Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Fornying av Mikke Mus-bladet?

1246

Comments

• edited November -1

Adamant skreiv:

Nåværende pris:

Donald Duck & Co: 28,50 kr

Tenk: når jeg begynte å kjøpe bladet fast i 2004 kostet det bare 26,- kr.!

• edited November -1

Audun- skreiv:

Tenk: når jeg begynte å kjøpe bladet fast i 2004 kostet det bare 26,- kr.!

Da jeg begynte å kjøpe det fast kostet det 11,90.

• edited November -1

Da jeg begynte å kjøpe kostet det 4 kr.-.....(1979)

• edited November -1

Vel, det jeg mente å illustrere var hvor mye prisen har gått opp på to år. ;)

• edited November -1

Da jeg begynte å kjøpe bladet i 1977 kostet det kr. 3,75. Det var også den gangen det gikk an å få en full pose lørdagsgodt til 3-4 kr. :-)

Og dette er **ikke** ment som et politisk innlegg, kun en faktabeskrivelse av hvordan markedet som Egmont opererer i fungerer: Korrekt pris i et marked settes i skjæringspunktet tilbud/etterspørsel. Derfor er det slik at hvis Egmont gjør jobben sin, så koster bladene nøyaktig det de **bør** koste. Koster de mindre kan det hende Egmont selger flere blader, men ikke får dekket kostnadene sine - evt. ikke får noe overskudd. Koster de mer selger de kanskje færre blader - med fare for samme konsekvens som nevnt i forrige setning. Jeg aner ikke hvordan Egmont gjør det økonomisk, men jeg vil anta at de går med overskudd. Ergo opererer de med korrekte priser. :-) Synes man det er for dyrt kan man la være å kjøpe bladene, evt. kjøpe dem brukt. Personlig synes jeg ikke bladene er for dyre.

Ang. bladet så var det bra, men det var for lite nytt stoff. Jeg kommer uansett til å kjøpe neste blad, men ønsker at X-Mikke kan utgjøre en atskillig større prosentandel av bladet ved neste utgivelse. :-)

• edited November -1

Ruben V. skreiv:

Koster de mindre kan det hende Egmont selger flere blader, men ikke får dekket kostnadene sine - evt. ikke får noe overskudd. Koster de mer selger de kanskje færre blader - med fare for samme konsekvens som nevnt i forrige setning.

Og dersom de feilberegner markedet, og bladet f.eks. er så dyrt at det er for få som kjøper det, da kan de enten senke prisen, de kan slutte å gi det ut eller de kan endre konseptet for å se om flere blir interessert.

Jeg tror, som Ruben V., at prisene stort sett ligger der de bør ligge for at Egmont skal få det overskuddet de trenger. Senking av prisen er derfor sjeldent noe alternativ. Da gjenstår de to siste alternativene. At bladserier avsluttes er ikke så uvanlig, //Endelig// //tilbake// er et ganske ferskt eksempel på det. Og jeg tipper at dennes siste endringen av Mikke-bladet har sin bakgrunn i synkende salgstall. Og jeg tipper også at dersom salget ikke tar seg opp etter omleggingen så kommer Mikke-bladet til å gå inn ganske snart.

Men prisen kommer ikke til å gå ned for den ligger der den skal ligge.

• edited November -1

Prisen på tegneserier tror jeg har blitt diskutert av fansen i alle år. Et eksempel er et Detective Comics fra 1974 jeg leste igår. I et leserbrev ble det klaget på at det var altfor mye å betale 50 cent for et blad på 100 sider. Særlig siden mye av bladet var opptrykk. Han fikk til svar at prisen måtte bli så høy fordi det for tiden var papirmangel og papir derfor kostet mer enn før.

Dette er også ett poeng når det gjelder prisene på tegneserier. De blir ikke kun satt opp fordi forlaget ønsker større overskudd, men også fordi papirprisene blir dyrere, trykkeriene tar mer betalt, lønnsøkninger hos de ansatte o.s.v.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Så bladet i butikken i dag. En tynn lefse av omtrent samme tykkelse som et gammeldags DD&Co (ca. 36 sider) + en tåpelig leke, priset til kr. 34,50. Til sammenlikning koster vel et Anders And Ekstra av samme tykkelse ca. 20 kroner i Danmark. Norske foreldre som nekter å pøse ut penger på så dyre blader til sine små og håpefulle har min fulle forståelse. Det finnes mye annet som gir langt mer valutta for pengene også her i grådighetens hjemland - nedsatte DVDer f.eks :-)

Jeg lurer på hvor mange ganger du har sammenlignet priser i Norge og Danmark, og fått gode forklaringer på hvorfor du ikke automatisk kan sammenligne priser over landegrensene? Du vil ikke gi slipp på dette, vil du? Og leken, er den tåpelig for deg som 39åring å leke med, eller kan den være relevant for en unge på 9 år?

• edited November -1

Chrisron skreiv:

Prisen på tegneserier tror jeg har blitt diskutert av fansen i alle år. Et eksempel er et Detective Comics fra 1974 jeg leste igår. I et leserbrev ble det klaget på at det var altfor mye å betale 50 cent for et blad på 100 sider. Særlig siden mye av bladet var opptrykk. Han fikk til svar at prisen måtte bli så høy fordi det for tiden var papirmangel og papir derfor kostet mer enn før.

Er det så dyrt, da? Bladene jeg har fra samme tidsperiode var på 20 sider, kostet 25 cent, og inneholdt i mange tilfeller kun opptrykk.

• edited November -1

Adamant skreiv:

Chrisron skreiv:

Er det så dyrt, da? Bladene jeg har fra samme tidsperiode var på 20 sider, kostet 25 cent, og inneholdt i mange tilfeller kun opptrykk.

