Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Klassikere

edited February 2006 in Donaldisme

Hva mener dere er klassikere? F.eks. av Barks osv...

«1

Comments

• edited November -1

Klassikere...
    Vel min mening er at klassikere er de lange (og korte) historiene man husker veldig godt. Som fks "Gullhjelmen" "Eggmysteriet", "Statuekampen" og mange andre. Altså de man minnes med glede :-)

Men dette er min mening da...

• edited November -1

DET var en presis definisjon!

• edited November -1

En klassiker er noe som selger like godt om det kom ut i 1806, 1906 eller nyutgitt for 20. gang i 2006.

• edited November -1

Hvilke historier mener dere **er** klasikkere da?:)

• edited November -1

Eggmysteriet!

• edited November -1

Finnes det en liste med alle historiene som er "En Disneyklassiker til glede for nye lesere"?

• edited November -1

Einherje skreiv:

En klassiker er noe som selger like godt om det kom ut i 1806, 1906 eller nyutgitt for 20. gang i 2006.

Må si at jeg støtter dette, men jeg mener også at klassikere er de man husker ekstra godt ;)

• edited November -1

Arpin Luséne skreiv:

Einherje skreiv:

Må si at jeg støtter dette, men jeg mener også at klassikere er de man husker ekstra godt ;)

Enig der, men da er det din personlige klassiker.

• edited November -1

Interesant spørsmål. Jeg liker å kalle lange barks historier som eggmysteriet,gullhjelmen osv. klasikkere, men vil ikke kalle noen av Don Rosa historiene klassikere. Vet ikke hvorfor jeg tenker slik.

• edited November -1

Don Rosas historier er etter mi meining ikkje gamle nok til å vera klassikarar. Enkelte av dei kjem sannsynlegvis til å bli det -- men det krever at dei er like populære om 15-20 år. Den eldste Rosa-historia har rettnok vore ein favoritt for mange i nesten tjue år, men ... eg vil nok vente ein del år til før eg kaller den ein klassiker (sjølv om det nok etter mi meining er den av historiene hans som er nærast å fortene det stempelet).

• edited November -1

Det begynner å lukte klassikerstatus av Skrues Liv, synes jeg.

• edited November -1

Solens Sønn skreiv:

Finnes det en liste med alle historiene som er "En Disneyklasikker for nye og unge lesere"?

Dette er nok feilsitert. Det korrekte sitatet er:

"En Disneyklassiker" til glede for nye lesere.

Er det forresten noen her som vet når slik annonsering av en historie for første gang ble tatt i bruk i DD&Co?

• ACAC
    edited November -1

Solens Sønn skreiv:

Finnes det en liste med alle historiene som er "En Disneyklasikker for nye og unge lesere"?

Nej, særligt i Anders And Ekstra, det danske modstykke til Mikke Mus-månedsbladet har denne betegnelse været brugt på de fleste historier siden 1999 - da det er genoptryk af Vicar- Branca- og andres serier fra 90-tallet..

Sigvald, begrebet blev nok først brugt i 1968-1969 da man genoptrykte de første serier fra 49-50-årene, hvor Donalds neb var retoucheret kortere.
    I hvert fald blev begrebet, som på dansk hedder en udvalgt serie, flittigt brugt i 70-tallet, og danske børn vidste at det var et tegn på kvalitet - en udvalgt serie dengang var som regel en gammel serie af ham den gode tegner - børnene vidste ikke hvad han hed - det var der nogle få voksne der gjorde.

at kalde serier af Vicar, Branca eller Rosa for en udvalgt serie - eller en disney-klassiker til glæde for nye og gamle læsere er nok en overdrivelse jeg vil mene udvander begrebet. Det er fint med mig at de trykker dem - ikke noget galt i det - men at kalde dem klassikere. Det går op for mig at I har haft tre hæfter med genoptryk - elleville eventyr, show-serie og så Mikke Mus.

• edited November -1

AC skreiv:

Solens Sønn skreiv:

Nej...

