Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Tilbakemelding på tegninger

24

Comments

• edited November -1

Flotte! Der er lidt Don Rosa stil over dem...

• TedTed
    edited November -1

knakende godt!:-)

• edited November -1

Jeg forsøkte å tegne Donald i paint jeg. Huffameg, fy søren å vannskelig det er å tegne der!

Tegningene er ikke fine, men det var litt artig å tegne i paint :-)
    http://my.opera.com/jonaslarsen/albums/showpic.dml?album=66386&picture=815400

• edited November -1

Eyy, det hørtes morsomt ut! Må jeg prøve...

• edited November -1

...og herved er makkverket ute. For en umulighet å lage tegninger på paint! Eneste som stemmer sånn nogelunde på denne tegningen er fargene. Men såklart //veldig// morsomt:-V Linken forresten: http://kjetil.golid.googlepages.com/tegninger

• edited November -1

Tegningen din var stilig ANDonym! :-D

**Måtte** bare tegne pengebingen også jeg ;-)
    http://my.opera.com/jonaslarsen/albums/showpic.dml?album=66386&picture=816214

• edited November -1

En scanner er tingen, og de er ikke så veldig dyre. Tusj-streken **må** nemlig lages for hånd - noe annet funker bare ikke. Men etter at du har scannet inn tegningen, kan du gjøre hele resten av jobben i et tegneprogram: fargelegging, skyggelegging, snakkebobler og spesialeffekter. Dette er den morsomste delen av jobben, og resultatet blir veldig stilig.

• edited November -1

Nils Petter skreiv:

En scanner er tingen, og de er ikke så veldig dyre. Tusj-streken **må** nemlig lages for hånd - noe annet funker bare ikke. Men etter at du har scannet inn tegningen, kan du gjøre hele resten av jobben i et tegneprogram: fargelegging, skyggelegging, snakkebobler og spesialeffekter. Dette er den morsomste delen av jobben, og resultatet blir veldig stilig.

Jeg skal få kjøpt meg en scanner til uken (den jeg har er ødelagt), men vet du om et bra tegneprogram der man kan få til skyggelegging snakkebobler og slikt?

Ps: (Har masse tegninger av endene som bare er skisser. Kunne tenke meg å få farget dem og lagt til spesialeffekter :-) )

• edited November -1

Jeg har alltid brukt Paintshop, og det er veldig bra både på effekter og filformater (noe som er viktig den dagen du skal sende tegningene et sted for kanskje å få dem publisert). På en Hakkum-stripe bruker jeg ca 1/2 time på å lage snakkebobler samt farge- og skyggelegge.

Jeg har ikke noe erfaring med andre programmer, men det er sikkert mange å velge blant. Jeg vet at Arild Midtun bruker PhotoShop, som er nesten det samme som Paintshop.

• edited November -1

Joa, har selv PhotoShop, men er veldig lite dreven i det.

• edited November -1

Mi personlege meining er at det klart beste programmet ein har i denne kategorien, er Adobe Photoshop. Kan godt hende at Paintshop er like bra, har ikkje saa mykje erfaring med det, men eit lite tips: eit program som har veldig mange av dei same fordelane som Photoshop, og som dessutan har den kjempefordelen at det er *gratis*, er GIMP ( www.gimp.org ). Anbefalast paa det sterkaste for dei som ikkje vil bruke mange tusen kroner paa eit teikneprogram. Har du Photoshop og önsker aa drive med serieteikning, er mitt klare tips //lär// //aa// //bruke// //det!// Eit genialt verkty.

Paint er ein leike utan praktisk verdi. Ikkje for det, det meste av "grafikken" paa Andeby Online er laga i Paint, men den faar eg neppe ein designpris for ... Trenger ein eit seriöst teikneprogram, kan ein ikkje bruke Paint. Derimot er det til tider veldig underhaldande aa teikne i Paint likevel.

