Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Tilbakemelding på tegninger

13

Comments

• edited November -1

Kent skreiv:

Gjelder alt dette Paint? Paint er vel strengt tatt ikke vektorbasert, men lager bitmapgrafikk?

Beklager at eg ikkje var klarare på dette punktet, men akkurat dette med vektorgrafikk gjaldt sjølvsagt ikkje Paint, som eg er klar over at er bitmapbasert. Det eg meinte var at vektorgrafikk er det einaste dømet eg umiddelbart kjem på der ein faktisk kan få eit uhyre bra resultat av å gjera ting digitalt frå botnen av.

• edited November -1

Hm.. rart at ingen har nevnt at Microsoft tilbyr gratis nedlastning av et vectorprogram som bare er strøkent. Jeg garanterer at hele forumet har sett noen resultater av hva vi har benyttet det til...

Og helt glimrende til tusjing!

• edited November -1

Uff, er det noen som kan fortelle meg hva vectorgrafikk og bitmapgrafikk er?

• edited November -1

1800: Link? :-) Er ingen stor fan av Microsoft, men når nokon anbefaler noko liker eg å gi det ein sjanse uansett. (og sjølv om det kanskje er litt off-topic her, hadde det vore interessant å vite kva eit par av dei eksempla du nevner er ...)

(ANDonym, dersom ingen kjem med eit svar på spørsmålet ditt kan eg prøve å gjera det når eg har litt betre tid.)

• edited November -1

http://www.microsoft.com/products/expression/en/graphic_designer/gd_free_trial.aspx

Men før du kommer så langt, Olaf, må du først gjennom www.microsoft.com og registere deg der. Deretter må du klikke deg frem til Expression Graphic Designer. Enjoy!

Og ja, hva vi har benyttet det til er litt vel "off-topic". Men det har noe med bil å gjøre!

• edited November -1

ANDonym skreiv:

Uff, er det noen som kan fortelle meg hva vectorgrafikk og bitmapgrafikk er?

Kort sagt har du bitmapgrafikk, også kalt rastergrafikk, når du angir en egen farge til hver pixel på skjermen. Vektorgrafikk bruker geometriske objekter til å representere et bilde.

Kan ta en matematisk analogi. Tenk deg at du har et kartesisk koordinatsystem (en x-akse og en y-akse (1.- og 2.-akse)) og at du skal tegne en rett linje. I følge"bitmapmetoden" angir du verdier for y ved ulike x-verdier og får f.eks. følgende punkter: (0,0) , (1,2) , (2,4) , (3,6) , (4,8) , (5,10) All denne informasjonen må lagres, noe som tar stor plass. Flere punkter medfører større lagringsplass. Med denne metoden kjenner du ikke verdien for f.eks. x=1,5. Det er ikke noe problem så lenge x-verdiene står nært, men når du forstørrer koordinatsystemet vil det bli store huller i den rette linjen du tegner.

Hvis du skal bruke "vektorgrafikkmetoden" lagrer du bare funksjonen y=2x. Du vet dermed hvilken y-verdi som svarer til ALLE x-verdiene. Du kan dermed forstørre koordinatsystemet så mye du vil. Lagringsplassen er også mindre enn ved bitmapgrafikk.

Bitmapgrafikk er generelt best egnet til fotografier, malerier, bilder som er scannet inn. Vektorgrafikk egner seg best til tegninger, strek, skrift, og grafisk design.

Vet ikke om du fikk noe fornuftig ut av dette. Hvis ingen kommer med en bedre forklaring kan du jo google litt, eller f.eks. se på denne siden:
    http://no.wikipedia.org/wiki/Rastergrafikk

• edited November -1

Tusen takk for utfyllende svar. Vector? Bitmap? It doesn't care:-)

• edited November -1

Kent skreiv:

For øvrig; hvor mye bør jeg skamme meg over å være i tyveårene, studerer noe helt annet enn kunst, og sitter og tegner Donald for moro skyld?

Ikke skam dig. Vi er flere der gør det samme. :-)

• TedTed
    edited November -1

Kent:
    Kort sagt, ja:-P Hehe:-) Men ja, jeg fikk i hvertfal noe fornuftig ut av det;-)

• edited November -1

Nils Petter skreiv:

Jeg skjønte ikke spørsmålet. For meg virker du helt normal. For øvrig vil jeg oppfordre ALLE som ha lyst til å begynne å tegne Donald - og fortsette med det hvis de liker det. Et eller annet sted der ute finnes det en ny Sander Gulien, og det er slett ikke sikkert at han eller hun har studert kunst.