Går det ikke an å lage en slik liste da? Personer kan sende inn en liste med disse historiene de har til en eller annen hjemmeside... Det hadde vært ganske greit å finne fram gamle klasikkere da:)

• edited November -1

AC skreiv:

At kalde serier af Vicar, Branca eller Rosa for en udvalgt serie - eller en disney-klassiker til glæde for nye og gamle læsere er nok en overdrivelse.

Å sidestille Don Rosa med Vicar og Branca i denne sammenheng er ikke helt rettferdig. Don Rosa både skriver og tegner sine historier selv, mens Vicar og Branca vel først og fremst er kjent for masseproduksjon av serier basert på andres manus av svært ymse kvalitet.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

AC skreiv:

At kalde serier af Vicar, Branca eller Rosa for en udvalgt serie - eller en disney-klassiker til glæde for nye og gamle læsere er nok en overdrivelse.

Å sidestille Don Rosa med Vicar og Branca i denne sammenheng er ikke helt rettferdig. Don Rosa både skriver og tegner sine historier selv, mens Vicar og Branca vel først og fremst er kjent for masseproduksjon av serier basert på andres manus av svært ymse kvalitet.

Mulig de ikke kan sidesitlles helt. Men å kalle Rosa serier for klassikere i 2006 er for drøyt. Hvis seriene til Rosa viser seg å ha lang holdbarhet, kan de kanskje presenteres som klassikere i 2020. For etter min mening har klassiker-begrepet også noe med tid å kjøre. At Disney f.eks. har kalt nye tegnede langfilmer for klassikere når de er sluppet på DVD, er etter min mening en sterk utvanning av klassiker-begrepet. Men, først og fremst må seriene/filmene har varig kvalitet.

Uansett: Jeg husker med glede tilbake til den tiden da jeg startet med Donald-lesing, og historier med merkelappen "klassiker, til glede for nye lesere" haglet. Det var en egen følelse å lese de historiene. Svaret man fikk i etterkant var jo selvsagt Barks.(takk igjen til Norgesmesteren i Donald!)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

AC skreiv:

Du vet jammen ikke mye om andre tegnere enn Don Rosa du. Vicar er en av tidenes beste Donald tegnere og tegningene hans er alltid av veldig god kvalitet i hver eneste historie han tegner og det er imponerende etter å tegna hvor mange sider? Er det over 10000?
    Men si at Vicar hadde tegna mye treigere enn han gjør, kanskje en to, tre historier i året, pluss at han hadde nekta Egmont å tegne historier han ikke som han syntes var dårlige, ville han da vært en bedre tegner? Da ville han jo ikke "masseprodusert" eller tegna historier med "ymse kvalitet."

EDIT: Da jeg leste over dette synes jeg at jeg virket litt sur og irritert, men jeg er altså ikke det.

• edited November -1

Vicar er flink til å tegne. Men historiene hans er helt opp til forfatterne. Begrepet "En klassiker" er blitt noe utvannet i Disney-sammenheng. Filmene blir en klassiker så fort de er på DVD. Så "Lille Kylling" blir snart en klassiker.

• edited November -1

Christiffer skreiv:

tidenes beste Donald tegnere og tegningene hans er alltid av veldig god kvalitet i hver eneste historie han tegner

Vel, det kan diskuteres. Synes han er langt unna nivået til Don Rosa, Barks, Rota, Scarpa, Cavazzano og den eliten der. Hans historiar har ofte et litt stressa preg, og eg klarar aldri å bli vant tel måten han teikner folk fra midja og ned. Men blant dei alt for mange middelhavsfararene som teikner Donald i dag er han absolutt av dei betre.

• edited November -1

Det synes ikke jeg. Jeg liker de tegnerne du nevner bedre, men Vicar er en altmulig mann når det kommer til tegning. Han kan tegne alle slags figurer, all slags natur og fenomener kjempe bra, en teknisk god tegner tror jeg det heter. Han har i det siste ikke tegna så bra som han alltid har gjort før, men han begynner jo å bli gammel og da (like gammel som Donald faktisk). Og ikke glem hva selveste Carl Barks sa om han: "Det er en fyr i Chile som kan tegne ender som går mine en høy gang."

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?