Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Cover of The Prisoner of White Agony Creek!

1456810

Comments

• edited November -1

Sølve skreiv:

Men sjølve teikneseriane meiner eg at er like mykje for vaksne som for barn.

Det mener jeg også. Carl Barks sa jo også en gang:
    "Jeg lager aldri tegneseriene mine **kun** for barn, men jeg gjør slik at barn kan lese dem -og glede seg over dem."

• edited November -1

Er ikke særlig aktiv i diskusjonen, men jeg husker da lille William var seks år og leste kapittel... hmm... hvem var det? I alle fall kapittelet i Skrues Liv der han finner den store gullklumpen. Og jeg husker at den historien gjorde inntrykk på meg, selv om jeg ikke ante hvem som hadde tegnet den, jeg syntes den bare var spesiell. Så jeg tror ikke det er noe negativt at "mer-retta-mot-voksne-historier" får noen sidetall i DD, tvert imot.

Også vil jeg jo bare si at i alt og alle slags ting der det er forksjellige som bidrar til noe, så er det noen som blir mer populære enn andre. Kinoene stopper ikke å reklamere for en ny film med Peter Jackson, selv om det finnes mange andre, kanskje bedre, regissører. Det jeg mener er at jeg ikke ser noen grunn til at ikke DD skal ha reklame for Don Rosa, med flere, de som faktisk enten man liker det eller ikke er de mest populære, på forsida. Jeg kjøper ikke bladet altfor ofte, ikke abonnerer jeg på noe heller, men kanskje er jeg da en mer "mainstream-person" når det gjelder DD enn de fleste her på forumet, og om jeg ikke hadde fulgt med på forumet her, og plutselig sett at det var reklame for Don Rosa på forsida, så ja, da hadde jeg kjøpt det.

Og etter det laffen sier om den nye historien, så er det visst grunn til å kjøpe nr 22 også... Var det ikke 22 da? :P

• edited November -1

22-24 ja. OK, eg skal ikkje garantere at det er verdt å kjøpe nummer 23 og 24 :-p, men eg vil tippe det. Uansett, nummer 22 bør du skaffe deg ja.

• TedTed
    edited November -1

er vel egentlig ikke gale med noen "voksne" historier så lenge det ikke blir for gale. Om det så er en del undertoner og hint om ting og små spøker så er det ikke sikkert små skjønner dette og blir vel da heller ikke støtt. Men det betyr heller ikke at de ikke skjønner historiens handling. Nei, jeg er for slike historier inni mellom:-)

• edited November -1

Sølve skreiv:

Eg er ikkje heilt einig i at Donald Duck & Co er eit barneblad. Over halvparten av lesarane er over 18 år, og eg er sikker på at alle forfattarane prøver å skriva historier som er undarhaldande for både vaksne og barn (og det meiner eg at dei stort sett greier).

Kan diverre ikkje seie meg eining. Nokon greier det, ja, som .eks. Don Rosa og Marco Rota, men dei fleste historiane i Donaldbladet er etter mi meining best tilpassa barn som er langt yngre enn meg.

• edited November -1

Kristian Rødvand skreiv:

Sølve skreiv:

Eg er ikkje heilt einig i at Donald Duck & Co er eit barneblad. Over halvparten av lesarane er over 18 år, og eg er sikker på at alle forfattarane prøver å skriva historier som er undarhaldande for både vaksne og barn (og det meiner eg at dei stort sett greier).

Kan diverre ikkje seie meg eining. Nokon greier det, ja, som .eks. Don Rosa og Marco Rota, men dei fleste historiane i Donaldbladet er etter mi meining best tilpassa barn som er langt yngre enn meg.

Enig med deg Kristian. Det skremmende mange historier i DD & co som er håpløst forutsigbare, dårlig tegnet og følgelig kjedelige å lese. Men det gjør ikke så mye, egentlig. Jeg sørger for at jeg får fatt i Don Rosa-historiene (liker ikke tegnerstilen til Marco Rota... så snever kan man være...), også kan de som vil få lese alt annet.

