager sine dedikasjonar utan tanke på fargeleggjing. Smorgasbord-teikninga øvst i denne tråden har kanskje ikkje ein dedikasjon som er kjempelett å lese, men mi meining er at om ein skulle ha tatt hensyn til DUCK-dedikasjonen, hadde det ført til at fargeleggjinga hadde blitt langt dårlegare. Og då foretrekker eg at dei lar vere å ta hensyn.

For meg gjer det absolutt ingenting at dedikasjonane ER der, at han dedikerer seriane sine til Barks er då berre koseleg -- og eg føler ikkje at det fjerner fokus frå historiene, ettersom eg ikkje *lar* det fjerne fokus frå historiene. Det er openbart at Don ikkje lar den intrikate planleggjinga av kvar dedikasjonen skal plasserast øydeleggja for det å faktisk skrive resten av historia på ein smakfull måte. Enkelte blodfans lar jakta på dedikasjonen vera alt, men for dei av oss som ikkje gjer det skjøner eg ikkje korleis dedikasjonen kan klare å øydeleggja noko som helst.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Eg har forstått det slik at Don foretrekker god fargeleggjing foran lesbare DUCKs (var iallfall det inntrykket eg fekk av kommentarane til Don Rosa-kalenderen i 2003). Og det er vel sånn det skal vera? Seriens kvalitet er viktigare enn dedikasjonane, og det er openbart at Don lager sine dedikasjonar utan tanke på fargeleggjing.

Ja, se der Det var noe jeg ikke visste. Da er det ikke noe problem da i det hele tatt.
    Og bare for å få det sagt; Ja jeg foretrekker også god fargelegging fremfor lesbare DUCKs.

• edited November -1

Jeg må bare komme litt ut av skapet her og innrømme at AOL sin største Don rosa hater (meg :) ) har de tre bøkene i Hall Of Shame serien med Don rosa historier. Dette er Don rosa fra den tiden hvor jeg virkelig likte det han laget. Jeg synes ikke det han gjør nå for tiden er i nærheten av det han gjorde da og jeg legger faktisk litt av skylden for det på disse i mine øyne teite dedikasjonene, og ikke minst tidsaksen, men den lar vi hvile nå.

Don er vel den tegneren som har mest kontakt med fansen og som kommuniserer og lytter mest til fansen, det er vel kanskje bra, men jeg vet nå ikke helt. Siden slutten av forrige årtusen når denne DUCKhunt'en og tidslinjeaksen ble dratt frem i enhver anledning av fansen virker det på meg ihvertfall som om Don har tegnet seg inn i ett hjørne hvor det kun dreier som å tidsfeste alle historier inn i en eller annen diffus tidsakse som er basert på tomrom i Barks sin produksjon. Og til slutt fylle ett behov for ekstra gimmicker som overhodet ikke har noe med innholdet i serien å gjøre.

Det er sikkert sært, men jeg skulle ønske Don sluttet med dette fjaset og heller la sjela si i det å lage like gode historier som han gjorde før detaljeringen tok totalt overhånd i serien hans. Han startet da så bra, men hvor ble det av den Don som eksisterte før Skrues Liv og levnet ?? Jeg vet at han dedikerte allerede på den tiden, men jeg tror fansen sitt ensidige fokus på slikt ekstra ""fjas"" dessverre har pårvirket Don sitt eget fokus på hva han burde gjøre. Barks satt 30 år alene og tegnet, og sett i ettertid var kanskje ikke manglende kontakt med (mengder av) fans så dumt allikevel.

• edited November -1

Det er to problemer som jeg ser det. At Rosa er for tilgjengelig for sine fans, og de idiotene som kommer inn under "blodfans" som støtt og stadig skal plage stakkaren med "velmente" råd og idèer.
    At ikke de kan ha såpass respekt for mannen slik at han kan få arbeide i fred er vel de for dumme til å forstå.
    Inntil han får fred, må vi vel regne med at arbeidsfarten kan sammenlignes med et slagskip som ligger død i vannet: Liten fremgang, men fremdels god til hva det kan brukes til. (nemlig skyte granater, for de som måtte ha det inn med teskje.)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?