Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Dsjengis-Khans tapte krone

edited February 2006 in Donaldisme

I neste uke vil det følge med et ekstranummer med "Dsjengis-Khans tapte krone" av Carl Barks.(Vet dette fordi jeg er abonnent og fikk bladet idag:)) Var ikke det den historien Don Rosa baserte sin "Tilbake til Xanadu" på?(Han brukte jo også Tralla-La historien) Ved siden av denne historien følger det også med to andre små i ekstraheftet.:)

«1

Comments

• edited November -1

Oooo! Gleder meg allerede. Denne historien har jeg ikke lest, så jeg må spørre et kansje dumt spørsmål; kan den anbefales?

• edited November -1

Ja, den var ganske god. Kanskje ikke en av mine favoritter blant Barks, men som sagt ganske god. Jeg sjekket på Inducks og fant ut at historien var det Rosa baserte "Tilbake til Xanadu" på... Jeg hadde heller ikke lest den før, men er en veldig stor fan av Rosa så denne måtte jeg bare lese!!:)

• edited November -1

Det er en virkelig bra historie som alle burde glede seg til:)

• edited November -1

Inneheld ekstranummeret eit Don Rosa opptrykk òg, slik som den danske versjonen gjer, ifylgje Inducks?

• edited November -1

Det vil jeg tro, da det jo nok sker ved samtryk det hele. Vi fik ekstra heftet sidste uge, da dele af landet har vores vinterferie i denne uge (og mig selv får først i morgen. Juhuu).
    Vicar historien som følger med, er en meget gammel sag fra ham, (fra 1972) så hvis man kan lide ham, skulle man prøve at købe det blad. Dog kun en historie på 2 sider, men sjovt at se hvor meget hans streg har udviklet sig siden.

• edited November -1

Eirikb skreiv:

Inneheld ekstranummeret eit Don Rosa opptrykk òg, slik som den danske versjonen gjer, ifylgje Inducks?

Nei, det kan jeg ikke se noe til...
    Historiene i ekstranummeret er:

Onkel Skrue: Dsjengis-Khans tapte krone av Carl Barks (W/US 14A) 19 sider

Donald Duck: Vedd aldri med Onkel Skrue av Vicar (D 2190) 2 sider

Onkel Skrue: Presidentkandidatene av Vicar (D 7428) 10 sider

Men jeg hadde ikke hatt noe imot et Don Rosa-opptrykk...:(

• edited November -1

Eg oppdaga nett at Fabelaktig dyreliv (AR 104) kjem i sjølve bladet i staden for i bilaget (Den kjem i nr. 9).

• edited November -1

Neste uke (for abonnenter)? I så fall: GLEDER MEG!!:)

• edited November -1

Solens Sønn skreiv:

Eirikb skreiv:

Nei, det kan jeg ikke se noe til...

Det er i så fall svakt av den norske redaksjonen.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Eirikb skreiv fire timer tidlegare:

Eg oppdaga nett at Fabelaktig dyreliv (AR 104) kjem i sjølve bladet i staden for i bilaget (Den kjem i nr. 9).

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Sigvald skreiv:

Eirikb skreiv fire timer tidlegare:

Dårlig gjort at jeg nå må kjøpe to blader - jeg samler jo både på Don Rosa utgivelser og på bilagene til DD&Co. Bilaget kommer vel med nr. 8?

• SvKSvK
    edited November -1

Sigvald skreiv:

Dårlig gjort at jeg nå må kjøpe to blader - jeg samler jo både på Don Rosa utgivelser og på bilagene til DD&Co. Bilaget kommer vel med nr. 8?

Det stemmer.

Og det var kanskje dårlig gjort mot deg:-), men personlig synes jeg det ville vært ganske merkelig å trykke både Barks-og Rosa-historier i samme blad. Man må jo spre høydepunktene, og dermed gjøre flere blader mer attraktive for kjøp (og det har vi jo nå fått bevist at virker, siden Sigvald må kjøpe to blader i stedet for ett:-))

• edited November -1

SvK skreiv:

Sigvald skreiv:

Det stemmer.

Og det var kanskje dårlig gjort mot deg:-), men personlig synes jeg det ville vært ganske merkelig å trykke både Barks-og Rosa-historier i samme blad. Man må jo spre høydepunktene, og dermed gjøre flere blader mer attraktive for kjøp (og det har vi jo nå fått bevist at virker, siden Sigvald må kjøpe to blader i stedet for ett:-))

Men hvorfor er dette annerledes i Danmark enn i Norge? Er de norske utgiverne kanskje grådigere enn sine danske kolleger? Hva sier du, Olaf?