• edited November -1

Jonas Larsen skreiv:

SPOILER:

Dommer Roy Bean forsøker faktisk å henge en mann, fullt synlig. Stakkeren henger jo å gisper etter luft...

Er dette den samme

SPOILER:

Dommer Roy Bean

som er med i et Lucky Luke album?

• edited November -1

Ja, det er det :-)
    Det er en person som virkelig har levd også (som vi ofte ser når det gjelder Don Rosa)

• edited November -1

Jonas Larsen skreiv:

Ja, det er det :-)
    Det er en person som virkelig har levd. Les mer på

Men hva gjør han oppe i der, langt fra Chihuahua, Mexico?

SPOILER:

"Loven nord for Pecos"?

• edited November -1

Det er en annen sak, jeg desverre ikke kan svare på.

SPOILER:

mulig at han la ned saloonen/fengslet sitt og heller ville bli med på å starte saloon sammen med lovholder-vennene sine

• edited November -1

Reagerte også på hengingen.

• edited November -1

Enig med deg Kristian. Det skremmende mange historier i DD & co som er håpløst forutsigbare, dårlig tegnet og følgelig kjedelige å lese. Men det gjør ikke så mye, egentlig. Jeg sørger for at jeg får fatt i Don Rosa-historiene (liker ikke tegnerstilen til Marco Rota... så snever kan man være...), også kan de som vil få lese alt annet.

Vicar da? Vicar sine historier er jo bare så utrolig fornøyelige. Lett å lese flotte passe detaljerte tegninger (variere litt). Jeg synes Vicar er.. vet ikke hva jeg skal kalle det... på en måte han som opprettholder Donald... Nei, det ble feil... Lager Donald som han er... Barks arvtager... som lager historier mer enn 2 ganger i året... klarer ikke beskrive det jeg mener... %@!... men det er jo ikke han som lager manus. Det var mye dritt på 6 linjer...

• edited November -1

donald4eva skreiv:

Vicar da? Vicar sine historier er jo bare så utrolig fornøyelige. Lett å lese flotte passe detaljerte tegninger (variere litt). Jeg synes Vicar er.. vet ikke hva jeg skal kalle det... på en måte han som opprettholder Donald... Nei, det ble feil... Lager Donald som han er... Barks arvtager... som lager historier mer enn 2 ganger i året... klarer ikke beskrive det jeg mener... %@!... men det er jo ikke han som lager manus. Det var mye dritt på 6 linjer...

Haha. Trur eg skjønner kva du meiner, beskrivings-vanska til tross. Jaudå, med riktig manusforfatter kan Vicar-historiar bli ganske fornøyelig, diverre er det ikkje alt for ofte han får gode manus. Dessuten hatarr eg måten han teikner folk på frå livet og ned. (Mulig eg har sagt det før...)

• edited November -1

Jeg liker også Vicars stil, men med handa på hjertet; Kan ikke huske noen av hans historier.
    Kanskje det er dårlig manus, hva vet jeg, men de sitter liksom ikke.

• edited November -1

Einherje skreiv:

Jeg liker også Vicars stil, men med handa på hjertet; Kan ikke huske noen av hans historier.
    Kanskje det er dårlig manus, hva vet jeg, men de sitter liksom ikke.

Jeg vil påstå at det er manus. Har akkurat lest HoF-boken som er viet Vicar (lånt på biblioteket). Jeg opplevde at jeg fikk et mye bedre inntrykk av Vicars tegnestil etter å ha lest den boken, og jeg skjønner litt mer av hva det er enkelte på forumet snakker om når de stadig fremhever Vicars stil. Han //er// dyktig, det er ingen tvil om det.

