Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Fornying av Mikke Mus-bladet?

12346»

Comments

• edited November -1

Grunnen til nedleggelsen, hvis det da er tilfelle, er nok hverken Donald Duck Ekstra, eller Donald Duck Junior.
    Det er vel heller det at Mikke Mus-bladet har hatt stadig dårligere salgstall, og grunnen til det er mange opptrykk av tidligere historier.
    En medvirkende årsak er nok kanskje også at Mikke Mus er en mindre populær figur enn Donald Duck her i Norden.

• edited November -1

Tommy skreiv:

Historiene i Donald Duck Junior er ikke historier som ikke er gode nok for hovedbladet, men korte, enkle historier som er spesialskrevet for akkurat dette bladet, og som er beregnet på unge lesere som nettopp har lært seg, eller holder på å lære seg å lese.

Ah, det visste eg ikkje. Det høyrast langt meir interessant ut enn det eg trudde at dette var. Takk for informasjonen!

Jeg har forresten aldri hatt inntrykk av at Mikke var et blad for "de litt yngre".

Mikke-bladet ligg som sagt ikkje lenger på Annonseinfo.com, men ei tidlegare utgåve av dei sidene viser at «Leserne er gutter og jenter i alderen 7 – 15 år». Tilsvarande tekst for Donald-bladet nevner at næringslivsleiarar utan skam innrømmer at dei leser Donald, og det vel slik at 60-70 % av lesarane av Donald-bladet er over 15 år. I tillegg har eg fått det inntrykket at leikane som har fulgt med Mikke-bladet har vore tilpassa dei litt yngre, kan ikkje det stemme?

jeg tror ikke noe på at det sitter folk og vurderer alle verdens Disney-historier ut fra kvalitet, og plasserer dem i "A-utgivelser" og "B-utgivelser".

Det trur eg. Logikken er såre enkel: Enkelte utgivingar har prioritet. Det produserast totalt fleire historier enn desse utgivingane har behov for. Det betyr at redaksjonen for desse utgivingae kan velja blant eit større utval av historier. Donald Duck & Co er flaggskipet, ergo ønskjer redaksjonen å putte dei beste historiene dit. Når desse blada er fylt opp, må redaksjonane i dei mindre utgivingane plukke dei historiene som blir til overs etter at dei største utgivingane har forsynt seg.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Det trur eg. Logikken er såre enkel: Enkelte utgivingar har prioritet. Det produserast totalt fleire historier enn desse utgivingane har behov for. Det betyr at redaksjonen for desse utgivingae kan velja blant eit større utval av historier. Donald Duck & Co er flaggskipet, ergo ønskjer redaksjonen å putte dei beste historiene dit. Når desse blada er fylt opp, må redaksjonane i dei mindre utgivingane plukke dei historiene som blir til overs etter at dei største utgivingane har forsynt seg.

Tja … Ser du på D-koda historier frå dei siste åra i Inducks, trur eg ikkje du vil finne mange som ikkje er utgjevne i anten Donald Duck & Co eller Donald Pocket. Så kvar vert det då av B-historiene? Det er jo lenge sidan det kom uutgjevne D-historier i Mikke-bladet.

• edited November -1

Eirikb skreiv:

..... Det er jo lenge sidan det kom uutgjevne D-historier i Mikke-bladet.

Donald Duck's Show har også kun vært fyllt med repriser. Det har vel vært billigere å produsere på denne måten, man sparer da utgifter til ny oversettelse og teksting. Det blir mer en klipp og lim proses. ( til glede for nye lesere og ergrelse for de gamle). De nye Mikke bladene har vel ikke vært så bra siden de het "månedshefte".

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

[Mikke-bladet ligg som sagt ikkje lenger på Annonseinfo.com, men ei tidlegare utgåve av dei sidene viser at «Leserne er gutter og jenter i alderen 7 – 15 år». Tilsvarande tekst for Donald-bladet nevner at næringslivsleiarar utan skam innrømmer at dei leser Donald, og det vel slik at 60-70 % av lesarane av Donald-bladet er over 15 år. I tillegg har eg fått det inntrykket at leikane som har fulgt med Mikke-bladet har vore tilpassa dei litt yngre, kan ikkje det stemme?

Det er nok riktig at prosentandelen voksne som leser DD&Co er mye høyere enn prosentandelen som leste Mikke, men det tror jeg har med mye mer enn innholdet (tegneseriene) å gjøre. Og at næringslivsledere leser Donald og ikke Mikke, kommer vel rett og slett av at det er Donald Duck & Co som er hovedbladet, og som er det alle i Norge kjenner til. DD&Co er blitt en instutisjon, mens månedbladet alltid bare har vært et ekstraprodukt for de aller ivrigste - og dem som kjøper bladene sine litt mer tilfeldig. En må samtidig huske på at det aldri har vært mulig å abonnere på Mikke-bladet, og at ganske mange voksne som kjøper DD&Co nok gjør det gjennom abonnement.

Lekene som har fulgt med Mikke-bladet, har for øvrig vært opptrykk dem også. Jeg tror at så godt som alle lekene som har vært i Mikke-bladet de siste årene har vært ting som tidligere har vært med i DD&Co, med den forskjell at DD&Co-logoen er byttet ut med en Mikke-logo (i de tilfellene der det er logo på lekene).

• SvKSvK
    edited November -1

Enda en Disney-utgivelse forsvinner altså. Står flere for tur? Jeg har lenge lurt på hvor bra salgstallene er for Skrue Pocket, og er egentlig litt overrasket over at denne serien fortsatt eksisterer. Men de redaksjonelle kostnadene er vel lik null, i og med at alt er rent opptrykk og det ikke er noe redaksjonelt materiale utenom det som står bakpå.

Generelt synes jeg Egmont virker for lite interesserte i å gi oss nye historier. Den siste Temapocketen var jo f.eks. stappfull av opptrykk, og det ser ut til å være mye opptrykk i DD&Co også. Pocketene er et hederlig unntak, men jeg skulle ønske det var mer å velge i. Donald Duck Ekstra er jo utilgjengelig for mange, inkludert meg selv, fordi jeg ikke abonnerer. (ikke at jeg syntes bladet var særlig bra heller).

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?