Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Fjellet som ikke fantes

edited February 2006 in Donaldisme

Et av landemerkene utenfor Andeby påstås å være det markante Djeveltannfjellet. Dette fjellet kan sees i Barks-klassikeren "Med penger kan man klare alt" eller "Old Demon Tooth" som den heter på engelsk. Såvidt jeg vet så er dette den eneste historien der Djevletannfjellet finnes. Så det slo meg da jeg leste det siste nummeret av Donald; historien slutter med at...

SPOILER:

...Donald våkner opp fra en drøm, hvorpå han sier til guttene at Skrue hadde bygd en trapp opp til toppen av //et// //fjell// . Han sier ikke navnet på fjellet. Følgelig ser det ut til at dette fjellet er noe som bare finnes i Donald sin drøm, ergo finnes det ingen holdepunkter for å si at Djevletannfjell i det hele tatt eksisterer - heller ikke i et Andeby-univers. Og da er også Don Rosas kart i begynnelsen av Lo$ 8 feil, slik jeg ser det.

Comments

• edited November -1

Men Djevletannfjellet finnes også i den der småskumle julehistorien med heksa... "Du gyldne, glitrende tre" heter den visst. Utgitt i jubileumsboken "Fabelaktige Funn".

• edited November -1

Vegar skreiv:

Men Djevletannfjellet finnes også i den der småskumle julehistorien med heksa... "Du gyldne, glitrende tre" heter den visst. Utgitt i jubileumsboken "Fabelaktige Funn".

Gjør den det? I så fall er det min barksistiske bakgrunnskunnskap som har sviktet. :|

• edited November -1

SPOILER:

I tillegg vil jeg tro det er mest sannsynlig at Donald drømmer om et fjell som finnes, og ikke at han bare finner på et navn på fjellet i drømmen sin.

• edited November -1

Tommy skreiv:

SPOILER:

I tillegg vil jeg tro det er mest sannsynlig at Donald drømmer om et fjell som finnes, og ikke at han bare finner på et navn på fjellet i drømmen sin.

SPOILER:

Sannsynlig, men ikke bevist. Det var det jeg ville peke på med dette innlegget, at Djevletannfjellets eksistens kun var påvist i en drøm og at en drøm er tynt grunnlag å drive geografisk bevisførsel ut i fra, men ettersom fjellet beviselig eksisterer også i juletrehistorien så forsvinner hele grunnlaget for argumentasjonen min. Sånn kan det gå når man ikke har gjort hjemmeleksen sin... :)

• edited November -1

Fjellet er både vist og nemnt ved namn i «The Golden Christmas Tree», men det ser *heilt* annleis ut. Kanskje ein tidleg del av Donalds drøm inkluderte at halve fjellet blei sprengt bort?

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?