Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Cover of The Prisoner of White Agony Creek!

145679

Comments

• edited November -1

Vel, folk som i framtida skal leite etter dette bladet i bruktbodene er det fullstendig urealistisk å krevja at Egmont skal ta hensyn til.

• edited November -1

Veit ikke om dette er av interesse, men:

Som jeg tildigere har sagt i denne tråden, syns jeg Rosas stil begynte å endres ganske kraftig i denne historien, derfor sendte jeg han en e-post og spurte om han bevisst har begynt å tegne annerledes:

Don Rosa svarte:

No... I think I'm just getting tired of drawing. And my eyes were giving me trouble. Drawing is and has *always* been very difficult for me! I'm very slow at it, and getting much slower! I really DON'T LIKE drawing... it's tedious work! But... it's part of telling a comic story...

Hmmm, høres ikke bra ut...

Kan også legge inn det andre han svarte da jeg spurte om han visste noe om neste HOF-utgivelser med SML&L:

Don Rosa svarte:

They haven't made any final plans. They were originally going to do all the Lo$ stories, original 12 and the 'B' chapters, over 3 books. But one thing they WON'T do, one thing I won't allow, is for them to intermingle the original 12 with the later 'B' episodes! The original 12 chapters were a single series with a particular design and purpose. The 'B' chapters have a totally different design & purpose. Here in America they are presenting (as you know?) the LIFE AND TIMES OF $CROOGE McDUCK and then the LIFE AND TIMES OF $CROOGE McDUCK COMPANION with the 'B' & 'C' chapters, which is a good way to do it.

(Dette siste kan forsåvidt diskuteres i HOF-tråden)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Men til gjengjeld blir det vanskelig for folk som i fremtiden skal lete etter dette bladet i bruktbodene. Behovet for DR-indekser bli m.a.o. større :-)

Når jeg går i bruktboder synes jeg det bare er slitsomt å bla opp i en svær liste med nummer... Jeg blar fort gjennom bladet og ser etter historiene jeg vil ha. Don Rosas er hvertfall veldig lette å kjenne igjen...:) Men indekser er bra å ha for å vite om de har blitt utgitt før, engelske navn o.l.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Gjekk akkurat forbi bladhylla på Prix. Don Rosas namn står med svære bokstavar på PLASTEN til bladet. Namnet Don Rosa selger altså like godt som tidlegare, men i motsetning til før har dei bestemt seg for å putte namnet hans *foran* leiken slik at det faktisk er iaugefallande.

Hadde ein liiiiten mistanke om dette òg. :-)

Uansett synest eg at dette er ei tøff framheving av Don Rosa, eg. Han får garantert meir merksemd på denne måten enn om han skulle hatt namnet sitt på *sjølve* forsida.

Slik ser det ut:
    [IMG=http://duckman.pettho.com/dd2206.jpg]
    © DISNEY
    Kilde: DD&Co #22/2006 i uåpnet forpakning.

Ellers er det nå klart at den danske tittelen er //Fangen// //ved// //Sølvstrømmen// mens den svenske tittelen er //Fången// //vid// //Ångestfloden// . Særlig er sistnevnte interessant da oversetter Stefan Diös åpenbart har tatt hensyn til at "White Agony Creek" IKKE betyr Sølvstrømmen. Det skulle vel i så fall vært The Silver Creek. Hva betyr så egentlig "White Agony Creek"?

**White** betyr selvsagt hvit.

I min ordbok står følgende om **agony** :
    1) Pine 2) Uutholdelig spenning

**Creek** er amerikansk engelsk for bekk.

Ut fra dette er det svenske "ångestfloden" den oversettelsen som ligger nærmest til originalen. Kanskje "Hvitspenningsstrømmen" hadde vært en god norsk oversettelse?

• edited November -1

Det hadde IKKE vært en god oversettelse. Syns det norske alternativet er googolen bedre...

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Ellers er det nå klart at den danske tittelen er //Fangen// //ved// //Sølvstrømmen// mens den svenske tittelen er //Fången// //vid// //Ångestfloden// . Særlig er sistnevnte interessant da oversetter Stefan Diös åpenbart har tatt hensyn til at "White Agon Creek" IKKE betyr Sølvstrømmen. Det skulle vel i så fall vært The Silver Creek. Hva betyr så egentlig "White Agony Creek"?

Ut fra dette er det svenske "ångestfloden" den oversettelsen som ligger nærmest til originalen. Kanskje "Hvitspenningsstrømmen" hadde vært en god norsk oversettelse?

Å oversette fra et språk til et annet består av litt mer enn direkte oversettelse, ord for ord. Hvis man skulle gjort som du har gjort her, ville vi ha fått veldig mange dårlige oversettinger, med mye uforståelig norsk. Nå har jeg ikke lest mer enn første del av historien, men den norske tittelen ser jo ut til å være dekkende og god.

• edited November -1

Eg lurer dog veldig på

SPOILER:

når Gulda ser Sølvdalen første gong, og kommenterer at den burde ha heitt Gulldalen ... då lurer ein på kva som stod i originalen.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Hva betyr så egentlig "White Agony Creek"?

Nei, dette er ikke en bra oversettelse.

**White** i sammenheng med **Creek** har en annen betydning. (Dette har jeg lært av innfødte i Alaska ved padling i skumle elver). Såkalt "White-water" er det vi på norsk kaller elvestryk. Urolig vann inneholder mye luft, noe som gjør at det ser hvitt ut.