Og sjölvsagt maa ein bruke tusj og scanner om ein verkeleg önsker aa teikna gode penneströk (vil ein teikna vektorgrafikk er derimot mitt inntrykk at det er best aa ta det fraa botnen av digitalt, men det er kanskje ikkje saa eigna for aa lage teikneseriar). Derimot er Paint, som nemnt tidlegare, göy naar ein önsker aa skrible ned ein krusedull paa tre minutt for aa sjaa kva ein klarer aa utrette. Sjölvsagt utan maal og meining, men göy likevel.

• edited November -1

Lagde en tegneserie side for to år siden på photoshop( www.home.no/andebyverden/ungdomskilden1.htm )
    Men eg er ikke akkurat en kløpper med det programmet. Jeg bukte først blyant og tusjet over noe som førte til at de fleste blyantstrekene ble hengende igjen på tegningen og ødela det meste av fargelegging. Bare lurte er det noen her som bruker lyseblå fargeblyant isteden for blyant? Har aldrig prøvd det.
    (Gud siden min så jo direkte stygg ut.)
    P.S. Historien ble aldrig ferdig noe undertegnede e **VELDIG** glad for:)

• edited November -1

Nils Petter skreiv:

Når det gjelder tusjing: Det er ingen lov som sier at du må bruke penn og blekkhus. Hvis du vil gjøre det lett for deg selv, anbefaler jeg en Pilot Fineliner filtpenn. Flere kjente serietegnere, blant annet Frank Cho (han med Reservatet), innrømmer at de bruker filtpenn.

Kan nevne at det er kommet en ny type pensler av østasiatisk (kinesisk?) merke, som brukes bl.a. til kalligrafi. De ser ut som at man har byttet ut filten i en filtpenn med en pensel, så man slipper å dyppe, eller tilføre blekk på andre måter. Gir en ganske fin og livlig strek.

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Og sjölvsagt maa ein bruke tusj og scanner om ein verkeleg önsker aa teikna gode penneströk (vil ein teikna vektorgrafikk er derimot mitt inntrykk at det er best aa ta det fraa botnen av digitalt, men det er kanskje ikkje saa eigna for aa lage teikneseriar). Derimot er Paint, som nemnt tidlegare, göy naar ein önsker aa skrible ned ein krusedull paa tre minutt for aa sjaa kva ein klarer aa utrette. Sjölvsagt utan maal og meining, men göy likevel.

Gjelder alt dette Paint? Paint er vel strengt tatt ikke vektorbasert, men lager bitmapgrafikk? Når det gjelder bitmapgrafikk er f.eks. JPEG-formatet uegnet til bilder med høy kontrast, deriblant strektegninger, pga. komprimeringsalgoritmen som brukes. gif/png, evt. også bmp, er mye bedre egnet til f.eks. strektegninger. Og det er ikke noe problem å bruke Paint til å lagre bmp-filer med relativt bra resultat.
    Når det gjelder vektorgrafikk er vel Illustrator er vektorbasert program, som brukes av grafikkere. Og det programmet trodde skulle gå relativt greit å bruke til bl.a. tegneserier, eller tar jeg feil?

don rosist skreiv:

Jeg bukte først blyant og tusjet over noe som førte til at de fleste blyantstrekene ble hengende igjen på tegningen og ødela det meste av fargelegging. Bare lurte er det noen her som bruker lyseblå fargeblyant isteden for blyant? Har aldrig prøvd det.

Jeg har forsøkt, men scannerne mine plukker opp lyseblått også, så jeg lurer på om det er spesielle typer som brukes til slikt. Jeg synes det fungerer greit å bare viske ut blyantstrekene etter tegningen er tusjet. Det er i hvert fall ikke noe problem med indiablekk, og jeg mener å huske det samme gjelder vannbasert blekk.

