Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Cover of The Prisoner of White Agony Creek!

1468910

Comments

• edited November -1

Don Rosa skrev følgende i DCML Digest Issue 8 i august 2005:
    But I still thought it
    was sorta on the lame side as regards humor and action -- the story *I* like
    is the one I finally sent in last week, "The Prisoner of White Agony Creek".
    But I expect many or most readers will think *that's* the one that's sorta
    lame.

• edited November -1

Hehe, eg har ikkje fått lest historia enno (eg pleier ikkje å få bladet før på tidlegast laurdag (ikkje sånn å forstå at eg klager på det og skriver innlegg om kor svakt dette er av Egmont, eg er glad for å få bladet uansett når det kjem), og skulle denne veka vera eit unntak har eg enno ikkje sett i postboksen verken i dag eller i går), men i mitt tilfelle er det sannsynlegvis stikk motsatt. Denne historia har vore diskutert, analysert og plukka frå kvarandre i forumet i 15 månader no (første innlegg der tittelen er nemnt: http://www.andebyonline.com/forum/950/ ) -- og som eit resultat av det har eg skrudd forventningane heilt til bånn. Så eg kjem nok til å bli positivt overraska uansett :-)

• edited November -1

Fikk bladet i dag og satt meg øyeblikkelig ned for å lese. Syns starten lovet bra handligsmessig, men uff, jeg begynner å bli urolig for utviklingen av tegnestilen hans. Alt blir bare mer og mer knudrete og fromløst. Virkelig urolig nå:-S

• edited November -1

Dersom starten lover bra, vil eg garantert bli fornøgd, ettersom starten var det eg var mest misfornøgd med i forrige historie Don kom med.

• edited November -1

Hadde det vært mulig å bli enig om at ingen diskuterer denne historien på AOL før den er ferdig utgitt og fullt tilgjengelig i butikken for //alle// ?

Kanskje ikke...men for min egen leseropplevelses skyld så tror jeg at jeg skal forsøke å unngå denne tråden i de nærmeste ukene. :|

• edited November -1

Personleg synest eg at det er greitt at folk seier kva dei synest om historiene, så lenge dei ikkje spoiler. Men vil ein halde seg upåverka, er det nok smart å halde seg utanfor den diskusjonen, ja.

• edited November -1

Man kan jo også bruke AOL sin egen flotte spoilertag.

• edited November -1

Tja, når det gjelder historier som er i butikken no / ikkje er i butikken enno, synest eg at det er greiare å berre la vere å spoile.

• edited November -1

Nestor Burma skreiv:

Hadde det vært mulig å bli enig om at ingen diskuterer denne historien på AOL før den er ferdig utgitt og fullt tilgjengelig i butikken for //alle// ?

Kanskje ikke...men for min egen leseropplevelses skyld så tror jeg at jeg skal forsøke å unngå denne tråden i de nærmeste ukene. :|

Enig.
    Slettet innlegget mitt også, ettersom den sa noe om noe i historien :-)

• edited November -1

ANDonym skreiv:

men uff, jeg begynner å bli urolig for utviklingen av tegnestilen hans. Alt blir bare mer og mer knudrete og fromløst. Virkelig urolig nå:-S

Kan du si litt mer konkret hva du tenker på?

• edited November -1

Audun- skreiv:

Jeg mener nå det er best at de store som Murry, Barks og Rosa blir kreditert på forsiden!

Floyd Gottfredson hører vel også med til dette sjiktet?

• edited November -1

Kent skreiv:

ANDonym skreiv:

men uff, jeg begynner å bli urolig for utviklingen av tegnestilen hans. Alt blir bare mer og mer knudrete og formløst. Virkelig urolig nå:-S

Kan du si litt mer konkret hva du tenker på?

Vel, jeg syns at endene hans begynner å se litt mer //amatørmessige// på den måten at de ser ulike ut for hvert bilde. Naturen og omgivelsene holder fortsatt standarden, men spesielt Gulda ser flathodet ut til tider. Hans tegninger begynner faktisk å ligne litt på Heymans-brødrenes (no offence, Bas and Mau).

Bare så det er sagt: Ikke at hans stil er veldig ille nå, men at den blir verre mener jeg definitivt.

• edited November -1

ANDonym skreiv:

Bare så det er sagt: Ikke at hans stil er veldig ille nå, men at den blir verre mener jeg definitivt.

Man kan vel bare drømme om den tiden da Rosa ikke hadde en egen, skravert stil, men tegnet veldig likt Barks. Den gode tiden kommer nok definitivt ikke tilbake.

• edited November -1

Drikaton skreiv:

ANDonym skreiv:

Man kan vel bare drømme om den tiden da Rosa ikke hadde en egen, skravert stil, men tegnet veldig likt Barks. Den gode tiden kommer nok definitivt ikke tilbake.

La oss først og fremst at han kommer tilbake i det hele tatt. I den mailen jeg mottok i dag skriver han bl.a.:

Have you started working on a new story by now?