I tilfellet "White Agony Creek" går det en urolig elv med mye stryk gjennom en dal. (En bekk danner som kjent en dal når den renner på samme sted i hundrevis av år). Ordet "Creek" blir i Alaska ofte brukt som vi bruker ordet "bekke-dal".

Vi vet at det bare var Skrue som var tøff nok til å utforske denne dalen. Vi kan da gå ut ifra at det er en utilgjengelig dal med stryk, tett vegetasjon, klipper og stup osv. Altså en "pine" å komme seg gjennom. Eventuelt en dal det er "uutholdelig spennende" å være i. Derav **Agony** .

Tilsammen blir dette altså **White** **Agony** **Creek** . Noen bra navn på norsk kan jeg dessverre ikke komme på...

• edited November -1

"White agony" er dessuten et fast uttrykk på engelsk. Et Google-søk (der jeg sorterer ut søk som inneholder "creek" og "scrooge") gir følgende eksempler;

"His whole neck will shake off this white agony ... " eller
    "...a bright white agony of loss".

eller denne som jeg fant i en nekrolog;

"Your face opens up like a volcano, you cry from the depths of the earth, you explode with a clean white agony that slides through all the cells in your body like a flash flood."

Såvidt jeg forstår så betyr "white agony" noe slikt som en sterk følelse av angst og/eller smerte.

Dersom "white creek" også er et fast uttrykk (jfr. Diff) så ser navnet "white agony creek" ut til å være et ordspill som henspiller på både en vill elv og et angstfylt sted, et sted som kun den tøffeste holder ut å være. Den svenske oversettelsen er kanskje nærmest med "Ångestfloden", forøvrig er navnet vanskelig å oversette direkte.

• edited November -1

Vet ikke om det har noen interesse i denne sammenhengen, men fire sider fra Gemstones amerikanske utgave av "Prisoner" er lagt ut her (ADVARSEL: To av sidene ser ut som om de kan være fra slutten av historien): http://scoop.diamondgalleries.com/scoop_article.asp?ai=12113&si=121.

Her nevnes også "White Agony Valley". White Agony er altså navnet på hele dalen. Men det kan jo hende at den er oppkalt etter elven.

• edited November -1

Vet ikke hva dere andre synes, men jeg mener at:

SPOILER:

Doc Holliday hadde passet bedre sammen med Wyatt og Bat enn Roy Bean. Dette fordi Doc hadde en del å gjøre sammen med disse to, men meg bekjent hadde aldri Wyatt og Bat noe med Bean å gjøre

.
    Ellers er det en god historie:)

SPOILER:

Har etterhvert sett at Doc allerede hadde vært død i nærmere 10 år, når denne historien utspiller seg:) Men kanskje en av brødrene til Wyatt kunne vært med, Morgan siden han er yngst av Earp'ene

• edited November -1

Bombe:
    Jeg synes ikke den første delen er god. Det kan virke som Rosa har satt sammen ruter fra gamle historier (f.eks førsteruta og den med mammuten), og dialogen mellom Skrue og Gulda blir for lang og ensformig i en Disney-serie. Det trengs flere parter når det først skal prates så mye.

• edited November -1

Bernie skreiv:

Vet ikke hva dere andre synes, men jeg mener at:

SPOILER:

Doc Holliday hadde passet bedre sammen med Wyatt og Bat enn Roy Bean. Dette fordi Doc hadde en del å gjøre sammen med disse to, men meg bekjent hadde aldri Wyatt og Bat noe med Bean å gjøre

.
    Ellers er det en god historie:)

Einig med deg der.

SPOILER:

Har etterhvert sett at Doc allerede hadde vært død i nærmere 10 år, når denne historien utspiller seg:) Men kanskje en av brødrene til Wyatt kunne vært med, Morgan siden han er yngst av Earp'ene

SPOILER:

Morgan vart då drepen i Tombstone, hvis eg ikkje hugsar feil.

• edited November -1

Kristian Rødvand skreiv:

SPOILER:

Morgan vart då drepen i Tombstone, hvis eg ikkje hugsar feil.

SPOILER:

Det har du rett i, riktignok ikke i O. K. Corral, men noe senere i et bakhold. Kunne muligens satt inn Virgil da

• edited November -1

Er det noen som har funnet D.U.C.K dedikasjonen i denne historien enda da?

SPOILER:

På høydemåleren

• edited November -1

Må vel innrømme at eg slutta å leite etter dei for fire-fem år sidan. Men denne var jo lett å finne :-)

• edited November -1

Hehe, ja den var den :)

• edited November -1

Trur min favoritt-D.U.C.K. må vera «Kampen om Sampo». Skal òg innrømme at det var den første historia eg leste som eg var klar over at HADDE ein slik dedikasjon, men du verden så delikat bortgøymd den var. Sølvdalen var ingenting i samanlikning.

• edited November -1

Hehe, i den historien var den vel i manken på hesten på sverdskaftet hvis jeg husker riktig?Ja, den var en del vanskeligere enn denne :P

• edited November -1

Den jeg synes var vanskeligst tror jeg må være i, B-gjengen inntar bingen.
    Jeg fant den aldri, så jeg måtte bare sjekke det ut.Eneste jeg ikke har klart på egenhånd,hehe :P

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?