Men jeg skjønte også hvorfor jeg trodde jeg ikke likte Vicar, og det er (som Einherje antyder) manusene det er noe i veien med. Samme hvor flink Vicar er til å tegne, det blir ikke minneverdige historier ut av det når manus ikke holder mål. Spesielt dilletantisk syntes jeg gjensynet med Barks' små grønne var, og historien med Gyldne Gulda var ikke stort bedre. Men det er ikke Vicars feil, det innser jeg nå.

Den beste historien i boken var forøvrig den hvor Donald havner i Vicars tegnestudio, synes nu jeg. //Meta// er som oftest ganske artig. :)

• edited November -1

Vicar har for meg en meget stor plass i hjertet mitt, og det er stort sett fordi det er han som har tegnet de fleste "første-historiene" i Donald-bladet siden jeg begynte å kjøpe bladet i 1979. Det er disse historiene som blir husket, og mimret om. Og jeg er enig med flere her inne, tegningene hans holder topp-standard, men dessverre har han fått for mange dårlige manus opp gjennom åra...
    En annen tegner som ofte kommer litt i skyggen er Daniel Branca. Hans tegninger er også av ypperste klasse, mens manusene kan være så som så her også.

• edited November -1

Jeg kan også slutte meg til dem som liker Vicar sine tegninger, men som ikke helt husker historiene, sannsynligvis pga mangel på gode manus...

Ellers er jo det kanskje hovedstyrken til Don Rosa, evnen til å lage gode (og, vil i hvert fall jeg si) varierte manus. Varierte slik at vi i alle fall har to-tre forskjellige sjangrer han beveger seg innenfor, eksempelvis rein gag-story, som "Forget it", ut-på-tur-for-å-finne-skatt, som De ti avatarer, og utdypninger av Skrues liv eller relasjoner, Skjerperen i Culebra og (synes jeg) A letter from home.

• edited November -1

Gjekk akkurat forbi bladhylla på Prix. Don Rosas namn står med svære bokstavar på PLASTEN til bladet. Namnet Don Rosa selger altså like godt som tidlegare, men i motsetning til før har dei bestemt seg for å putte namnet hans *foran* leiken slik at det faktisk er iaugefallande.

Hadde ein liiiiten mistanke om dette òg. :-)

Uansett synest eg at dette er ei tøff framheving av Don Rosa, eg. Han får garantert meir merksemd på denne måten enn om han skulle hatt namnet sitt på *sjølve* forsida.

• edited November -1

Enig med alle som liker Vicars stil. Prøvde å tenke etter hvilke gode historier jeg husket i farten (uten å slå opp noe sted), og kom opp med ganske mange. Noen som husker disse?

- Donald, Skrue og Petter Smart blir komprimert til én person.
    - Donald må gi ut avis alene fordi redaksjonen blir matforgiftet.
    - Andebys OL-lag strander på en øde øy. Donald redder dem.
    - ODD blir uvenner og bestemmer seg for å skille lag.
    - Historien om hvordan Donald fikk matrosdressen sin.
    - Donald er skogvokter nordpå og prøver å komme hjem til jul.
    - Magica tar Dollys plass og blir forelsket i Donald.
    - Donald lærer å fly (altså sveve i luften slik andre ender gjør).
    - Donald er trafikk-reporter i helikopter.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Gjekk akkurat forbi bladhylla på Prix. Don Rosas namn står med svære bokstavar på PLASTEN til bladet. Namnet Don Rosa selger altså like godt som tidlegare, men i motsetning til før har dei bestemt seg for å putte namnet hans *foran* leiken slik at det faktisk er iaugefallande.

Hadde ein liiiiten mistanke om dette òg. :-)

Uansett synest eg at dette er ei tøff framheving av Don Rosa, eg. Han får garantert meir merksemd på denne måten enn om han skulle hatt namnet sitt på *sjølve* forsida.

Men til gjengjeld blir det vanskelig for folk som i fremtiden skal lete etter dette bladet i bruktbodene. Behovet for DR-indekser bli m.a.o. større :-)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?