• edited November -1

Jonas Larsen skreiv:

Tegningen din var stilig ANDonym! :-D

**Måtte** bare tegne pengebingen også jeg ;-)
    http://my.opera.com/jonaslarsen/albums/showpic.dml?album=66386&picture=816214

Flott tegning :-)
    Dollartegn ($) kan forøvrig også settes inn som tekst.

• edited November -1

www.magj2.piczo.com ..Med det samme vi snakker om paint tegninger... Det er noe annet enn Donald der også, og de fleste av paint tegningene er bare tidsfordriv såklart.

Gjelder alt dette Paint? Paint er vel strengt tatt ikke vektorbasert, men lager bitmapgrafikk? Når det gjelder bitmapgrafikk er f.eks. JPEG-formatet uegnet til bilder med høy kontrast, deriblant strektegninger, pga. komprimeringsalgoritmen som brukes. gif/png, evt. også bmp, er mye bedre egnet til f.eks. strektegninger. Og det er ikke noe problem å bruke Paint til å lagre bmp-filer med relativt bra resultat.
    Når det gjelder vektorgrafikk er vel Illustrator er vektorbasert program, som brukes av grafikkere. Og det programmet trodde skulle gå relativt greit å bruke til bl.a. tegneserier, eller tar jeg feil?

Jeg pleier alltid og lagre tegninger i BMP format, fordi JPG blir så stygt på tegninger ( bare se på tegningene jeg linket til.)

Jeg viskler alltid ut blyantstrekene etter at jeg har tusjet.

• edited November -1

Tegning nummer 2 og 8 var kjempefine :D Blir rent inspirert til å tegne litt sjøl nå.

• edited November -1

Takker:) Det var de mest seriøse også.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Og sjölvsagt maa ein bruke tusj og scanner om ein verkeleg önsker aa teikna gode penneströk (vil ein teikna vektorgrafikk er derimot mitt inntrykk at det er best aa ta det fraa botnen av digitalt, men det er kanskje ikkje saa eigna for aa lage teikneseriar).

Jeg har prøvd å tegne vektorgrafikk direkte på skjermen. Det var ganske morsomt og resultatet så fint ut, men tegningene ble litt for glatte og uten det spontane personlige preget som er så viktig. Det går jo også an å scanne inn og så konvertere til vektor, men da skal du ha **veldig** god tid når du skal rense tegningene.

Jeg jobber i bitmap til stripene er helt ferdig. Så konverterer jeg til TIF (de fleste aviser forlanger det) samtidig som jeg redusererer størrelse og oppløsning til det avisen bruker. Dessuten må man bruke såkalt CMYK fargekorreksjon for at fargene skal bli riktige i trykken.

Og fordi som er interessert i meningsløse detaljer: Det finnes et problem til når det gjelder trykking av striper, menlig såkalt "four color black". Kort fortalt går det ut på at en sort strek som trykkes egentlig består av samtlige fire farger: blått, rødt, gult og sort. Dette kan fort se veldig stygt ut hvis det blir litt mispasning i trykken (og det blir det jo gjerne i en avis). For å fjerne blå-rød-gul-fargen fra de sorte strekene, må men sette inn en spesiell korreksjon i tegneprogrammet. Da får man en ren, nydelig sort strek. Ulempen er at korreksjonen gjør det vanskelig å gjengi gråtoner.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Flott tegning :-)
    Dollartegn ($) kan forøvrig også settes inn som tekst.

Takker :-)
    Nå har jeg laget en med tekst inn i bilder:
    http://my.opera.com/jonaslarsen/homes/albums/66386/MONEYBINTHE.png

• edited November -1

Nils Petter skreiv:

Det går jo også an å scanne inn og så konvertere til vektor, men da skal du ha **veldig** god tid når du skal rense tegningene.

Det er jo noen tegnere, deriblant Steve Barr, som først renser bildene i bitmapformat, for så å konvertere til vektorformat og bruker vektorbaserte program til fargelegging og den siste finishen.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?