Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Norge i Donald-historier

edited March 2006 in Donaldisme

Vet dere om Donald (eller Mikke)-historier der Norge har vært nevnt? Enen som reisemål eller noe helt annet. Jeg kom selv på to: "Fra Andeby til Lillehammer" og "Amundsens Talisman".
Flere?

«1

Comments

• edited November -1

Av Barks: «Lemenjakten», «Gullhjelmen» og «Europa rundt på fem dager». I tillegg kjem eg på «Onkel Skrue og Ormen Vrange» av Martina/Scarpa/Cavazzano (DP 21) og «Reinsdyr i fleng» av Bomann-Larsen/Bergström/Branca (DD&Co 48-50/78) (trur det er den ihvertfall).

• edited November -1

... usikker på om det nemnast der, men kanskje «Reisen til Miklagard» òg bør reknast med.

• edited November -1

Norge blir nevnt i minst én Donald Villand-historie. Og jeg gjetter at det blir nevnt i «The Quest For Ormen Lange» av Solstrand. :)

• edited November -1

Gullhjelmen, ja. Den glemte jeg helt:-)

• edited November -1

Og Leiv Eiriksson er vel nevnt i «Donald Duck på Grønland».

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Og Leiv Eiriksson er vel nevnt i «Donald Duck på Grønland».

Tror det kun gjelder den norske oversettelsen. Noen som vet noe mer?

• ACAC
    edited November -1

Hvor i serien er han nævnt - jeg har tilgang til serien på originalsproget.

• edited November -1

OK, det har du rett i. I originalen står det berre: «This is an old Norse map of North America -- drawn **hundreds** of years before the time of Columbus!»

OK, eg går herved ut frå at kartet var teikna av Olav Blåøy :-)

• ACAC
    edited November -1

Netop det sted har jeg også lige fundet :-)
    Du er ikke den eneste der har den formodning. Den danske andeforsker Steffen Kronborg fabulerer i en af sine to andalyse-bøger omkring denne serie som en slags forløbet til serien om Gullhjelmen - Barks havde fået denne idé med til sidst i serien - og den blev til en hel serie senere.
    Hva sir du, skulle denne foregå i Norge: «Reinsdyr i fleng» av Bomann-Larsen/Bergström/Branca (DD&Co 48-50/78) ? Ikke usandsynligt nej, havde bare ikke tænkt på det før.

• edited November -1

Eg har ikkje lest den sjølv, men eg har lest fleire stader at ei historie om reinsdyr med norsk idéforfatter har handling lagt til Finnmarksvidda, og eg går ut frå at det er denne.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Eg har ikkje lest den sjølv, men eg har lest fleire stader at ei historie om reinsdyr med norsk idéforfatter har handling lagt til Finnmarksvidda, og eg går ut frå at det er denne.

...bare synd at samene var tegnet med "svenske" luer. :-)

• edited November -1

OK, kan hende at eg blander litt og at historia eigentleg fann stad i Sverige -- manuset er jo av ein svenske. :-)

Korleis står det til med våre naboland, forsåvidt? Hugsar jo at Skrue med familie var innom Sverige både i «Kong Salomos Miner» (Barks) og i «Andebylaget i olympisk form» (Scarpa, DP 89). Trur Stockholm òg er nevnt såvidt i eit mellomspel i DP 57. Danmark er besøkt i «Jakten på den eventyrlige åpningsbilletten» (Scarpa, DP 137) og «Sannhet eller konsekvens» (Jensen/Andersen, DP 287), og nevnt i «Villhundenes dronning» (Barks). Finland er besøkt i «Kampen om Sampo» (Rosa). Island er eg heilt sikker på at Mikke og Langbein ihvertfall har besøkt tidleg på 1990-talet, men eg hugsar ikkje eksakt kva historie det er snakk om.

Fleire? Dette var jo gøy :-)

• edited November -1

Var det ikke en Murray-historie i 1974 der Mikke og Langbein var enten i Norge på Island...?

• edited November -1

Blir ikke Norge nevnt i Murry-historien "Gullhjelmen"?

Edit: Hehe, to sjeler og samme tanke. Var det denne historien?

• edited November -1

ANDonym skreiv:

Blir ikke Norge nevnt i Murry-historien "Gullhjelmen"?

Edit: Hehe, to sjeler og samme tanke. Var det denne historien?

Dere snakker om samme historie ja. den ble utgitt i nr. DD&Co 7-9/1974.

• edited November -1

Og 23-25/1991. Det var der jeg hadde den fra:-) Ser forresten ikke at denne historien står oppført i 1974 i Inducks.

• edited November -1

ANDonym skreiv:

Og 23-25/1991. Det var der jeg hadde den fra:-) Ser forresten ikke at denne historien står oppført i 1974 i Inducks.

Det er fordi de norske INDUCKSørene ikke har kommet like langt i sitt arbeid som sine danske kolleger:
    http://coa.inducks.org/issue.php/x/dk/AA1974-07
    http://coa.inducks.org/issue.php/x/dk/AA1974-08
    http://coa.inducks.org/issue.php/x/dk/AA1974-09

• edited November -1

I Onkel Skrue album "Det STORE bilracet" (side 25) vurderer Skrue å lete etter olje i Nordsjøen. Noen som vet hva som stod i originalversjonen?

Denne historien er av en eller annen grunn en av mine favoritthistorier. Den kan anbefales og evnt lånes på Serieteket. En artig detalj i historien er at mens Donald bor i Andeby, har Skrue bodd hele livet i Stuttgart. Formuen tjente han på olje og bilprodukter.

Hvorfor har vi ikke fått flere slike spanske historier i de senere årene?
    http://coa.inducks.org/story.php/x/G+DAA+2//

• edited November -1

Island:
    http://coa.inducks.org/story.php/x/D++9366

Kommer og på en der Mikke og Langbeib ordner opp mellom to rivaliserende slekter på Island, men fant den ikke i inducks, får gå gjennom bladbunken :p

• edited November -1

Jeg har lest at "Lemen Jakten" er satt til Norge. Hvor står det? Hva er grunnen?

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?