Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Buck McDuck

edited March 2006 in Donaldisme

Noen som kan fortelle meg hvorfor Skrue tok dette navnet da han jobbet som Cowboy i den amerikanske Skrues liv-boka? Dette har jo blitt fjernet helt i oversettelsen...

Men i "Nederlenderens tapte gruve" så nevner jo skurken at "Det var en Buck McDuck her i gamle dager". Så her var det ikke fjernet i oversettelsen. Men jeg tenkte ikke så mye over det før jeg leste Skrues liv på originalspråket i jula.

Så... Hvorfor tok han dette navnet?
Og hvorfor ble det fjernet i oversettelsen?
Og tilgi meg om dette har blitt tatt opp før, men jeg kan ikke finne det noe sted i alle fall :)

Comments

• edited November -1

Jeg har ikke lest SML&L på originalspråket, men kan det ha sammenheng med at Skrue i den norske oversettelsen sier: «Jeg heter Skrue, men dere kan kalle meg Glasgow-gutten»?

• ACAC
    edited November -1

Mener bestemt at dette har været oppe før - i hvert fald i Rosaistisk sammenhæng - men måske på duckhunt-listen e.l. - Jeg mindes i hvert fald at man kom frem til at Buck var et navn Skrue tog (i både den danske og amerikanske version - skal tjekke op de andre udgaver jeg har) for at være cool, sej, smart - måske synes han ikke Skrue/scrooge var så smart at hede når han skulle være cowboy.

Buck er desuden amerikansk slang for en dollar-seddel - et i sig selv meget passende navn til en and der mildest talt interesserer sig for penge, ikke?

• edited November -1

AC skreiv:

Buck er desuden amerikansk slang for en dollar-seddel - et i sig selv meget passende navn til en and der mildest talt interesserer sig for penge, ikke?

Jo... Det har du vel kanskje rett i... :) Kjedelig at oversetterne ikke kom opp med noe bedre enn "Glasgow-gutten" som blir brukt kun i den historien, så vidt jeg vet i alle fall.

"Whatever you are, be a good one." ~ Abraham Lincoln
  • edited November -1

Har aldri skjønt det med at det i "Nederlenderens tapte gruve" nevnes en Buck McDuck, trodde egentlig bare det var en feil av gravrøveren, men jeg har syns det har vært tåpelig å ha med.. Hadde ikke akkurat lignet DR og ta inn en ny eldre slektning av Skrue heller... Men nå faller brikkene på plass, takk:)

• ACAC
    edited November -1

Man kan så argumentere for at det var jeres oversætter der var tåpelig her - men man kan nok heller ikke med fornuften i behold forlange at han/hun skal kunne huske hvad en evt. anden oversætter kaldte Buck McDuck i 1992/1993 - I har haft lidt skiftende oversættere så vidt jeg kan se i mine blade...

• edited November -1

Det eg må innrømme at pirra nysgjerrigheita mi her var vel korvidt Carl Barks nokon gong brukte namnet Buck McDuck, men no har eg bladd gjennom eit par Barks-western-referanser utan at eg finner noko som helst slikt ... Andre som veit om Barks faktisk har brukt dette namnet?

(OK, han har sannsynlegvis ikkje det. Men hundre prosent sikker er det vanskeleg å vera.)

• edited November -1

AC skreiv:

Jeg mindes i hvert fald at man kom frem til at Buck var et navn Skrue tog (i både den danske og amerikanske version - skal tjekke op de andre udgaver jeg har) for at være cool, sej, smart - måske synes han ikke Skrue/scrooge var så smart at hede når han skulle være cowboy.

Har alltid trodd han valgte Buck siden det er en forkortelse for "Buckaroo" (som betyr cowboy såvidt jeg vet). :)

• ACAC
    edited November -1

Slet ikke usandsynligt - har ikke tænkt over det før. Men Buck betyder som sagt stadig dollar e.l. - penge i hvert fald. Have you got any bucks?

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?