• edited November -1

Huff, så fælt. Serieforlaget putter **gode** historier i **to** blad etter kvarandre? Skandale, sånt må det bli slutt på. Nei, la oss gå tilbake til å trykke kjedelige, forutsigbare historier som ingen er interesserte i å lese.

Eller, vent litt ... var dette den delen av forumet der vi ikkje forstår ironi?

Ærlig talt. At Egmont prøver å gjera alle blada sine interessante ser eg på som supert, genialt, glimrande, fantastisk og overlegent bra, og eg sliter veldig med å forstå korleis i alle dagar det er mogleg å sjå på dette som //grådig.// Egmont jobber for å fylle kvart einaste blad med gode historier fordi det er nøyaktig det vi forventer av dei. Kvifor i alle dagar er det negativt?

Eg aner då ikkje kva som er grunnen til at danskane har vald å gjera dette annleis. Eg kan kome med ei gjetning, då, men den er på ingen måte basert på fakta, det er ei vill gjetning.

Eg gjetter at i Anders And & Co. 9/06 kjem det ei historie som ikkje er av interesse for andre enn danskar. Det er ei historie som det av ulike årsakar ikkje er like interessant å gi ut i Noreg og Sverige, og difor blir den utgitt berre i Danmark. Men for å få plass til denne måtte dei sjølvsagt fjerne ei historie som allereie stod i dette bladet, og den historia som det passa best å fjerne i forhold til sideantall og sånt, var «Fabelaktig dyreliv». Problemet var at dette var ei Don Rosa-historie, og på linje med resten av det siviliserte samfunnet synest sannsynlegvis Anders And-redaksjonen at det ville vera blasfemi å *grøss* _ikkje_ gjenopptrykke ei Rosa-historie når deira venner i Egmont Noreg la opp til det -- difor kikka dei på blada rundt dette heftet og kom fram til at det passa best å putte det inn i ekstraheftet i staden for Vicar-opptrykket som stod der.

Har eg rett i dette? Eg aner verkeleg ikkje, og sjansen er veldig stor for at eg tar heilt feil. Men når du først ber meg om å gjette ... er dette mitt beste forsøk. Sjølvsagt hadde det vore enklare å gjera ei kvalifisert gjetning etter at eg faktisk har *lest* dei aktuelle blada. Eg aner ikkje *kva* danskane har erstatta denne historia med i AA 9 eingong, og eg har ikkje lest nokre av desse blada (dei er jo ikkje i salg enno). Dessutan, your guess is as good as mine, så kvifor personifisere dette med å spørja «Hva sier du, Olaf?» i staden for å berre spørja kva folk meiner? Eg er sikker på at dei fleste her inne kan kome opp med teoriar som er dobbelt så fornuftige som mine.

Men eg synest at det verker idiotisk å //kritisere// Egmont for at dei trykker gode historier i fleire blad etter kvarandre. Det trudde eg var noko dei aller, aller fleste såg på som positivt.

• edited November -1

Huff, dette betyr vel ikke at danskene går glipp av en flott Vicar-historie??

• edited November -1

Dersom min pessimistiske spådom slår til gjer dei nok det (og dersom eg tar feil får dei den sannsynlegvis i AA 9). Men det er jo heldigvis ei historie som har stått på trykk tidlegare.

• SvKSvK
    edited November -1

Oppi det hele må vi ikke glemme at det faktisk er TO Barks-historier i nr.8.
    En Rosa-historie i tillegg ville vært ganske ekstremt.

• edited November -1

SvK skreiv:

Oppi det hele må vi ikke glemme at det faktisk er TO Barks-historier i nr.8.
    En Rosa-historie i tillegg ville vært ganske ekstremt.

For ikke å glemme en Marco Rota (og Paul Halas)-historie...

• TedTed
    edited November -1

Jeg syntes atbladene har tatt seg veldig opp i det siste, og bra er det:-D

• ACAC
    edited November -1

Hvis der har været lige så mange Barks-serier i jeres blade i 2006 som i vores - så går det rigtig godt, ja.
    Sigvald, plejer du ikke at købe de kvarte årgange?

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?