Nope. I'm still busy with running the rest of my life that I've ignored for 18 years.

Noen har vel også et eller annet sted nevnt at Don har fått et eller annet problem med øynene?

• edited November -1

Håpe og håpe. Eg håper at Don Rosa held fram med å lage teikneseriar i lang tid framover. Men dersom Don Rosa skulle ønske å slutte å skrive teikneseriar, står eg 100 % bak han i det. Eg krysser fingrane for at vi får sjå veldig mange nye teikneseriar frå Don Rosas hand framover, men berre inntil den dagen Don sjølv eventuelt får nok. Må vel seie at når Don seier slike ting som dette (lurer på om han er klar over at det han seier blir spredt utover opne fora på verdsveven), verker det på meg som om han seier at det berre er eit tidsspørsmål før han vil ha lyst til å slutte heilt. Og isåfall vil eg håpe at han faktisk slutter. Ikkje vondt meint, eg elskar framleis seriane hans, men det er ingen vits i å tøye strikken for langt dersom han held på å gå lei.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

La oss først og fremst at han kommer tilbake i det hele tatt. I den mailen jeg mottok i dag skriver han bl.a.:

Have you started working on a new story by now?

Nope. I'm still busy with running the rest of my life that I've ignored for 18 years.

Nå skremmer du vettet av meg her. Det du sier her stemmer litt for godt overens med inntrykket jeg satt igjen med etter å ha lest første del av The Prisoner of White Agony Creek. Jeg fikk inntrykk av at Rosa la opp til en svært uvanlig historie. Bl.a. tror jeg ikke The Prisoner of White Agony Creek **(ikke** "Fangen i sølvdalen") egentlig viser til det vi først tror ved gjennomlesning. Jeg frykter at historien således er lagt opp til å være Rosas avskjed som serieskaper.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

...lurer på om han er klar over at det han seier blir spredt utover opne fora på verdsveven...

Ingen grunn til panikk. Jeg er generelt veldig forsiktig med slikt. Jeg hadde ikke sitert dette dersom jeg ikke hadde følt meg helt trygg på at det var OK.

Kent skreiv:

Nå skremmer du vettet av meg her. Det du sier her stemmer litt for godt overens med inntrykket jeg satt igjen med etter å ha lest første del av The Prisoner of White Agony Creek. Jeg fikk inntrykk av at Rosa la opp til en svært uvanlig historie. Bl.a. tror jeg ikke The Prisoner of White Agony Creek **(ikke** "Fangen i sølvdalen") egentlig viser til det vi først tror ved gjennomlesning. Jeg frykter at historien således er lagt opp til å være Rosas avskjed som serieskaper.

Mener du at Don Rosa med "prisoner" egentlig sikter til seg selv, snarere enn til Gyldne Gulda?

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Mener du at Don Rosa med "prisoner" egentlig sikter til seg selv, snarere enn til Gyldne Gulda?

Både seg selv og Skrue. Rosa har gjennom de siste 18 årene vært et skikkelig arbeidsjern, og har hatt flere "konflikter" med arbeidsgiverne. Jeg tror han har fått nok, og vil slippe "fri".

Don Rosas kanskje største prosjekt har vært å fortelle om bakgrunnen til Skrue. På mange måter har dette bidratt til å definere, forklare og utvide Skrues personlighet. Jeg tror denne historien er Rosas definitive definisjon av Skrue. Prosjektet er nå ferdig. Skrue unnslapp aldri White Agony Creek og vil alltid være en fange, samtidig er den dalen eneste sted hvor han er fri.

Både Skrue og Rosa er virkelige arbeidshester, og jeg tror Rosa har lagt en del av seg selv i Skrue. De har et lidenskapelig forhold til sitt arbeide, men lengter begge tilbake til sin White Agony Creek. Det er vel kanskje noe vi alle gjør?

• edited November -1

Huh ... dette må vera den djupaste tankerekka eg nokon gong har lest om ein Don Rosa-serie. :-) Liker tankegongen, sjølv om det sjølvsagt er ganske vanskeleg å finne ut om dette stemmer eller ikkje.

Eg har tidlegare reagert på at tittelen «The prisoner of White Agony Creek» tydeleg speler på Gulda, når alle dei tidlegare originaltitlane i Skrues Liv-samanheng har vore titlar om Skrue (bortsett frå Hearts of the Yukon, som vel speler på BÅDE Skrue og Gulda fleirtalsforma teke i omsyn). Men dersom Sølvstrømmens fange faktisk *er* Skrue, trekker eg tilbake den reaksjonen. :-) Interessant tanke.

(eg har framleis ikkje fått lest noko av historia, rettnok, så eg uttaler meg basert på det som er sagt om historia i forumet.)

• edited November -1

Jeg må bare få sagt at jeg savner tegnestilen Don hadde fra 94-99, jeg elsket den... men de 3 første sidene av historien var urovekkende. Ble heldigvis bedre etterhvert. Handlingen: bra, men langt fra best (fåreløpig).

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?