Ole Damgaard skreiv:

Ikke skam dig. Vi er flere der gør det samme. :-)

Godt å høre. :D

• edited November -1

Legger ut en tegning jeg også:
    http://www.freewebs.com/jonas-larsen/kruseduller.htm

(ja, det er bare en "byste-tegning", men jeg kan sikkert legge ut en med kropp også senere)

Klikk på bildet to ganger, så blir det stort.

• edited November -1

Adskillig bedre enn det jeg noen gang har prestert :)

• edited November -1

Bernie skreiv:

Tusen takk. Trodde folk ville snu seg vekk fra skjermen jeg ;-)

• edited November -1

Jonas Larsen skreiv:

Bernie skreiv:

Tusen takk. Trodde folk ville snu seg vekk fra skjermen jeg ;-)

Den er fin!

Jeg har forsøgt mig med bl.a. denne her tegning: http://coa.inducks.org/story.php/0/Qdk/DDFR++7M

• edited November -1

Uff, Ole, det der er sånne teikningar som får ein til å gråte jo ... :'-(

• edited November -1

Bra tegning, men trist emne.

• TedTed
    edited November -1

Bernie skreiv:

Helt enig! Fin tegning men trist emne.

• edited November -1

Ted skreiv:

Bernie skreiv:

Helt enig! Fin tegning men trist emne.

Tak for de pæne ord. Ja, emnet er lidt trist, men det var mere aktuelt, dengang den blev tegnet.

• edited November -1

Kent skreiv:

Når det gjelder bitmapgrafikk er f.eks. JPEG-formatet uegnet til bilder med høy kontrast, deriblant strektegninger, pga. komprimeringsalgoritmen som brukes. gif/png, evt. også bmp, er mye bedre egnet til f.eks. strektegninger.

Det er rigtigt, at JPEG ikke er egnet til den slags billeder. Men vær også varsom med at bruge GIF. GIF understøtter kun 256 ulike farver på én gang, og farve- og gråtone-overgange kan let komme til at se grimme ud -- eller billedet kan blive fuld af "dithering"-artifakter (grimme prikker i "mønstre" eller "kaos"), hvis man ikke er meget varsom med, hvordan man gemmer billedet.

PNG, TIFF eller lignende kan bedre anbefales, da de understøtter 16 millioner samtidige farver (i RGB-tilstand i hvert fald), og de er non-destruktive formater (dvs. det gemte billede bliver //præcis// som på skærmen). BMP kan vel også bruges, men det resulterer vel bare i kæmpemæssige filer? Men uanset hvad, så er det bedste nok at benytte tegneprogrammets indbyggede format (PSD for Photoshop, XCF for Gimp, etc.), så man er sikker på, at billedet bliver gemt nøjagtigt som det fremstår på skærmen. Så kan man altid eksportere/konvertere til et af de mere gængse formater, når andre skal kigge med.

Jeg har forsøkt, men scannerne mine plukker opp lyseblått også, så jeg lurer på om det er spesielle typer som brukes til slikt.

Så vidt jeg har forstået det (jeg tegner ikke selv, så jeg har ikke prøvet det i praksis), skal man scanne som vanligt. Derefter lægger man (fx i Photoshop) et filter ind, der sorterer blå toner fra, og man sidder derefter tilbage med kun de sorte streger på det hvide papir.

Der findes i øvrigt en begynderguide til "Farvelægning for amatører i GIMP" her: http://www.seriejournalen.dk/debat/viewtopic.php?t=2907

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

//Alle// gode teiknebutikkar har pensel, pennesplitt og tusj.

Jeg ved, at min bror (som driver med tegning på amatørplan) har vældig besvær med at skaffe ordentlige penne her i Europa. Eller måske han bare går efter et specielt mærke? I hvert fald har han lige bestilt pennespidser og blæk/tush hjem fra USA, som han ikke kunne opdrive her på kontinentet.

• edited November -1

Det ser i øvrigt ud til, at Barks brugte både pen og pensel, afhængig af formålet: http://cbarks.dk/teknikken.htm

Man kan også se noget om blandt andet størrelsesforhold udfra Barks' model sheets, som er trykt i CBL, og sikkert også kommer med i CBSV efterhånden: http://coa.inducks.org/simp.php?showimage=on&d1=&d2=&d4=cm&creat=&exactpg=&pagel=l

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?