Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Cover of The Prisoner of White Agony Creek!

1457910

Comments

• edited November -1

Mtp. de momentene ANDonym nevner; er det noen som vet om Rosa har fått nytt tegnepapir, evt. tusjer i mindre skala?

• TedTed
    edited November -1

Håper ikke at han legger opp!:-O Men foreløpig syns jeg at historien ser ut til å bli en god historie men noe uten om det vanlige fra Dons fortellerstil.

SPOILER:

Likte i grunnen måten han viste hvordan Skrue fikk tak i hårlokket til Gulda:-)

• edited November -1

Ted skreiv:

SPOILER:

Likte i grunnen måten han viste hvordan Skrue fikk tak i hårlokket til Gulda:-)

}}

Ja, den var jo bare genial. Eller jeg likte den meget godt. :-)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

I den mailen jeg mottok i dag skriver han bl.a.:

Have you started working on a new story by now?

Nope. I'm still busy with running the rest of my life that I've ignored for 18 years.

Don vil sikkert bare ta seg et avbrekk. Det skjønner jeg godt om han vil....

• edited November -1

Der har eg mottatt bladet, berre to dagar etter at Egmont og Posten fekk godkjent for denne gong av Donaldistisk rørsle for lik utsending av Don Rosa-historier.

Og ... eg skal ikkje spoile, men ...

... gløym ALT negativt eg har sagt om denne historia tidlegare. Dette var *heilt* fantastisk. Eg var i utgangspunktet veldig negativ til heile TANKEN på ei historie om Skrue og Gulda den månaden i Sølvdalen ... og likevel klarte Don å skrive ei historie som ikkje berre farer imot meg som overveldande fantastisk, men som dessutan får meg til å tørste etter meir. Eg var VELDIG skeptisk til denne historia, men akkurat no tviler eg ikkje eit sekund på at dette blir ei av Dons beste historier. Mannen er eit geni.

• edited November -1

Hva mener du om det tegnemessige da?

• edited November -1

Det meiner eg ingenting om. Eg pleier ikkje å gjera det. Eg er litt rar sånn.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Dette var *heilt* fantastisk. Eg var VELDIG skeptisk til denne historia, men akkurat no tviler eg ikkje eit sekund på at dette blir ei av Dons beste historier. Mannen er eit geni.

Ville du likt den like godt om du var 7 år? Det var jo det som var så fantastisk med Carl Barks, at han skrev slik at den passet alle aldersgrupper. Jeg har litt problemer med å se at denne kan passe for de helt små leserne. Er jeg helt på villspor?

• edited November -1

... eg liker denne historia godt når eg er 23 år. Det holder for meg. OK, Don Rosa er ingen Barks, og det kjem han heller aldri til å bli. Men i mine auge er dette høg kvalitet. OK, eg kan gå med på at historia kanskje ikkje er veleigna for dei yngste. Men *eg* blei veldig positivt overraska.

• edited November -1

... eg liker denne historia godt når eg er 23 år.

Er du allerede 23??!!?

• edited November -1

Jeg tror, basert på innlegg i DCML, at Rosa selv var litt skeptisk til om leserne ville like denne historien.

Personlig synes jeg det er bra at man av og til får litt historier for "voksne", men det er mulig Rosa har gått litt langt denne gangen. Men som sagt lurer jeg på om det kan være en spesiell grunn til en såpass (antatt) uvanlig historie. Men vi bør kanskje lese //hele// historien før vi gjør for mange antakelser? Det er jo foreløpig bare publisert 1/3 av historien.

• edited November -1

Er historien i denne ukens blad eller starter den neste uke?m
    dere som er abbonementer har vel da allerede fått?

• edited November -1

Det er neste veke, ja. Starter i nummer 22. Enkelte av oss som abonnerer har iallfall fått det, skal ikkje garantere at det gjelder for alle.

• edited November -1

Jeg synes også historien virker fantastiskt god.
    Håber ikke det blir hans siste historie...

Hvis 98% af Anders And er anpasset for börn gör det vel ikke noget hvis en enkelt historie passer bedre for voksne...

• edited November -1

andeJohan skreiv:

Hvis 98% af Anders And er anpasset for börn gör det vel ikke noget hvis en enkelt historie passer bedre for voksne...

