Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Myten om "Det donaldistiske manifest"

edited March 2006 in Donaldisme

Selve manifestet finner du her:

http://www.donaldistene.no/

Myten:

En gjeng med gode gamle gammeldonaldister (riktignok unge den gang) satt en sen og hyggelig maikveld, nærmere bestemt den 2. mai 1977 på et ukjent sted i Oslo-område, og utarbeidet et manifest for donaldistbevegelsen i Norge. Det var blitt enighet i bevegelsen om at man nå måtte få laget en felles erklæring om hva donaldisme og donaldister stod for.

Sannheten:

Dette manifestet, som ”Donaldisten” nå har blåst opp på sin nettside, ble skrevet av en enkeltperson (hvis navn skal forbigås i taushet) med minimal tilknytting til den harde kjernen av donaldister i østlandsområde i glanstiden på 1970-tallet, og var kun et ubetydelig (og ukommentert) innlegg langt inne i en utgave av ”Donaldisten”. Tittelen på innlegget henspiller selvsagt på (for de som forhåpentligvis har fulgt med i historietimene) ”Det kommunistiske manifest” (av 21. februar 1848) av Marx og Engels. ”Det donaldistiske manifestet” var dog aldri datert, men stod i ”Donaldisten” nr. 2/ 1977, utgitt mai 1977. Så på veien opp fra skrotkjelleren hos ”Donaldisten” og frem til det ble lagt ut på deres nettside har det skjedd en misforståelse hvor ”nr. 2”, ”mai 1977” har blitt til ”av 2. mai 1977.”

Innlegget med tittelen ”Det donaldistiske manifest” er bare et tåpelig/naivt oppgulp og en parodi som er blitt dratt helt ut av sine proporsjoner. At dette vaset er blitt blåst opp til en slags ”offisiell definisjon” av hva donaldismen er får dagens ledelse i ”Donaldisten” ta ansvar for.

”Det donaldistiske manifest” hører hjemme samme plass som ”Det kommunistiske manifest”, nemlig på den historiske skraphaug!

Dette er min første – og siste – ytring i denne saken.

Comments

• edited November -1

Hm.. å skrive såpass utfyllende er kanskje ikke et bidrag til å la navnet på opphavsmannen "forbigås i taushet", men jeg tror ingen ble spesielt ansporet av dette innlegget i Donaldisten. Det var mer et barn av sin tid - og nå ikke minst et artig tilbakeblikk for oss som var med den gangen. Tidvis er det morsomt å registrere at noen har beholdt interessen - og bla. er aktive her på forumet.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?