Det du betalte pr. side var en god del mindre enn før ja, men poenget i det leserinnlegget og flere andre på den tiden var at det ble veldig kostbart å samle på flere serier når et blad som Detective Comics gikk fra å koste 20 cent til å koste 50 og ikke lenge etter 60 cent og i tillegg kom ut annenhver uke istedenfor månedlig. Da kan en jo fostå at det er bittert hvis tegneseriebudskjettet ikke strekker til, når det utvidede og dyrere bladet ikke inneholder en side mer med nytt materiale enn det gjorde før side- og prisøkelsen.

Poenget mitt var uansett at diskusjonen om pris på tegneserier ikke akkurat er noe nytt, men jeg **personlig** synser ikke om prisene i 1974, for da var jeg ikke engang født :)

• edited November -1

Drikaton skreiv:

Jeg lurer på hvor mange ganger du har sammenlignet priser i Norge og Danmark, og fått gode forklaringer på hvorfor du ikke automatisk kan sammenligne priser over landegrensene?

Ikke? Globalisering er da et uttrykk som er in for tiden?

Så vidt jeg vet trykkes mange av de skandinaviske (norske, danske og svenske) utgivelsene på samme sted. Således er ofte utgifter til papir, trykk o.l ofte de samme. Forskjellen ligger bl.a. i frakt.

Og leken, er den tåpelig for deg som 39åring å leke med, eller kan den være relevant for en unge på 9 år?

Mitt poeng er at leken nok fremstår som tåpelig og fordyrende for foreldrene som skal betale for bladet :-)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Drikaton skreiv:

Jeg lurer på hvor mange ganger du har sammenlignet priser i Norge og Danmark, og fått gode forklaringer på hvorfor du ikke automatisk kan sammenligne priser over landegrensene?

Så vidt jeg vet trykkes mange av de skandinaviske (norske, danske og svenske) utgivelsene på samme sted. Således er ofte utgifter til papir, trykk o.l ofte de samme. Forskjellen ligger bl.a. i frakt.

Og leken, er den tåpelig for deg som 39åring å leke med, eller kan den være relevant for en unge på 9 år?

Mitt poeng er at leken nok fremstår som tåpelig og fordyrende for foreldrene som skal betale for bladet :-)

Så fik han den! :)

Men den svenske mønt, er jo ikke den samme som den danske!

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Men de tre landene du bruker som eksempel er 3 helt forskjellige markeder, med forskjellig prisdannelse. Papir og trykking er en del av utgiftene, men det er mange andre faktorer som spiller inn, som f.eks kjøpekraft og ikke minst den faktoren som andre har nevnt; hva markedet er villig til å betale. Du kan derfor ikke sammenligne direkte mellom Danmark og Norge, om du aldri så mye ønsker danske priser på norske tegneserier.

• edited November -1

Må jo ikke glemme at bladene i Danmark kan formelig kastes ut av Egmonts vinduer og havne på butikktrappene i det ganske land, mens her i Norge har vi distanser som får selv proffesjonelle hundespann-kjørere til å kaste inn handkleet.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Kva har globalisering å gjera med at alt skal koste det same overalt?

Forskjellen ligger bl.a. i frakt.

... og der har du svart på ditt eiget spørsmål om kvifor bladet koster så mykje. Avstandane her i landet er langt større enn i Danmark, følgjeleg koster det meir å få bladet til butikkane, følgjeleg må bladet prisast høgare enn i Danmark.

Leiken koster det sannsynlegvis ingenting å lage. Derimot vil eg tru at **bladet** framstår som tåpeleg og fordyrande for foreldra som skal betale for leiken ...

• TedTed
    edited November -1

Men i hvert fall.... Hva syns folket om den nye X-Mikke-serien da? Jeg syns det kan virke som en interesant nye historietype, men samtidig er det litt dumt at det er en fortsettelses-serie med mangen andre småhistorier inni og ikke bare X-Mikke slik som Fantonaldbladet har valgt å gjøre med sine blader. Irriterende. Nå må jeg kjøpe det neste nummeret også;-)

• edited November -1

Jeg vil si at serien er lovende. Jeg vil lese mer før jeg gjør meg opp en endelig mening. Og, som nevnt over, vil jeg ha mere //nytt// stoff i bladet. X-Mikke trenger ikke å utgjøre hele bladet for min del, men det bør bli færre opptrykk.

• edited November -1

Dersom X-Mickey består av 45-sidarar pluss korte historier, vil eg bli frustrert dersom det viser seg at berre dei korte historiene vil bli utgitt på norsk.

• edited November -1

Ja, det er jeg helt enig i. **Alle** historiene bør utgis.

• TedTed
    edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Dersom X-Mickey består av 45-sidarar pluss korte historier, vil eg bli frustrert dersom det viser seg at berre dei korte historiene vil bli utgitt på norsk.

De historiene som kommer i bladet er:

***Mikke** **Mus:** **Krimgåte** **(1s.)**
    ***Mikke** **Mus:** **Brevgåten** **(9s.)**
    ***Donald** **Duck:** **Penger** **er** **ingen** **spøk** **(7s.)**
    ***Donald** **Duck:** **Minne** **for** **livet** **(5s.)**
    ***Innledning** **X-Mikke** **(2s.)**
    ***X-Mikke:** **Monsterbøkene** **(12s.)**
    ***Varbein:** **Berømmelsens** **pris** **(4s.)**
    ***Mikke** **Mus:** **Krimgåte** **(1s.)**
    ***Donald** **Duck:** **Solid** **Fortøying** **(1s.)**

Totalt 50 sider:-D

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?