Hel enig :-)

• edited November -1

I utgangspunktet er eg einig, men ikkje 100 % einig. Vi kjem ikkje bort frå at Donald er eit barneblad. Det betyr ikkje at ein ikkje skal fylle ting som vaksne ikkje kan ha glede av, men ein bør heller ikkje putte inn ting som ikkje er barnevennlige. No seier eg ikkje at det gjelder Sølvdalen, men det er ein diskusjon eg har lyst til å ta nærare når alle har lest heile historia (

SPOILER:

mitt inntrykk så langt er at denne historia har ein del seksuelle undertoner som eg kanskje er litt usikker på kor godt passer inn i eit barneblad

).

• edited November -1

Jeg mente ikke at Anders må indeholde historier som er upassende for börn snarere at en del historier kan väre sväre at forstå for börn

• edited November -1

Dette emnet er så interessant og omfattende at jeg nesten ikke vet hvor jeg skal begynne. Ikke er jeg helt sikker på hva jeg mener heller. Men altså:

Det hadde jo vært fint om DD&Co kunne øke sitt salg ved å inkludere historier som appellerer mer til voksne. Bladet har jo et ganske høyt sidetall, så det burde være plass. Men er det **lurt?**

Som andeJohan påpeker kan det jo hende at noen av disse historiene kan være vanskelige å forstå for barn. På den andre siden må vi huske på at hver ny generasjon er mer bråmoden enn den forrige. De lærer mer, og de lærer det tidligere. Dagens unger vet circa tre ganger så mye som jeg gjorde da jeg var liten (jeg snakker nå som bestefar til to gutter på 4 og 8).

Men så er det spørsmål om de voksne historiene er upassende for barn. Hva er upassende? Jeg ville faktisk ikke bli så veldig bekymret om Donald inkluderte litt mer vold og seksuelle hentydninger enn de gjør i dag. Det får ungene allikevel inn mye sterkere gjennom piratkopierte dataspill og komersielle tegnefilmkanalar på TV. Og barna klarer fint å skille mellom fantasi og virkelighet. Her er det kanskje først og fremst spørsmål om **foreldrenes** fordommer. Egmont ønsker selvsagt ikke å gi ut et barneblad som foreldrene ikke synes er egnet lesestoff for de små.

Kanskje det kan være på sin plass med et par sitater:

Bill Gaines (under rettsaken mot horror-seriene i MAD):

Unger som vokser opp til å bli voldelige kjeltringer er det få av. De leser ikke tegneserier.

Bart Simpson (til sin søster Lisa etter en spesielt blodig Itchy & Scratchy-episode):

If I ever stop loving violence, promise you'll kill me.

• edited November -1

I utgangspunktet er eg einig, men ikkje 100 % einig. Vi kjem ikkje bort frå at Donald er eit barneblad. Det betyr ikkje at ein ikkje skal fylle ting som vaksne ikkje kan ha glede av, men ein bør heller ikkje putte inn ting som ikkje er barnevennlige. No seier eg ikkje at det gjelder Sølvdalen, men det er ein diskusjon eg har lyst til å ta nærare når alle har lest heile historia (

SPOILER:

mitt inntrykk så langt er at denne historia har ein del seksuelle undertoner som eg kanskje er litt usikker på kor godt passer inn i eit barneblad

).

Pluss at det er en annen ting som kanskje er litt på kanten der.

SPOILER:

Dommer Roy Bean forsøker faktisk å henge en mann, fullt synlig. Stakkeren henger jo å gisper etter luft...

• edited November -1

Eg er ikkje heilt einig i at Donald Duck & Co er eit barneblad. Over halvparten av lesarane er over 18 år, og eg er sikker på at alle forfattarane prøver å skriva historier som er undarhaldande for både vaksne og barn (og det meiner eg at dei stort sett greier). Når framsida, ekstratingene og ikkje-teikneserie-sidene som regel appellerer mest til barn, er nok dette fordi Egmont vil rekruttera nye lesarar av historiene (i tillegg til å selja mest blad her og no, sjølvsagt). Men sjølve teikneseriane meiner eg at er like mykje for vaksne som for barn.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?